2014-08-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av vad du har hört om beredskapsövningen, var den rent militär eller var också polisen involverad? Och isf vilka enheter?
Vid delövningen i Sthlm city deltog poliser från Norrmalm(VD 1) helt naturligt eftersom
polisen ingår i kuppförsvaret. Några detaljer har jag inte från min källa och jag vill själv
inte komma med några spekulationer.
Citera
2014-08-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Då missförstod du mitt inlägg. De första frågorna var seriösa. Den sista harangen mer skämtsam, därav figuren. Jag har aldrig trott på CP som GM och inte heller trott att du menar så.
Någon annan har föreslagit att det är Jägar-Nisse som du åsyftar. Det var inte uppenbart för mig, och jag har heller inte koll på när han avled. Däremot vet jag att tipsen om honom kom in till PU först i november 1987. Men du skulle alltså ha fått namnet (om det nu är Jägar-Nisse/Löjtnant X/Lars N) redan 1986? Var det så man ska förstå inlägget? Det är förstås i så fall i högsta grad intressant, och viktigt att få klarlagt. Och är det Jägar-Nisse du åsyftar eller möjligen någon annan?

I övrigt ang Jägar-Nisse: Vid den tidigare beryktade övningen där de lurade sig ända fram till ÖB:s tjänsterum, noterar GrKom att LN och "kollegan" (vem är kollegan?) kommunicerade med CGÖ och POK utanför byggnaden via walkie-talkie. Det noteras också att LN veckan före mordet, t.o.m. fredagen, hade deltagit i en övning på Gotland. Detta är ju lite intressant med tanke på de artiklar som förekommer i AB 21 aug 1993, där GM av "säpomannen" (TU) sägs ha pekats ut på en bild från just en övning på Gotland. Enligt PU:s sammanfattning från 1991 har dock LN alibi för mordkvällen (vilket jag vet har ifrågasatts tidigare i tråden). Baserat på det tillgängliga utredningsmaterialet i övrigt refererar/konstaterar dock GrKom att "Det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet." LN hade också hjälp med tillhandahållande av "vapensats" till sina utbildningar av Per Arvidsson på FMV, som ju sedermera blev den som fick undersöka MOP-mordkulorna. Det är onekligen ett intressant personkomplex, tider och händelser där LN ingår.
Ja, jag åsyftar LN. Jag har i flera inlägg tagit upp hans s k alibi som inte stämmer
med verkligheten. Det är ganska många som vet att han befann sig i Stockholm
vid tiden för MOP. Läs gärna mina inlägg för jag vill inte sitta och upprepa.
Citera
2014-08-22, 11:53
Medlem
mvagrippas avatar
Antagandet att ingen mer person än Anders Björkman går bakom makarna Palme på Tunnelgatans östra sida baseras helt på Nicola Fauzzis vittnesmål. NF ser vare sig Stig Engström eller den beige man som Lisbeth Palme kopplar till tidigare iakttagelser på Västerlånggatan.

NF ser inte heller någon person på när han passerar mordplatsen och tittar in på Tunnelgatan. Detta trots att Inge Morelius sett GM vid Dekorima 231830 och har stöd i detta genom. Bankomatkvitton från Glenn Holmström, Helena Lähde och Sussanne Larsson.

Att NF verkligen befunnit sig på platsen styrks av hans korrekta återgivning av Björkmans klädsel och agerande .

I tråden har mellan varven det riktats misstankar mot NF för att fabulera. Något som är möjligt men aldrig bevisats . Dessutom är det inte helt lätt att se anledningen till ett sådant beteende.

När jag läste om hans förhör för att kolla olikheterna studsade jag till över att förhörsledaren i andra förhöret var Hans Holmers vapendragare , gamle kustjägarn Jan Länninge. I PU var han en av våldsrotelns män och han var en av dom som HH litade på i alla väder.

När kurdrazziorna planerades var just Länninge i centrum av den operativa delen. Kanske inte har någon betydelse men JLs medverkan gör alltid att vsrningslampan blinkar. Han finns kvar även efter HH är borta och är den som utreder LAC-bandets alla turer och tolkar samtalen. Detta finns utförligt skildrat i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten"
Citera
2014-08-22, 14:21
Medlem
LeifD2s avatar
Att vittnesmål går i sär är vanligt. Nicola Fauzzi kan helt enkelt glömt bort eller misstagit sig. Tydligen vanligt, enligt vad jag har förstått.
Jag har, efter att börjat engagera mig i MOP, testat några gånger vad jag själv minns. Hur var snubben klädd som jag nyss mötte längs gatan? Hur såg det ut när någon stog mot ett upplyst skyltfönster? Etc.
Tänker man lite själv på vad man observerar och inte, så är "konstigheterna" med variabla vittnesmål inte konstigt alls. Folk minns inte bättre än så här.

Vad polisen, 1a mars, borde ha gjort är att genast förhört vittnena närmast mordplatsen, sammanställt uppgifterna för att försöka få en någorlunda vettig bild om vem som sett vem, när och var och hur dom kom dit och vid vilken tidpunkt dom kom dit. Sedan jobba sig ut i ett allt större område. Man kommer då att upptäcka att det fattas uppgifter om minst en person: GM + eventuella kompanioner.

Mannen i beige, t.ex. Han borde ju ha hört av sig till polisen och berättat vad han sett, om han verkligen var på plats. Och det finns det skäl att tro att han var.

När det gäller LN som slagman: Jag är av den uppfattningen att gärningmannen antigen har mördat förut, eller är en jävligt kall typ. Man går inte upp och skjuter en statsminster i ryggen på sitt första mord. Undantag för rena psykopater. Det kan förståss inte uteslutas att gärningsmannen är just psykopat. I så fall kan man vänta sig vad som helst.
Finns det något som talar för att LN skulle passa in i detta?
Citera
2014-08-22, 20:04
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Ja, jag åsyftar LN. Jag har i flera inlägg tagit upp hans s k alibi som inte stämmer
med verkligheten. Det är ganska många som vet att han befann sig i Stockholm
vid tiden för MOP. Läs gärna mina inlägg för jag vill inte sitta och upprepa.

Vet man om LN och TU kände varandra?
Citera
2014-08-22, 21:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Att vittnesmål går i sär är vanligt. Nicola Fauzzi kan helt enkelt glömt bort eller misstagit sig. Tydligen vanligt, enligt vad jag har förstått.
Jag har, efter att börjat engagera mig i MOP, testat några gånger vad jag själv minns. Hur var snubben klädd som jag nyss mötte längs gatan? Hur såg det ut när någon stog mot ett upplyst skyltfönster? Etc.
Tänker man lite själv på vad man observerar och inte, så är "konstigheterna" med variabla vittnesmål inte konstigt alls. Folk minns inte bättre än så här.

Tycker inte riktigt det är poängen. Ville peka på det faktum Fauzzis vittnesmål är det enda som som underbygger påståendet att GM inte följde efter GM utmed östra trottoaren. I förlängningen påtala att en så vital uppgift som hur GM tar sig till mordplatsen är en vit och väldigt lite genomlyst fläck.

Vad polisen, 1a mars, borde ha gjort är att genast förhört vittnena närmast mordplatsen, sammanställt uppgifterna för att försöka få en någorlunda vettig bild om vem som sett vem, när och var och hur dom kom dit och vid vilken tidpunkt dom kom dit. Sedan jobba sig ut i ett allt större område. Man kommer då att upptäcka att det fattas uppgifter om minst en person: GM + eventuella kompanioner.

Mannen i beige, t.ex. Han borde ju ha hört av sig till polisen och berättat vad han sett, om han verkligen var på plats. Och det finns det skäl att tro att han var.
Är han inblandad är nog intresset minimalt att ge sig till känna.

När det gäller LN som slagman: Jag är av den uppfattningen att gärningmannen antigen har mördat förut, eller är en jävligt kall typ. Man går inte upp och skjuter en statsminster i ryggen på sitt första mord. Undantag för rena psykopater. Det kan förståss inte uteslutas att gärningsmannen är just psykopat. I så fall kan man vänta sig vad som helst.
Finns det något som talar för att LN skulle passa in i detta?

Jägar-Nisse var en av försvarets främsta spjutspetsar när det gällde att bekämpa spetsnaz förband. Nedan har du honom i aktion.

https://www.youtube.com/watch?v=WvXNGXZJ24A#t=2206
Citera
2014-08-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Vet man om LN och TU kände varandra?
När man läser om dem och deras verksamhetsfält verkar det mycket troligt.
Tänk om det kunde uppbådas lika mycket undersökande kapacitet som var
fallet kring Klövfverblabla. Per-Ola Karlsson, kumpan till LN borde då också
vara med. Själv är jag för amatörmässig på datorer för dessa uppdrag.
Citera
2014-08-22, 22:22
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jägar-Nisse var en av försvarets främsta spjutspetsar när det gällde att bekämpa spetsnaz förband. Nedan har du honom i aktion.

https://www.youtube.com/watch?v=WvXNGXZJ24A#t=2206
i jägarmössan, väldigt lik fantombilden mun och hakpartiet, tycker jag.
Citera
2014-08-22, 22:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
i jägarmössan, väldigt lik fantombilden mun och hakpartiet, tycker jag.
Bara det att det är mycket tveksamt om fantombilden ens föreställer mördaren...
Citera
2014-08-22, 23:24
Medlem
mvagrippas avatar
Aktuellt från andra mars 1986. En del intressant om övervakning, kulor, Arbatovs pekfinger västerut och andra ögonblicksbilder som sammantaget blir till ett tidsdokument.

https://www.youtube.com/watch?v=SBRs8xPMR3g
Citera
2014-08-23, 00:01
Medlem
p.norths avatar
Ett av de märkligaste i den jämtländska kriminalhistorien var när Eino Hiltunen mördad och han blev ju också skjuten i ryggen, körde dessutom en vit volvo.
Citera
2014-08-23, 00:11
Medlem
p.norths avatar
vet ni nå mera om Raimo Rääsinen och Eino Hiltunen från Jämtland som tillhörande samma Magnumklubb som Ture Utriainen som Dammegard nämner boken
på s351 "Vissa källor avslöjade att det kunde finnas kopplingar mellan mordet och Aktionsgruppen Arla Gryning, misstänkt backupgrupp i Palmemordet.
-En man vid namn Ture Utriainen var med i en sån där Magnumklubb. I den gruppen ingick även Raimo Rääsinen, berättade en bekant. Det här var väldigt hårda grabbar och Rääsinen var lite av en hövding i Östersunds finska koloni.
På morddagen hade Raimo Rääsinen bett sin ”vän” Eino Hiltunen om hjälp att skjuta in ett nytt vapen. Hiltonen bodde nära ett militärt övningsområde utanför Östersund och ställde gärna upp. På så sätt lyckades Rääsinen lura med honom till en skjutbana några kilometer från dennes stuga utanför Bringåsen.
Medan Eino Hiltunen, iförd hörselskydd, höll på att skjuta in geväret, smög Raimo Rääsinen upp bakifrån och satte en finkalibrig revolver i nacken på honom."Mordet på Eino Hiltunen begicks 1986 efter palmemordet.
att notera är att han inte blev skjuten i nacken, han blev skjuten med ett skott i ryggen.
Senast redigerad av p.north 2014-08-23 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in