2014-08-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Du är trög, det har tagits upp gång på gång, och ändå fastnar det inte i ditt huvud. Ryssarna var i Krim sedan många år, på kontrakt. De gick officiellt i stridbar beredskap först när det var dags för folkomröstningen, så ett flertal grupper av högra sektorn hade upptäckts med bilar och bussar fulla av vapen. Men självklart var en del av de maskerade som rörde sig innan säkerligen ryssar (enligt min egen mening), men också en hel del arga fd Berkut som precis fått fly Kiev pga förföljelser. Men tyvärr finns inga bevis på att det var ryska soldater, inte innan själva valet iaf, och Ryssland erkänner bara från och med då själva valet var på gång.

För övrigt länkade jag redan för någon vecka sedan en intervju med en Ukrainsk soldat, i Pro-kiev media, där han beskrev hur hans bataljon blev övergiven av deras befäl i Ilovaisk, och hur han som spaningssoldat näppeligen undkom ca 18 st pansarvagnar som separatisterna sedan bombade skiten ur Ukrainska armén i Ilovaisk. 18 st, enbart för 1 anfall på en enda stridsplats. Och då pratade han om APC, Grad och artilleri också.

Du kan ju extrapolera tillgångarna separatisterna kan ha, om de kunde använda 18 pansarvagnar med support för en enda strid.

Du får ursäkta mig, det kan vara lite svårt att hänga med i din förskräckliga svenska och de genomgående grammatiska felen i dina inlägg.

Putin har alltså erkänt att ryska trupper deltog i erövringen av Krim men du hävdar att det fortfarande inte finns bevis? Förlåt mig men har du problem med läsförståelsen också?

Ryssland har haft en MILITÄRBAS i Sevastopol, självklart fanns där ryska soldater. Det var inte det som var diskussionsämnet.

Hursomhelst så är det lika roligt varje gång att läsa inlägg där separatisterna BOMBAR SKITEN ur Ukraina men samtidigt slåss för livet i desperata gatustrider i både Donetsk och Luhansk.

Pro-ryssar i Sverige verkar inte vara så olika de jämlikar som befinner sig i Ukraina trots allt.
2014-08-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det finns ingen som helst mening att skilja mellan "milisen" och ryska reguljära styrkor; hela kampanjen sker i samarbete med Kreml och därmed är det kanske mer vettigt att prata om ryska styrkor av olika kvalitet?

Nu tycks Ukraina stått emot detta första försök att bryta igenom, men var säker på att Ryssland kommer öka trycket mer och mer om de inte lyckas första gången. Detta kan bli ett långt och blodigt krig, för det tycks inte som att varken Kiev eller det ukrainska folket är intresserade av att böja sig för Moskva igen.

Nej det är rent skitsnack. Separatisterna har gång på gång beklagat sig över att de inte får någon meningsfull hjälp av Ryssland, och man har gått ut och sagt att man INTE kommer vara någon lydstat till Ryssland, då man är väldigt förbannade och besvikna över att man anser sig övergivna av de "ryska bröderna". De har gått ut och sagt att det enda som de kan tänka sig är ett helt nytt land, separerat från både Ryssland och Ukraina och EU, med en egen nystart.

Däremot finns det en separatistfaktion som kämpar för ett "enat Ukraina" allierat med Ryssland, och det är den oligarkstödda gruppen med Khodakovsky i spetsen, som resten av separatisterna nu misstror totalt och anser är femtekolonnare.
2014-08-25, 19:37
Medlem
Citat:
Du kan rapa ur dig hur mycket trams du vill. Tydligen har du inte för en sekund funderat på varför USA inte kommit med hot, om det nu skulle ha varit ryska trupper som gick in i Ukraina? Det är för att det är separatister.
Till och med BBC skriver att de har Donetsk-beteckningar.
Till och med separatisterna erkänner själva att de använt ryska gränsen för att obehindrat kunna ta sig runt Kiev-arméns försvar. Något Ryssland antagligen kommer få höra om, även om massor av länder använt sig av den taktiken, att titta bort när det passar.

Som sagt, löjeväckande
1) Beteckningar? Du menar att om man kör in en rysk arme med Donetsk beteckningar så är det ingen rysk arme? Eller du menar att "så kan man inte göra"? Det förtjänar inte ett motargument.
2) Vem kontrollerar den ryska gränsen?
3) Medan de Donetsk betecknade styrkorna är på ryska sidan är de då lagliga eller olagliga enligt rysk lag? Detta är väl ialla fall enkelt att reda ut?

Enkel fråga är det NÅGON här som vill påstå att de tror Ryssland tillåter styrkor som de inte kontrollerar på sin sida av gränsen?
2014-08-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Du får ursäkta mig, det kan vara lite svårt att hänga med i din förskräckliga svenska och de genomgående grammatiska felen i dina inlägg.

Putin har alltså erkänt att ryska trupper deltog i erövringen av Krim men du hävdar att det fortfarande inte finns bevis? Förlåt mig men har du problem med läsförståelsen också?

Ryssland har haft en MILITÄRBAS i Sevastopol, självklart fanns där ryska soldater. Det var inte det som var diskussionsämnet.

Hursomhelst så är det lika roligt varje gång att läsa inlägg där separatisterna BOMBAR SKITEN ur Ukraina men samtidigt slåss för livet i desperata gatustrider i både Donetsk och Luhansk.

Pro-ryssar i Sverige verkar inte vara så olika de jämlikar som befinner sig i Ukraina trots allt.

Det finns inget att klaga på vad gäller min svenska och grammatik. Du är patetisk som ens försöker dra ett lamt ad hominem, det visar bara att du har väldigt lite av substans att komma med.

Läsförståelsen får du se över, jag skrev tydligt att Ryssland inte släppte ut sina trupper innan det var dags för folkomröstningen, och det var för att skydda lokalbefolkningen och själva valprocessen, då man redan tydligt sett vad högra sektorn kan hitta på för fuffens. Det är det enda Ryssland erkänt. Sedan får du spekulera hur mycket du vill, det är du ju van vid.
2014-08-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som sagt, löjeväckande
1) Beteckningar? Du menar att om man kör in en rysk arme med Donetsk beteckningar så är det ingen rysk arme? Eller du menar att "så kan man inte göra"? Det förtjänar inte ett mot argument.
3) Medan de Donetsk betecknade styrkorna är på ryska sidan är de då lagliga eller olagliga enligt rysk lag? Detta är väl ialla fall enkelt att reda ut?

Enkel fråga är det NÅGON här som vill påstå att de tror Ryssland tillåter styrkor som de inte kontrollerar på sin sida av gränsen?

Nej det gör man definitivt inte. Ett sådant fall skulle betyda en krigsförklaring från rysk sida. Hade jag varit Ukrainsk befälhavare hade jag satt på ryska plåtar, flagg och emblem. Kört in i Ryssland, skjutit vilt omkring mig och sedan kört tillbaka.

När Putin och Lavrov sedan kommer med sina anklagelser skulle jag bara säga att det var rent nonsens, att det inte fanns några bevis, och att en rysk vedergällning skulle ses som en krigsförklaring av världssamfundet.

Dags för Ryssland att smaka samma medicin?
Senast redigerad av Pobedarov 2014-08-25 kl. 19:43.
2014-08-25, 19:44
Medlem
Citat:
[/b]

Nej det gör man definitivt inte. Ett sådant fall skulle betyda en krigsförklaring från rysk sida. Hade jag varit Ukrainsk befälhavare hade jag satt på ryska plåtar, flagg och emblem. Kört in i Ryssland, skjutit vilt omkring mig och sedan kört tillbaka.

När Putin och Lavrov sedan kommer med sina anklagelser skulle jag bara säga att det var rent nonsens och att en rysk vedergällning skulle ses som en krigsförklaring.

Jo, jag vill helst inte skämta om att eskalera kriget, men tanken är roande. Med ryska beteckningar på tanksen borde man dessutom både lagligt och obemärkt kunna köra hela vägen fram till Kreml.
2014-08-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Problemet för Ryssland är att det, överhuvudtaget inte tillåts några "whisleblowers" av rang, utom de som arbetar med att avslöja missförhållanden i väst.

Kritiska journalister mördas

Kritiska mediebolag och TV stationer tas över av staten, på grumliga grunder.

Redaktörer och programledare tillsätts sedan så att PK-modell Ryssland, skall säkras.

Internet censureras och bloggare fängslas på grumliga grunder

Folk som försöker samarbeta med organisationer utomlands stämplas som "agenter".

osv.
Edward Snowden och Bradley Manning jobbade med "vanliga" jobb och var inte journalister. Varför har ingen militär eller IT-tekniker från Ryssland läckt information?

Enligt EUobeserver så säger Merkel att det är lurre om Ukraina ansluter sig till Putins Euroasia-pakt.
http://euobserver.com/foreign/125331
2014-08-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som sagt, löjeväckande
1) Beteckningar? Du menar att om man kör in en rysk arme med Donetsk beteckningar så är det ingen rysk arme? Eller du menar att "så kan man inte göra"? Det förtjänar inte ett motargument.

Ryssland var mycket väl medveten, antagligen, om vilka det var som ville ta genvägen. Givetvis har separatisterna anmält det i förväg, och Ryssland tittar bort just då bekvämt nog.

Ingen av er har fortfarande svarat på varför USA är så tysta, om det nu skulle ha varit en rysk invasion.

När väl USA säger något, lyssna noga på vad exakt de säger, jag slår vad om att de inte kommer säga ett ord om att det är ryska trupper, däremot kommer de göra vaga uttalanden som folk lätt kan tolka som att de menade det, om de inte tänker efter vad som exakt sades, något USA är grymt duktiga på.
2014-08-25, 19:48
Medlem
Citat:
[/b]

När Putin och Lavrov sedan kommer med sina anklagelser skulle jag bara säga att det var rent nonsens, att det inte fanns några bevis, och att en rysk vedergällning skulle ses som en krigsförklaring av världssamfundet.

Prata inte om sådant du inte vet något om. Ingen har påstått att Turkiet förklarade krig mot Syrien när de lät ISIS (eller Al-Nusra) fritt passera gränsen för att attackera den kurdiska delen av Syrien. Ingen kommer påstå att Ryssland förklarat krig mot Ukraina för att de lät separatister gå över gränsen heller. Man kan ogilla läget, men så fungerar det.
2014-08-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ryssland var mycket väl medveten, antagligen, om vilka det var som ville ta genvägen. Givetvis har separatisterna anmält det i förväg, och Ryssland tittar bort just då bekvämt nog.

Ingen av er har fortfarande svarat på varför USA är så tysta, om det nu skulle ha varit en rysk invasion.

När väl USA säger något, lyssna noga på vad exakt de säger, jag slår vad om att de inte kommer säga ett ord om att det är ryska trupper, däremot kommer de göra vaga uttalanden som folk lätt kan tolka som att de menade det, om de inte tänker efter vad som exakt sades, något USA är grymt duktiga på.

Vilket skulle bevisa att Ryssland kan stoppa det precis när de vill. Då är vi överens.
2014-08-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Edward Snowden och Bradley Manning jobbade med "vanliga" jobb och var inte journalister. Varför har ingen militär eller IT-tekniker från Ryssland läckt information?

Enligt EUobeserver så säger Merkel att det är lurre om Ukraina ansluter sig till Putins Euroasia-pakt.
http://euobserver.com/foreign/125331

Se där, EU-politikerna börjar gnugga ögonen och inse att de blivit grundlurade av USA, och är de stora förlorarna i detta spel, och försöker nu reparera skadan med Ryssland. Intressant.
2014-08-25, 19:51
Medlem
Det är ju väldigt praktiskt det här med "rebeller" eller hur? Putin kan ju kriga lite vart han vill med sina soldater det är ju bara att ta av deras beteckningar så är de inte hans soldater. Hitler hade älskat den strategin. I övrigt är de ganska lika Putin och Hitler för Putin precis som Hitler påbörjade sitt krig långt innan någon annan hade vaknat och insett vad som hände. När skall Europa vakna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in