2014-08-22, 20:09
Medlem
Evropas avatar
Hmf, va?!
Så besvikna moderatväljare – besvikna på att vi alla blivit snuvade på pengar av Alliansen, och förmodligen besvikna på massinvandringen – lägger sina röster på Centern istället?

Jag är inte helt insatt i Alliansens olika löften sinsemellan, men varför skulle besvikna moderater lägga sin röst på ett parti som vill ha helt öppna gränser?
2014-08-22, 20:22
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En mycket turbulent period alltså men inte mycket förändring opinionsmässigt. Förvånande? Slutsatser kring detta? Är svenskar likgiltiga till kraftig ökad invandring och kraftigt ökade kostnader?

Har media lyckats med att förse Reinfeldt med "den ansvarstagande statmanna-auran"? Kan det vara så att folk går på medias vinkling om att Reinfeldt har blivit tagen på sängen med de förändrade invandringstalen och att detta är en temporär engångskostnad? Om media hade gjort sitt jobb och breddat åsiktskorridoren hade man ju kunnat se denna kostnadsökning för många år sedan, vilket Reinfeldt har gömt undan bäst det gått, som han lyckats med ända fram till nu. Har folket blivit informerade om att Svenskt bistånd kommer gå till de fåtal som lyckas ta sig hit, som därmed sänker Sveriges realresurser när det gäller humant flyktingomhändertagande?
2014-08-22, 20:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa
Hmf, va?!
Så besvikna moderatväljare – besvikna på att vi alla blivit snuvade på pengar av Alliansen, och förmodligen besvikna på massinvandringen – lägger sina röster på Centern istället?

Jag är inte helt insatt i Alliansens olika löften sinsemellan, men varför skulle besvikna moderater lägga sin röst på ett parti som vill ha helt öppna gränser?

Jag förstår det inte, jag gick istället från M till SD. Känns som det enda valet för att visa missnöjet med att de vägrar föra sin egen politik. Möjligen kan jag tänka mig att inte alla vill ta det steget direkt, man måste kanske vänja sig vid tanken först.
2014-08-22, 20:30
Medlem
MadScientists avatar
Kom igen nu, det är bara en opinionsundersökning. Har man bytt från M till SD i veckan kanske man inte berättar det i första taget. Imorgon kl 15 ska regeringen samlas på Harpsund. Då får vi reda på om det blir nedskärningar eller skattehöjningar.

I undersökningen framgår det inte heller hur många som inte ville uppge parti.
2014-08-22, 20:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Har media lyckats med att förse Reinfeldt med "den ansvarstagande statmanna-auran"? Kan det vara så att folk går på medias vinkling om att Reinfeldt har blivit tagen på sängen med de förändrade invandringstalen och att detta är en temporär engångskostnad? Om media hade gjort sitt jobb och breddat åsiktskorridoren hade man ju kunnat se denna kostnadsökning för många år sedan, vilket Reinfeldt har gömt undan bäst det gått, som han lyckats med ända fram till nu. Har folket blivit informerade om att Svenskt bistånd kommer gå till de fåtal som lyckas ta sig hit, som därmed sänker Sveriges realresurser när det gäller humant flyktingomhändertagande?

Dilemmat som jag som i grunden moderat känner är förstås att vänstern lovar minst lika hög invandring och dessutom högre bidrag och mer julklappar till alla. En helt oansvarig ekonomisk politik som ingen högerväljare vill ha.

Dessutom är SD så demoniserat att det känns som att gå över till den mörka sidan och det steget är inte lätt. Jag har sedan länge varit upprörd över hur yttrandefriheten och propagandaapparaten har använts mot SD även om jag har ogillat SD och det gjorde att jag redan hade starka skäl att inte vilja vara med längre.

Frågan för mig är alltså mycket större än invandringen, det är ett ogillande av antidemokratiska krafter och den samordnade attacken från samtliga medier som jag länge ansett måste bekämpas. Därför blev steget till SD lättare för mig.

Kanske ska man inte ha för stora förhoppningar om att fler reagerar mot detta eller så kommer fler byta sida när de vant sig med tanken ett tag.
2014-08-22, 20:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Kanske ska man inte ha för stora förhoppningar om att fler reagerar mot detta eller så kommer fler byta sida när de vant sig med tanken ett tag.
Jag röstade själv M i förra riksdagsvalet.

Vilket jag inte kommer att göra om innan den nuvarande generationen av M's ledning har avlidit.
2014-08-22, 21:02
Medlem
8711s avatar
Vad menar SVD med att effekten hittills uteblivit? M rasar ju med en hel del Och jo, en hel del går till Sverigedemokraterna. Det ni måste förstå är att SD satte rekord i Sifo senast på 10,1%. Normalt efter ett rekord går man tillbaka lite i nästkommande mätning, vilket SD sannolikt hade gjort utan ett tillskott från M:s ras. Utan senaste veckans händelser hade Sifo nog angett SD:s siffra runt 9%, alldeles för lågt givetvis, nu med ett visst tillskott så är siffran kvar på rekordnivån 10,1%, vilket är väldigt bra för att vara Sifo!

Det är säkert 12%+ på valdagen, förmodligen åtminstone 13% Vilket är en succé, en dubblering sedan förra valet och mycket mer därtill!
2014-08-22, 21:09
Medlem
8711s avatar
Sifo 18-21 augusti:

S 30,9% (+0,6)
Mp 10,3% (-0,8)
V 7,5% (-0,4)

SD 10,1% (+-0 oförändrat) Rekord hos Sifo! (Tangerat)

M 22,2% (-2,4)
Fp 6,0% (-0,7)
C 5,5% (+1,7)
Kd 4,3% (+0,9)

Sverigedemokraterna slår rekord i Sifo! (Tangerat)

10,1% i Sifo innebär sannolikt runt 13% i valresultat! Att Sverigedemokraterna är tredje största parti med klar marginal! mp lär sluta på 8,9% max.
Senast redigerad av 8711 2014-08-22 kl. 21:12.
2014-08-22, 21:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag röstade själv M i förra riksdagsvalet.

Vilket jag inte kommer att göra om innan den nuvarande generationen av M's ledning har avlidit.

För min del behöver de inte avlida för att få min röst igen, börjar de föra en moderat politik, gärna under ledning av europas bästa finansminster, Borg, men utan att nobba SD så får de mitt stöd igen.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sifo 18-21 augusti:

S 30,9% (+0,6)
Mp 10,3% (-0,8)
V 7,5% (-0,4)

SD 10,1% (+-0 oförändrat) Rekord hos Sifo! (Tangerat)

M 22,2% (-2,4)
Fp 6,0% (-0,7)
C 5,5% (+1,7)
Kd 4,3% (+0,9)

Sverigedemokraterna slår rekord i Sifo! (Tangerat)

10,1% i Sifo innebär sannolikt runt 13% i valresultat! Att Sverigedemokraterna är tredje största parti med klar marginal! mp lär sluta på 8,9% max.

Fortfarande har vänstern egen majoritet vilket betyder att SD blir helt utan maktställning. Vänsterblocket måste tappa till SD eller högern för att SD ska bli vågmästare.

Tror nog ändå att chansen för det är god då oppositionen ofta tappar ju närmare valet man kommer, men jag vill gärna se det börja hända.
2014-08-22, 21:27
Medlem
Bellanias avatar

Sifo - senast!

10,1 procent korrigerat med Sifos inkompetenskoffecient:

5,7 / 3,8 x 10.1 = 15,8 procent!!!

Inget dåligt resultat av skojarna på Sifo

2014-08-22, 21:28
Medlem
8711s avatar
Citat:
För min del behöver de inte avlida för att få min röst igen, börjar de föra en moderat politik, gärna under ledning av europas bästa finansminster, Borg, men utan att nobba SD så får de mitt stöd igen.

Fortfarande har vänstern egen majoritet vilket betyder att SD blir helt utan maktställning. Vänsterblocket måste tappa till SD eller högern för att SD ska bli vågmästare.

Tror nog ändå att chansen för det är god då oppositionen ofta tappar ju närmare valet man kommer, men jag vill gärna se det börja hända.

För mig kan socialdemokraterna gärna ta makten. Det kommer bara leda till fortsatt missnöje och 2014-2018 kommer SD översvämmas av missnöjda socialdemokrater och fortsatt från alla andra också. 2018 är SD större än moderaterna och är Sveriges näst största parti.

Att SD kraftigt växer mellan varje val, att man dubblerar sig och mer därtill, är det viktiga för mig. Att man kan förändra framtiden. SD kommer inte få makt i dom viktiga frågorna nu ändå. Att vara vågmästare i massa småfrågor och om skattesatser intresserar mig inte för fem öre.

Långsiktigt kan det vara precis lika bra att socialdemokraterna tar makten och missnöjet jäser ännu mer om dom inte gör något åt massinvandringen, vilket dom självklart inte kommer göra. Varav SD fortsätter växa och växa och växa.
2014-08-22, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Valappen startade redan 2013 enligt hemsidan så det är inte alls omöjligt att dom har 10.000 nedladdningar.
Det är OT, men det står att Projektet Valappen grundades år 2013 med målsättning att erbjuda det svenska folket en helhetslösning inför riksdagsvalet 2014.t 2014.

Här kan du se att appen blev tillgänglig först den 15 juli 2014.

Citat:
Håller med. Gärna med Jimmie som en integrationsminister/migrationsminister

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in