2014-08-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilka är de allierade som han talar om? Det finns väl knappast Hizbollaförband så långt österut. Handlar det om kurderna?

Jag förmodar att den amerikanska marinkåren inte är på plats än.

Det är inte frågan om amerikanska marinkåren är på plats eller inte. Snarare om SAA personal är på plats i den amerikanska drönar kommandocentralen. Skulle IS förstå och se skillnad på attacker utförda av drönare eller SAA flyg? Om inte skulle USA kunna ge SAA understöd från sina drönare för att slå ut IS strukturen på marken och IS skulle förhoppningsvis tro att detta är Assad. Skulle detta fungera i praktiken?

Är det inte sant så säg: ”min fiendes fiende är min vän”

Citat:
– Det går inte att lösa ett halvt problem. Den syriska situationen måste genomlysas i alla dimensioner. Talesättet ”min fiendes fiende är min vän” började få genklang redan i vårt förhållande till Iran, sade Lord Dannat till BBC Radio.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/is-mord-pa-den-amerikanska-journalisten-james-foley_3839790.svd?sidan=11

Vilka vänner har IS egentligen?

USA skall vara väldigt tacksamma att Assad regimen inte dukat under än. Tänk själva om IS hade fått makt över först hela Syrien, därefter stora delar Turkiet och Irak.
Senast redigerad av FulAgent007 2014-08-22 kl. 20:25.
Citera
2014-08-22, 20:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är inte frågan om amerikanska marinkåren är på plats eller inte. Snarare om SAA personal är på plats i den amerikanska drönar kommandocentralen. Skulle IS förstå och se skillnad på attacker utförda av drönare eller SAA flyg? Om inte skulle USA kunna ge SAA understöd från sina drönare för att slå ut IS strukturen på marken och IS skulle förhoppningsvis tro att detta är Assad. Skulle detta fungera i praktiken?

Nu var min kommentar om marinkåren lätt ironisk. Självfallet kommer det att dröja innan vi får se amerikanska trupper och SAA kämpa sida vid sida. De angrepp (förmodligen bombningar) som USA planerar mot ISIS baser i Syrien kommer dock att gynna Assad. Det var det jag menade.
Citera
2014-08-22, 20:31
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu var min kommentar om marinkåren lätt ironisk. Självfallet kommer det att dröja innan vi får se amerikanska trupper och SAA kämpa sida vid sida. De angrepp (förmodligen bombningar) som USA planerar mot ISIS baser i Syrien kommer dock att gynna Assad. Det var det jag menade.

Det förutsätter att inte regeringsstyrkorna får sig en släng av sleven också.
Citera
2014-08-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atland

Det kommer aldrig Ryssland att tillåta.
Citera
2014-08-22, 20:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Självfallet. Men att bomba SAA skulle ju gynna ISIS. Och USA har just utsett ISIS till sin fiende nummer ett (se BBC-artikeln jag länkade till i morse).
Citera
2014-08-22, 21:18
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det verkar som man kommer att försöka använda Islamiska staten som förevändning för ett angrepp i Syrien, ett angrepp som i så fall snart skulle övergå i bombningar av regeringsstyrkorna, förmodar jag:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/is-mord-pa-den-amerikanska-journalisten-james-foley_3839790.svd?sidan=11

Jag har inte följt nyheterna jättenoga, men rent militärt borde väl Islamiska staten utgöra ett tämligen beskedligt hot mot t.ex. USA?

Inte heller så insatt numera, men håller inte IS mest till i de (öde) delar av landet som ändå inte behärskas av SAA? Svårt att se hur det inte ska kunna gynna Assad om jänkarna slår till specifikt mot IS, eller varför de ens skulle vilja slå mot en svag Assad när IS kommer gynnas och det eventuellt finns besvärligt luftvärn att ta hand om. Riktigt intressant är ju däremot hur Assad/SAA ser på amerikanska attacker på IS i Syrien?

Vad gäller hotbilden ur amerikansk synvinkel torde den vara obefintlig från Assad, däremot reell i form av risk för IS-uppror/intrång i USA-allierade rika arabländer.
Citera
2014-08-22, 23:50
Medlem
Lord Ralphs avatar
Kan fan inte hitta artikeln jag läste på CNN-appen men den handlade iallafall om hur Turkiet tillåter illegal oljehandel i sina sydöstliga provinser och därigenom indirekt finansierar IS. Det spekulerades även om att Turkiet antagligen kommer att möta på internationella påtryckningar inom en snar framtid på grund av just detta och att de tillåter islamister att smita över gränsen.

Vad har Erdogan att vinna på en islamistisk stat som granne? Att han ogillar Assad är ju ingen nyhet men det finns ju som bekant olika grader av djävulskap, vad är det han är ute efter?
Citera
2014-08-23, 00:26
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Kan fan inte hitta artikeln jag läste på CNN-appen men den handlade iallafall om hur Turkiet tillåter illegal oljehandel i sina sydöstliga provinser och därigenom indirekt finansierar IS. Det spekulerades även om att Turkiet antagligen kommer att möta på internationella påtryckningar inom en snar framtid på grund av just detta och att de tillåter islamister att smita över gränsen.

Vad har Erdogan att vinna på en islamistisk stat som granne? Att han ogillar Assad är ju ingen nyhet men det finns ju som bekant olika grader av djävulskap, vad är det han är ute efter?
Det är ju uppenbart att Turkiet vill hålla YPG i shackt, de anser att gruppen är PKK i en annan skepnad. Folk i väst har i regel ingen vetskap om hur läget är i sydöstra Turkiet. Nyligen så tog turkiska myndigheter bort en staty på en stupad PKK soldat och det lede till upplopp över halva landet direkt. Många Ata turk statyer har rivits ner i flera städer av kurder och det är många på båda sidorna som dött eller skadats under senaste dagarna. Och så här är det var tredje månad. En kurd dör i demonstration, en staty rivs ner eller en grav skändas av en turk och det blir kaos i halva landet.
Citera
2014-08-23, 00:34
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det är ju uppenbart att Turkiet vill hålla YPG i shackt, de anser att gruppen är PKK i en annan skepnad. Folk i väst har i regel ingen vetskap om hur läget är i sydöstra Turkiet. Nyligen så tog turkiska myndigheter bort en staty på en stupad PKK soldat och det lede till upplopp över halva landet direkt. Många Ata turk statyer har rivits ner i flera städer av kurder och det är många på båda sidorna som dött eller skadats under senaste dagarna. Och så här är det var tredje månad. En kurd dör i demonstration, en staty rivs ner eller en grav skändas av en turk och det blir kaos i halva landet.

Att Erdogan försöker hålla YPG i schack kan man ju förstå men varför sker inte samma sak i Iran? De stödjer ju motsatta sidan genom Hizbollah... De är väl inte heller så sugna på att ge bort delar av landet till kurderna?
Citera
2014-08-23, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore

Jag har läst ditt inlägg flera gånger för att förstå men jag begriper inte en sak så du får förklara för mig, ni reser upp en staty på en PKK- medlem ( terroriststämplad) i Turkiet då?

Men turkiska myndigheten ser statyn och river ner den, som motreaktion gör ni samma sak, fast ni river ner Ataturks staty? Har jag förstått rätt?
Citera
2014-08-23, 01:46
Medlem
Jag förstår inte, USA vill bli av med ISIS, men det var ju USA som skapade dom?

1. Genom att ta bort Saddam från makten, och de visste att det skulle hända.
2. De har gett de massor med stöd tillsammans med Saudi Arabien, Qatar , Turkiet etc..
USA har ju vetat det här sen dag 1 att alla dessa länder ger stöd till ISIS samt själva hjälp dom.

3. Vi har ju fått information utav Snowden också, jag tror på hans läkta information, han hade en lön som låg på runt 100 tusen läste jag i månaden och i USA är det väldigt bra, han gav upp sitt jobb där han tjäna massor, sin familj vänner för han var tvungen att fly efter att han avslöja hela NSA saken,
varför ska han då ljuga om att ISIS är skapat utav USA, Storbritaninen och Israel?

Och nu vill dessa länder stoppa ISIS, jag köper inte de... något ligger bakom detta, varför ens skapa de från första början? Vi vet inte vad deras nästa move eller agenda är..
Citera
2014-08-23, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Jag förstår inte, USA vill bli av med ISIS, men det var ju USA som skapade dom?

1. Genom att ta bort Saddam från makten, och de visste att det skulle hända.
2. De har gett de massor med stöd tillsammans med Saudi Arabien, Qatar , Turkiet etc..
USA har ju vetat det här sen dag 1 att alla dessa länder ger stöd till ISIS samt själva hjälp dom.

3. Vi har ju fått information utav Snowden också, jag tror på hans läkta information, han hade en lön som låg på runt 100 tusen läste jag i månaden och i USA är det väldigt bra, han gav upp sitt jobb där han tjäna massor, sin familj vänner för han var tvungen att fly efter att han avslöja hela NSA saken,
varför ska han då ljuga om att ISIS är skapat utav USA, Storbritaninen och Israel?

Och nu vill dessa länder stoppa ISIS, jag köper inte de... något ligger bakom detta, varför ens skapa de från första början? Vi vet inte vad deras nästa move eller agenda är..

För att IS begav sig mot oljekällorna som finns i Kurdistan, Rockefeller och Rotschild beordrar Obama göra något åt fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in