2014-08-22, 23:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertrout
Exakt ett år efter det att Hymne försvann så postar alltså något ett vykort från Göteborg i Hymnes namn och med hans signatur.
Det kan vi nog glömma.
Vykortet var ju känt för polis och media redan i augusti 1965:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Visst, det ser ut som "66" på håll, men stämplar kan ju vara otydliga.

"65", skulle jag säga:
https://anonfiles.com/file/21ff3bc61bc5dc3111ef6b5abeb761c8
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-22 kl. 23:58.
Citera
2014-08-23, 07:02
Medlem
Tack för en intressant tråd.
Det som slår mig när jag ser vykortet är att portot inte stämmer.
Enligt postmuseum, så är 30 öre portot mellan 1 juni 1957 och 1 juli 1962. Fram till 1 juli 1964 är det 35 öre och och sedan fram till 1 januari 1967 är det 40 öre. 1 jan 1967 höjs portot ill 45 öre.
Så, om då frankeringen är 30 öre så borde kortet vara skickat mellan 1957 och 1962, eller hur?

Idag missar man om det överhuvud taget är frimärke på, men här var manuell hantering och en postkassörska borde märkt och debiterat en efterfrankering. Likaså är det konstigt, för en 18-åring som skickar ett vykort, går troligen in i en Pressbyrå/kiosk och köper kort +frimärke. Då blir det inte fel.

Eller bara en miss?

http://www.postmuseum.posten.se/fragor.html#porto
Citera
2014-08-23, 11:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
66 är det rätta årtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det kan vi nog glömma.
Vykortet var ju känt för polis och media redan i augusti 1965:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Visst, det ser ut som "66" på håll, men stämplar kan ju vara otydliga.

"65", skulle jag säga:
https://anonfiles.com/file/21ff3bc61bc5dc3111ef6b5abeb761c8

Det där var så otydligt så det säger oss ingenting.

Alla som tror att det står "65" kan själva ta och beställa fram den här inbundna årgången och sedan ta och göra kopior på vykortets baksida.

Det står inte siffrorna 65 i stämpeln utan klart och tydligt 66. De som tror på årtalet 65 kan då också ta och förklara stämpeln för dag och månad? Det står inte 29.7.!
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-23 kl. 11:20.
Citera
2014-08-23, 11:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Året Runt 1967.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvertrout
6an som anger månaden har jag faktiskt inte alls tänkt på förrän nu då jag granskar bilderna igen så syns den ganska tydligt

Det kan mycket väl stå 23.6.66 vilket i sin tur öppnar för nya teorier angående Hymnes öde. OM det är Hymnes signatur på vykortet, "den är ju lite speciell" så har jag svårt att se att någon annan än Hymne själv skickat ett vykort 1966, men låg inte vykortet med i bevisskörden över när Hymne försvann? hur var det med mamma Ebba fick hon kortet ca ett år efter det att Hymne försvann? och trodde att det var postat samma dag som han kom fram till Göteborg?

6an som representerar månaden syns faktiskt ganska tydligt efter ditt arbete. Kolla även siffran efter 2an i datumet. Denna siffra liknar mera en 3a än en 9a. Siffran "går inte ihop" längst upp som det skall göra på en 9a. I vilket fall som helst så står det inte 29.7.

Om detta är "Hymmes" handstil vet jag inte. Har ingen aning om hur hans handstil såg ut.

Med tanke på att jag själv har läst igenom hela polisutredningen om Hübner Lundquists försvinnande samt har gjort anteckningar från denna, så har jag en viss kunskap om detta fall.

Den här artikeln finns på sidorna 14, 15 och 59 i Året Runt 39/1967 den 25/9 1967.

Rubrikerna är följande:

"För två år sedan försvann Hymme."

"Föräldrarna: Han lever! Medier: Var bara lugna!"

"MEN VAR FINNS HAN?"
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-23 kl. 11:52.
Citera
2014-08-23, 13:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frimärksautomat på Göteborg C.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Enligt postmuseum, så är 30 öre portot mellan 1 juni 1957 och 1 juli 1962. Fram till 1 juli 1964 är det 35 öre och och sedan fram till 1 januari 1967 är det 40 öre. 1 jan 1967 höjs portot ill 45 öre.
Så, om då frankeringen är 30 öre så borde kortet vara skickat mellan 1957 och 1962, eller hur?

Idag missar man om det överhuvud taget är frimärke på, men här var manuell hantering och en postkassörska borde märkt och debiterat en efterfrankering. Likaså är det konstigt, för en 18-åring som skickar ett vykort, går troligen in i en Pressbyrå/kiosk och köper kort +frimärke. Då blir det inte fel.

Eller bara en miss?

Ja detta är också en intressant tråd.

Det borde i o f s med tanke på frankeringen ha varit skickat mellan 1957 och 1962 men det blev det inte. Ingen stämpel heller att kortet var underfrankerat med 5 öre eller en debiterad efterfrankering. På den här tiden var man faktiskt mycket noga med det att göra på detta sätt.

På den här tiden hanterades post via manuell hantering men jag undrar om det inte också även förekom maskinell hantering? Det skulle i s f förklara att kortet bara gick iväg med 5 öre för lite i porto.

Kortet kan ha blivit köpt i Pressbyråkiosk eller någon annanstans. Vi vet inte. Frimärkena skulle kunna ha blivit köpta i en frimärksautomat. Lär ha funnits minst en sådan på Göteborgs Central.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-23 kl. 13:21.
Citera
2014-08-23, 14:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det där var så otydligt så det säger oss ingenting.
Jo, det säger oss att siffran mycket väl skulle kunna ha varit en femma.
Citat:
De som tror på årtalet 65 kan då också ta och förklara stämpeln för dag och månad? Det står inte 29.7.!
"29", syns tydligt:

https://anonfiles.com/file/0f1473d25d0395f03c0a7e0f7ea73333

Kan du förklara vad du tror att syftet med ett "falskt" vykort skulle ha varit?
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-23 kl. 15:06.
Citera
2014-08-23, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
1966.

Citat:
Jo, det säger oss att siffran mycket väl skulle kunna ha varit en femma.

"29", syns tydligt:

https://anonfiles.com/file/0f1473d25d0395f03c0a7e0f7ea73333

Kan du förklara vad du tror att syftet med ett "falskt" vykort skulle ha varit?

Jaså?

På detta du har lagt upp ser det mera ut som en 9a än det Silvertrout la ut. Samma sak med kopiorna tagna direkt från originalet. Det som syns där liknar absolut mer som en 3a. Vad tyder du månaden till i denna poststämpel?

Det kan finnas ett flertal anledningar till att detta vykort postades.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-23 kl. 15:52.
Citera
2014-08-23, 16:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jaså?

På detta du har lagt upp ser det mera ut som en 9a än det Silvertrout la ut.
Men det är ändå från samma källa, bearbetat i Photohop, vilket är betydligt smidigare än att använda förstoringsglas.

Men egentligen behövs inte Photoshop i detta fall, det räcker med att scrolla upp Corellis bild för att kunna se siffran "5". Har du gjort detta?
Citat:
Vad tyder du månaden till i denna poststämpel?
Denna siffra är så pass otydlig att det är svårt att avgöra, men jag tycker det räcker med övriga.
Citat:
Det kan finnas ett flertal anledningar till att detta vykort postades.
Som vad?
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-23 kl. 16:17.
Citera
2014-08-23, 16:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Silvertrouts ypperliga arbete!

Citat:
Men det är ändå från samma källa, bearbetat i Photohop, vilket är betydligt smidigare än att använda förstoringsglas.

Denna siffra är så pass otydlig att det är svårt att avgöra, men jag tycker det räcker med övriga.

Som vad?

Antar att du menar Photoshop.

Jaså du tycker det? Kolla Silvertrouts ypperliga arbete med vykortet.

Ja ja vi har även här olika uppfattningar. Ingen mening att vi håller på och ältar om detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-23 kl. 16:21.
Citera
2014-08-23, 16:51
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jaså du tycker det? Kolla Silvertrouts ypperliga arbete med vykortet.
Den siffran syns ändå sämre än de övriga, vilka räcker för att kunna göra en bedömning av stämpeln.
Citat:
Ja ja vi har även här olika uppfattningar. Ingen mening att vi håller på och ältar om detta.
Vadå olika uppfattningar? Du har ju inte presenterat någon sådan angående din märkliga teori om att Lundkvist visar upp ett "falskt" vykort. Varför skulle man skriva ett nytt vykort istället för att visa originalet? Eftersom vykortet var känt redan då Hymme försvann, är det mest sannolikt att detta är vad som visas.

Är din tanke verkligen, fast du uppenbarligen inte vågar yppa den här, att familjen medvetet skulle ha försökt dra folk vid näsan??
Citera
2014-08-24, 00:36
Medlem
dunbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd

Eller bara en miss?

Den listan du länkar till gäller för inrikes brev. Om jag inte minns alldeles galet så var det billigare att skicka vykort än brev på den tiden. Då kan det vara rimligt med 30 öre för vykort och 40 öre för brev 1965.
Citera
2014-08-24, 10:18
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Detta avfotograferade vykort blev alltså stämplat Göteborg 1. När ett vykort lades på en brevlåda som fanns på Göteborgs centralstation, så gick en posttjänsteman på kvällen till lådorna på centralstationen och tömde dessa. Denne brevbärare kom då från det närliggande postkontoret Göteborg 1.

När väl den avhämtade posten från centralstationen kom till postkontoret Göteborg 1 så stämplades denna med just poststämpeln Göteborg 1.

Hur som helst så kan inte "Hymme" ha postat detta själv! Är det verkligen ingen som ser t ex årtalet då detta vykort postades?

Tack för svaret ang posten

Nej, jag hade inte kollat poststämpeln så noga, men även om jag hade gjort det hade jag inte reagerat för jag tycker att det står 29 och 65. Siffran för månad kan jag inte avgöra. Ju mer jag tittar, desto mer ser det ut att stå 66, men var gång jag tittar bort och sen tillbaka är min första reaktion att det står 65. Datumet tycker jag är tydligt 29 även på förstoringarna.

Jag förstår inte heller varför familjen skulle bluffa med ett vykort. Jag kanske har missuppfattat, men sa inte familjen redan från början att sista spåret var ett vykort postat i Göteborg? Jag förstår inte riktigt varför de skulle säga det och sen skicka vykortet ett år senare. Och om det inte är familjen som fejkat historien, hur visste de att det skulle komma ett kort året efter? Dessutom borde polisen ha reagerat på stämpeln precis som Skaraborg2 gjorde. Samma med att visa upp vykortet i media, det hade varit bättre att aldrig visa det om datumen inte stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in