2014-08-22, 16:46
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Otäckt med alla dessa försök att registrera SD-väljare. Man kan undra vad de ska med ett register med hundratusen namn till. Min gissning är att man på något sätt vill komma åt högt uppsatta personer, men vad syftet är är inte riktigt klart.

En annan sak är att det måste finnas en uppdragsgivare (om det nu är så att Marknadsinsikt faktiskt är Researchgruppen, vilket jag tror). Vi vet att Expressen har varit en uppdragsgivare. Kan det även finnas statliga myndigheter som vill veta vilka av kandidaterna till en ny chefstjänst som röstar på SD? Jag börjar faktiskt tro att konspirationen är större än vi anar.

Att det handlar om en enorm konspiration skulle ärligt talat inte förvåna mig ett dugg, det är så mycket i detta samhälle som är bakvänt och sjukt att man ibland undrar om det är en själv som har en psykos.

Skulle vara otroligt intressant att ta del av RG.s databas över SD-väljare, självfallet så finns det diverse kändisar och högt uppsatta tjänstemän som röstar SD.

Dom skulle dock aldrig basunera ut om folkkära kändisar och högt uppsatta sympatiserade med SD då det skulle gynna SD.

Tänk själv om det visade sig att Lill-babs, Arne Weisse och Anders Bagge var Sverigedemokrater, partiet skulle ju hör och häpna kunna normaliseras - hemska tanke
2014-08-22, 17:37
Medlem
Valappen inga konstiga personer?

DRH Mobile Solutions HB har utvecklat valappen.
Verkar drivas av två yngre män (bröderna?) Diako Rad och Amadeus Rad
med iransk härstamning som är skrivna i (föräldrahemmet?) i Upplands Väsby.
De har också andra affärsengagemang.
Jag hittar inget misstänkt vid koll på Internet med Google och Ratsit.
(Men jag kan ha fel).
Senast redigerad av amalrik 2014-08-22 kl. 17:49.
2014-08-22, 17:49
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Låter lite väl DDR, men inte mycket förvånar längre. Man vet ingenting om och när man blir registrerad i något obskyrd politiskt register. Hoppas verkligen att media roddar i sådana här möjliga konspirationer och att de i så fall publicerar det. Även om det gäller registrering av SD-sympatisörer.

Kommer inte att ske, statlig media tuffar på i sin (S)(V)T- och SR-PK-fåra som vanligt och vill inte granska makten eftersom de är makten; kommersiell media paniksvettas som de slaktsvin de är med att skapa Youtubetopplistesajter för att behaga annonsörernas klickiver. Gammelmedia är död.
2014-08-22, 17:51
Bannlyst
Det blir en SIFO-opinionsmätning ikväll.
Citat:
• SvD presenterar en ny opinionsmätning från Sifo. Läggs ut på SvD.se ikväll.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hander-idag-pa-svdse_3832310.svd

Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Valappen inga konstiga personer?

DRH Mobile Solutions HB har utvecklat valappen.
Verkar drivas av två yngre män bröder Diako Rad och Amadeus Rad
med iransk härstamning som är skrivna i föräldrahemmet i Upplands Väsby.
De har också andra affärsengagemang.
Jag hittar inget misstänkt vid koll på Internet med Google och Ratsit.
(Men jag kan ha fel).
Ja, det verkar vara en vanlig app. Dock, för att skaffa 10000 användare på en månad, krävs runt 300 nedladdningar per dag, vilket inte är så trovärdigt.
2014-08-22, 18:09
Medlem
Nortexiuss avatar
I förra SIFO-mätningen fick SD 10,1% och gapet mellan blocken var 10,8%. Det ska bli spännande att se ifall SD blivit större eller blockskillnaden minskat i kvällens mätning. Dock ska man komma ihåg att SIFO gav SD 3,8 % i sista mätningen inför förra valet och som vi alla vet fick SD 5,7% i valet dagen därpå.

SIFO utgår fortfarande från den felaktiga hållningen som är populär bland opinionsföretagen att SDs "tabufaktor" skulle ha minskats sen de kom in i riksdagen, vilket gör deras mätningar något mindre verklighetsanpassade.
2014-08-22, 18:10
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det blir en SIFO-opinionsmätning ikväll.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hander-idag-pa-svdse_3832310.svd

Ja, det verkar vara en vanlig app. Dock, för att skaffa 10000 användare på en månad, krävs runt 300 nedladdningar per dag, vilket inte är så trovärdigt.

Valappen startade redan 2013 enligt hemsidan så det är inte alls omöjligt att dom har 10.000 nedladdningar.
2014-08-22, 18:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Om det blir en Sifo i kväll så är syftet att de vill ligga rätt till, träffa mer exakt än alla de andra som kanske är mera kundstyrda. Har man ett renommé att vårda så skriver man in i kontraktet att kunden inte får påverka mätningar eller bedömningar. Tror även att Svd vill framstå som den mest seriösa tidningen.

Slutsats Sd åker upp en aning till, inte så mycket de vill inte få kritik för att gynna Sd men tillräckligt för att klungan Ipsos, Skop, Demskop och Novus ska redovisa lägre och underskatta Sd;s läge i opinionen.
Givetvis betyder det mycket om de träffar rätt på om Fi, C och Kd hamnar utanför riksdagen och S under eller över 30%. Men i grunden tror jag att Sd;s egentliga väljarstöd är det som Sifo allra helst vill träffa rätt på. Klara de det, klarar de allt annat. Det är adelsmärket.
2014-08-22, 18:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Jag tror inte den här har nämnts förut i tråden.

"SD-omräknare - Fyll i SD:s siffra för respektive institut och klicka "Räkna om". Resultatet längst till höger visar SD:s väljarstöd om institutets resultat är lika fel som det var i septembermätningen 2010."

http://statistics.heliohost.org/sdcalc/

Bra omräknare! Jag matade in SIFO's senaste mätning, och det blev 14,4%. Kanske aningen i underkant, men så har också skäms/Bradleyfaktorn ökat rätt kraftigt sedan 2010, det såg vi ju i EU-valet.
2014-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Otäckt med alla dessa försök att registrera SD-väljare. Man kan undra vad de ska med ett register med hundratusen namn till. Min gissning är att man på något sätt vill komma åt högt uppsatta personer, men vad syftet är är inte riktigt klart.

En annan sak är att det måste finnas en uppdragsgivare (om det nu är så att Marknadsinsikt faktiskt är Researchgruppen, vilket jag tror). Vi vet att Expressen har varit en uppdragsgivare. Kan det även finnas statliga myndigheter som vill veta vilka av kandidaterna till en ny chefstjänst som röstar på SD? Jag börjar faktiskt tro att konspirationen är större än vi anar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Att det handlar om en enorm konspiration skulle ärligt talat inte förvåna mig ett dugg, det är så mycket i detta samhälle som är bakvänt och sjukt att man ibland undrar om det är en själv som har en psykos.

Skulle vara otroligt intressant att ta del av RG.s databas över SD-väljare, självfallet så finns det diverse kändisar och högt uppsatta tjänstemän som röstar SD.

Dom skulle dock aldrig basunera ut om folkkära kändisar och högt uppsatta sympatiserade med SD då det skulle gynna SD.

Tänk själv om det visade sig att Lill-babs, Arne Weisse och Anders Bagge var Sverigedemokrater, partiet skulle ju hör och häpna kunna normaliseras - hemska tanke

Det känns allt mer som man lever i en Salvador Dali-tavla. Jag har inte hört någon från 7-klövern säga något vettigt på åratal.
Titta på det här gamla youtube-klippet. Knappast en slump att all dessa olika bolag säger exakt ord för ord samma sak. Det finns fler exempel. Det bisarra är just att det är exakt samma ord. Om någon kan styra media med en sådan skitsak, vad mer kan de då styra media att säga, eller inte säga.
https://www.youtube.com/watch?v=TM8L7bdwVaA

Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
SD mot högre siffror och det hända något riktigt stort i det här valet.

Varför ställs egentligen inte Reinfeldt inför konstitutionsutskottet med anledning av det nu uppenbara mörkandet av invandringskostnaderna. Det hade varit ett grovt bokföringsbrott om det hade varit ett företag han hade drivit och trolöshet mot huvudmannen (aktieägarna). Är det mindre allvarligt att företaget är riket Sverige och huvudmannen är svenska folket, medborgarna .skattebetalarna.
Och förtroendet, för honom borde vara noll. Moderaterna sjunker vidare och sossarna också Sd behåller vågmästarrollen.

Mycket allvarligt, det är inte minsann konstigt att vi inte har det bättre än vi har det, hårt arbetande befolkning och utvecklat land och alltid saknas det pengar till vården, skolan. försvaret, därtill skyhöga skatter men aldrig till en extrem massinvandring.

Det känns som mer eller mindre alla vanliga svenskar hade det bättre på 70 och 80-talet och kanske även på 90-talet. Vad jag kan minnas och ha en uppfattning om var att på slutet 90-talet började frågan komma om "var tar alla pengarna vägen".
2014-08-22, 19:47
Medlem
Sifo 18-21 aug.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifografik-v-34_3846010.svd

SD 10,1% oförändrat

S 30,9
V 7,5
MP 10,3
M 22,2 -2,4
C 5,5
FP 6,0
KD 4,3
SD 10,1
Fi 2,3
Övr 0,9

RG 48,7
AL 38,0
Senast redigerad av amalrik 2014-08-22 kl. 19:57.
2014-08-22, 19:48
Medlem
MadScientists avatar
SD på 10,1% i SIFO denna vecka med. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifografik-v-34_3846010.svd

De röda får 48,7%
C får 5,5% och Kd 4,3% och åker därför inte ut.
2014-08-22, 19:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
En mycket turbulent period alltså men inte mycket förändring opinionsmässigt. Förvånande? Slutsatser kring detta? Är svenskar likgiltiga till kraftig ökad invandring och kraftigt ökade kostnader?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in