2014-08-08, 00:38
Medlem
VARNING för Bilexperten i Göteborg!!

Vet att det finns en tråd om varningar men vill att denna verkligen ska synas då det är ett STORT antal kunder som blir lurade av denna firma DAGLIGEN.

De kallar sig "Bilexperten i Marieholm", "Marieholms rekondcenter", "Marieholms Biltvätt & Rekondcenter" m.m. De finns iaf på Marieholmsgatan 130 i Göteborg. Deras affärsidé går ut på att sälja Groupon -erbjudanden som låter extremt bra på pappret men är en ren bluff. Nu t.ex. har de denna deal på Groupon:

"Rostskyddsbehandling hos Bilexperten i Marieholm. Ord. pris 4 900 kr, betala 1 590 kr."

http://www.groupon.se/deals/goteborg/bilexperten-8/41713950

Det här är en BLUFF. Detta har ALDRIG kostat 4900 kr, det erkänner de själva. Det de gör är detta:
1. Spolar av bilen undertill,
2. Torkar den väldigt fort,
3. Sprutar på ett rostskydd slarvigt.

Alltihop tar ca 1h totalt.

Lämnar man in bilen hos en seriös firma, som faktiskt tar 5-6000 för en komplett behandling, gör de detta:

1. Demonterar alla plastkåpor som sitter under bilen, hjulhusen o.s.v.
2. Tvättar bilen noggrant,
3. Låter bilen torka 24 h (VIKTIGT!! Annars stängs fukten inne av rostskyddsmedlet!)
4. Behandlar hålrum, dörrar, balkar o.s.v. med en tunnflytande rostskyddsprodukt,
5. Behandlar undersida, hjulhus o.s.v. med en tjockare rostskyddsprodukt.

Detta tar TVÅ HELA ARBETSDAGAR att utföra inklusive torkning av bilen över natten. Därav priset.

Det detta företag gör är att de LÅTSAS att de gör en behandling enligt ovan när de i själva verket bara sprutar lite på måfå under bilen. I BÄSTA fall ger detta ett visst rostskydd mitt under bilen, men INGENTING i hjulhus, dörrar o.s.v. (var är det bilar brukar rosta?). I VÄRSTA fall stänger de inne massa smuts, salt och fukt och därmed FÖRSÄMRAR bilens rostskydd jämfört med innan.

I mitt fall gjorde de det sistnämnda: de har lyckats stänga inne massa skit som binder fukt. Jag skrapade lite lätt på "rostskyddet" och då bara rasade det ner skit. De har alltså rostskyddat ovanpå sant och salt. Jag måste ta bort allt de har sprutat på och göra en ny behandling hos en seriös firma. D.v.s. det kommer att kosta mig 1600 + priset för att återställa bilen till det skick den var innan + priset för en riktig rostskyddsbehandling.

I mitt fall hade de t.o.m. sprutat på plasten i hjulhusen, bara för att ge en illusion av att de behandlat bilen även där. I själva verket gjorde de bara så att plasten blir svårare att ta bort eftersom de sprutat klet på skruvarna. När jag till slut lyckades få bort plasten (genom att förstöra skruvarna och bara slita) så var bilen totalt obehandlad under plasten, det låg högar av jord, löv och skräp under plasten direkt mot plåten. Klart det kommer börja rosta där!! Nu hade jag turen att ha en vän som kan detta som upptäckte att det var ett fuskjobb. I annat fall hade jag glatt åkt omkring med bilen i tron att den var ordentligt rostskyddad, bara för att upptäcka att den ändå hade börjat rosta om ett par år.

Nu skriver jag denna tråd för att få bort denna oseriösa aktör från marknaden.

Borde jag anat att man inte kan göra en komplett seriös behandling för 1600? Förmodligen, men jag lurades av det "ordinarie priset". Och jag är knappast ensam!!

OBS! Det är MÖJLIGT att de kan tvätta och rekonda bilar på ett bra sätt, det har jag ingen aning om. Men är man så oseriös att man säljer på "rostskyddsbehandling" på intet ont anande kunder, när man i själva verket försämrar bilens rostskydd, så tycker jag man har förlorat sitt existensberättigande som företag.
Citera
2014-08-08, 00:40
Medlem
Iloveludas avatar
Finns en tråd. (FB) Varning för bilhandlare/bilfirmor/bilverkstäder/båtverkstäder/marinor
Citera
2014-08-08, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Finns en tråd. (FB) Varning för bilhandlare/bilfirmor/bilverkstäder/båtverkstäder/marinor

Japp, som jag skrev i inlägget är jag medveten om detta, men tror inte att min varning skulle synas speciellt väl i en 62 sidor lång tråd. Här är det fråga om ett STORT antal kunder som blir lurade dagligen (bara senaste Groupon -dealen har ju 80 pers köpt!!) varför jag tyckte det var motiverat med en egen tråd.
Citera
2014-08-08, 01:02
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botze
Japp, som jag skrev i inlägget är jag medveten om detta, men tror inte att min varning skulle synas speciellt väl i en 62 sidor lång tråd. Här är det fråga om ett STORT antal kunder som blir lurade dagligen (bara senaste Groupon -dealen har ju 80 pers köpt!!) varför jag tyckte det var motiverat med en egen tråd.

Det tycker nog inte moderatorerna, Den stora tråden finns av en anledning!
Citera
2014-08-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det tycker nog inte moderatorerna, Den stora tråden finns av en anledning!
Tydligen inte nu kommer denna firma få fortsätta lura folk. Tråkigt!!
Citera
2014-08-19, 17:55
Medlem
Hej! Jag är lite intresserad av att köpa en billigare bil 50-70k och har hittat en på CarAuto i Mölndal. http://carauto.se/
Har någon annan köpt bil hos eller har andra erfarenheter av företaget?
Citera
2014-08-22, 18:43
Medlem
Autolarsson som säljer och har verkstad för Peugeot i Lund vill inte bli kommenterade på Rejta.
Troligtvis beror detta på alla negativa kommentarer. Bl a tappade en bil hjulet på motorvägen
efter hjulbyte hos Autolarsson. Inte nog med det utan efter rättelse ramlade samma hjul av igen
men nu i stadstrafik.

Dålig reklam att inte tåla omdömen!
Citera
2014-08-22, 19:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueca69
Autolarsson som säljer och har verkstad för Peugeot i Lund vill inte bli kommenterade på Rejta.
Om det gäller dig personligen så skriv på fairshopping.se
Citera
2014-09-02, 22:26
Medlem
Jag lämnar in min R5:a til en bilverkstad norr om Karlskrona för att få en tröskel på hö sidan svetsad efter att fått bra att veta på bilbesiktningen, men jag hitta även 2st småhål i vä hjulhus bak
jag förberreder med att lossa på baksätesdynor, bälten, täckkåpor bak, innerskärm vä-fram, vä framskärm nederdel, plastlist samt matta vä-fram

reparationen påbörjas men bilen tar eld i kupén, troligen har inget försök att lyfta på matta gjorts

se bild: http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
det finns ej några rosthål i golvet

detta sker 2014-04-25

denna är berred att ge mig 4000:- för bilen ,annars vill han koppla in sitt försäkringsbolag, vilket jag uppmanar homon att göra, efter att kontaktat konsumentvägledaren, blir jag varse som att jag ska ersättas som om jag hade krockat och motparten är vållande, dvs. bilen, kvavarnde drivmedel itank värdet, kostnader som uppkommer när ersättningsbil skaffas tex. resor hemkörning

såhär lyder ersättninganspråket:

Ersättningsanspråk för Brandskadad Renault 5GTs :

Värdeminskning av själva bilen 5000:-

Kostnader samband med inköp av ersättningsbil 1587:-

Kvarvarade drivmedel i tanken 550:-

Rökskadade saker som låg i samt tidsåtgång för rengörning 895:-

Delar & Servicedelar som ej kan användas pga. Bilbyte 1405:-

Merkostnad för inköpt bil skatt & försäkring 1 år
renault Clio-99
553:-

Totalt 9990:-
idagsläget har inte en krona dykt upp på mitt konto så nästa steg är ARN
Citera
2014-09-05, 13:42
Medlem
dinsemlans avatar
Biltorget Göteborg, dåliga?

hittade denna tråd (FB) Biltorget hisingen- Lurendrejare!! och undrar om någon kan hålla med ts?

jag har nämligen hittat en bil där som jag vill köpa, men vill inte råka ut för att dem är oseriösa och försöker dölja fel på bilden. bilen jag tittat på kostar strax över 100k, skulle kännas surt att bli lurad på den summan....

känns oseriöst då jag försökt ringa dem varje dag i en vecka utan att få svar eller bli uppringd tillbaka...fick svar på mitt mail efter en vecka och då fick jag inte ens svar på min fråga, utan fick endast veta att bilen fortf va kvar men fick inte svaret på om det finns några dolda fel, eller om bilen är repig/rostig. (varför jag vill ha svaret innan istället för o åka dit o kolla är för jag bor 2h från bilfirman, mer till och med...)
Citera
2014-09-05, 13:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinsemlan
hittade denna tråd (FB) Biltorget hisingen- Lurendrejare!! och undrar om någon kan hålla med ts?

jag har nämligen hittat en bil där som jag vill köpa, men vill inte råka ut för att dem är oseriösa och försöker dölja fel på bilden. bilen jag tittat på kostar strax över 100k, skulle kännas surt att bli lurad på den summan....

känns oseriöst då jag försökt ringa dem varje dag i en vecka utan att få svar eller bli uppringd tillbaka...fick svar på mitt mail efter en vecka och då fick jag inte ens svar på min fråga, utan fick endast veta att bilen fortf va kvar men fick inte svaret på om det finns några dolda fel, eller om bilen är repig/rostig. (varför jag vill ha svaret innan istället för o åka dit o kolla är för jag bor 2h från bilfirman, mer till och med...)

Har ingen erfarenhet av företaget, men där hade varningsklockorna ringt.
Tänk dig scenariot att något händer efter köpet, hur smidigt tror du det går att lösa då?
Samt att kunna ha en vettig kontakt.
Citera
2014-09-05, 14:18
Medlem
cyber_zekes avatar
Håller med föregående talare, mina varningsklockor hade ringt... Känns det inte rätt, avstå. Det är mycket sällan som det inte finns en bättre bil billigare någon annanstans. Bilhandlare skall man inte krusa, det är du som är kunden och har pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in