2014-07-14, 05:34
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Rossana Dinamarca var tillsammans med Kalle Larsson den som inför valet 2002 kom med idén om att störa SD-möten med nyckelskrammel och visselpipor.

Hahaha, att Rossana knullade jättebebisen Kalle Larsson har helt gått mig förbi.
Citera
2014-07-14, 09:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad gör indianen här till att börja med? Är hon adopterad, fruimport eller flykting?

Verkar som det var mest indianer eller halvindianer, tjuvar och kommunister som flydde Chile.
Nu hämnas de på oss med kommunism, kriminella ligor och hatet sprutande ur ögon. Det var inte vi Svenskar som erövrade Sydamerika, Dinamarca åk hem!
Citera
2014-07-14, 17:16
Medlem
Menardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad gör indianen här till att börja med? Är hon adopterad, fruimport eller flykting?

Om jag minns rätt...från en äldre debatt...så kom hon till Sverige som flykting från Chile när hon var några månader eller några år.
Citera
2014-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Hahaha, att Rossana knullade jättebebisen Kalle Larsson har helt gått mig förbi.

Att samarbeta politiskt är inte detsamma som att knulla.
Citera
2014-07-15, 10:53
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Att samarbeta politiskt är inte detsamma som att knulla.

Oopps, jag läste för slarvigt.
Citera
2014-07-25, 03:58
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Verkar som det var mest indianer eller halvindianer, tjuvar och kommunister som flydde Chile.
Nu hämnas de på oss med kommunism, kriminella ligor och hatet sprutande ur ögon. Det var inte vi Svenskar som erövrade Sydamerika, Dinamarca åk hem!

Vilken idiot du är självklart flydde många kommunister från Chile pga av Pinochet.

Du kan omöjligtvis gått ur mellanstadiet din stackars sate.
Citera
2014-07-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Vilken idiot du är självklart flydde många kommunister från Chile pga av Pinochet.

Du kan omöjligtvis gått ur mellanstadiet din stackars sate.

Litet konstigt är det dock är människor som varit så engagerade i politiken för sitt land att de vågat sina liv som oppositionella, sedan stannar kvar i det land de flytt till när det har blivit möjligt att återvända hem. Jag tycker att de borde brinna av lust att vara med och bygga det samhälle de drömde om.

När Josef och Maria flydde med Jesusbarnet undan Herodes till Egypten, återvände de hem direkt när de fick höra att Herodes var död. Det är väl det normala för flyktingar. De har ju hela sin uppväxtmiljö med släkt och vänner samt yrkeserfarenheter på hemmaplan.
Citera
2014-07-26, 00:16
Medlem
Citat:
Litet konstigt är det dock är människor som varit så engagerade i politiken för sitt land att de vågat sina liv som oppositionella, sedan stannar kvar i det land de flytt till när det har blivit möjligt att återvända hem. Jag tycker att de borde brinna av lust att vara med och bygga det samhälle de drömde om.

När Josef och Maria flydde med Jesusbarnet undan Herodes till Egypten, återvände de hem direkt när de fick höra att Herodes var död. Det är väl det normala för flyktingar. De har ju hela sin uppväxtmiljö med släkt och vänner samt yrkeserfarenheter på hemmaplan.

Tyst. Sådant här får man inte prata om högt. Pinochet dog för 8 år sedan, men myten lever vidare.. Chile var mer intressant som diktatur än (som idag) demokrati. Det var en massa jävla sånger om Viktor Jara, som i vissa vis-tolkningar dog med krossade fingrar när han försökte plinga på gitarren och med brusten röst sjunga något om "folket". Våra proggidoler var snabba med att tjäna pengar på sådana snyfthistorier. Björn Afzelius är död, och man pratar inte illa om de döda. Men svinet Mikael Wiehe lever ännu. Han är en sniken person, som bara bryr sig om pengar. På 70-talet var det progg som gällde, så Mikael valde proggen. Pengarna lockade. Det är inte många personer jag avskyr, och bara ett fåtal jag hatar, men Wiehe hör till den sista kategorien. Hoppas att han dör i någon obotlig sjukdom med ett långt utdraget förlopp,
Citera
2014-08-22, 15:07
Medlem
"Wikipedia-texter ändrade från riksdagen"

Citat:
Riksdagsledamoten Rossana Dinamarca (V)
Datum: 2014-05-20
Från: IP-adressen 195.67.88.219, som tillhör riksdagen
Borttaget: "Under 2011 rapporterades det i medier om att hon hade en av riksdagens dyraste, och minst miljövänliga, resenotor på hela 220 679 kronor. Detta på grund av sitt pendlande mellan boendeorten Trollhättan och sitt riksdagsuppdrag i Stockholm, resorna sker med flygplan och taxi."
Står i dag: Ingenting om detta
Riksdagskandidat i valet 2014: Ja
Rossana Dinamarca säger att hon tog bort stycket, eftersom det inte stämmer: "Om man ska säga att jag är en av de dyraste resenärerna i riksdagen, då ska man ha mer på fötterna än den här granskningen, som omfattade fyra kandidater till posten som partiledare för V."

Usch, jävla dubbelmoralkärring.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19405294.ab
Citera
2014-08-22, 17:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Fast Dinamarca är väl uppväxt i Sverige?
Citera
2014-08-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast Dinamarca är väl uppväxt i Sverige?

Ja, visst. Hon kom hit vid ca 1 års ålder.

Jag syftade på hennes föräldrar som på grund av sitt politiska engagemang tvingades fly från Chile. Varför reste de inte tillbaka (och då givetvis med Rossana) när det blev möjligt?
Citera
2014-08-24, 10:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ja, visst. Hon kom hit vid ca 1 års ålder.

Jag syftade på hennes föräldrar som på grund av sitt politiska engagemang tvingades fly från Chile. Varför reste de inte tillbaka (och då givetvis med Rossana) när det blev möjligt?
Fast då hade det gått ganska många år, och lilla Rossana hade väl rotat sig i Sverige? Sedan har många Chileflyktingar återvänt, men det kan naturligtvis finnas skäl som gör att politiska flyktingar stannar i sitt nya land ven efter att förföljelsen upphört. Det finns många exempel på detta i historien - exempelvis de franska hugenotter som flydde till Canada - de blev kvar där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in