2014-08-22, 19:47
Medlem
t0xx0ms avatar
Har flyttat in i en lägenhet och fått ett rum som är ganska litet. Har ett utrymme mot en vägg på ca 160 cm där jag hade tänkt att ha ett skrivbord. Min fundering är om någon har några förslag på sätt att få hyllor ovanför skrivbordet för förvaring av böcker m.m.

Den första uppenbara lösningen är såklart vägghyllor, men då väggen bakom verkar vara enbart en gipsskiva (eller motsvarande svagt material) så tror jag inte att det går att skruva upp hyllorna i väggen. Min fundering är istället om det finns någon modell som har rätt långa hyllplan där man tar bort de nedre planen och skjuter in skrivbordet in ”under” de övre planen. Det verkar dock vara svårt att hitta hyllor som är så breda att man får in ett skrivbord på t.ex. 150 cm.'

Ett alternativ är också om det finns någon kombination av skrivbord samt hyllor, om någon har förslag på sådana...

Någon som har förslag på lösningar? Måste kanske vara rätt stabila grejer för att hålla hyllplan av den längden.
Citera
2014-08-23, 23:36
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m

Någon som har förslag på lösningar? Måste kanske vara rätt stabila grejer för att hålla hyllplan av den längden.
Du får helt enkelt leta upp REGLARNA bakom gipskivan....Ingen regeldetektor?. Knacka på väggen tills du pejlar in reglarna. I dessa kan du hänga vad som helst med kraftiga skruvar.
Citera
2014-08-24, 22:03
Moderator
rotadents avatar
Hur mycket skrivbordsyta behöver du? En lösning som jag tycker är rätt estetiskt tilltalande är String-hylla med skrivbordsskiva. Men den blir förstås inte särskilt bred. Ett plus är förstås att du kan sätta ytterligare en gavel på någon sida och sätta hyllor i en rad till för att fylla ut området med förvaring. De har även skåp som passar i gavlarna om du vill ha olika typer av förvaring.
http://www.emseverins.se/wp-content/...2/String_1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-bJTDBLF-t9...0/stringen.jpg

Stringhyllor kostar en slant, jag vet inte vad din budget är? Rätt många möbelbutiker har deras prylar, enklast är nog att gå in och kolla vad en lämplig kombination skulle landa på om du är intresserad. Om det är någon tröst är andrahandsvärdet rätt bra när du tröttnar.
Citera
2014-08-24, 22:34
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Du får helt enkelt leta upp REGLARNA bakom gipskivan....Ingen regeldetektor?. Knacka på väggen tills du pejlar in reglarna. I dessa kan du hänga vad som helst med kraftiga skruvar.

Förstås ett alternativ. Glömde nämna att jag helst inte skruvar upp saker i väggarna då jag inte vet dels hur länge jag kommer ha lägenheten samt att jag fortsatt är lite tveksam till min kommande inredning. Har t.ex. sängen mot väggen med fönster och skall bli intressant att se hur det fungerar under vintern. Samtidigt börjar det kännas som en av få lösningar.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hur mycket skrivbordsyta behöver du? En lösning som jag tycker är rätt estetiskt tilltalande är String-hylla med skrivbordsskiva. Men den blir förstås inte särskilt bred...

Har kikat lite på stringhyllor, men känner att jag hade behövt yta motsvarande ett skrivbord ändå. Studerar och gör rätt mycket på hemmaplan, så ytan är väl behövlig. Kanske finns något mer robust än stringhyllor som är längre (fast då får man väl tumma på det estetiska).
Citera
2014-08-25, 20:46
Medlem
Jodkulas avatar
Köp en låg bokhylla och ställ den på skrivbordet: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30263844/
Citera
2014-08-25, 21:18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Har kikat lite på stringhyllor, men känner att jag hade behövt yta motsvarande ett skrivbord ändå. Studerar och gör rätt mycket på hemmaplan, så ytan är väl behövlig. Kanske finns något mer robust än stringhyllor som är längre (fast då får man väl tumma på det estetiska).

Stringhyllan är mest attraktiv för att den är flexibel i utformningen, och snygg förstås. Det är nog rätt stor chans att du hittar plats för den i nästa lägenhet också. Men jag förstår dig, jag vet inte heller hur mycket tyngd den tål, men den borde vara rätt stabil med tanke på att man ofta ser dem fullpackade med böcker. Vill du inte sätta upp något på väggen faller den bort helt dock.

IKEA har ju en del prylar du kan montera ihop i kombinationer, något sånt kanske vore något? Den här överdelen exempelvis kan monteras på något/några av deras skrivbord:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50180027/

Det är inte vackert, men det kan funka om du inte behöver massor av förvaring. De har även andra varianter som är bredare. En sväng till IKEA och snacka lite med personalen på avdelningen där de kränger skrivbord kan nog vara en idé. De har faktiskt en del rätt smarta lösningar. IKEA är rätt bra om man inte vill köpa något svindyrt också, då gör det inte så mycket om du får skrota överdelen i nästa lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in