2014-08-22, 11:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Jättefina!

Vad tycker du är den stora skillnaden mellan Bestettis hantverk och Mafteis hantverk? Om man nu vågar sig på en jämförelse. Frågan är öppet ställd.

Tack! Det är båda fantastiskt välgjorda skor, även om det är en hel del som skiljer dem. Material och exempelvis hålfotsstöd, där hälkappan går hela vägen långt fram under hålfoten, är detsamma. Sedan är ju lästform och sulkonstruktion väldigt annorlunda. Bestettis är ju med pliggad och mer uppbyggd midja, som då kan bli smalare. Maftei är handrandsydd hela vägen bak till klack, vilket ur omsulningssynpunkt är bättre (enklare). Bestetti är mer lull lull, medan Maftei är rakare och lite finare utfört.

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Grymt!

Tackar!
Citera
2014-08-22, 12:02
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Har inte plockat fram dem för säsongen än. Men tar ett par bilder i helgen och slänger upp.

Jag gillar dem skarpt, troligen mina skönaste skor jag ägt (så långt), har bara använt dem en vinter, senaste vintern, så kan inte uttala mig om hållbarheten över tid.
Dock, normalt brukar jag få problem med skavsår när de är nya, bli trött i fötterna om jag går en hel dag i samma skor (troligen p.g.a. skornas brister) men med dessa kunde jag utan problem gå runt i Stockholm en hel dag utan att känna mig trött i fötterna, inget skav heller när de var nya.

De enda liknande skor (känga/boots) jag har att jämföra med är RM Williams Blaxland och Gardener boots och dessa är betydligt skönare. Kanske också för att de har snörning vilket gör att de sitter skönare på foten.

En kort resumé över mina åsikter om skon.
Precis vad jag ville höra! Kanske slår till till slut, nu i höst.
Senast redigerad av Herr gurka 2014-08-22 kl. 12:04.
Citera
2014-08-22, 12:51
Medlem
hoodogs avatar
Coniston-premiär häromdagen. Gött!

http://imgur.com/a/n4fbG
Citera
2014-08-22, 12:57
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Fina är de, och är det Kavat på den lille eller?

Däremot måste jag erkänna att jag har svårt för den här jubelkänslan folk får över att få plocka fram kängorna. För mig är det bara deprimerande. De hänger samman med att det börjar bli blött och kallt, och kängor är, som jag upplever det iaf, alltid obekvämare än lågskor, och otympliga och svåra att ta på och av och så vidare.
Citera
2014-08-22, 13:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Däremot måste jag erkänna att jag har svårt för den här jubelkänslan folk får över att få plocka fram kängorna. För mig är det bara deprimerande. De hänger samman med att det börjar bli blött och kallt, och kängor är, som jag upplever det iaf, alltid obekvämare än lågskor, och otympliga och svåra att ta på och av och så vidare.

Jag skulle gissa på Kavat Vessla.

OnT: snygga skor, om än lite tidigt. Coniston-vågen börjar väl skölja över tråden framåt oktober snarare, och jag håller med AliG om vemodet att behöva ta fram kängorna (en anledning till att jag kör lågskor året runt).
Citera
2014-08-22, 13:21
Medlem
Herr gurkas avatar
Är Kavat det som gäller på ungar eller?

Till skillnad från er tycker jag att tidiga hösten är den i särklass bästa årstiden. Man kan börja leka med lite lager, tweeden kommer fram och kängor är alltid snyggt. Vintern däremot
Citera
2014-08-22, 13:25
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

OnT: snygga skor, om än lite tidigt. Coniston-vågen börjar väl skölja över tråden framåt oktober snarare, och jag håller med AliG om vemodet att behöva ta fram kängorna (en anledning till att jag kör lågskor året runt).

Vessla alltså, gött

Ja precis, har tack och lov ett jobb numera där jag kan byta till lågskor på jobbet hela vintern. Men får dras med kängorna på vägen hit.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Är Kavat det som gäller på ungar eller?

Till skillnad från er tycker jag att tidiga hösten är den i särklass bästa årstiden. Man kan börja leka med lite lager, tweeden kommer fram och kängor är alltid snyggt. Vintern däremot

Kavat är bra, iaf i de flesta fallen.

Visst är det trevligt att kunna ha lite mer kläder, därför är höst och vår bra, men bara så länge man kan ha lågskor fortfarande. Kängor täcker man ju ändå över hela överdelen med byxor, så syns ju knappt att det är kängor man har.
Citera
2014-08-22, 13:48
Medlem
Citat:
Precis vad jag ville höra! Kanske slår till till slut, nu i höst.

Fick lite tid över idag, så blev ett par snabba bilder.
http://imgur.com/a/sAgf1

Putsen kunde kanske varit bättre och ja, byxorna är lite för långa.
Citera
2014-08-22, 13:49
Medlem
Wedgies avatar
Jag försöker gömma kängorna i garderoben så länge jag kan, kör på chukkas med dainite. Borde hålla en september ut iallafall

http://i.imgur.com/GrnZvSg.jpg?1?5738
Citera
2014-08-22, 13:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

Visst är det Kavat! Ni kan era skor ni. Jag har dock sämre koll på modell, läst och färg. Men jag måste säga att jag är imponerad av hantverket och konstruktionen.

Citat:

This. Hösten kommer alltid som en suck av lättnad efter sommaren för mig. Mindre svett, mer roliga kläder och skor att välja bland och slut på allas semestertider och hela mañana-grejen.

Angående kängor så pratar Alister och Pörr i nattmössan. Dels finns det inget bättre för byxors avslut än en känga. Och dels ger det extra mycket stabilitet för fotleden, vilket iaf jag tycker är skönt. Sen är lite hela charmen med kängor att kängskaftet inte syns, förutom i vissa situationer. Det ger ett slags nedtonad elegans - att bäraren liksom inte visar allt på en gång, utan det finns lite mer att upptäcka. Men jag kan förstå att sådant finlir är svårt att förstå för någon som uppenbarligen har en passionerad smak för italiensk prålighet.
Citera
2014-08-22, 14:03
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Visst är det Kavat! Ni kan era skor ni. Jag har dock sämre koll på modell, läst och färg. Men jag måste säga att jag är imponerad av hantverket och konstruktionen.

This. Hösten kommer alltid som en suck av lättnad efter sommaren för mig. Mindre svett, mer roliga kläder och skor att välja bland och slut på allas semestertider och hela mañana-grejen.

Angående kängor så pratar Alister och Pörr i nattmössan. Dels finns det inget bättre för byxors avslut än en känga. Och dels ger det extra mycket stabilitet för fotleden, vilket iaf jag tycker är skönt. Sen är lite hela charmen med kängor att kängskaftet inte syns, förutom i vissa situationer. Det ger ett slags nedtonad elegans - att bäraren liksom inte visar allt på en gång, utan det finns lite mer att upptäcka. Men jag kan förstå att sådant finlir är svårt att förstå för någon som uppenbarligen har en passionerad smak för italiensk prålighet.
Jag måste hålla med om det sköna stödet för fotleden, även om jag inte har någon "riktig" (dvs randsydd) känga än.
Citera
2014-08-22, 14:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Sluta gå åt Pörr för hans "passionerade smak för italiensk prålighet" nu, det är inte schysst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in