2014-08-15, 13:19
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mendelejev
Geologi. Vet inte ens om dom har någon nollning.
Naturvetarna har ingen nollning, de har istället som KTH och Chalmers en mottagning i 2 veckor.
Jag tror du hittar information på LUNA. De brukar alltid välkomna nya studenter.

Ni kommer att tillhöra olika lag, t ex SNG (Geovetarna - geologi och naturgeografi), BÖÖL, GLUFS och kemisternas grupp vet jag inte vad de kallas.
Gå in på deras facebookgrupp SNG och fråga om introduktionen.
Senast redigerad av Pastmaster 2014-08-15 kl. 13:23.
Citera
2014-08-16, 16:10
Medlem
Jag blir så jävla trött på all skit som är förknippad med registrering av bostad, studentlund, student.lu.se, föreningar, kårer, institutioner och annan sörja. Är det inte meningen att högskolestudenter ska vara smarta? Varför måste asen då krångla till allting till förbannelse?

Nu senast var jag inloggad på student.lu.se och skulle "aktivera" min e-post jag fick genom dem (förnamn.efternamn@student.lu.se) och när jag försöker göra det så kommer jag vidare till en sida med Google-konton, där min mail istället är xyz66kuk@student.lu.se (ersätt xyz6kuk med koden som fanns i ens antagningsbesked på antagning.se). Vad fan gör jag? Och hur i helvete vet jag vad för lösenord som är till min nya usla mail? Det verkar inte vara samma som till student.lu.se

Redan nu känns det som om jag vill spränga skolan och idioterna bakom allt förknippat med registrering av nya studenter
Citera
2014-08-16, 19:47
Medlem
Håller med.. så jävla fittig ny mail och lösenord man fick..
måste innehålla stora och små bokstäver samt sifror och ett specialtecken
Citera
2014-08-17, 06:01
Awaiting Email Confirmation
Någon som har erfarenhet av statsvetenskapens novischperiod?

Om jag har uppfattat det rätt så är lösenordet samma till din mail som till din Student.lund inlogg. Din konstiga mail och namn.efternamn.tresiffror@osv är samma. De är kopplade till varandra. Jag tror att det är så men är inte helt säker. Jobbigt system..
Senast redigerad av Gabrio 2014-08-17 kl. 06:57.
Citera
2014-08-17, 07:13
Awaiting Email Confirmation
Logga sedan in via student.lu.se och tryck "email" så kommer du till din mail. Jag lyckas i alla fall inte logga in via gmail.com direkt.
Citera
2014-08-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Någon som har erfarenhet av statsvetenskapens novischperiod?

Om jag har uppfattat det rätt så är lösenordet samma till din mail som till din Student.lund inlogg. Din konstiga mail och namn.efternamn.tresiffror@osv är samma. De är kopplade till varandra. Jag tror att det är så men är inte helt säker. Jobbigt system..

Det verkar vara så, och visst har du rätt i att systemet är korkat. Hela upplägget med att använda en studentplattform kan jag väl ställa mig bakom, men 2 jävla e-postadresser (som egentligen är samma)? Nä, jag har redan nu ändrat uppfattning och är övertygad om att högskolestudenter och tillhörande personal inte är så jävla smarta som de vill ge sken av.
Citera
2014-08-17, 23:13
Medlem
Någon som vet om man ska göra något med den här?

http://puu.sh/aWIZs/c733785af6.png

Något jag missat..?
Citera
2014-08-18, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Någon som vet om man ska göra något med den här?

http://puu.sh/aWIZs/c733785af6.png

Något jag missat..?

Nu vet jag inte vilket program du ska läsa, men på det jag kommit in på så är webbregistreringen öppen mellan 25-26 (ev. 26-27, kommer inte ihåg exakt) augusti, och missar man detta så ryker ens plats Lund i ett jävla nötskal, för den infon fick jag i ett av 6 st .pdf-dokument som dök upp på mailen, och det stod som en parentes. Herregud säger jag bara
Citera
2014-08-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Nu vet jag inte vilket program du ska läsa, men på det jag kommit in på så är webbregistreringen öppen mellan 25-26 (ev. 26-27, kommer inte ihåg exakt) augusti, och missar man detta så ryker ens plats Lund i ett jävla nötskal, för den infon fick jag i ett av 6 st .pdf-dokument som dök upp på mailen, och det stod som en parentes. Herregud säger jag bara

Hahah ahh okey, tack! Orkar inte att det ska va så krångligt.
Ska läsa väg och vatten, och det stod att webregistrering inte var öppen för tillfället. Men då fixar jag det när ja kommit dit då!
Citera
2014-08-21, 04:16
Medlem
Någon här som läst personalvetenskap och kan ge en ungefärlig bild av vilken studentlitteratur man behöver, och vilken som är överflödig skit? Lär vänta tills efter introduktionen innan jag tjackar något (det verkar vara vad alla rekommenderar?) men tänkte att det inte skadar att fråga innan.
Citera
2014-08-21, 13:29
Medlem
Beemos avatar
Ska börja läsa Historia nu den 1 sept (I lund ofc).
Har en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa med.

Har fixat med studentmailen.
Betalat till studentlund.
Beställt böcker.
Köpt penna och papper samt en almanacka.
Har anmält mig till nollningen samt betalat in.

Finns det något mer jag bör fixa innan start?
Finns det något jag ska ordna direkt vid start?

Hur är den humanistiska och teologiska studentkåren?
(Den ger vibbar utav ganska lam eftersom jag grupperas med prästerna)

Vilken nation är närmst historiska institutionen? (som jag antar att jag kommer spendera min tid på)

Tack på förhand!
Citera
2014-08-21, 13:51
Medlem
GurkPorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beemo
Ska börja läsa Historia nu den 1 sept (I lund ofc).
Har en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa med.

Har fixat med studentmailen.
Betalat till studentlund.
Beställt böcker.
Köpt penna och papper samt en almanacka.
Har anmält mig till nollningen samt betalat in.

Finns det något mer jag bör fixa innan start?
Finns det något jag ska ordna direkt vid start?

Hur är den humanistiska och teologiska studentkåren?
(Den ger vibbar utav ganska lam eftersom jag grupperas med prästerna)

Vilken nation är närmst historiska institutionen? (som jag antar att jag kommer spendera min tid på)

Tack på förhand!

Kasta böckerna i papperskorgen. Lärarna på historiska institutionen utformar tentorna utifrån vad de själva tycker är intressant, vilket även är vad de talar om på föreläsningarna. Enkelt att få VG endast med anteckningar från föreläsningar (Om det är grundkursen, och annars handlar det ju främst om uppsatsskrivande så där behövs inte heller böcker).
Tidigare låg Lunds Nation närmast, men institutionen flyttar väl nu, ingen aning om var den hamnar eftersom jag inte studerar där längre och inte orkar kolla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in