Citat:
Ursprungligen postat av
vidLimes
Jag blir lite konfunderad, är inte de citerade, två sista meningarna motsägelsefulla?
Måhända inte glasklart formulerat, men min poäng är att SD rimligen måste rösta aktivt "nej" till alla regeringsförslag efter att ha uttalat denna åsikt. Jag räknar då med att det finns två möjliga konstellationer (alliansen och de rödgröna) och att endera inte godvilligt lägger ner för att göra SD utan betydelse.
Scenario:
1. Alliansen sitter kvar, med SD som "kungamakare". Omröstning påkallas, SD röstar mot, för Alliansen vill inte ge några löften. Alliansen faller, ny regering föreslås
2. Rödgröna har ett förslag, med SD som kungamakare
om alliansen eller någon i den inte helt sonika bara ger med sig, Rödgrönas förslag faller, eftersom man inte vill ge några löften till SD.
SD sitter tysta = Judaskyss - det kommer att uppfattas att endera blocket givit någon sorts löfte. Är det inte så, kommer SD:s väljare att surna - troligen förödande efter att ha ställt ultimatum som man inte håller (även om man kan argumentera att "vi röstade inte FÖR, det var det vi lovade".
Det vore lika illa för det alliansparti som ger med sig och avstår från att rösta för att släppa fram de rödgröna. Bara Fp eller M skulle klara den saken och sedan finnas kvar, men man skulle tappa, troligen rejält.