Citat:
Ursprungligen postat av
Askydra
Jag kan säga att jag har upplevt liknande scenarion på mitt arbete:
Ingen har tidigare velat diskutera valet överhuvudtaget men de har motvilligt svarat på vilket parti de ska rösta och för ett år sedan var vi ungefär 50% som röstade SD och 50% som röstade annat riksdagsparti i dagens läge diskuteras det nästan dagligen någon form av politik (oftast invandring) och alla utom de högsta cheferna verkar ha insett att SD behövs

(på mitt jobb pratar jag med alla från golvet till de fluffiga molnen)
Jag erkänner att jag kan ha "planterat" ett liiiiiiiiiitet frö i de flesta av dem
Ring klocka RING!!

Jag läste idag någon artikel om att Moderaterna inte skulle förlora mycket på talet eftersom SD-väljarna bestämt sig för länge sedan, och det stämmer säkert i många fall men det hindrar inte att fler strömmar till.
Jag är själv en av dessa som t.o.m. starkt argumenterat emot SD tidigare och som varit en säker moderatväljare men som nu förmodligen kommer lägga rösten på SD och droppen blev Reinfeldts tal. Moderater gillar inte kraftiga skattehöjningar, och det gör inte heller vänsterväljare när pengarna inte går till dem själva. Att då S t.o.m. lovar mer och även säger att vi inte ens borde berätta hur mycket det kommer kosta låter inte bra i vänsterväljares öron heller.
För alla förespråkare av demokrati låter det heller inte bra att säga att fakta ska mörkas. Inställningen att folket måste hållas ovetande för att de annars inte kommer tycka "rätt" passar bättre i Nordkorea än i Sverige.
Samtidigt bör man inte ha övertro på hur många som tar steget över till den "mörka sidan". Det tar emot att gå över till det man tidigare har fördömt men när man på allvar tänkt tanken så har åtminstone jag blivit mer övertygad om att det är rätt. Vi kan inte ha en situation där de som vill bilda regering inte ens diskuterar med SD för att se om det går att hitta överenskommelser. Detta är en mycket barnslig och odemokratisk attityd, speciellt när alla vet att SDs förslag delas av en mycket stor del av väljarna oavsett var på höger/vänster-skalan de står.