2014-08-23, 09:55
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
vet ni nå mera om Raimo Rääsinen och Eino Hiltunen från Jämtland som tillhörande samma Magnumklubb som Ture Utriainen som Dammegard nämner boken
på s351 "Vissa källor avslöjade att det kunde finnas kopplingar mellan mordet och Aktionsgruppen Arla Gryning, misstänkt backupgrupp i Palmemordet.
-En man vid namn Ture Utriainen var med i en sån där Magnumklubb. I den gruppen ingick även Raimo Rääsinen, berättade en bekant. Det här var väldigt hårda grabbar och Rääsinen var lite av en hövding i Östersunds finska koloni.
På morddagen hade Raimo Rääsinen bett sin ”vän” Eino Hiltunen om hjälp att skjuta in ett nytt vapen. Hiltonen bodde nära ett militärt övningsområde utanför Östersund och ställde gärna upp. På så sätt lyckades Rääsinen lura med honom till en skjutbana några kilometer från dennes stuga utanför Bringåsen.
Medan Eino Hiltunen, iförd hörselskydd, höll på att skjuta in geväret, smög Raimo Rääsinen upp bakifrån och satte en finkalibrig revolver i nacken på honom."Mordet på Eino Hiltunen begicks 1986 efter palmemordet.
att notera är att han inte blev skjuten i nacken, han blev skjuten med ett skott i ryggen.

Det finns en del info och bilder (visa bildtext) på dessa länkar:

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/jakten-pa-mannen-som-skot-sin-baste-van

http://www.ltz.se/allmant/jamtland/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet

Mordet ska finnas med i Nordisk Kriminalkrönika 1988 (Stegmordet) för den som har den.
Citera
2014-08-23, 13:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Att vittnesmål går i sär är vanligt. Nicola Fauzzi kan helt enkelt glömt bort eller misstagit sig. Tydligen vanligt, enligt vad jag har förstått.
Jag har, efter att börjat engagera mig i MOP, testat några gånger vad jag själv minns. Hur var snubben klädd som jag nyss mötte längs gatan? Hur såg det ut när någon stog mot ett upplyst skyltfönster? Etc.
Tänker man lite själv på vad man observerar och inte, så är "konstigheterna" med variabla vittnesmål inte konstigt alls. Folk minns inte bättre än så här.

Vad polisen, 1a mars, borde ha gjort är att genast förhört vittnena närmast mordplatsen, sammanställt uppgifterna för att försöka få en någorlunda vettig bild om vem som sett vem, när och var och hur dom kom dit och vid vilken tidpunkt dom kom dit. Sedan jobba sig ut i ett allt större område. Man kommer då att upptäcka att det fattas uppgifter om minst en person: GM + eventuella kompanioner.

Mannen i beige, t.ex. Han borde ju ha hört av sig till polisen och berättat vad han sett, om han verkligen var på plats. Och det finns det skäl att tro att han var.

När det gäller LN som slagman: Jag är av den uppfattningen att gärningmannen antigen har mördat förut, eller är en jävligt kall typ. Man går inte upp och skjuter en statsminster i ryggen på sitt första mord. Undantag för rena psykopater. Det kan förståss inte uteslutas att gärningsmannen är just psykopat. I så fall kan man vänta sig vad som helst.
Finns det något som talar för att LN skulle passa in i detta?

Enligt en amerikansk forskningsstudie publicerad i WSJ är drygt hälften av de män i maktställning och med störst inflytande i de dominerande amerikanska börs- och finansbolagen konstaterade psykopater - eller uppvisar psykopatiska drag, utan att någon av dem såvitt man vet någonsin har begått ett mord. Man bör därför vara försiktig med att slentrianmässigt sammankoppla begreppet "psykopat" med mördare.
Citera
2014-08-23, 13:13
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Enligt en amerikansk forskningsstudie publicerad i WSJ är drygt hälften av de män i maktställning och med störst inflytande i de dominerande amerikanska börs- och finansbolagen konstaterade psykopater - eller uppvisar psykopatiska drag, utan att någon av dem såvitt man vet någonsin har begått ett mord. Man bör därför vara försiktig med att slentrianmässigt sammankoppla begreppet "psykopat" med mördare.
Slentrianmässigt sammankopplade begreppet "psykopat" med mördare var något LeifD2 inte gjorde. Däremot resonerade Leif kring vad det innebär om skytten är psykopat.
Citera
2014-08-23, 20:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Jag har aldrig hört någon om att gärnignsmannen skulle vara börs-VD eller likannde. Varifrån kommer den uppgiften?

Hur ser det ut bland legosoldarter och yreksmördare med andelen psykopater? Jag skulle anta att den är ganska hög. En ren gissning. Jag vet egentligen inte, men dom flesta männskor har problem med att mörda folk. Skall man jobba som legosoltdat eller yrkesmördare blir sådana begärnningar snabbt ett problem.
Citera
2014-08-23, 20:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag har aldrig hört någon om att gärnignsmannen skulle vara börs-VD eller likannde. Varifrån kommer den uppgiften?

Hur ser det ut bland legosoldarter och yreksmördare med andelen psykopater? Jag skulle anta att den är ganska hög. En ren gissning. Jag vet egentligen inte, men dom flesta männskor har problem med att mörda folk. Skall man jobba som legosoltdat eller yrkesmördare blir sådana begärnningar snabbt ett problem.
Finns ingen sådan specifik uppgift om mördaren att det går att säga något om yrke. Men så var inlägget inte menat heller såvitt jag läst rätt. Det var mer allmänt hållet om spridningen av psykopater i samhället. att de finns representerade även inom näringslivet.

Jag har också läst flertalet artiklar där psykologer och hjärnforskare pekar på just detta. Dvs att flertalet psykopater inte begår brott (däremot kan man ju fundera över finanskriserna och de allra högsta finanstopparna i USA. Där har ju USA:s regering nyligen fört till domstol vad man menar är en brottslig handling).
Citera
2014-08-23, 21:58
Medlem
mvagrippas avatar
Kan vara läge att repetera GKs kommentar till Jägar-Nisse-

Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnet samt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att X umgicks i kretsar som var politiskt extrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes och säkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i
tipset
. Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att löjtnant X anlitades för utbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där löjtnant X ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m.
Citera
2014-08-23, 22:34
Medlem
p.norths avatar
blev antagligen anlitad o fick spela en roll i filmen som du länkade just för han är "duktig"
Citera
2014-08-24, 00:12
Medlem
Till och från har vi ju diskuterat den eventuella stölden / fotograferingen av pm:et inför Moskvamötet. Händelsen finns omnämnd eller antydd i flera mer eller mindre pålitliga källor - t ex det beryktade Natodokumentet.

Trowbridge Ford (vars slutsatser jag sällan delar) har gjort en intressant observation i sammanhanget. Han hänvisar till följande citat i av William Odom i James Bamfords Body of Secrets: "The CIA is good at stealing a memo off a prime minister's desk, but they're not much good at anything else."

http://codshit.blogspot.no/2012/09/americas-secret-wars-among-its.html

Det intressanta med den här kommentaren är att Odom var chef för NSA mellan 1985 och 1988 och tillika Rysslandsexpert. Han tycks inte ha arbetat för de civila underrättelsetjänsterna varken före eller efter de åren. Det är mao en hyfsat stor sannolikhet att CIA verkligen har kommit över ett pm från en utländsk premiärminister under de åren.
Citera
2014-08-24, 10:54
Medlem
mvagrippas avatar
Svensk tidskrifts porträtt av en nyutnämnd Rikspolischef vid namn Holger Romander.

En undanskymd men ändå central person i utredningen av MOP. Kan vara värt att påminna om att det till slut var han och Riksåklagaren Magnus Sjöberg som efter ett år av sidsteppningar till slut fick Hans Holmer på fall efter den katastrofala finalen med operation ALFA.

http://www.svensktidskrift.se/?p=33240
Citera
2014-08-24, 11:00
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Det finns en (tingsrätts-)dömd för mordet, hjälten Christer Pettersson. Endast sosseriets skräck, att "en simpel a-lagare" avrättade deras idoliserade landsförrädare, ledde till ett felaktigt hovrättsbeslut, som undanröjde den verkliga och rätta domen.
Citera
2014-08-24, 13:28
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Det finns en (tingsrätts-)dömd för mordet, hjälten Christer Pettersson. Endast sosseriets skräck, att "en simpel a-lagare" avrättade deras idoliserade landsförrädare, ledde till ett felaktigt hovrättsbeslut, som undanröjde den verkliga och rätta domen.
Nu är ju CP friad i hovrätten och därmed att anse som oskyldig till MOP vad du och dina åsiktsfränder än tycker. Sådan är lagen.

Vi skriver heller inte i MOP-tråden i kriminalhistoria utan i konspirationer och alternativa teorier så ett visst utsvävande från mainstream är här helt i sin ordning.

Skall jag tolka sista delen av ditt inlägg som du tycker det var i sin ordning att OP blev skjuten och att han enligt din mening var landsförrädare av någon anledning?

Har du något emot att utveckla det eller tillhör du bara gruppen höger-om-höger som rent allmänt tycker att allt vänster om Moderaterna är kommunister och landsförrädare, ja att t o m M numera är suspekta?
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-08-24 kl. 13:32.
Citera
2014-08-24, 13:34
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
vet ni nå mera om Raimo Rääsinen och Eino Hiltunen från Jämtland som tillhörande samma Magnumklubb som Ture Utriainen som Dammegard nämner boken
på s351 "Vissa källor avslöjade att det kunde finnas kopplingar mellan mordet och Aktionsgruppen Arla Gryning, misstänkt backupgrupp i Palmemordet.
-En man vid namn Ture Utriainen var med i en sån där Magnumklubb. I den gruppen ingick även Raimo Rääsinen, berättade en bekant. Det här var väldigt hårda grabbar och Rääsinen var lite av en hövding i Östersunds finska koloni.
På morddagen hade Raimo Rääsinen bett sin ”vän” Eino Hiltunen om hjälp att skjuta in ett nytt vapen. Hiltonen bodde nära ett militärt övningsområde utanför Östersund och ställde gärna upp. På så sätt lyckades Rääsinen lura med honom till en skjutbana några kilometer från dennes stuga utanför Bringåsen.
Medan Eino Hiltunen, iförd hörselskydd, höll på att skjuta in geväret, smög Raimo Rääsinen upp bakifrån och satte en finkalibrig revolver i nacken på honom."Mordet på Eino Hiltunen begicks 1986 efter palmemordet.
att notera är att han inte blev skjuten i nacken, han blev skjuten med ett skott i ryggen.

Jag funderar på om de två flickornas iakttagelse - om den har hänt; den som felaktigt hävdar att de pekat ut AA - med walkie-talkiekonversationen på finska istället för AA borde kopplas till de finska jämtlänningarna inom AGAG.

Upplever ibland att sådana som Östling ska placeras in i alla möjliga händelser i samband med MOP, kanske för att han är så pass känd. Det hade varit önskvärt om TU och hans gäng vore lika väletablerade i persongalleriet, för de har undersökts alldeles för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in