2014-08-20, 19:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella
Rösterna kommer att strömma in oavsett vad SD gör.

Fakta 1: Svenskarna tycker att SD har den bästa politiken avseende Invandring/integration
http://www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf

Fakta 2: Svenskarna tycker att flykting och invandringspolitiken är den näst viktigaste.
http://avpixlat.info/2014/08/12/invandringen-nu-nast-viktigaste-fragan-for-valjarna/

...så ju mer det problematiseras och pratas om invandring och flyktingpolitik desto fler röster får SD. Eftersom det tystats ned under många år så borde det även finnas chans för en ketchupeffekt, men det är kanske att hoppas lite för mycket.

Fakta 2 stämmer inte enligt den första källan.
Den andra källan svarar inte.
2014-08-20, 19:46
Medlem
murder_us avatar
Är det fler som är medlemar i den nya SvD-panelen ? Undrar när resultat presenteras.
Den senaste kom den 17:e Augusti, alltså efter det att Reine släppte kuzkina mat.
2014-08-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Fakta 3: Fler tycker Sverige tar emot för många
Beakta även sannolikheten att många ljuger och påstår sig vara mer positiva än vad de egentligen är, med tanke på stigmat som råder i frågan.

Tänk om någon i en helt anonym undersökning via tex Internet frågat svenska folket:
- "Tycker du att vi ska minska invandringen till Sverige till fördel för nödlidande i världens oroshärdar så att vi kan hjälpa hundratals gånger fler människor än idag för mindre pengar?"

...jag tycker att Flashback, SD, Friatider, Avpixlat eller liknande kanal borde köpa en egen genomgripande undersökning av ett seriöst opinionsinstitut som verkligen reder ut frågan. Borde inte vara särdeles dyrt eller komplicerat, och hade varit ett effektivt vapen i debatten. Hade lätt kunnat finansierats med crowdfunding.
2014-08-20, 20:14
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det tror jag är något vi tjänar långsiktigt på. Lyckas dessa i nuläget nedgångna länder bli framgångsrika ekonomier tjänar hela världen på det. Lyckas de utbilda civilingenjörer och innovatörer kommer de också hjälpa mänskligheten framåt. Titta t.ex. på Polen. För 25 år sedan ett kommunistland i förfall. Idag en av Europas starkast växande ekonomier. Klart som fan alla runt om tjänar på det i det långa loppet.
Ja för att polen får mest EU-stöd av alla lnder ja. Inte så konstigt att utfattiga länder vill gå medi EU men detta tjänar inte Sverige och Tyskland tex på. EU ska ut ut Sverige!
2014-08-20, 20:26
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Både ja och nej. Men att ta ut segern i förskott brukar sällan vara en bra strategi. SD:s stora utmaning nu är att fylla i all de fakta som sjuklövern försöker blanda bort, i syfte att avväpna och isolera SD.

Snart kommer Sifo. Mitt tips sedan tidigare är att SD ökar i den undersökningen från tio till elva procent.

Det gäller nu för SD och Jimmie att dom utnyttjar läget till max. Inte något PK-trams utan att dom beskriver verkligheten och verkligen trycker fram att det står mellan välfärd och invandring.

(OT är det ngn som har sett SD's tv-reklam än ? Dom har sagt att den skulle börja visas i måndags)
2014-08-20, 20:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
En bit över 15% ,(en bra bit hoppas jag)
Men bara ungefär hälften av SD sympatisörerna röstade i EUvalet.
MPK gillar jag!!! ,men Var nog SD,s framgångar som gjorde att MP lyckades trumma ihop nästan alla sina sympatisörer,och FI fick mycket röster av förstagångsväljande kvinnor.
Och valet var delvis en protest mot allans och sossar.
Knappast. De som en gång gått över till den "mörka" sidan stannar kvar. det är ofta ett ganska genomtänkt val att rösta på SD till skillnad från ttex FI som bara är en trend.

Beror på proppen har gått ur både till riksdagen ,och nu senast EUvalet,så en tredubbling är inte otänkbar,speciellt inte efter Reinfeldts utspel..
Jpa recis, det där med att man röstar anoorlunda i EUP-valet har aldrig gällt SD, de har stadigt tredubblat sig i vajre EUP-val.

Däremot stämmer det på mediahypade partier som Junilistan (2004) Piratpartiet (2009) och Feminstiskt Intiativ (2014) Fi lär inte komma in iriskdagen precis som varken PP eller JL gjorde.
2014-08-20, 20:31
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Satsa på 2.50 innan oddsen sjunker! Jag ska göra det nu men jag hittar inte min plånbok och kommer inte ihåg kortnumret. Lovar att oddsen kommer ligga på 1.10 när jag kommer tillbaka

Edit: Jag hittade den! Nu är 500kr lagda på över 12,5%. Den 15/9 kommer jag vakna upp som en rik man
Vad är det mesta man kan satsa hos aldrbrokes?

Själv ångrar jag ju bittert att jag inte köpte SD-obligationer förra valet...
2014-08-20, 20:33
Medlem
Hur stor påverkan tror ni att det kommer få att SD nu till skillnad inför valet 2010 får vara del i en mängd mediaevenemang?
För några dagar sedan så gjorde Åkesson en klockren analys om att hjälpa flyktingar i närområdet i Agenda, nästa vecka så kommer han att få en timme att diskutera politik på djupet i SVT's partiledarutfrågning, och slutligen så kommer han att äntligen få delta i slutdebatten inför riksdagsvalet.

Jag vill minnas inför slutdebatten 2010 då SD hade portats så körde SD en livestream över nätet där Åkesson kommenterade debatten om jag inte minns fel. Jisses det var tider det.

Många snackar om siffror för SD på +15% men det känns inte realistiskt. Ingen skulle bli lyckligare än jag om SD landade på 20% men det skulle ju vara världens skräll. Tittar vi på Dansk Folkeparti så gjorde de visserligen ett utomordentligt EU-val nyligen men i Dansk inrikespolitik så har de legat ganska stabilt kring 13% sedan flera val tillbaka. Detta trots att Danmark har ett mycket öppnare debattklimat än Sverige.

Jag har tre förhoppningar på valet som jag tycker är realistiska:

1. SD behåller och förstärker sin vågmästarroll. Även om det är fint att titta på stora procentsiffror så tror jag nog att detta är den enskilt viktigaste punkten om man ser till möjligheten att påverka Svensk politik.
2. SD blir större än miljötomtarna och blir därmed tredje största parti. Denna punkt hade varit så otroligt tillfredsställande, nästan bara för att få se minerna på miljötomtarnas valvaka. Men även för att verkligen visa att SD är ett legitimt parti.
3. SD får ett valresultat som absolut inte understiger 10% utan gärna lite mer, men jag sätter nog ett tak på det här valet iallafall på 15%.

Uppfyller SD dessa mål så tror jag att de har gjort ett så bra val som de kan göra.
2014-08-20, 20:37
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Du har rätt i att vi inte ska bli alltför optimistiska bara för att folkvredet talar sitt tydliga språk här på FB. Ute i den riktiga världen är folk faktiskt lika dumnaiva som vanlig. Men jag har ändå genom analys och rimliga spekuleringar kommit fram till att valresultatet kommer hamna på 14-15%. Detta skrev jag för några veckor sedan:

Reinfeldts tal, och erkännande om invandringens kostnader, kommer ju ändå få igång snacket i någon omfattning. Lyckas SD utnyttja detta till max tror jag vi kan se fram emot en procentenhet extra, mer eller mindre.

Att sedan oddssättarna kontinuerligt sänker sina odds på SD talar för att partiet verkligen har vind i seglen.

Ska jag dra till en gissning så tror jag att valresultatet landar på 14,5%.
Vi får heller inte glömma att intför detta valet kommer SD få vara med i alla partilerdardebatter och så vidare i media. Något dei nte fick tidigare men ändå dubblade varje val... Jag tror detta kan boosta SD ytterligare och det verkar som de flesta här inne inte räknar med denna effekt. *edit* Här var man tvåa på den pucken..
Senast redigerad av volvo 240 2014-08-20 kl. 20:56.
2014-08-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
(OT är det ngn som har sett SD's tv-reklam än ? Dom har sagt att den skulle börja visas i måndags)

Tänker du på denna?

Eller denna?
2014-08-20, 20:45
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vad är det mesta man kan satsa hos aldrbrokes?

Själv ångrar jag ju bittert att jag inte köpte SD-obligationer förra valet...

vad är oddset och vad hade man tjänat på obligationerna förra valet ?
2014-08-20, 20:51
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Tänker du på denna?

Eller denna?

Jag blir inte klok på om Åkessons val att tala själv i den första filmen är ett genidrag eller en katastrof. Folk förknippar SD med honom som person, och det är bra så, men faktum är att hans dialekt också låter som en bonnläpps. Och kanske är det genialt, för hans väljare finns inte på Östermalm. Men kanske kan något bli för folkligt?

Men jag är alltså inte säker på vad som är bäst. Det ligger i SDs intresse att vara partiet som är annorlunda, och då kan det vara bra att låta annorlunda också. Hoppas att det är så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in