2014-08-25, 15:42
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så här är det: Det finns inga bevis för reguljära ryska förband, men det finns bevis för både ryska soldater och ryska vapen.

Nej, men man har istället en enorm korruption som blåser upp siffrorna, det är nog hugget som stucket i verkligheten.

Korruptionen borde väl i så fall dra ned siffrorna för Ryssland. Eller?
2014-08-25, 15:53
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Din syn på västlig media kontra den ryska propagandamaskinen är verkligen skrattretande.

Jag som upplevde det förra kalla kriget vet att den Sovjetiska propagandan var genomfalsk.
Det är skrattretande och fel att jämföra Ryssland med Sovjet.

Däremot kan jag säga att du inte borde tro på allt som sägs om Sovjet bara för att Sovjet kollapsade. Detta fenomen gör inte all propaganda sann. Tvärtom har både korruption och fattigdom (liksom även oligarkers rikedom) blivit mer lik korruptionen och fattigdomen (och rikedomen) i USA. Många ryssar mådde sämre under Jeltsin.
2014-08-25, 15:55
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kmicic
En ny hjälpkonvoj är alltså planerad enligt Lavrov. Inte ens mänsklighetens litteratur och mytologi har väl någonsin berört två trojanska hästar. Eller hur Kiev?

...

Du har helt rätt. Det som händer nu är en invasion.
2014-08-25, 16:00
Medlem
Citat:
Fast EU har 17 577 691 miljoner dollar i BNP alltså mer än USA:s BNP
Euroländerna, ensamma ligger något under USA:s BNP

Och Ryssland är en ekonomisk kanin jämfört med EU, USA och Kina.

Ryssland har blott fyra gånger större BNP än lilleuputt landet Sverige, trots att Ryssland har ca 140 miljoner invånare, enorma gas och Oljefyndigheter samt massor av andra naturresurser.

1. De verkar inte medräknade i Rysslands BNP då bara det statliga oljebolaget tydligen har årliga intäkter runt 2 triljarder dollar - alltså typ 400 miljarder dollar (billion dollars) mer än din tabell visar.

2. Det är nog bäst att man tar din tabell med ett stort lass salt alltså.
2014-08-25, 16:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det är skrattretande och fel att jämföra Ryssland med Sovjet.

Däremot kan jag säga att du inte borde tro på allt som sägs om Sovjet bara för att Sovjet kollapsade. Detta fenomen gör inte all propaganda sann. Tvärtom har både korruption och fattigdom (liksom även oligarkers rikedom) blivit mer lik korruptionen och fattigdomen (och rikedomen) i USA. Många ryssar mådde sämre under Jeltsin.

Rysk propaganda kan inte helt jämföras med den sovjetiska, då den senare var ideologiskt präglad

Men lika falsk som den sovjetiska propagandan var, är den ryska.

Sedan möjliggjorde iof sovjetimperiets fall att sanningen kom fram. Men det var inte detta fall, i sig, som gjorde den västliga "propagandan", i stort sett sann. Istället så var det människornas berättelse och förhållandena på plats som visade sig stämma väl med "propagandan" ifrån väst. Den största missen var snarare att man underskattade förtrycket och kontrollen i bl.a. Östtyskland.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-25 kl. 16:15.
2014-08-25, 16:10
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Rysk propaganda kan inte helt jämföras med den sovjetiska, då den senare var ideologiskt präglad

Men lika falsk som den sovjetiska propagandan var, är den ryska.

Sedan möjliggjorde iof sovjetimperiets fall att sanningen kom fram. Men det var inte detta fall, i sig, som gjorde den västliga "propagandan", i stort sett sann. Istället så var det människornas berättelse och förhållandena på plats som visade sig stämma väl med "propagandan" ifrån väst. Den störta missen var snarare att man underskattade förtrycket och kontrollen i bl.a. Östtyskland.

Du svamlar ju bara. Sovjet finns inte längre och det är bara ditt tyckande att rysk propaganda är falsk. Faktum är att det är västlig propaganda som bevisligen stått för lögnerna under en längre tid, alla minns vi "weapons of massdestruction " i Irak och gasattacksbluffen i Syrien nyligen som inte ens brittiska parlamentet köpte. Det är samma typ av psy-op som Kiev sprider idag, pinsamhet efter pinsamhet som avslöjas och fantasierna kring den ryska humanitära konvojen har ju frambringat skrattattacker.
2014-08-25, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. De verkar inte medräknade i Rysslands BNP då bara det statliga oljebolaget tydligen har årliga intäkter runt 2 triljarder dollar - alltså typ 400 miljarder dollar (billion dollars) mer än din tabell visar.

2. Det är nog bäst att man tar din tabell med ett stort lass salt alltså.

Mina siffror har jag hämtat har jag hämtat här ifrån, (sedan skiljer sig olika beräkningar ifrån varandra, vilket också framkommer på sidan, där tre olika tabeller visas):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_BNP

Jag har snarare underskattat Sveriges ekonomiska styrka i jämförelse med Ryssland. Sveriges BNP, i jämförelse med Ryssland är snarare 3,2-3,5 gånger mindre än 4 gånger mindre, allt beroende på vilken tabell man väljer.

Tilläggas skall att Sveriges BNP kommer att räknas upp med 5 procent i höst, beroende på ändrade beräkningsmodeller inom EU, dock kommer detta även att ske retroaktivt också. Vad detta har för inverkan, i jämförelse med länder utanför EU känner jag inte till.
2014-08-25, 16:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Du svamlar ju bara. Sovjet finns inte längre och det är bara ditt tyckande att rysk propaganda är falsk. Faktum är att det är västlig propaganda som bevisligen stått för lögnerna under en längre tid, alla minns vi "weapons of massdestruction " i Irak och gasattacksbluffen i Syrien nyligen som inte ens brittiska parlamentet köpte. Det är samma typ av psy-op som Kiev sprider idag, pinsamhet efter pinsamhet som avslöjas och fantasierna kring den ryska humanitära konvojen har ju frambringat skrattattacker.

Visst, väst ljuger ibland, dock i allmänhet skickligare är Ryssland. Dessutom ljuger inte väst jämt, i motsatts till den ryska propagandan, som regelmässigt är falsk.

Vem som sedan utförde gasattacken i Syrien kan nog fortfarande diskuteras. Jag tvivlar inte för en sekund att Assad och hans underhuggare skulle vara kapabla till något sådan, (vilket inte hindrar att jag hatar de Jihad-salafistiska spyflugorna ännu mera).

Att sedan "fantasierna" runt den sk. "humanitära" konvojen inte visade sig helt ogrundade, beroende på att Ryssland stal industriell utrustning ifrån Ukraina, är ju tämligen klarlagt.

Sedan bör du väl inte anklaga all media, förutom den ryska, för vad som spekuleras om i denna tråd.
2014-08-25, 16:22
Medlem
Citat:
Mina siffror har jag hämtat har jag hämtat här ifrån, (sedan skiljer sig olika beräkningar ifrån varandra, vilket också framkommer på sidan, där tre olika tabeller visas):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_BNP

Jag har snarare underskattat Sveriges ekonomiska styrka i jämförelse med Ryssland. Sveriges BNP, i jämförelse med Ryssland är snarare 3,2-3,5 gånger mindre än 4 gånger mindre, allt beroende på vilken tabell man väljer.

Tilläggas skall att Sveriges BNP kommer att räknas upp med 5 procent i höst, beroende på ändrade beräkningsmodeller inom EU, dock kommer detta även att ske retroaktivt också. Vad detta har för inverkan, i jämförelse med länder utanför EU känner jag inte till.

1. Alltså siffrorna som du visar säger ingenting om ekonomisk styrka - det framgår tydligt av beskrivningen av data. Vidare verkar det som att Ryssland inte räknat in sina naturtillgångar i siffrorna. - även om Rysslands produktion till 100% bestod av olja så saknas det ju minst 1.5 triljarder dollar i kalkylen.
2014-08-25, 16:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Alltså siffrorna som du visar säger ingenting om ekonomisk styrka - det framgår tydligt av beskrivningen av data. Vidare verkar det som att Ryssland inte räknat in sina naturtillgångar i siffrorna. - även om Rysslands produktion till 100% bestod av olja så saknas det ju minst 1.5 triljarder dollar i kalkylen.

Du får fråga någon mer ekonomisk kunnig person exakt hur man beräknar BNP. Det är inte helt självklart, då vissa saker räknas till den ekonomiska aktiviteten, andra inte. Någon gång har jag funderat på hur man beräknar utländska turisters inköp i Sverige, kontra vad svenska turister gör av med utomlands.

Mig, veterligen, så har i alla fall inte Ryssland klagat på beräkningarna av landets BNP.

Du kan också börja rota i det hela själv, här t.ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt

Eller fråga någon på Flashbacks ekonomitrådar.

Mer om detta får vi nog ta i en annan tråd.
2014-08-25, 16:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Visst, väst ljuger ibland, dock i allmänhet skickligare är Ryssland. Dessutom ljuger inte väst jämt, i motsatts till den ryska propagandan, som regelmässigt är falsk.

Vem som sedan utförde gasattacken i Syrien kan nog fortfarande diskuteras. Jag tvivlar inte för en sekund att Assad och hans underhuggare skulle vara kapabla till något sådan, (vilket inte hindrar att jag hatar de Jihad-salafistiska spyflugorna ännu mera).

Att sedan "fantasierna" runt den sk. "humanitära" konvojen inte visade sig helt ogrundade, beroende på att Ryssland stal industriell utrustning ifrån Ukraina, är ju tämligen klarlagt.

Sedan bör du väl inte anklaga all media, förutom den ryska, för vad som spekuleras om i denna tråd.

Ljuger väst skickligare? Ändå är det väst som blivit tagen med byxorna nere vid upprepade tillfällen. Det hade varit intressant om det funnits ryska källor som kunde belägga dina påståenden om exakt vad Ryssland skulle ha ljugit om. I väst har vi ju många "whistleblowers", varav en råkar ha fått asyl i just Ryssland. Var är alla ryska "whistleblowers"? Då menar jag inte allmänna gnällspikar som Kasparov utan konkreta avslöjanden som kan peka ut förmenta ryska lögner i det pågående propagandakriget kring Ukraina.
2014-08-25, 16:40
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Du får fråga någon mer ekonomisk kunnig person exakt hur man beräknar BNP. Det är inte helt självklart, då vissa saker räknas till den ekonomiska aktiviteten, andra inte. Någon gång har jag funderat på hur man beräknar utländska turisters inköp i Sverige, kontra vad svenska turister gör av med utomlands.

Mig, veterligen, så har i alla fall inte Ryssland klagat på beräkningarna av landets BNP.

Du kan också börja rota i det hela själv, här t.ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt

Eller fråga någon på Flashbacks ekonomitrådar.

Mer om detta får vi nog ta i en annan tråd.

Poängen är väl att BNP är ett ofullständigt mått på ett lands ekonomiska styrka. Du kan se BNP som ett lands resultaträkning men balansräkningen är minst lika viktig och den säger ju inte BNP något om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in