2008-03-06, 19:53
Medlem
DennisOlofs avatar
Djglobe, har man tur så står han för kostnaden såklart.

Speciellet om det är riktigt konstiga problem eller om en tidigare hyresgäst gjort något idiotiskt. Eller rent av fel pga något.
Citera
2014-06-27, 13:01
Medlem
Ratis avatar
Jag har en propp i mitt hus som går ibland, och det är inte så konstigt om man tänker efter. Tvättmaskin, spisfläkt, mikrovågsugn, TV, dator och högtalare samt några lampor på en och samma propp. Som dessutom bara är på 6A.
Brukar vara glödhet när man byter den.
Citera
2014-06-30, 02:07
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Sätt i en spik de gör susen, eller så byter du till en större säkring.

Det finns brand risk. Ledningarna i lägenheten är dimensionerade för en viss strömstyrka. Man kan inte bara byta till en större säkring utan att veta att systemet klara det!

Det kan vara att du tar ut för mycket ström på en och samma grupp? Kontrollera också som tidigare sagts om du kan byta till tröga säkringar.

Ser nu att det är en gammal tråd så det är väl inte aktuellt längre!
Senast redigerad av Rulag 2014-06-30 kl. 02:15.
Citera
2014-08-19, 23:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2014-08-20, 00:25
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Sätt i en spik de gör susen, eller så byter du till en större säkring.

Hahaha, var en skön granne till en barndomsvän som resonerade likadant. En vacker dag så var det i princip bara spiken kvar av hans kåk. För att byta till en större säkring krävs det en elektriker, då du måste byta ut sockeln i centralen för att kunna få in en större säkring.
Citera
2014-08-21, 01:11
Medlem
Nej för fan - en spik är nog det värsta man kan göra, haha. Om man skulle få en kortslutning då så börjar det brinna rätt snabbt om ingen annan säkring löser ut (t ex huvudsäkringen).

Behöver man mycket ström är enklaste lösningen att sätta upp något/några nya uttag bredvid centralen (med egen stor säkring) och sen dra grova förlängningskablar dit man vill istället.
Vid elcentralen i min lägenhet finns det även en "mediabox" (med internet, TV osv.) och den har jag nu byggt om så den även är "effektbox" med egen 3 x 16 A säkring, 3-fasuttag (CEE) och 2 vanliga 230 V, 16 A uttag på varsin fas.
Den använder jag bl a för min högtemperaturugn som behöver upp till 8,6 kW. I övrigt finns det generöst med 10 A uttag fördelade på många säkringar i lägenheten, som räcker till det mesta man behöver.

I TS fall låter det dock snarare som att det är för få säkringar än för klena."strömmen i nästan hela lägenheten sinkar ihop" tyder ju på att det mesta lär va inkopplat på samma säkring där - säkert är det då även en sån där gammal kass installation med bara en fas indraget.

Tyvärr är det ju då en väldigt opraktisk lösning med några få "effektuttag" och förlängningssladdar i det fallet. Om det är ojordade uttag (vilket det oftast är i såna där gamla pissiga installationer) kan man ju kanske ligga på t ex hyresvärden och argumentera för säkerheten och att man vill ha jordning (det kanske dom lyssnar mer på än att man stör sig på att säkringarna går)
- då kan dom ju kanske bygga ut med fler säkringar och kablar, sen kanske även uppgradera till en ny central med automatsäkringar "i samma veva"

Annars är det ju inte mycket mer man kan göra än att begränsa hur mycket saker man har igång samtidigt - det är nog så dyrt att det förmodligen inte är värt det om man ska ta in en elektriker som drar om allt bara för att kunna köra brödrosten, hårfönen och plattången samtidigt.
Citera
2014-08-21, 15:55
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Nej för fan - en spik är nog det värsta man kan göra, haha. Om man skulle få en kortslutning då så börjar det brinna rätt snabbt om ingen annan säkring löser ut (t ex huvudsäkringen).

Behöver man mycket ström är enklaste lösningen att sätta upp något/några nya uttag bredvid centralen (med egen stor säkring) och sen dra grova förlängningskablar dit man vill istället.
Vid elcentralen i min lägenhet finns det även en "mediabox" (med internet, TV osv.) och den har jag nu byggt om så den även är "effektbox" med egen 3 x 16 A säkring, 3-fasuttag (CEE) och 2 vanliga 230 V, 16 A uttag på varsin fas.
Den använder jag bl a för min högtemperaturugn som behöver upp till 8,6 kW. I övrigt finns det generöst med 10 A uttag fördelade på många säkringar i lägenheten, som räcker till det mesta man behöver.

I TS fall låter det dock snarare som att det är för få säkringar än för klena."strömmen i nästan hela lägenheten sinkar ihop" tyder ju på att det mesta lär va inkopplat på samma säkring där - säkert är det då även en sån där gammal kass installation med bara en fas indraget.

Tyvärr är det ju då en väldigt opraktisk lösning med några få "effektuttag" och förlängningssladdar i det fallet. Om det är ojordade uttag (vilket det oftast är i såna där gamla pissiga installationer) kan man ju kanske ligga på t ex hyresvärden och argumentera för säkerheten och att man vill ha jordning (det kanske dom lyssnar mer på än att man stör sig på att säkringarna går)
- då kan dom ju kanske bygga ut med fler säkringar och kablar, sen kanske även uppgradera till en ny central med automatsäkringar "i samma veva"

Annars är det ju inte mycket mer man kan göra än att begränsa hur mycket saker man har igång samtidigt - det är nog så dyrt att det förmodligen inte är värt det om man ska ta in en elektriker som drar om allt bara för att kunna köra brödrosten, hårfönen och plattången samtidigt.

Har du på eget bevåg byggt ut din kapsling för fiber, data och tv till en elcentral som matar vägguttag precis vid centralen?

Är du allmänbehörig? Ligger uttagen över en jordfelsbrytare? Tycker du det är en bättre lösning än att helt enkelt bygga ut den befintliga anläggningen?
Citera
2014-08-21, 19:56
Medlem
Mediaboxen med internet, TV osv är kvar som innan. Jag satte bara in ett nytt 3-fasuttag, förutom 2 vanliga 230 V som redan fanns där (förmodligen tänka att användas om man har t ex en router som behöver ström där) och jag la in alla uttag på en av dom 2 jordfelsbrytare som även övriga installationen ligger på (fick t o m plats på samma skena).

Grejen är också det att alla slangar ut från centralen (förutom den som leder direkt till spisen och inkommande från huvudcentralen) är så smala att det hade nog varit svårt att få in 5 x 2,5 mm² där. Eftersom jag bara behöver dom uttagen till en eller några få grejer med hög effekt, funkar det bra med en förlängningskabel. I övrigt finns redan gott om 10 A enfas-uttag fördelade på många sökringar - så det räcker mer än väl till alla hushållsprylar (förutom spisen som ju redan har sitt eget uttag), belysning, handmaskiner etc.

Behörigheter har jag inte så mycket koll på (sånt är mest byråkrati) - men el är ett av mina intressen (som man läst på endel om).
Senast redigerad av C20 2014-08-21 kl. 20:33.
Citera
2014-08-21, 21:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Behörigheter har jag inte så mycket koll på (sånt är mest byråkrati)

Herrejösses, så korkat. Om du är allvarligt sjuk, så går du inte till läkaren, eller?

Näe, du frågar brevbäraren för han har ju medicin som intresse.
Citera
2014-08-21, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Herrejösses, så korkat. Om du är allvarligt sjuk, så går du inte till läkaren, eller?

Näe, du frågar brevbäraren för han har ju medicin som intresse.

Fast faktum är att många av de kunnigaste inom diverse områden har haft det som intresse från början. Oavsett om man har cert, diplom eller något annat sorts "bevis" på att man kan yrket.
Det finns många exempel på sådant.

Sen håller jag med dig om att det är korkat att gå till brevbäraren om man är sjuk.
Citera
2014-08-21, 21:33
Medlem
Citat:
Mediaboxen med internet, TV osv är kvar som innan. Jag satte bara in ett nytt 3-fasuttag, förutom 2 vanliga 230 V som redan fanns där (förmodligen tänka att användas om man har t ex en router som behöver ström där) och jag la in alla uttag på en av dom 2 jordfelsbrytare som även övriga installationen ligger på (fick t o m plats på samma skena).

Grejen är också det att alla slangar ut från centralen (förutom den som leder direkt till spisen och inkommande från huvudcentralen) är så smala att det hade nog varit svårt att få in 5 x 2,5 mm² där. Eftersom jag bara behöver dom uttagen till en eller några få grejer med hög effekt, funkar det bra med en förlängningskabel. I övrigt finns redan gott om 10 A enfas-uttag fördelade på många sökringar - så det räcker mer än väl till alla hushållsprylar (förutom spisen som ju redan har sitt eget uttag), belysning, handmaskiner etc.

Behörigheter har jag inte så mycket koll på (sånt är mest byråkrati) - men el är ett av mina intressen (som man läst på endel om).

Jag är smått förundrad, en total novis som bestämmer sig för en så pass omfattande installation. Kan du ta lite bilder på eländet?
Citera
2014-08-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Fast faktum är att många av de kunnigaste inom diverse områden har haft det som intresse från början. Oavsett om man har cert, diplom eller något annat sorts "bevis" på att man kan yrket.
Det finns många exempel på sådant.

Sen håller jag med dig om att det är korkat att gå till brevbäraren om man är sjuk.

Elektrikeryrket är i grunden väldigt teoretiskt. Det handlar inte bara om att lära sig att skala kabel eller dra slang på bästa sätt. För en oinvigd kan det verka basic men skulle vi sätta C20 som ledande montör på ett större bygge, ge han en servicebil med eget distrikt, be han dimensionera kablage, räkna på kortslutningsströmmar, räkna på förlusterna i en motor på ett par hundra kW eller liknande så skulle han helt enkelt inte ha en jävla aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in