2014-08-25, 11:46
Medlem
Ett stenhårt svar mot Ryssland verkar tyvärr ofrånkomligt nu. Som det verkar har Putin bestämt sig för att attackera Mariupol. Lavrov svamlar om att skicka fler "humanitära" konvojer och om att "hjälpa Ukraina att bestämma sig för fred" (eller hur fan han nu uttryckte sig). Då finns inga andra alternativ än att slå tillbaka stenhårt.

I Odessa räddade fotbollsfans och självförsvarsgrupper Ukrainas enighet. Det var första gången som Ukraina stod upp emot de beväpnade dräggen och det blev en vändpunkt för de Ryssland-sponsrade upproren i östra och södra Ukraina. Tyvärr dog många, men det var nödvändigt.

Nu verkar hybrisen och taktiska vansinnesimpulser tagit över Putin igen (som Poroshenko sa finns det två Putin - en som är rationell och pragmatisk, en som är inne i sin egen verklighet)... och förmodligen är ett stenhårt militärt ställningstagande det enda alternativet.

Så mycket för mina förhoppningar om fred, dialog, samförstånd och symbiotisk handelssamverkan...
2014-08-25, 11:48
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Här är länken, det är tragiskt att Ryssland går i Sovjetspåret, det leder bara till ännu större fattigdom och missär, man hade efter 1991 chansen att öppna landet och ekonomin mot omvärlden och ge befolkningen ett stigande välstånd, i stället verkar den medeltida drömmen att flytta fram landets gränser styra.

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2013A01_BR_27_A01BR1301.pdf
2014-08-25, 11:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Det är lite MUSEN SOM RÖT över Rysslands och Putins agerande i Ukraina. Här lite statistiksiffror på rustningbudgeterna för några länder, det talar för sig självt.:

Ryssland..............64.123 miljoner dollar...............3.9% av BNP....................

Frankrike..............58.244 miljoner dollar...............2,3% av BNP....................
Storbritanien.........57.875 miljoner dollar...............2,6% av BNP....................
Tyskland...............43.478 miljoner dollar...............1,4% av BNP....................
Italien..................31.946 miljoner dollar...............1,7% av BNP....................

U.S.A.................689.591 miljoner dollar...............4,8% av BNP...................

BNP Bruttonationalprodukt:

Ryssland..............ca. 1.600.000 miljoner dollar............................................ .
U.S.A.................ca. 14.300.000 miljoner dollar............................................
EU.......................ca. 5.200.000 miljoner dollar............................................

Den med överlägsna resurser vinner i det långa loppet, Rysslands ekonomi lider även av att industrin är omodern, man har stort råvaruberoende och av en extremt ojämn ägar- och inkomstfördelning, få väldigt rika de flesta fattiga.

Fast EU har 17 577 691 miljoner dollar i BNP alltså mer än USA:s BNP
Euroländerna, ensamma ligger något under USA:s BNP

Och Ryssland är en ekonomisk kanin jämfört med EU, USA och Kina.

Ryssland har blott fyra gånger större BNP än lilleuputt landet Sverige, trots att Ryssland har ca 140 miljoner invånare, enorma gas och Oljefyndigheter samt massor av andra naturresurser.
2014-08-25, 11:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
Som tidigare konstaterats i tråden har nedan sida som publicerar kartor av stridsläget hög trovärdighet då den har redovisat framgångar och motgångar för båda sidorna som till stor del i efterhand kunnas bekräftats.

Nu är sidan uppdaterad med en ny karta och det ser otvivelaktligen ut som att för närvarande så är det rebellsidan som har den största stridslyckan.

http://kot-ivanov.livejournal.com
2014-08-25, 12:47
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast EU har 17 577 691 miljoner dollar i BNP alltså mer än USA:s BNP
Euroländerna, ensamma ligger något under USA:s BNP

Och Ryssland är en ekonomisk kanin jämfört med EU, USA och Kina.

Ryssland har blott fyra gånger större BNP än lilleuputt landet Sverige, trots att Ryssland har ca 140 miljoner invånare, enorma gas och Oljefyndigheter samt massor av andra naturresurser.

Sant, men Ryssland har heller inte ett gäng genusforskare och flyktinglotsar som pumpar upp deras siffror!
2014-08-25, 13:00
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Det blev tyvärr en 1:a som föll bort. Skribenten Ola Schubert har helt rätt EU:s BNP är i nivå med USA:s och Rysslands pytteliten jämfört. Ca en tiondel av EU:s och USA:s var för sig. Kanske en tjugondel av bådas tillsammans. Den ryska desinformationen har faktiskt lyckats ge många en helt felaktig bild av Ryssland. Det vore en skratmatch för väst att tilintetgöra en rysk invasion i Ukraina. Dessutom har Putin retat Ukrainarna så mycket att det nog är lätt att dra jämföra med Stalins vinterkrig mot Finland en gång i tiden.

Så här ska det vara:
Citat:
Det är lite MUSEN SOM RÖT över Rysslands och Putins agerande i Ukraina. Här lite statistiksiffror på rustningbudgeterna för några länder, det talar för sig självt.:

Ryssland..............64.123 miljoner dollar...............3.9% av BNP....................

Frankrike..............58.244 miljoner dollar...............2,3% av BNP....................
Storbritanien.........57.875 miljoner dollar...............2,6% av BNP....................
Tyskland...............43.478 miljoner dollar...............1,4% av BNP....................
Italien..................31.946 miljoner dollar...............1,7% av BNP....................

U.S.A.................689.591 miljoner dollar...............4,8% av BNP...................

BNP Bruttonationalprodukt:

Ryssland..............ca. 1.600.000 miljoner dollar............................................ .
U.S.A.................ca. 14.300.000 miljoner dollar............................................
EU......................ca. 15.200.000 miljoner dollar............................................

Den med överlägsna resurser vinner i det långa loppet, Rysslands ekonomi lider även av att industrin är omodern, man har stort råvaruberoende och av en extremt ojämn ägar- och inkomstfördelning, få väldigt rika de flesta fattiga.
2014-08-25, 13:08
Medlem
kato85s avatar
Donbassbataljonen blir medvetet øvergivna i strid.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/abandoned-donbas-battalion-fights-on-361886.html

utrensning av politiska motståndare i de egna leden?

Det hær børjar mer och mer likna det spanska inbørdeskriget dær republikanerna inte kunde enas och stred lika mycket mellan varandra som med fascisterna.
2014-08-25, 13:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
Det finns med andra ord fortfarande inga som helst bevis på ryska soldater i Ukraina. bara lösa påståenden eller artiklar med krigsrubriker om invasion när Ryssland skickar in hjälpkonvoj med förnödenheter.

Så här är det: Det finns inga bevis för reguljära ryska förband, men det finns bevis för både ryska soldater och ryska vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Sant, men Ryssland har heller inte ett gäng genusforskare och flyktinglotsar som pumpar upp deras siffror!

Nej, men man har istället en enorm korruption som blåser upp siffrorna, det är nog hugget som stucket i verkligheten.
Senast redigerad av bernad_law 2014-08-25 kl. 13:26.
2014-08-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Det blev tyvärr en 1:a som föll bort. Skribenten Ola Schubert har helt rätt EU:s BNP är i nivå med USA:s och Rysslands pytteliten jämfört. Ca en tiondel av EU:s och USA:s var för sig. Kanske en tjugondel av bådas tillsammans. Den ryska desinformationen har faktiskt lyckats ge många en helt felaktig bild av Ryssland. Det vore en skratmatch för väst att tilintetgöra en rysk invasion i Ukraina. Dessutom har Putin retat Ukrainarna så mycket att det nog är lätt att dra jämföra med Stalins vinterkrig mot Finland en gång i tiden.

Så här ska det vara:
Tyvärr kan ju även en mus bita så det blir en skada. Men att resursmässigt och finansiellt bygga Ryssland ligger nog i malpåse eftersom det skulle kosta enorma belopp att modernisera ett rejält slitet Ryssland som ju ligger ljusår efter den fria världen. Bara att sanera miljön och bygga moderna reningsanläggningar kostar skjortan även om man fått bistånd från andra länder. Så råstyrkan har Ryssland, men det har ju många diktaturer på befolkningens bekostnad. Kina har väl gått förbi Ryssland så det sjunger om det. BNP är ju dessutom ett ganska säker mått på en nations hälsotillstånd.
2014-08-25, 14:28
Bannlyst
En ny hjälpkonvoj är alltså planerad enligt Lavrov. Inte ens mänsklighetens litteratur och mytologi har väl någonsin berört två trojanska hästar. Eller hur Kiev?

Ja jävlar vilka idioter som får ställa sig framför en kamera på order från Kiev. Vilket skämt den där Lyashko verkar vara. En omvänd Baghdad Bob.
2014-08-25, 14:50
Medlem
"Rättvisa" milisen.
Jag är gift med ukrainska och bor i Ukraina. Självklart, pratar jag ukrainska inte så bra! Ni kan bli chokerad eftersom på tvn berättar man inte om sådana historier! Saken är det att jag "lyckades" promenera nära maidan när milisen började upplösa den. Förstås rett inget upp situationen och jag blev anhållt! Men det var bara början, sedan bringade milisen mig med alla de anhållda till något läger, som liknade Guantanamo! Jag kunde inte förstå vad ville de från mig och det var fast omöjligt att berätta dem ngt om mig! och det var inte bara jag i sådan situation - det var många sådana som befann sig på maidan tillfälligt utan några politiska motiv (det är ju centrum av staden och det är vanligtvis kul att promenera där)! Jag blev även några gånger slagen i ansiktet - för att de ville inte ta redo på situationen och de var jävla arga för att de kunde inte förstå vad pratar jag om (det var väl en vanlig medel att lösa problem - utan prat). Matade de oss som boskapen! Förnimmelse av att den är ogiltig och passar inte för att äta! Vilket lycka att min fru har funnit mig och tog med sig en tolk, annars vet jag inte hur länge skulle jag sitta där - jag har "tillbringat" där några veckor! Så det är hur verkligen handlar regeringen i Ukraina - utan några förklarelser och prövningar.
2014-08-25, 15:34
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Ett stenhårt svar mot Ryssland verkar tyvärr ofrånkomligt nu. Som det verkar har Putin bestämt sig för att attackera Mariupol. Lavrov svamlar om att skicka fler "humanitära" konvojer och om att "hjälpa Ukraina att bestämma sig för fred" (eller hur fan han nu uttryckte sig). Då finns inga andra alternativ än att slå tillbaka stenhårt.

I Odessa räddade fotbollsfans och självförsvarsgrupper Ukrainas enighet. Det var första gången som Ukraina stod upp emot de beväpnade dräggen och det blev en vändpunkt för de Ryssland-sponsrade upproren i östra och södra Ukraina. Tyvärr dog många, men det var nödvändigt.

Nu verkar hybrisen och taktiska vansinnesimpulser tagit över Putin igen (som Poroshenko sa finns det två Putin - en som är rationell och pragmatisk, en som är inne i sin egen verklighet)... och förmodligen är ett stenhårt militärt ställningstagande det enda alternativet.

Så mycket för mina förhoppningar om fred, dialog, samförstånd och symbiotisk handelssamverkan...

Det verkar inte bättre.

Ända sedan de sköt de 100 på Maidan, har Putin bara tagit små steg för att ta så mycket av Ukraina han bara kan. Marknadsekonomi och demokrati är inget han gillar verkar det som.

Att han sedan viglar upp den rysktalande befolkningen att tro att det är ett krig för värderingar och att starkt ryskt folk i stor Ryssland (vilket inkluderar Finland) gör det ju bara för tydligt vad han är för en typ.

Men vad kan Ukraina och Europa göra. Situationen är ju väldigt Prekär för vad som kan bli en ny istid, inte bara för Ukraina (och naturligtvis Ryssland) men för hela regionen då Försvarsutgifterna nu naturligtvis bör skjuta i höjden för att möta aggresionerna från Ryssland.

Jag tror att EU nu kommer att agera. Inte mycket men det är ju bara för tydligt att Putin vill ta södra och östra delarna av Ukraina: Luhansk, Donetsk, och Zaporitzhia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in