2014-08-24, 20:59
  #86629
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
http://www.hitta.se/karta#center=7319872:1777664&zl=7&bounds=7323730:1 774930,7324045:1775613&from=1&pageCount=20&sm=6&ty pe=map&var=inbyn%20boden&level=1&rlm=1

Nja, rätt märkligt att börja föra tillbaka kroppen mot staden och så korkade ställen om styckningen skett ute i inbyn. Tror inte man kör omkring med kroppsdelar i bilen bara för skojs skull. (Om nu inte fp 1 och 2 är valda för att kroppsdelarna skulle hittas och peka mot KJ)

Inbyn ligger alltså åt samma håll som altersjön. Inte jättenära. Men ca 5 km bort efter samma väg.
Såg en läsarkommentar i anslutning till branden och det ska ha varit i byn S-bäcken som det brann; ungefär samma avstånd från stugan; från S-by-l lite längre. – Det är ju inget han har suttit och kört till på måfå, utan det måste i så fall vara ett ställe han känt till sedan tidigare strövtåg i omgivningarna.
http://webbgis.vic-metria.nu/webbgis/viewer.htm?fhus

Det lär bo 45 personer i S-bäcken.
http://www.boden.se/bodens-kommun/naringsliv_byariboden_svartbacken
Citera
2014-08-24, 21:04
  #86630
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nja, kolla denna länk: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/bildhuggarjarn-pid1789

Sen kanske fantasin kan fylla i resten.

Finns inget som tyder på ett verktyg som skulle vara egentillverkat.
Den av teknikern föreslagna märlspiken med trekantig spets är vad som ligger närmast till hands. Drar också den slutsatsen utifrån min egen skiss.

Skadebild avseende rygg och armar tyder väl på ett relativt slätt underlag?

Ni som är hemmahörande i Boden med omnejd - sjösättning småbåtar i Bodsvedjan förra året?
Citera
2014-08-24, 21:13
  #86631
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Som KJ säger själv...hade jag haft ett lik i min bil hade jag eldat upp den.
KJ skulle ”liksom sprayat hela bilen” och ”saniterat” den. Sedan hade han hängt sitt offer (det gick visst inte så bra att strypa det med armen), skurit av repet och låtit offret falla ned i en färdiggrävd grop fylld med kalk (t.ex. på V-kvarnshöjden). Då hade minsann inte hans bil kunnat uppvisa en droppe blod och inga fingernaglar eller hud skulle man heller ha kunnat hitta. Någon ”eld” kan jag inte se att han direkt har talat om, annat än i samband med sin blixtvisit i föräldrahemmet, och då säger eldexperten tillika den som aldrig misslyckas med något att han inte kunnat få fyr på någon eld – vilket alltså bara det bör stämma till eftertanke.

”K har alltid eldat”; ”K = att elda”, säger JJ. Hur det nu ska gå på Kumla, klass 1, torde därför bli en fråga för de eldiga psykologerna. För sitt mer eller mindre dagliga eldningsbehov hade KJ bl.a. en metallkruka där han kunde hålla elden levande. Den 22 maj påbörjades eldningen 09:45 och ordningspolis kallades till platsen eftersom lågorna stod höga. - När EM-F i samband med KJ:s alibi tar upp eldningsfrågan låter JJ pressad. Likaså låter JJ lite ansträngd när det kommer till vem som den 4/5 berättat för honom att KJ inte kunnat elda pga att veden varit sur.

Kan det ha varit äldste brodern som lånat, alt. lämnat tillbaka, något från föräldrahemmet den 4/5 och att vittnet WT (som varken fått veta broderns namn och – efter vad man kan förstå – knappt sett honom eftersom XX enligt WT aldrig kommit ut i köket där WT satt) förts bakom ljuset? DJ och XX stod ju bara i farstun ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1437
Han kommer ihåg att han sade hej till "brodern". Brodern kom aldrig in till köket utan stannade i hallen. Han stannade i hallen. [sic] Brodern kom inte in till köket för att prata med dem.

W fortsatte att spela på sin gitarr.
W:s minnesbild är att D:s dragspel tystnade en kort stund och att han då pratade med sin bror en kort stund. Det är W:s bild.
/…/
Vid detta besök av brodern fick W inte reda på hans namn.
Det var först nu då "allt" hänt i Boden som han fick reda på att namnet är K.
Citera
2014-08-24, 21:39
  #86632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag uppfattade det så att MPS avbröt honom i sitt värv när de gjorde fyndet. Därför kunde han inte fullfölja. Och för att bli avbruten måste han vara i närheten av ödehuset.


Jag såg att P-o-beln hann svara istället för mig, men för att förtydliga så hann inte KJ avsluta sitt projekt med FP2 eftersom MPS hittade benen i ödehuset. KJ kanske planerade att även gömma benen ute i terrängen precis som han hade gjort med torson. Jag tror att han var mycket pressad av MPS ute i skogarna letandes, hemvärnet och andra motionärer samt hundägare som flitigt besökte närområdet vid ödehuset. Han hittade helt enkelt inte rätt tillfälle för att gömma benen och när torson var funnen insåg väl även han att det bara var en tidsfråga innan benen också skulle hittas.
Citera
2014-08-24, 21:43
  #86633
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag såg att P-o-beln hann svara istället för mig, men för att förtydliga så hann inte KJ avsluta sitt projekt med FP2 eftersom MPS hittade benen i ödehuset. KJ kanske planerade att även gömma benen ute i terrängen precis som han hade gjort med torson. Jag tror att han var mycket pressad av MPS ute i skogarna letandes, hemvärnet och andra motionärer samt hundägare som flitigt besökte närområdet vid ödehuset. Han hittade helt enkelt inte rätt tillfälle för att gömma benen och när torson var funnen insåg väl även han att det bara var en tidsfråga innan benen också skulle hittas.
Nu hittades benen först. Men om KJ blev avbruten av hundägare, så var det väl bara att smyga undan en stund och komma tillbaka efter 10 min.
Citera
2014-08-24, 21:55
  #86634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nja, kolla denna länk: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/bildhuggarjarn-pid1789

Sen kanske fantasin kan fylla i resten.


Eller https://www.google.se/search?q=m%C3%A4rlspik&espv=2&tbm=isch&imgil=Cg9gO 2Sf38LQaM%253A%253B6PdKvRVCTzT5PM%253Bhttp%25253A% 25252F%25252Fwww.carapax.se%25252Fovrig t%25252Fmarlspik%25252F&source=iu&usg=__6CPvA8PskJ 6D2heJTSZq5xm_IyU%3D&sa=X&ei=1kH6U6jnK6T5yQP6hYGIB Q&ved=0CDcQ9QEwAg&biw=1440&bih=799#q=t%C3%A4ltpinn ar&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=M0m-3AD16HJkEM%253A%3BLn99lxW-d4sw3M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.campingtillbehor4u .se%252Fbilder %252Fartiklar%252Fzoom%252F9915860_2.jpg%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww.campingtillbehor4u.se%252Fsv%252Fa rtiklar%252Ftaltpinne-ankare-40-cm-lang.html%3B500%3B300
Citera
2014-08-24, 21:59
  #86635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu hittades benen först. Men om KJ blev avbruten av hundägare, så var det väl bara att smyga undan en stund och komma tillbaka efter 10 min.

Sorry, jag menade förstås att det bara var en tidsfråga innan även torson skulle hittas.
Knappast att någon med avsikten att placera ut kroppsdelar kommer tillbaka efter 10minuter efter att nästan ha blivit upptäckt mitt i. Vi pratar inte om att leka kurragömma nu.
KJ har nog inte tillräckligt med sinnesnärvaro för att klara av en sådan pressad situation. (Ingen annan heller)

I Fup står det att ödehuset var välstädat, vilket kanske kan bero på att KJ hade sopat undan spåren efter sig.
__________________
Senast redigerad av KSP 2014-08-24 kl. 22:04.
Citera
2014-08-24, 22:03
  #86636
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdard
Eller https://www.google.se/search?q=m%C3%A4rlspik&espv=2&tbm=isch&imgil=Cg9gO 2Sf38LQaM%253A%253B6PdKvRVCTzT5PM%253Bhttp%25253A% 25252F%25252Fwww.carapax.se%25252Fovrig t%25252Fmarlspik%25252F&source=iu&usg=__6CPvA8PskJ 6D2heJTSZq5xm_IyU%3D&sa=X&ei=1kH6U6jnK6T5yQP6hYGIB Q&ved=0CDcQ9QEwAg&biw=1440&bih=799#q=t%C3%A4ltpinn ar&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=M0m-3AD16HJkEM%253A%3BLn99lxW-d4sw3M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.campingtillbehor4u .se%252Fbilder %252Fartiklar%252Fzoom%252F9915860_2.jpg%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww.campingtillbehor4u.se%252Fsv%252Fa rtiklar%252Ftaltpinne-ankare-40-cm-lang.html%3B500%3B300

Tältpinne stämmer inte överens med skadebilden. Verktyget har en konisk form.
Citera
2014-08-24, 22:12
  #86637
Medlem
Ok, angående mordvapen. Kan vi utesluta detta förslag?

http://minfil.org/S5j3g7b7bc/boden.jpg
Citera
2014-08-24, 22:12
  #86638
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Nej det ser jag ju att det blir helt fel håll.. Man kör knappast tillbaka, snarare längre bort..Även om det är på rätt sida Boden..
Vem har sagt att den typen av logik är inblandad här? - Däremot vore det ju en viss logik i att elda upp precis allt som hörde till mord och styckning inkl. VB:s kläder, böcker, mobil, de egna kläderna, skor mm och att det gamla murkna ödehuset varit tänkt som eldplats för likdelarna. En hypotes bör vara att KJ avbröts av något och inte hann lägga in torson i ödehuset. Hans främsta intresse bör i det läget ha varit att få undan allt vad likdelar hette från sin bil - så han slapp att "sanitera" den, eller förklara förekomsten av bloddroppande ryggsäck och annat han lagt i bagageutrymmet. Sedan var det nog meningen att sätta eld på det gamla "gulhuset". - Torsen var dåligt täckt; ett riktigt hafsverk: Offret syntes delvis och håret stack t.o.m. fram mellan stenarna. Tejpen i håret åkte med av bara farten; annars var det meningen att även denna skulle slukas av lågorna. Han hade inte heller fått elda på valborg så en större brasa var inte mer än rätt. - Hur många minuter kan det ha tagit att rafsa ihop sex stenar som låg 1 m från den lilla gropen (hålen fick vara; att fylla igen dessa hanns inte med) och grabba tag i ett par trädstammar, för att sedan lägga benen på ryggen? - Förresten var det inte så att det ena benet låg på en träplanka, som en liten förberedelse? När torson väl var inne fick han se till att palla upp med lite mer virke innan han hällde på bensin och kastade in sina specialknådade handgranater; allt skulle brinna ned på nolltid och brandkåren skulle inte ha en chans att hinna fram.
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2014-08-24 kl. 22:20.
Citera
2014-08-24, 22:19
  #86639
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Ok, angående mordvapen. Kan vi utesluta detta förslag?

http://minfil.org/S5j3g7b7bc/boden.jpg

Ja, fel proportioner. Och den trekantiga spetsen saknas.
Citera
2014-08-24, 22:23
  #86640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, fel proportioner. Och den trekantiga spetsen saknas.
Gör den? Då måste den försvunnit precis innan du tittade. Ok, men med rätt proportioner då? Skulle förslaget passa bättre då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in