2014-08-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Som sagt så skiljer det på en fredstida värnpliktsutbildning med förebyggande invasionsförsvar av hög kvalitet och vad man kan göra i ett krisläge. Vi pratar veckor och månader snarare än år för att sätta upp en utbildningsorganisation, på vissa regementen skulle man kunna börja träna rekryter redan i morgon om det blev locket-av från politikerna.
3 månader räcker för att få fram "dugliga" infanterister. Träningstiden för tex Amerikanska marinkårssoldater under VK2 var vid ett par tillfällen nere vid 6-8 veckor totalt från rekryt tills de hamnade ute på förband även om det nog är extremt för en västmakt.
På den gamla GSU tiden i Sverige gick 18-19 åringar från civilister till hyfsat dugliga soldater som, ledda av en kompetent plutonchef, kunde anfalls och försvarsstrid som rinnande vatten på 3 månader men då i en befintlig och utvecklad utbildningsverksamhet ledd av officerare.
Jag förväntar mig inte att en kraftigt utökad utbildningsvolym (som då förmodligen i fler fall skulle få ledas av OR6-9 snarare än OF) skulle ge samma kvalitet efter 3 månader men vi skulle kunna ställa upp nya fältförband tämligen kvickt och där kan man sedan bedriva vidare övningsverksamhet så länge man kan tills dess att det smäller.

Hur som helst så var det inte just den biten som var poängen utan just att HV i det läget är en jävligt bra resurs för övriga FM eftersom de består av befintliga, fasta och samövade förband som kan lösa en rad uppgifter medan FM i stort försöker göra återtag.
Just extremexemplet som jag tog upp var mest för att visa på att det alltid finns möjligheter även om vi inte har stora stående mob-styrkor idag.

Visst fyller HV ett syfte, och de sköter säkert sina ålagda uppgifter på ett bra sätt.
Problemet är ett annat; uppgiften är i princip meningslös i och med att vi idag inte har en FM som inom en rimlig tid kan så att säga ta över från HV i den försvarande rollen.
Vi skiljer oss åt i uppfattningen om att 3 månaders utbildning räcker.
Visst, skjuta AK inom plutons ram hinner man lära sig. Dock vinner man inga strider med detta.
Kort sagt, och lite brutalt, så skulle det bli slakt.
Vi skulle kunna utbilda för fria kriget, men det bygger ju på att vi redan slagits. Invasionsförsvarets fria krig hade kanske fungerat i och med att att antalet soldater var så stort så det skulle bli en riktig huvudvärk för fi.
Citera
2014-08-20, 21:09
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Visst fyller HV ett syfte, och de sköter säkert sina ålagda uppgifter på ett bra sätt.
Problemet är ett annat; uppgiften är i princip meningslös i och med att vi idag inte har en FM som inom en rimlig tid kan så att säga ta över från HV i den försvarande rollen.
Vi skiljer oss åt i uppfattningen om att 3 månaders utbildning räcker.
Visst, skjuta AK inom plutons ram hinner man lära sig. Dock vinner man inga strider med detta.
Kort sagt, och lite brutalt, så skulle det bli slakt.
Vi skulle kunna utbilda för fria kriget, men det bygger ju på att vi redan slagits. Invasionsförsvarets fria krig hade kanske fungerat i och med att att antalet soldater var så stort så det skulle bli en riktig huvudvärk för fi.

Nej, uppgifterna är inte meningslösa. Nu har ju Hv också flera uppgifter, inte en. Det beror också på vars i landet hvbataljonen ligger. Det finns många skyddsobjekt som behöver bevakas och skydda. Några exempel är ammunitionsförråd, radar- och telemaster, ledningscentraler, marinbaser, flygbaser, broar, drivmedelsdepåer mm. Utöver bevakning, skydd och försvar av dessa tillkommer uppgifterna ytövervakning, fördröjningsstrid, störa, eskort & transport.
Citera
2014-08-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nej, uppgifterna är inte meningslösa. Nu har ju Hv också flera uppgifter, inte en. Det beror också på vars i landet hvbataljonen ligger. Det finns många skyddsobjekt som behöver bevakas och skydda. Några exempel är ammunitionsförråd, radar- och telemaster, ledningscentraler, marinbaser, flygbaser, broar, drivmedelsdepåer mm. Utöver bevakning, skydd och försvar av dessa tillkommer uppgifterna ytövervakning, fördröjningsstrid, störa, eskort & transport.

Med meningslös menade jag de rent militära uppgifterna, jag var otydlig där.
I övrig samhällsskyddande verksamhet är det meningsfullt.

När det gäller bevakningsuppgifter så håller jag med om att att HV gör ett bra jobb och är rätt utrustade.
Problemet är att armén idag inte skulle klara att försvara Sverige, och istället skulle HV få möta en fi som avancerar. HV försätts i en situation där de troligen kommer att möta fi direkt helt utan stöd från armén.
Och det klarar de inte, på grund av antal soldater, utbildning, och -kanske framför allt- brist på adekvat utrustning.
Hur gärna vi än vi vill så klarar inte lätt infanteri att hantera en mek. fiende.
Citera
2014-09-06, 19:45
Medlem
REALINs avatar
Hemvärnet har från och med måndag övat i Stockholm med totalt drygt 700 soldater.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/hemvarnet-forsvarar-stockholm/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/hemvarnsovning-i-stockholm-ger-manga-lardomar/
Citera
2014-09-09, 13:58
Medlem
Vilken skillnad är det idag mellan insatskompanierna och bevakningskompaniet i en hemvärnsbataljon?
Citera
2014-09-09, 14:33
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vilken skillnad är det idag mellan insatskompanierna och bevakningskompaniet i en hemvärnsbataljon?

Insatskompanierna är fler, övar lite mer, lite mer uppgifter, egna fordon, lite mer utrustning och lägre medelålder.
Citera
2014-09-09, 22:05
Medlem
IIIDraculs avatar
Hur är det nu idag, får ni hemvärnsmän förvara er automatkarbin i hemmet eller förändrades det när det fulla och skjutglade mongot för några år sedan sköt vilt omkring sig? Han som skadade en person och sedan sköt sig själv eller något snarlikt.
Citera
2014-09-10, 06:52
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Hur är det nu idag, får ni hemvärnsmän förvara er automatkarbin i hemmet eller förändrades det när det fulla och skjutglade mongot för några år sedan sköt vilt omkring sig? Han som skadade en person och sedan sköt sig själv eller något snarlikt.

I vissa fall får man förvara det hemma men de flesta får eller vill inte ha den hemma, jag kunde få ha den hemma men varför? har inte plats i vapenskåpet och förstår inte poängen har bara 2mil till kasunen.
Citera
2014-09-10, 09:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
I vissa fall får man förvara det hemma men de flesta får eller vill inte ha den hemma, jag kunde få ha den hemma men varför? har inte plats i vapenskåpet och förstår inte poängen har bara 2mil till kasunen.
Är du säker på att du hinner få vapen och ammo före det är försent, jag gissar att ditt HV förband enbart har små mängder skarp ammo lagrad och att det krävs tillförsel från centralt håll om skiten träffar fläkten.
Men ni kan alltid skrika pang och göra bajonettanfall.
Citera
2014-09-10, 09:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hemvärnet har från och med måndag övat i Stockholm med totalt drygt 700 soldater.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/hemvarnet-forsvarar-stockholm/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/hemvarnsovning-i-stockholm-ger-manga-lardomar/
Fast fortfarande är HV chanslöst mot ett luftlandsättningsförband och förmåga att anfalla och slå en redan etablerad FI finns inte.
Citera
2014-09-10, 10:17
Medlem
Fördelarna med att ha ett hemvärn överväger nackdelarnna!

Att försvaret är kasst är inte hemvärnets fel.
Citera
2014-09-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du säker på att du hinner få vapen och ammo före det är försent, jag gissar att ditt HV förband enbart har små mängder skarp ammo lagrad och att det krävs tillförsel från centralt håll om skiten träffar fläkten.
Men ni kan alltid skrika pang och göra bajonettanfall.

Nej bajonettanfall funkar inte för bajonetterna är inlämnade sedan ett par år tillbaka.

Nu tror inte jag att vapen hemma plus de 200skott vi hade förr hjälper om det kommer så pass avancerade motståndare. Så att ha vapnen kasunförvarade i närheten eller hemma spelar ingen roll. Det är de tyngre vapnen det hänger på, ksp, grg och p-skott. Alla de har alltid varit kasunförvarade samt ammunition inte speciellt lätt tillgängligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in