2014-08-24, 00:22
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag vet inte mer än vad letsdoit skrev, "3 km från Inbyn i Boden". Jag vet inte ens var Inbyn i Boden ligger, mer än att det sannolikt ligger i Boden. Fråga letsdoit.
Men intressant.. Om styckning skedde där försvann spåren vid branden.. Händerna grävdes ner på tomten.. De finns säkerligen vid styckningsplatsen.. (spekulation)
Senast redigerad av zayco 2014-08-24 kl. 00:24.
Citera
2014-08-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är man eldningsbenägen så eldar man allt i sin väg, särskilt om man har anledning. - Frågan är om det kan finnas någon koppling mellan ägaren till torpet (om det nu fanns någon sådan) och KJ&Co - ? - Finns det många ödetorp i trakten?

En anledning i detta fall kan ju vara den att destruera spårbärande utrustning/besudlade plagg etc. Kan givetvis tyckas onödigt riskabelt att elda upp ett hus (om än ett sketet ödetorp) i detta syfte men å andra sidan är det kanske inte helt lätt att bara kasta bort saker (som en ryggsäck, kängor o dyl) och sedan kunna känna sig säker på att inget någonsin kommer att dyka upp igen, hur otroligt det än kan vara (minnes tex Ausonius dumpade revolver).
Det man gräver ner försvinner förvisso från jordens yta men ligger kvar där det ligger och hur säkert kunna veta att ingen hundnos kommer att visa intresse för platsen?
Och att arrangera en majbrasa uteslutande bestående av det man vill/måste göra sig av med är ju onekligen förknippat med div risker.
Citera
2014-08-24, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte någon bättre koll på hur KVV:s riskbedömningar utförs, vilka 'instrument' som nyttjas etc men tror också att det mest handlar om rutinmässiga skattningar utifrån fastlagd mall (vilket iofs inte behöver vara ngt dåligt).
Men nog finns det väl ändå en klar ambition att försöka förutsäga riskerna för att den bedömningen berör skall hamna i våldsamma situationer?
Gogglade lite: enl forskning ( anv av KVV vid bedömning) finns det några identifierbara faktorer som kan förutsäga våld, som förhöjer risken:
-låg ålder (KJ: check)
-hetsigt temperament (KJ: semicheck)
-antisocial personlighetsstörning (KJ: partiell check; empatibrist, svårigheter att adekvat 'läsa av' andra etc)
-låg begåvning (KJ: check; visst han fick en 7:a (av 10) på nåt hemvärnstest men ändå).

Sett till detta, samt givetvis till brottet som sådant, känns inte en klassning som 'riskklient' alltför märklig.
Förstår att man kan ha (kritiska) synpunkter på hur jag (mkt kortfattat) har bedömt KJ utifrån ovanstående faktorer; menar inte att raljera eller leka psykolog. Bara min uppfattning utifrån vad jag tagit del av i fallet.

Självklart går det alltid att läsa in sig, men verkligheten är en annan. När man beskriver en
"farlighetsbedömning" , riskbedömning är den diffus, ack så diffus. Vi pratar om att slingra slant

Angående KJ så kan man inte bedömma honom på det ena eller det andra viset, det vi har att
göra med är hans psykologiska måeende. Det avgör. Ibland, eller ganska ofta, läser inte
ens Kriminalvåren en RPU, ofta var väl att ta i men hursom vill jag påpeka att fängelse
gentemot RPV är annorlund. I detta fall bör vi komma ihåg att vi har med en ynkling att göra.
RPU:n, domen och alla journaler är garanterat lästa i detta fall, jag lovar.
Senast redigerad av LKVN 2014-08-24 kl. 01:18.
Citera
2014-08-24, 01:15
Medlem
Citat:
Jo, men då var KJ långt borta. 8 minuter före fyndet kopplade hans mobil upp mot Hednoret NO, en mast som täcker in stora delar av centrala Boden. FUP sid 563-564.
Påstod jag att KJ var i närheten av ödehuset när benen hittades? Jag hänger inte med riktigt.
Citera
2014-08-24, 01:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte någon bättre koll på hur KVV:s riskbedömningar utförs, vilka 'instrument' som nyttjas etc men tror också att det mest handlar om rutinmässiga skattningar utifrån fastlagd mall (vilket iofs inte behöver vara ngt dåligt).
Men nog finns det väl ändå en klar ambition att försöka förutsäga riskerna för att den bedömningen berör skall hamna i våldsamma situationer?
Gogglade lite: enl forskning ( anv av KVV vid bedömning) finns det några identifierbara faktorer som kan förutsäga våld, som förhöjer risken:
-låg ålder (KJ: check)
-hetsigt temperament (KJ: semicheck)
-antisocial personlighetsstörning (KJ: partiell check; empatibrist, svårigheter att adekvat 'läsa av' andra etc)
-låg begåvning (KJ: check; visst han fick en 7:a (av 10) på nåt hemvärnstest men ändå).

Sett till detta, samt givetvis till brottet som sådant, känns inte en klassning som 'riskklient' alltför märklig.
Förstår att man kan ha (kritiska) synpunkter på hur jag (mkt kortfattat) har bedömt KJ utifrån ovanstående faktorer; menar inte att raljera eller leka psykolog. Bara min uppfattning utifrån vad jag tagit del av i fallet.

Men snälla han är dömd för ett dråp med tillhörande styckning samt dumpning.
I fallet talar man om ett x antal hugg med vasst föremål, och strypningsförsök.
Hotade en vårdare på rättspsyk.
Tror du själv att en dömd styckmördare eller annan mördare bedöms som harmlös eller?

Check!!

[I]Aktuell brottslighet
Tidigare brottslighet
Social anpassning
Anpassning inom kriminalvården
Psykiatrisk funktionsbedömning[/i]
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-08-24 kl. 02:13.
Citera
2014-08-24, 08:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Påstod jag att KJ var i närheten av ödehuset när benen hittades? Jag hänger inte med riktigt.
Jag uppfattade det så att MPS avbröt honom i sitt värv när de gjorde fyndet. Därför kunde han inte fullfölja. Och för att bli avbruten måste han vara i närheten av ödehuset.
Citera
2014-08-24, 08:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men snälla han är dömd för ett dråp med tillhörande styckning samt dumpning.
I fallet talar man om ett x antal hugg med vasst föremål, och strypningsförsök.
Hotade en vårdare på rättspsyk.
Tror du själv att en dömd styckmördare eller annan mördare bedöms som harmlös eller?

Check!!

[I]Aktuell brottslighet
Tidigare brottslighet
Social anpassning
Anpassning inom kriminalvården
Psykiatrisk funktionsbedömning[/i]
Vilken vårdare på rättspsyk hotade han?
Citera
2014-08-24, 08:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag uppfattade det så att MPS avbröt honom i sitt värv när de gjorde fyndet. Därför kunde han inte fullfölja. Och för att bli avbruten måste han vara i närheten av ödehuset.

Om det inte var så, varför återvände han inte?
Citera
2014-08-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är man eldningsbenägen så eldar man allt i sin väg, särskilt om man har anledning. - Frågan är om det kan finnas någon koppling mellan ägaren till torpet (om det nu fanns någon sådan) och KJ&Co - ? - Finns det många ödetorp i trakten?
Som KJ säger själv...hade jag haft ett lik i min bil hade jag eldat upp den.
Citera
2014-08-24, 14:05
Medlem
Citat:
Jaha, nä, då uppfattade du fel. Troligtvis "arbetade" KJ på nätterna/tidig morgon. Inte vid 21-tiden då fyndet gjordes.

Citat:
Om det inte var så, varför återvände han inte?
Skulle han ha återvänt för att samtala med polisens tekniker då eller? Jag fattar inte hur du tänker. Han kunde inte sticka iväg vilka tider som helst. JJ och LJ hade ju koll på honom. Plus span.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-08-24 kl. 14:14.
Citera
2014-08-24, 14:36
Medlem
Någon som vet mer om torpbranden? Vem ägde torpet? Vad finns där idag?
Citera
2014-08-24, 14:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag har i tidigare inlägg varit inne på typ av mordvapen. Här är mitt bidrag till tråden, en enkel illustration av skapelsen:

http://minfil.org/8bi0g4b2b2/skulpt.jpg

Utmärkt bild som visar skillnaden mellan vapnet KJ har använt enligt domstolen och vad polisen kommit fram till. Skulle du vilja komplettera bilden med att rita in ett par tvärsnitt på högra bilden så man kan se hur eggarna skulle se ut rakt framifrån. Ett nära spetsen och ett lite längre upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in