2014-08-21, 20:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"blocköverskridande lösningar" om de rödgröna blir större än alliansen och sd vågmästare.

Föreslår han en S/M-regering?
En S/M-regering har jag tidigare helt dömt ut som omöjligt att "sälja in" inom respektive parti.
Historiskt sett har det varit en omöjlighet.
Men nu, i dagens helt befängda politiska klimat, så är jag inte lika övertygad längre.
Om det blir av kommer dock bägge partier att krympa ordentligt.
Citera
2014-08-21, 20:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En S/M-regering har jag tidigare helt dömt ut som omöjligt att "sälja in" inom respektive parti.
Historiskt sett har det varit en omöjlighet.
Men nu, i dagens helt befängda politiska klimat, så är jag inte lika övertygad längre.
Om det blir av kommer dock bägge partier att krympa ordentligt.
Löfven är en pragmatiker som är ansvarstagande för landet, och skulle möjligen kunna gå med på det, men knappast moderaterna; med Reinfeldt som ordförande är det het uteslutet. Hans taktik går ut på att han skall regera som vågmästare omväxlande stödd av SD, MP och i vissa frågor s.
Citera
2014-08-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
OK, jag försökte väl få förmedlat för mycket på för få meningar.

Det är väl mera av ett tankexperiment för svenskt vidkommande beaktat den hårt dragna blockpolitiken. Annorstädes har det dock fungerat att ta musten ur populistiska rörelser med att ta med sådana i regeringsunderlag där det inte går att vara elektoratet till lags i alla lägen. SDs stigmatisering verkar dock vara för hård för att detta skall vara ett alternativ att ens lufta, även om vuvutjoa-taktiken bara resulterat i starkare stöd hittills.

En annan fråga är ju förstås om SD kan anses vara populister.

Klaremente?
Då står det klart.

Jag tror inte att SD är populister i den bemärkelsen, men bristande erfarenhet och ovana att fatta beslut kan nog ställa till det om de får för mycket på en gång. Men i fråga om invandring, försvar och äldrevård så tycker jag att de skall ha full makt över besluten tills SvP är redo att ta över, efter det är det läge att normalisera igen.

... men det lär aldrig hända.
Citera
2014-08-22, 14:49
Medlem
Gustav Fridolin visar återigen vilken omogen politiker han är. Han har fått order av Löfven att säga att han gärna samarbetar med C och FP, men han gör det på ett sätt som omöjliggör ett sådant samarbete:
Citat:
– Om en regering med Socialdemokraterna och Miljöpartiet behöver samarbeta med fler partier, så är vi beredda att ingå i sådana förhandlingar. Men det bygger på politiken. Jag kommer inte att sitta i en regering med en folkpartistisk kärnkraftskärlek eller med Björklunds skolpolitik. Det tror jag att alla förstår, säger Gustav Fridolin.

Det viktiga, menar han, är att bryta den politik som Alliansen fört i två mandatperioder.

– Det vi måste vara tydliga med väljarna om är att med Miljöpartiet får man inte någon fortsättning på allianspolitiken, fortsätter han.

– Vi kommer rösta nej till varje regering som vi själva inte ingår i. Vi ser att Miljöpartiet och Socialdemokraterna är ett starkt alternativ som kan bilda en handlingskraftig regering om vi får väljarnas förtroende och skulle det behövas fler partier så är vi beredda att sätta oss i förhandlingar, det kan gälla Vänsterpartiet, Folkpartiet eller Centerpartiet.
Det är naturligtvis helt poänglöst för FP och C att gå in i förhandlingar med sådana förutsättningar.
Citera
2014-08-22, 14:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Gustav Fridolin visar återigen vilken omogen politiker han är. Han har fått order av Löfven att säga att han gärna samarbetar med C och FP, men han gör det på ett sätt som omöjliggör ett sådant samarbete:

Det är naturligtvis helt poänglöst för FP och C att gå in i förhandlingar med sådana förutsättningar.

Men blir FP och C tillsammans blir större än MP kanske Löfven jublar för att därmed slippa MP i regeringen.
Citera
2014-08-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men blir FP och C tillsammans blir större än MP kanske Löfven jublar för att därmed slippa MP i regeringen.

S+C+FP kommer inte få egen majoritet. Det kommer att krävas att MP är med i alla fall.
Citera
2014-08-22, 15:52
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
S+C+FP kommer inte få egen majoritet. Det kommer att krävas att MP är med i alla fall.

De behöver inte egen majoritet. De behöver tolereras av majoriteten.

V kommer inte rösta emot. Räkna med att KD ramlar ur riksdagen.

Då är MP, M och SD kvar.
Tror du de skulle dels få majoritet, dels komma överens om att fälla en regering bestående av S+C+FP?

Inte troligt.
Citera
2014-08-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
De behöver inte egen majoritet. De behöver tolereras av majoriteten.

V kommer inte rösta emot. Räkna med att KD ramlar ur riksdagen.

Då är MP, M och SD kvar.
Tror du de skulle dels få majoritet, dels komma överens om att fälla en regering bestående av S+C+FP?

Inte troligt.
Handlar inte främst om att fälla regeringen, utan om att regeringen inte ens får riksdagens godkännande.

Det är rätt som du säger att V skulle lägga ner sina röster och släppa fram Löfven som statsminister, men MP har redan sagt att man kommer rösta emot en regering man själva inte kommer att ingå i.

SD kommer självklart rösta emot. Återstår M som måste lägga ner sina röster för att Löfven-regeringen ska kunna bildas. Varför skulle man göra det om man inte får något för det?

Men dessa spekulationer är egentligen meningslösa, för både FP och C har varit tydliga med att de inte kommer att sitta i en S-ledd regering.
Citera
2014-08-22, 17:45
Medlem
RobinNilsens avatar
Vad tror ni om utsikterna för en blågrön regering?
Citera
2014-08-22, 17:46
Medlem
longbow4ys avatar
Som gammal FP:medlem vet jag en sak. Du kan inte lita på FP.

Jag är inte förvånad om FP är med i nästa Socialdemokratiskt ledda regering.

C tror jag däremot åker ur riksdagen.
Citera
2014-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Vad tror ni om utsikterna för en blågrön regering?
Jag tror det är det mest sannolika efter en S-M regering. Jag tror att det finns en liten möjlighet att alliansen och MP kan bilda majoritet, men de politiska svårigheterna skulle bli enorma.
Citera
2014-08-23, 10:18
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Jag tror det är det mest sannolika efter en S-M regering. Jag tror att det finns en liten möjlighet att alliansen och MP kan bilda majoritet, men de politiska svårigheterna skulle bli enorma.
Moderatväljare t.ex., ska inte känna sig svikna om M bildar regering med MP. Gjorde inte Reinfeldt någon form av mer eller mindre implicit invit till MP under partiledarutfrågningen i SVT? Jag kan inte minnas om det var där han gjorde det och vad det i så fall var. Hur som helst har han ju som alla FB:are känner till ingått avtal med melonerna under nuvarande mandatperiod, moderata sympatisörer kan inte hävda oskuld hädanefter.

Vad var det Fridolin sa, att de inte skulle stödja en regering de inte ingår i? Innebär det att Alliansen inte längre kan räkna med stöd av MP när det gäller massinvandringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in