Hur stor påverkan tror ni att det kommer få att SD nu till skillnad inför valet 2010 får vara del i en mängd mediaevenemang?
För några dagar sedan så gjorde Åkesson en klockren analys om att hjälpa flyktingar i närområdet i Agenda, nästa vecka så kommer han att få en timme att diskutera politik på djupet i SVT's partiledarutfrågning, och slutligen så kommer han att äntligen få delta i slutdebatten inför riksdagsvalet.
Jag vill minnas inför slutdebatten 2010 då SD hade portats så körde SD en livestream över nätet där Åkesson kommenterade debatten om jag inte minns fel. Jisses det var tider det.
Många snackar om siffror för SD på +15% men det känns inte realistiskt. Ingen skulle bli lyckligare än jag om SD landade på 20% men det skulle ju vara världens skräll. Tittar vi på Dansk Folkeparti så gjorde de visserligen ett utomordentligt EU-val nyligen men i Dansk inrikespolitik så har de legat ganska stabilt kring 13% sedan flera val tillbaka. Detta trots att Danmark har ett mycket öppnare debattklimat än Sverige.
Jag har tre förhoppningar på valet som jag tycker är realistiska:
1. SD behåller och förstärker sin vågmästarroll. Även om det är fint att titta på stora procentsiffror så tror jag nog att detta är den enskilt viktigaste punkten om man ser till möjligheten att påverka Svensk politik.
2. SD blir större än miljötomtarna och blir därmed tredje största parti. Denna punkt hade varit så otroligt tillfredsställande, nästan bara för att få se minerna på miljötomtarnas valvaka. Men även för att verkligen visa att SD är ett legitimt parti.
3. SD får ett valresultat som absolut inte understiger 10% utan gärna lite mer, men jag sätter nog ett tak på det här valet iallafall på 15%.
Uppfyller SD dessa mål så tror jag att de har gjort ett så bra val som de kan göra.