Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Ja, och varför är det konstigt? Borde det vara tvärtom att svenskarna oftare var arbetslösa?
Din fråga: Varför är det konstigt att invandrares arbetslöshet är 2½ gånger så hög som inföddas?
Låt oss titta på några till fakta om arbete och invandring. Vad sägs om detta:
Citat:
Av de nya jobb som tillkommit sedan regeringen Reinfeldt tillträdde 2006 har de flesta gått till utrikes födda. Inte mindre än 160 000 av 230 000 nya jobb har gått till personer födda utanför Sverige, visar siffror från Statistiska centralbyrån.
Källan är Sveriges Radios web. Vill inte posta direktlänk för det vore ju synd om de tog ned detta bara för att vi diskuterar det.
En annan sak är den diskriminering av infödda som Arbetsförmedlingen har ägnat sig åt i många år nu. Exakt hur länge det har pågått vet jag inte, för vad jag vet går de inte ut officiellt med det, utan de låtsas att det bara handlar om individuell bedömning. Men svenskfödda kan inte bli prioriterade av Arbetsförmedlingen om de inte är ungdomar, handikappade, eller långtidsarbetslösa (och många blir långtidsarbetslösa just därför att de inte är prioriterade). Att man inte är prioriterad innebär att man inte får någon kompetensutveckling, inget lönestöd osv. Men nyanlända (som är utrikes födda) får kompetensutveckling, m.m. om de vill ha det, oavsett situation, därför att alla nyanlända är prioriterade. Detta är ett exempel på hur svenskar diskrimineras därför att invandrare får de resurser som infödda behöver.
Så både fakta om vem som får jobb i Sverige, och fakta om hur det faktiskt ligger till med diskrimineringen, pekar på att det är lättare för invandrare att få jobb.
Därtill kan du lägga det faktum att många jobb som man inte behöver yrkesutbildning för går till gästarbetare, EU-migranter, och personer som är prioriterade av Arbetsförmedlingen och som får lönestöd via Arbetsförmedlingen därför att de är prioriterade.
Är det konstigt att Arbetslösheten är 2½ gånger så stor bland utrikes födda? Ja, det tycker jag faktiskt, eftersom det är lättare för dem att få jobb i Sverige. Detta är en del av den gigantiska börda som vi får bära för att vi har öppnat våra hjärtan så mycket. Det handlar inte bara om att välbeställda svenskar kan få mindre i plånboken, utan det handlar om att många svenskar inte har samma rättigheter som utrikes födda.