• 1
  • 2
2014-08-24, 12:10
Medlem
hoffmasters avatar
Hej jag är en nykläckt 18 åring, jag har precis fått jobb och har nu tänkt att försöka lägga undan varje månad. I och med att jag fortfarande bor hemma och inte har några specifika utgifter tänkte jag varje månad att lägga undan 5000 kr.
Jag är inne på sparfonder men i och med att jag är skapligt ny med det här undrar jag ifall ni har några bra sparfonder att tipsa om! Jag har handelsbanken.
Tack på förhand.
Citera
2014-08-24, 12:22
Medlem
Kul att se en mogen 18 åring som vill ta ansvar för sin ekonomi och inte bara slösa allt på krogen

Steg 1 är att öppna konto på Avanza eller Nordnet istället för Handelsbanken.

Steg 2 är att bestämma sparhorisont. Ska du ha pengarna till något specifikt inom 2-3 år ska du titta på räntefonder, annars hade jag valt aktiefonder. Ju längre tidshorisont, desto större andel aktiefonder. Här kan jag rekommendera Didner & Gerges fonder eller Skagen, Spiltan, Lannebo o.s.v. Undvik storbankernas egna fonder, de är ofta riktigt kassa.
Citera
2014-08-24, 13:24
Medlem
hoffmasters avatar
Jo jag känner att det är läge nu att kunna spara undan riktigt mycket då jag som tidigare nämnt inte har några specifika utgifter! Jag har tänkt till en början att spara 1,5 - 2 år max, efter det kommer jag flytta ut och då kan det vara bra och ha en stabil ekonomi som start. Men vad kunde du rekommendera ifall jag nu skulle spara i runt 2 år?
Citera
2014-08-24, 13:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaster
Jo jag känner att det är läge nu att kunna spara undan riktigt mycket då jag som tidigare nämnt inte har några specifika utgifter! Jag har tänkt till en början att spara 1,5 - 2 år max, efter det kommer jag flytta ut och då kan det vara bra och ha en stabil ekonomi som start. Men vad kunde du rekommendera ifall jag nu skulle spara i runt 2 år?

Du kommer att behöva alla pengar du har när du flyttar hemifrån, Jag skulle personligen inte köpa fonder om jag var i din situation då du med stor sannolikhet kommer gå minus och kanske inte kan vänta månader/år på att det ska gå upp igen innan du säljer.
Öppna ett sparkonto på tex GE Moneybank och sätt in pengar där varje månad, Räntan just nu är 2% och då har du pengarna tillgängliga när du behöver dom.

Fråga INTE Handelsbanken om råd hur du ska spara pengar nu eller om pensionssparande!
Detsamma gäller alla storbanker.
Senast redigerad av svengöran 2014-08-24 kl. 13:45.
Citera
2014-08-24, 13:45
Medlem
John-Pauls avatar
iom att du är nykläckt och inte har några utgifter så föreslår jag att du lägger undan 75% av nettolönen.
30% i Spiltan Räntefond Sverige
30% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
40% AP7 Aktiefond

Får du tex 20 tusen så lägger du 15 000 och har skoj för 5 000 så har du till kontantinsatsen på en bostad om 2 år - 3 år
Citera
2014-08-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaster

Då ska du titta på räntefonder, exempelvis Spiltan Räntefond Sverige eller Carnegie Corporate Bond. Sen kan du lägga kanske 10 % eller något i en bra aktiefond, rekommenderar någon av Didner & Gerges fonder.

Jag hade kört 45% Spiltan Räntefond Sverige 45 % Carnegie corporate bond och 10 % i Didner & Gerges nya Microcap-fond (startar nu till veckan)
Citera
2014-08-24, 17:13
Medlem
Red-Pandas avatar
Finns det några för eller nackdelar över att välja tex nordnet över avanza?
Citera
2014-08-24, 20:36
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
iom att du är nykläckt och inte har några utgifter så föreslår jag att du lägger undan 75% av nettolönen.
30% i Spiltan Räntefond Sverige
30% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
40% AP7 Aktiefond

Får du tex 20 tusen så lägger du 15 000 och har skoj för 5 000 så har du till kontantinsatsen på en bostad om 2 år - 3 år

Hur kom du fram till det förslaget? Speciellt nyfiken är jag på varför du föreslår AP7.
Citera
2014-08-24, 22:07
Medlem
John-Pauls avatar
T.S behöver någonstans att bo när T:S blir äldre och det kostar pengar att skaffa sig ett boende om man inte vill hyra och betala den premie som det medför. Behöver inte vara 75% utan vänd på det, lek med 5 000 kr och spar resten, om 2-3 år har T.S en skaplig slant.
Tyckte mixen med en räntefond, svenska investmentbolag och en billig bred fond kunde vara ett enkelt alternativ, kör allt i räntefonden om risken ska ner.
Senast redigerad av John-Paul 2014-08-24 kl. 22:10.
Citera
2014-08-24, 22:11
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
T.S behöver någonstans att bo när T:S blir äldre och det kostar pengar att skaffa sig ett boende om man inte vill hyra och betala den premie som det medför.
Tyckte mixen med en räntefond, svenska investmentbolag och en billig bred fond kunde vara ett enkelt alternativ, kör allt i räntefonden om risken ska ner.

Du menar en billig och bred fond som som inte går att investera i, givet tidsperspektivet, är ett klokt val

Citat; AP7 Aktiefond är avsedd enbart för premiepensionsmedel och är inte öppen för annat sparande. Fonden utgör en komponent i Premiepensionssystemets förvalsalternativ (AP7 Såfa), men är även valbar på Pensionsmyndighetens fondtorg.
Citera
2014-08-24, 22:19
Medlem
John-Pauls avatar
hehe, nu blev det fel.
Citera
2014-08-25, 02:25
Medlem
Milizers avatar
Sparfonder suger. Avkastingen äts genom åren upp av avgifterna. Dessa kan tyckas små år från år, men räknar du på lång sikt så ser du hur du blir lurad.

Kasta i stället pil på listan över de börnoterade aktierna och investera 10% av ditt kapital i var och en av 10 aktier du träffar. Du kommer att få bättre avskattning än index, och definitivt än i de flesta så kallade "sparfonderna".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in