2014-08-20, 17:33
Medlem
Efter förra valet blev man idiotförklarad i den här tråden om man trodde på ytterligare en dubbling för SD. Många trodde att SD likt Ny demokrati snabbt skulle göra bort sig och lämna riksdagen.

Idag är invandring den näst viktigaste, om inte den allra viktigaste valfrågan. SD har visat sig dugliga och lyckats med det omöjliga att lyfta upp invandring på dagordningen. Idag pratar vi åtminstone om problemen vilket är en enorm skillnad mot förra valrörelsen. En dubbling, dvs 11.4%, är det få som tvivlar på idag och ses som en gissning i underkant.

Nu kör vi ända in i kaklet, och gör vad vi kan för att Sverige ska få förbli ett tryggt, fredligt, rikt och jämlikt land. Invandring är inte samma sak som humanitet. Det finns mycket effektivare flyktinghjälp!

SD påverkar, rösta SD 2014!
2014-08-20, 17:41
Medlem
SD-Kalles avatar
Jag är inte allt för säker på siffror kring 13% innan jag får se en opinionsundersökning som tydligt visar på en ökning. Även om opinionsundersökningarna underskattar SD bör det ändå synas att partiet gått upp ett par procent. Svenska folket är svåra att läsa av. Det som är självklar för oss behöver inte vara det för resten av befolkningen.

Jag hade ännu inte vågat tippa stora summor på över 12.5%.
2014-08-20, 17:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag kan säga att jag har upplevt liknande scenarion på mitt arbete:

Ingen har tidigare velat diskutera valet överhuvudtaget men de har motvilligt svarat på vilket parti de ska rösta och för ett år sedan var vi ungefär 50% som röstade SD och 50% som röstade annat riksdagsparti i dagens läge diskuteras det nästan dagligen någon form av politik (oftast invandring) och alla utom de högsta cheferna verkar ha insett att SD behövs (på mitt jobb pratar jag med alla från golvet till de fluffiga molnen)

Jag erkänner att jag kan ha "planterat" ett liiiiiiiiiitet frö i de flesta av dem

Ring klocka RING!!

Jag läste idag någon artikel om att Moderaterna inte skulle förlora mycket på talet eftersom SD-väljarna bestämt sig för länge sedan, och det stämmer säkert i många fall men det hindrar inte att fler strömmar till.

Jag är själv en av dessa som t.o.m. starkt argumenterat emot SD tidigare och som varit en säker moderatväljare men som nu förmodligen kommer lägga rösten på SD och droppen blev Reinfeldts tal. Moderater gillar inte kraftiga skattehöjningar, och det gör inte heller vänsterväljare när pengarna inte går till dem själva. Att då S t.o.m. lovar mer och även säger att vi inte ens borde berätta hur mycket det kommer kosta låter inte bra i vänsterväljares öron heller.

För alla förespråkare av demokrati låter det heller inte bra att säga att fakta ska mörkas. Inställningen att folket måste hållas ovetande för att de annars inte kommer tycka "rätt" passar bättre i Nordkorea än i Sverige.

Samtidigt bör man inte ha övertro på hur många som tar steget över till den "mörka sidan". Det tar emot att gå över till det man tidigare har fördömt men när man på allvar tänkt tanken så har åtminstone jag blivit mer övertygad om att det är rätt. Vi kan inte ha en situation där de som vill bilda regering inte ens diskuterar med SD för att se om det går att hitta överenskommelser. Detta är en mycket barnslig och odemokratisk attityd, speciellt när alla vet att SDs förslag delas av en mycket stor del av väljarna oavsett var på höger/vänster-skalan de står.
2014-08-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Jag är inte allt för säker på siffror kring 13% innan jag får se en opinionsundersökning som tydligt visar på en ökning. Även om opinionsundersökningarna underskattar SD bör det ändå synas att partiet gått upp ett par procent. Svenska folket är svåra att läsa av. Det som är självklar för oss behöver inte vara det för resten av befolkningen.

Jag hade ännu inte vågat tippa stora summor på över 12.5%.

Jag skulle vilja påstå att över 12,5% redan är mer eller mindre statistiskt säkerställt. Tittar vi på EU-valet och opinionsundersökningar innan detta låg SD:s medelvärde på 6,3% (enligt de undersökningar som redovisas på wikipedia). SD fick ett valresultat på 9,7%, i ett val där de normalt sett har svårt att mobilisera sina väljare. Alltså 50% över genomsnittet i OU. Det finns ingen anledning att tro att underskattningen kommer vara mindre detta val, jag skulle snarare tippa på det motsatta då nytillkomna röster troligtvis är mindre benägna att uppge SD i en OU.

Men det ska bli intressant att se vad kommande OU visar på. Ser vi inte en ökning var nog en femhundring på 12,5% ett förhastat beslut. Ser vi däremot en ökning kan jag sitta och lugnt se fram emot ett litet tillskott i kassan
2014-08-20, 18:06
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintermoon
SD har 50,3% av rösterna i Flashbacks egna opinionsundersökning nu

(FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?
Betyder inte ett skit eftersom bara PI folk i princip hittar den. Skulle bhövas startas om och länkas till från överst på Flashback.org.
2014-08-20, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Jag tror nog många måste lugna sig lite och komma ner på jorden igen, närmare bestämt i Sverige.
Annars kommer ni bli så besvikna.

Ni utgår från att ALLA sett talet och efterspelet och dessutom förstått vad som egentligen sades.

Såhär ligger det till och detta är varför SD inte kommer få mer än max 13%(hoppas jag har fel).
- De flesta har inte sett det beryktade talet.
- Av de som såg det så förstår bara en liten del vad som faktiskt sägs.
- Hjärntvätten är så stark att av de som förstod vad som sades så håller en inte obetydlig andel med FR och vill gärna byta välfärd mot invandring(iaf innan det drabbar dem själva).
- En stor del av de röstberättigade är själva invandrare och kommer rösta på mångfaldsklövern.

De får säkert någon procent eller så iom senaste tidens händelseförlopp, men över 13% tror jag inte man ska våga hoppas på.
SD låg runt 13 % vid EU valet( 9,7), dock får du räkna in att SD hade det största bortfallet av sympatisörer jmf de andra partierna.
Det här talet kommer ge SD 1-2% till och oavsett är det tusentals varje månad som går över till SD.
SD hamnar inte under 15%.
2014-08-20, 18:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Jag tror nog många måste lugna sig lite och komma ner på jorden igen, närmare bestämt i Sverige.
Annars kommer ni bli så besvikna.

Ni utgår från att ALLA sett talet och efterspelet och dessutom förstått vad som egentligen sades.

Såhär ligger det till och detta är varför SD inte kommer få mer än max 13%(hoppas jag har fel).
- De flesta har inte sett det beryktade talet.
- Av de som såg det så förstår bara en liten del vad som faktiskt sägs.
- Hjärntvätten är så stark att av de som förstod vad som sades så håller en inte obetydlig andel med FR och vill gärna byta välfärd mot invandring(iaf innan det drabbar dem själva).
- En stor del av de röstberättigade är själva invandrare och kommer rösta på mångfaldsklövern.

De får säkert någon procent eller så iom senaste tidens händelseförlopp, men över 13% tror jag inte man ska våga hoppas på.

Du har helt rätt och jag tror inte att innehållet i talet påverkar mer än några tiondelar. Så osofistikerad är valmanskåren. Sådant är för komplext.

Men de indirekta följderna har större potential. Genom att invandringsfrågan får större fokus får även SD kamerorna riktade mot sig. Och en ansiktsbild plus en namnskylt med partibeteckning är vad som får herr och fru Svensson att öppna ögonen.

Dessutom kommer motståndarna få svårare att ducka genom att vråla "rasist", nu när till och med statsministern gjort invandringen till en ekonomisk fråga. Då tvingas SD att mötas på ett mer seriöst sätt. När så sker blir steget till SD i röstbåset mindre för herr och fru.
2014-08-20, 18:38
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du har helt rätt och jag tror inte att innehållet i talet påverkar mer än några tiondelar. Så osofistikerad är valmanskåren. Sådant är för komplext.

Nja, just denna fråga upplever nog inte de flesta som så komplex. SD nådde 10%-igt stöd redan före FR och regeringens erkännande av flyktinginvandringens enorma kostnader. Media upprepar nu siffran "48 miljarder kronor" på ett väldigt förtjänstfullt sätt och människor är inte dummare än att de kopplar en enorm utgiftsökning till antingen a) skattehöjningar eller b) nedskärningar i den offentliga sektorn. I jmf med 48 miljarder kommer även alla andra struntsummor som t.ex. ska satsas på lärarlöner, mindre klasser, vindsnurror osv verka patetiskt små. SD har fått guldläge - sanningen kom ikapp etablissemanget.
2014-08-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD hamnar inte under 15%.

Fyra veckor före valet lyfts migrationen in i strålkastarljuset. Allt ljus ligger på migrationen. Och nu är det SD:s uppgift att allt ljus hamnar på partiet. Skulle guldläget trots allt inte generera ett helt enastående valresultat, skulle det visa att antingen svenska folket eller partiet är utom all räddning.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-20 kl. 18:55.
2014-08-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Fyra veckor före valet lyfts migrationen in i strålkastarljuset. Allt ljus ligger på migrationen. Och nu är det SD:s uppgift att allt ljus hamnar på partiet.
Rösterna kommer att strömma in oavsett vad SD gör.

Fakta 1: Svenskarna tycker att SD har den bästa politiken avseende Invandring/integration
http://www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf

Fakta 2: Svenskarna tycker att flykting och invandringspolitiken är den näst viktigaste.
http://avpixlat.info/2014/08/12/invandringen-nu-nast-viktigaste-fragan-for-valjarna/

...så ju mer det problematiseras och pratas om invandring och flyktingpolitik desto fler röster får SD. Eftersom det tystats ned under många år så borde det även finnas chans för en ketchupeffekt, men det är kanske att hoppas lite för mycket.
2014-08-20, 19:16
Medlem
8711s avatar
Fakta 3: Fler tycker Sverige tar emot för många

Citat:
44 procent tycker att Sverige har tagit emot för många invandrare. Det visar en ny Sifomätning som SVT låtit göra.
36 procent tycker att Sverige tagit emot lagom många. 10 procent anser att vi borde ha tagit emot fler.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/fler-tycker-sverige-tar-emot-for-manga

Med neutralt ställd fråga till skillnad från mp och novus för några dagar sedan där dom hade en vinklad fråga eller aftonbladet som visade upp bilder på stan och frågade folk vad dom tyckte
2014-08-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella
Rösterna kommer att strömma in oavsett vad SD gör

Både ja och nej. Men att ta ut segern i förskott brukar sällan vara en bra strategi. SD:s stora utmaning nu är att fylla i all de fakta som sjuklövern försöker blanda bort, i syfte att avväpna och isolera SD.

Snart kommer Sifo. Mitt tips sedan tidigare är att SD ökar i den undersökningen från tio till elva procent.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-20 kl. 19:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in