2014-08-25, 14:00
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Jag trodde ju för bara någon/några veckor sedan på 12% som en realistisk siffra, men hade det varit val idag så vetefan. Demoskops 12.2%, dessutom i en telefonmätning gör mig väldigt förbryllad. Just nu känns nog 13-15% inte helt orealistiskt faktiskt, men det är några veckor kvar tills valdagen. Etablerad media kommer att gå loss mot partiet på riktigt när en vecka kvarstår. Det återstår att se hur lättmanipulerade de rörliga väljarna är och om dom köper hetskampanjerna. Jag hoppas att dessa väljare kan tänka lite längre än vad näsan räcker.
2014-08-25, 14:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det skall bli spännande att se hur mycket som är instituten som viktar upp & hur mycket som är en verklig stigning. Om bägge dessa faktorer samverkar fullt ut så kan valet bli en verklig rysare.
2014-08-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Skriver upp min prognos till golv 15, tak 20. Förstår att vissa tycker att det låter optimistiskt i överkant, men jag kommer att få rätt. Står för det här inlägget även efter valnatten.

Spännande att du som sansad debattör gör den bedömningen.

Den är inte tagen ur luften, heller. Ur ett europeisk perspektiv är det spannet ett slags golv för vad ett land som Sverige bör ha på sitt invandringskritiska parti. Det "normala" balansläget är förstås mycket högre, med tanke på våra unika politiker och deras extrema förakt för den egna befolkningens behov.

Det som gör att vi inte har en normal europeisk nivå är ju det fantastiskt uniforma etablissemangets tryck uppifrån med en indoktrinering och verklighetsförfalskning som saknar motstycke i en västlig demokrati.

Denna extrema kraft håller på att skapa en folklig motkraft: Vanliga människor kommunicerar sinsemellan och tar gemensamt avstånd från den påbjudna linjen. Just nu pågår en horisontell åsiktsspridning med en större påverkan är den vertikala, uppifrånkommande.

För när kompisen, kollegan, svärfar, sonen och grannen alla säger att nu får det fan räcka med lögner så kan Lena Mellin säga vad hon vill och DN:s "experter" hävda vad de önskar.

Det är denna kritiska massa, denna okontrollerade kärnreaktion i folkdjupen som Hitler i bunkern nu får rapporter om, men inte riktigt kan processa.
2014-08-25, 14:28
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
http://www.bt.se/nyheter/val_2014/bt-sentio-de-far-majoritet-i-boras(4415189).gm

SD ökar med 3,5% i Borås,i jämnförelse med valet 2010 till 9,7% och är tredje största parti.
Mätningen är utförd av Sentio.
Jo det där skrev jag i förr eller förrförrgår. lev dessutom 11% I EUP-valet så blir nog omkring 15 i riksdagsvalresultat.
2014-08-25, 14:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om Crispy's prognos slår igenom så är nog den liknelse som kommer att ligga närmast till på valnatten: "Nicolae Ceaușescu på balkongen", när man zoomar in på partiledare & journalister.
2014-08-25, 14:42
Medlem
volvo 240s avatar
Och avpixlat fortsätter att vägra skriva ut FI......

Nåja, är det nån mer som tänkt på att alla andra partier viktades efter deras eup-resultat i i mätningarna gällande riksdagsval som gjordes efter EUP-valet.

Men EUP-valets stora vinnare viktades inte upp det minsta... Medan KD och C tex gick upp mot närmare 6 procentenheter... Sorgligt.
2014-08-25, 14:45
Medlem
Jag tänker på alla de som hånfullt har fnyst att SD aldrig kommer att bli något, att de bara är ett marginellt litet skitparti, att de som röstar på dem kastar bort sin röst, att de aldrig kommer att få något inflytande etc. Nu är ni inte lika kaxiga längre va?

Ska bli intressant att se 2018... Fast å andra sidan kommer hälften av Sverige (minst) ha utländsk bakgrund vid det laget och de flesta av dem lär inte rösta på SD. Inte bottenskrapet iaf och det är ju mest de som kommer. De vet att de inte har någon parasit-framtid i Sverige om SD får bestämma.
2014-08-25, 14:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Jag tänker på alla de som hånfullt har fnyst att SD aldrig kommer att bli något, att de bara är ett marginellt litet skitparti, att de som röstar på dem kastar bort sin röst, att de aldrig kommer att få något inflytande etc. Nu är ni inte lika kaxiga längre va?

Efter valet kommer det låta:
"83% av svenskarna har ändå tagit ställning för dagens invandringspolitik och emot SD-rasisterna.
Så det så"
2014-08-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Är något speciellt som fått dig att höja prognosen?
Ketchupeffekten efter Reinfeldts tal har bara börjat och tycks kraftigare än man först kunde tro. Vi som håller totalkoll på nyheter i allmänhet och politiska nyheter i synnerhet vill gärna tro att Reinfeldts budskap måste ha nått fram till alla över en natt, men det tar ett tag innan det når ut i hela folkdjupet via word of mouth. Ett par miljoner ska hinna säga "hörde du på nyheterna att...." till resten av befolkningen, det är inte gjort inom 24 timmar.
En resande säljare i bekantskapskretsen som åker landet runt sa att det verkar koka överallt efter Reinfeldts tal, att det lossnat en propp. I släkten var vi tidigare 3 som skulle rösta SD, efter helgen vet jag att vi plötsligt är 7 inklusive 1 st f.d. MP. En uppgång på 3% (!) i Demoskop visar givetvis att något håller på att hända, men han höll talet den 16:e och mätningen gjordes 18-21 augusti. Demoskop fångade bara första steget på raketen. Vi kommer att få se ytterligare ökningar framöver och på valdagen kommer vi att få se en omvänd Bradley som kör över mörkertalet i EP-valet med stridsvagnskolonn. Jag bedömer nu att 15-20 otroligt nog är inom räckhåll och att det enda som kan äventyra det är om Åkesson gör bort sig i utfrågningar och slutdebatter. Eller om SD-valsedlarna tar slut.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-08-25 kl. 14:58.
2014-08-25, 14:54
Medlem
Menveds avatar
Är det någon mer än jag som noterat att sedan Sentio började visa lite sämre resultat för SD så har de fått en del nya svenska uppdragsgivare, speciellt lokalblaskor som vill ha lokala väljarundersökningar?
2014-08-25, 14:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om Crispy's prognos slår igenom så är nog den liknelse som kommer att ligga närmast till på valnatten: "Nicolae Ceaușescu på balkongen", när man zoomar in på partiledare & journalister.

Visst kan vi hoppas att rapporteringen på valnatten avslutas med en skakande kamera som övergår till brus

http://www.videobash.com/video_show/1989-the-moment-a-dictator-realizes-his-time-is-over-676395
2014-08-25, 14:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det som känns lite osäkert just nu är vilken/vilka skandaler som media har sparat på inför valet.
För att det är så kan man nog ta gift på, frågan är bara när man kommer att släppa dessa för maximal effekt.

Vad tror tråden? När är det optimalt för media att släppa sitt samlade skandalmaterial?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in