2014-08-24, 05:07
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman

Läsvärt inlägg. Jag tror du har rätt i stora delar. Men om SD redan i detta val får 13-15%, dåren Reinfeldt säger upp sig och SD blir vågmästare ser det ändå ganska hyggligt ut. Alla behöver inte inse faran exakt idag, även om det vore önskvärt.

Svägerskan är väl inte blind och döv? Det ständigt accelererande eländet i massinvandringen/mångkulturens spår har chans nå fram även till henne. Och även om hon aldrig går att omvända så finns det tillräckligt med potentiella väljare. Det räcker med 25-30% för en jordbävning. Ett SD på 15% i detta val lär skapa avsevärd panik. Hela arméer av statligt och kommunalt försörjda 7-klövspolitiker kommer brutalt att ombedas rensa sina skrivbordslådor och skickas hem. Många av de som blir kvar kommer att vara något mindre morska gentemot SD.

Danska DF låg på 13-15% rätt länge, plötsligt gjorde man ett ryck till 20%, idag 25% och det är först på senare tid andra partier tvingats anamma stora delar av DFs invandringspolitik. Hade DF legat kvar på 13% hade saken sett värre ut.

.
Senast redigerad av Månsan 2014-08-24 kl. 05:09.
2014-08-24, 05:44
Medlem
Europes avatar
Puh, 80 nya sidor sedan jag var inne i tråden för två veckor sedan...

Jag får ta mig tiden och läsa igenom dem. Dock ställer jag den här frågan redan innan jag har gjort det (jag har inte ens följt eventuella nya opinionsmätningar):

För flera månader sedan skrev jag att jag önskade att det vore möjligt att spela på att SD blir näst största parti i riksdagsvalet 2014, d.v.s. att de blir större än M. Fortfarande skulle det vara mot ett bra odds, givetvis, men är det lika många i tråden idag som ser det som en total omöjlighet att vinna den vadslagningen?
2014-08-24, 08:14
Medlem
18 augusti 2014
SD-väljarna har redan bestämt sig
http://andreasjohanssonheino.blogspot.se/2014/08/sd-valjarna-har-redan-bestamt-sig.html
se också

SCB:Var tredje bestämmer sig sista veckan innan valet
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Var-tredje-bestammer-sig-sista-veckan-innan-valet/

september 28, 2013 by Henrik Ekengren Oscarsson
Valspurter i historiens ljus
http://politologerna.wordpress.com/2013/09/28/valspurter-i-historiens-ljus/
"Förändringar av partiernas styrkeförhållanden som äger rum under valrörelsernas 3-4 veckor är inte helt oväntat relativt blygsamma"

Det stämmer sannolikt att:
"SD-väljarna har redan bestämt sig"
SD får sannolikt inte nämnvärt fler nya sympatisörer
under slutskedet av valkampanjen.

För SD är det kritiska att mobilisera sina sympatisörer att rösta.
Vid EU-valet var siffran ca 50% medan vissa andra andra hade ca 90%.

Just nu har SD ett stöd (korrigerat för underskattningarna)
som skulle ge ca 13% om det vore val.
Senast redigerad av amalrik 2014-08-24 kl. 08:28.
2014-08-24, 08:30
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
18 augusti 2014
http://andreasjohanssonheino.blogspot.se/2014/08/sd-valjarna-har-redan-bestamt-sig.html
se också

SCB:Var tredje bestämmer sig sista veckan innan valet
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Var-tredje-bestammer-sig-sista-veckan-innan-valet/

september 28, 2013 by Henrik Ekengren Oscarsson
Valspurter i historiens ljus
http://politologerna.wordpress.com/2013/09/28/valspurter-i-historiens-ljus/

Det stämmer sannolikt att:
"SD-väljarna har redan bestämt sig"
SD får sannolikt inte nämnvärt fler nya sympatisörer
under slutskedet av valkampanjen.

För SD är det kritiska att mobilisera sina sympatisörer att rösta.

Just nu har SD ett stöd (korrigerat för underskattningarna)
som skulle ge ca 13% om det vore val.

Det fetade. Hur vet vi detta? Är saken undersökt?

.
2014-08-24, 09:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

.

Det är en grundad uppfattning att Sd väljare är övertygade i sin sak. Mer än något annat på grund av vattendelare i svensk politik, invandring eller inte invandring. Självklart har väldigt många bestämt sig för att säga nej och då har de bara ett parti att välja på.

Alla som är för invandring har betydligt fler partier att välja på och då avgör andra saker och då blir det genast mycket svårare att veta vad man vill. Tycker Heinö kommit till en mycket sannolik slutstats.

Men det finns en grupp som kallas osäkra och man tror kanske att alla i den gruppen är lika osäkra. Men många av dem har redan bestämt sig för Sd, men de vill helt enkelt inte uppge det. Det är dom som kommer att välla fram ur dimmorna och ge Sd ett par tre extra procent.

Det är i varje fall vad jag tror och hoppas.
2014-08-24, 10:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

.

Här är en undersökning av röstbenägenheten för olika partier inför EU-valet.

Sverigedemokraternas anhängare visar på en klart lägre röstbenägenhet än andra partier, endast 33+23 % angav att det tänkte rösta. Nu fick Sd ändå 9,9 % med ca 360000 röster. Om det motsvarar 56 % av supporterskaran så blir den uppräknade supporterskaran 680000 väljare. Om röstbenägenheten är större i riksdagsval, gissar på 85%, så ger det ett möjligt antal röster på 580000 vilket skulle räckt till 9,5 % i riksdagsvalet 2010. Variablerna supporterskarans storlek, röstbenägenhet i EU-val och riksdagsval är naturligtvis svåra att uppskatta.

http://www.europaportalen.se/2014/04/sifo-borgerliga-eu-valjare-har-svarare-lamna-soffan
2014-08-24, 10:03
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
18 augusti 2014

Detta låter som en tautologi.

Är man Sd-väljare har man bestämt sig och har man inte bestämt sig är man inte Sd-väljare. 😄
2014-08-24, 10:05
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
1. Varför?
2. Vad innebär "bättre"? På vilket sätt?
3. Kan du ge NÅGOT exempel där detta inträffat?

OnT: får vi se en spurt i OI nu när de ska anpassa sig till riktiga data???

Ps: ungefär vad ligger spelbolagens odds för SD över/under 15% nu?

Handlar väl framförallt om att det kan vara bra med en blandning av människor så länge vi har något gemensamt att enas kring. Olika hudfärger, olika bakgrunder tror jag bara ökar toleransen i samhället och helt enkelt gör Sverige till en trevligare plats. Men naturligtvis då med en starkt fungerande assimileringspolitik.
2014-08-24, 10:10
Medlem
Citat:
.

Ja det har undersökts.
SD låg uselt ännu sämre än 50% map mobilisering några månader innan.
Exakt vad det blev hittar jag inte trots febrilt letande.
Det verkar ha blivit klart högre än 50%.

Min slutsats och avsikt var att betona att under
valrörelsen gäller det främst att få sina sympatisörer att rösta.
Speciellt SD vinner få nya sympatisörer under en valrörelse.
2014-08-24, 10:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Nja. Var inte så säker. Det finns en övertro hos FB-skribenter att Reinfeldts tal kommer att utgöra en väckarklocka för den svenska befolkningen och göra ett stort av avtryck i opinionsundersökningarna.

Min uppfattning är att det kan max göra ett par procent för SD. De som jag känner och som redan är SD:are (och politiskt intresserade) har tagit del av talet och någorlunda förstått innebörden. Men jag har även testat på andra i min omgivning, vilka jag inte vet vilket parti de har haft för avsikt att rösta på.

Senast ikväll var vi hemma hos svägerskan och pratade och hade trevligt. Jag minns inte hur vi kom in på politik, men det började någonstans med att svägerskan sa: "För första gången i mitt liv är jag helt säker på vilket parti jag skall rösta på. Det råder ingen som helst tvekan."

Jag blev då nästan säker på att det var sverigedemokraterna hon avsåg. Jag menar, vilket annat parti skulle efter 20-30 år av hennes vuxna liv plötsligt göra ett sådant avtryck att hon är helt spiksäker på vad hon skall välja? Centern för deras förslag om slopad arvsrätt? Folkpartiets krav på svenskt medlemsskap i Nato? Moderaternas vädjan av att folk skall öppna sina hjärtan och stå emot slitningar i samhället så att vi kan ta emot fler asylsökanden? Feministiskt Initiativs krav på förbud mot djur på cirkus? Kristdemokraternas förslag om ... eh förslag ... eh, vad vill dom egentligen nuförtiden? Sossarnas fundering på att halvera RUT-avdraget?

Efter lite politikprat frågade jag om vad hon tyckte om Reinfeldts tal häromdagen? Nä, det hade hon inte hört något om. Eller i alla fall inte lagt på minnet eller dragit några växlar kring. Jag berättade vad han hade sagt och att man måste tolka det som att det kommer bli mycket svåra tider och inget utrymme för reformer. Och att om man adderar Anders Borgs tal härförleden, där han menar att runt år 2018 så smäller det i svensk ekonomi.

Svägerskan blev väldigt störd av vad hon hörde. Hon trodde vad jag sa, men kunde inte förstå att det ligger till på det viset. Svågern lade till: - Men vi har det ju bra! Jag försökte förklara för honom: -"DU har det bra. Just nu! Men det finns folk som redan idag inte alls har det bra. Det var ju bara häromdagen i nyheterna som man sa att 15 000 äldre dör inom äldrevården varje år pga svält och undernäring. Pengarna räcker inte till mat och personal. Äldre sätts på undantag.

Jag förstod att svägerskan hade bestämt sig för att rösta på moderaterna. Men beslutet tycks komma eftersom att hon tycker att alla andra partier har dålig politik (dvs de 6 andra). Att rösta på sverigedemokraterna fanns inte på kartan - hon hade inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett alternativ. Jag frågade inte om några detaljer, men jag gissar att hon helt enkelt litar på medias beskrivning av SD som ett främlingsfientligt parti med järnrörsmänniskor och att de som röstar på SD är outbildade, arbetslösa unga män på landet.

Min svägerska är ganska smart i huvudet och har ett bra tjänstemannayrke med mycket räknande och ansvar. Troligen medel bland svenska befolkningen i allmänbildning. Och hon blev lätt chockad när hon förstod att jag skulle rösta SD.

Men i alla fall. Hon möter mycket folk i sitt arbete. Har ett stort social umgänge. Men är helt out of bounds när det gäller politik. Eller i alla fall egen analys av politik. Och uppenbarligen pratar hon inte politik med sin stora umgängeskrets. Och det förvånar mig; hon rör sig mycket i småföretagar-kretsar, dvs bland människor där SD i normalfallet är ganska starka.

Däremot är jag helt övertygad om, att om svägerskan hade alla fakta som jag har kring invandringens kostnader, hur de andra partierna har kört Sverige i botten och hur media och journalister beter sig, så hade hon röstat på sverigedemokraterna. Men det är en lång väg till hon har kommit dit. Hon är en av det vanliga folket - de som i det stora hela litar på makthavarna och på media. Och hon kommer antagligen inte förstå förrän kraschen kommer. Runt 2018 enligt Anders Borg.

Alltså. Om inget spektakulärt händer innan valet, så kan vi glömma mer än 2-3 procents ökning för SD i opninionsmätningarna (för mig innebär detta max 16-18 % i riksdagsvalet). Och då är det i den grupp där det redan finns människor som har börjat överväga att kanske, kanske i framtiden rösta på SD, som Reinfeldts-talet kan få dem att tippa över redan nu. Hade Reinfeldt gått ut med sitt tal i januari kanske SD hade hunnit mobilisera tillräckligt för att få människor att förstå allvaret i statsministerns tal.

Vi måste skilja på olika saker. För SD som parti är det naturligtvis succé med 12% eller mer i riksdagsvalet. Men för Sverige räcker det inte. Vi rör oss snabbt mot ekonomisk kaos (vilket kommer att leda till socialt kaos). Senast runt 2018 enligt Anders Borg. Nu är vi ju väldigt beroende av vad som händer i världsekonomin i övrigt, men för att Sverige skall ha skuggan av en chans att komma ur nästa världsrecession med huvudet upp så måste asyl- och anhöriginvandring totalstoppas nu. Och för att det skall finnas något som helst mandat för att besluta om detta i riksdagen, eller för den kommande regeringen att strama åt praxis, så krävs antingen att S eller M vänder på en femöring i invandringsfrågan. Och för att detta möjligen, möjligen skall kunna ske måste de andra partierna skita på sig av nervositet inför ett snabbt växande SD. Kanske något kan hända om SD får över 20% i riksdagsvalet. Skulle de få ännu mer, 21-22-23% så skulle antagligen såväl S som M inse att SD är på väg att bli riksdagens största parti och då skulle de antagligen tvingas till korset.

Men resultatet från EU-valet och de senaste opinionsundersökningarna inger inget större hopp om att SD skulle kunna nå mycket längre än runt 15%. Och det är på tok för lite. Nedmonteringen och massinvandringen kommer att fortsätta och efter 2018 års krasch kommer Sverige vara ett av de mest obehagliga länderna i Europa att leva i.

Jag tror det ligger mycket i detta som du skriver. Just därför ser jag det som en mycket stor sak att Reinfeldt ger legitimitet åt SD genom sitt tal, det gör att det blir acceptabbelt att diskutera kostnaderna för invandring utan att bli klassad som rasist.

Den frågan kommer då naturligt upp på dagordningen nu i debatten och den kommer att komma med i slutdebatterna i TV. En annan stor skillnad är att SD nu för första gången kommer vara med i slutdebatten och bli intervjuad som alla andra riksdagspartier nu innan dess, även det ger legitimitet.

Men trots det tror jag inte man ska ha övertro på hur många som kommer tänka på SD som ett reellt alternativ, även om man starkt ogillar invandringen. Å andra sidan räcker det gott om några få procentenheter till gör det för att SD ska göra ett mycket startkt val.
2014-08-24, 10:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Här är en undersökning av röstbenägenheten för olika partier inför EU-valet.

Sverigedemokraternas anhängare visar på en klart lägre röstbenägenhet än andra partier, endast 33+23 % angav att det tänkte rösta. Nu fick Sd ändå 9,9 % med ca 360000 röster. Om det motsvarar 56 % av supporterskaran så blir den uppräknade supporterskaran 680000 väljare. Om röstbenägenheten är större i riksdagsval, gissar på 85%, så ger det ett möjligt antal röster på 580000 vilket skulle räckt till 9,5 % i riksdagsvalet 2010. Variablerna supporterskarans storlek, röstbenägenhet i EU-val och riksdagsval är naturligtvis svåra att uppskatta.

http://www.europaportalen.se/2014/04/sifo-borgerliga-eu-valjare-har-svarare-lamna-soffan

Och så vet vi att EU valet är helt annorlunda och saknar relevans när det kommer till riksdagsvalet.

Borde inte en undersökning om röstningsbenägenheten i riksdagsval vara högst intressant? Varför finns i så fall ingen sådan?
2014-08-24, 10:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och så vet vi att EU valet är helt annorlunda och saknar relevans när det kommer till riksdagsvalet.

Borde inte en undersökning om röstningsbenägenheten i riksdagsval vara högst intressant? Varför finns i så fall ingen sådan?

Inte helt i SDs fall skulle jag säga. SD är så demoniserat av hela etablissemanget att det krävs mycket för att ta steget att ens överväga en röst på dem. Att då redan ha gjort det och t.o.m. plicka deras röstsedel och lägga ned den i valkuvertet har betydelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in