2008-02-27, 09:05
Medlem
K3NNYs avatar
Jag har ett sånt lustigt problem i min nya lägenhet.
Det är så att propparna går här hela jävla tiden .. såfort man kopplar in hårfönen, brödrosten, plattången o sånna mindre grejer så går en propp o strömmen i nästan hela lägenheten sinkar ihop. Det är sjukt störande för jag får byta typ 3-4 proppar i veckan ..

Vad är felet ? Alla mina prylar kan väl inte helt plötsligt ha gått sönder?

Nån duktig kille/tjej som har en aning ???

MVH
Citera
2008-02-27, 14:10
Medlem
Anteuss avatar
Du har för mycket inkopplat på en propp, en tål bara 10Amp (?)
Citera
2008-02-27, 15:28
Medlem
bobafetts avatar
En 10 Amp säkring orkar med att dra runt saker på ca 2300w 10Amp x 230V...
Har du för mycket skrot inkopplat måste du koppla in dessa saker på en annan säkring.
Citera
2008-02-27, 15:58
Medlem
Alternativt att du kör med snabba eller extra snabba säkringar. Du ska använda tröga, de har en snigelsymbol tryckt.
Förutsätter förstås att det är porslinssäkringar.
Citera
2008-02-27, 16:20
Medlem
Sätt i en spik de gör susen, eller så byter du till en större säkring.
Citera
2008-02-27, 16:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Prova med tröga säkringar, om det inte funkar. Då bör man ta dit en elektriker som kan "koppla" om så det blir jämt fördelad belastning.

Då ska det inte vara några problem. Sedan är ju frågan om du har vattenburen värme, samt gas i spisen.

Då kan man har problemet att man bara har en fas att nyttja och vill du inte ta dit en elektriker (kostar pengar) och värden inte vill betala räkningen åt dig kan du skaffa dig en watt/amper mätare. Kostar runt 200kr eller något.

Då kan du mäta på utrustningen vad dom drar och räkna ihop det så ser du hur du ligger till, bobafett's siffror är rätt.

"hårfönen, brödrosten, plattången" drar faktiskt en helt del ström. Och genom mätningen ovan kan du lista ut vilken apparat eller vad du måste koppla ur för att kunna använda hårtorken t.ex. så att proppen inte går.

Normalt brukar tröga säkringar funka men om allt ligger på samma fas kanske det inte hjälper. Tala med värden, det här är ju något som du inte skulle behöva betala tycker jag. Är det bostadsrätt måste du nog betala för en elektriker.

Värt pengarna tycker jag, skulle bli tokig om säkringarna gick hela tiden.
Citera
2008-02-27, 16:25
Medlem
sommarlovs avatar
Du skriver att nästan hela lägenheten slocknar när en propp går.
Så ska det inte vara, det ska vara uppdelat på olika rum.

Allt som blir varmt drar mycket ström, fördela de på olika grupper.
Citera
2008-02-27, 16:40
Moderator
Tystnads avatar
Du skriver ju inte vad för styrka propparna som går har ,är det 6A ?
Om det är så och du bor i ett hus som inte är allt för gammalt är det lagligt att säkra upp till 10A ,men det måste göras av elektrikare.

Först tycker jag du skall ta en ficklampa och lysa in i "hålrummet" där proppen skall sitta ,efter att du skruvat ur den .Vad ser du för färg på den så kallade bottenplattan ? är den grön ? om ja så är det 6A säkring som passar och då kan du enligt ovan byta bottenplatta mot en som passar för 10A (elektrikaren vet)

Är det en röd bottenplatta ,så är det 10A säkrings som skall sitta där ,men det är ett vanligt fel bland folk med dålig el kunskap att dem sätter dit en 6A säkring.

6A var vanligt förr innan alla myriader av elprylar invaderade våra hem.
vissa apparater MÅSTE bara ha 10A ,annars går proppen ,tex dammsugare ,vattenkokare ,microvågsugn.
Citera
2008-02-27, 19:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Håller med i dom andra inläggen här.

Något GALET är det, ska absolut inte vara så som det beskrivs.

Jag har iofs hört från en person som bor i en äldre lya, som har vattenburen värme + gas till spisen.

Han har bara en fas som prylar körs på, 10A tror jag, kanske 16A lite osäker, men det är ju en sketen liten etta.

Tror det är sunk-lägenhet från 30talet i stockholm.
Citera
2008-02-28, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K3NNY
Det är så att propparna går här hela jävla tiden .. såfort man kopplar in hårfönen, brödrosten, plattången o sånna mindre grejer så går en propp o strömmen i nästan hela lägenheten sinkar ihop. Det är sjukt störande för jag får byta typ 3-4 proppar i veckan ..

Vad är felet ? Alla mina prylar kan väl inte helt plötsligt ha gått sönder?

Nån duktig kille/tjej som har en aning ???

MVH

Hade samma problem när jag bodde i en etta modell äldre. Hade t.e.x. inte trefas draget till spisen, automatsäkringen gick om man körde fler än två plattor. Tog dit en elektriker som drog trefas till spisen o.s.v... Jobbet tog ett par timmar för honom, kostnaden var på några tusenlappar men det var det värt. Fast o andra sidan pajade han min tv!
Citera
2008-03-06, 16:28
Medlem
-SlemHelge-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K3NNY
Det är så att propparna går här hela jävla tiden .. .....

MVH

Men.... Vart går propparna då?

(Kan du inte bara tejpa fast dom så dom inte kan gå?)
Citera
2008-03-06, 16:45
Medlem
Jag hade samma problem förut i min lägenhet. Blev till att ringa värden som fick skicka hit en elektiker som fixade problemet. Har inte bytt propp sen dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in