2014-08-20, 15:46
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbagsimpa
Vem är isis "ledare"? Vem tar beslut osv ?

ISIS ledare enligt uppgift är Abu Bakr al Baghdadi.
Men om det är han som styr själv har jag ingen aning om.
Citera
2014-08-20, 15:47
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
I kontexten med min andra post om ansikte, armar, ben, fötter och dess totala avsaknad av skador osv osv som det sas givetvis. Vad var detta för jävla nonsensfråga att ställa?

Varför? Du menar förutom för att kunna fortsätta rättfärdiga sin oljeimperialism/geo-politik och div folkmord runt om i mellanöstern? Är ni helt blinda och clueless om vad som händer i världen eller? Den som inte förstår att jänkarna står för långt över 90% av mördandet med sina smutsiga metoder med drönare och skit lever ju bara i en bubbla av total intellektuell cementering där man är så indoktrinerad att man tom kan förneka siffror. Du skall fan skämmas för att ställa frågan "varför" och det hoppas jag du förstår en dag.
Videon säger ju ingenting om vad som hände vid sista andetaget egentligen. Bilden på kroppen och huvudet finns ju och hur riktigt den är kan andra få ha åsikter om. Att själv videon med dessa 2 personer finns är det nog ingen som förnekar så var det halmgubben du försökte dig på så var den pinsamt dålig.
Citat:
Sätt på dig foliehatten och gå ner till din mammas källare och tro på NWO och allt trams. Jävla tönt

Var USA:s ursprungliga mål att införa demokrati i Irak och stoppa massförstörelsevapen eller fanns det potentiellt dunklare motiv egentligen, såsom att Irak förfogar över stora oljetillgångar? Demokrati har det knappast blivit och några massförstörelsevapen hittade man inte.

Om målet var att åstadkomma världsfred och demokrati runt om i världen så finns det en del andra nationer att attackera och ta sig an, t.ex. Nordkorea, Uzbekistan, Vitryssland etc.

Det är väldigt få krig i världshistorien där motiven har varit några andra än att gagna sig själva i rent ekonomiska termer. I princip alla krig sker för att erövra landmassa,naturtillgångar dylikt. Religion och liknande är enbart förevändningar för detta egentliga syfte.
Citera
2014-08-20, 15:47
Medlem
Jobbigt när såna här beheading-videos börjar komma med riktigt bra kvalitet.
Tur att de inte visade hela förloppet.
Citera
2014-08-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
I och med att det inte går att ta bort Koranen så är det resonemang ointressant. Det går inte heller i längden att bekämpa problemet med våld då vi inte kan ta livet av miljoner människor pga deras tro.

Majoriteten av alla muslimer tror inte heller på Takfirläran och de är just de muslimerna som måste börja ta sitt ansvar. De har en helt annan möjlighet att tidigt hitta radikala personer som kan utgöra ett hot. Vi måste även utöva påtryckningar på länder där muslimsk fundamentalism flödar. Det är mycket svårare att rekrytera i stabila länder utan förtryck och korruption.
Religösa skolor skulle även förbjudas för personer under 18 år. Men förändringen måste till stor del komma underifrån av muslimerna själva. Alla muslimer har ett ansvar för vad som händer.

Går inte att förbjuda koranen? Lek med tanken att IS får med sig hela arabvärlden och får tag i kärnvapen, t.ex Pakistan som allierade. De bara ökar och ökar, alltså procentandelen av muslimerna som stöder det som står i koranen att hela jorden ska övertas av islam. Hoppas det aldrig går så långt men det finns en betydande risk. Självklart kommer världen då att förbjuda koranen och allt med det,vad det nu innebär. Om inte förr så händer det efter de avlossat de första atomvapnen.

Jag tror det blir väldigt svårt att ständigt försöka hålla islam isolerat inom ett område. För det första så måste hela västvärlden då helt utrymmas på muslimer som skickas till detta område där de kan leva som de vill utan att störa andra,om det ens ska vara tänkbart över tid.
Citera
2014-08-20, 15:53
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jobbigt när såna här beheading-videos börjar komma med riktigt bra kvalitet.
Tur att de inte visade hela förloppet.

Jag såg en video i vintras där en amerikans halshöggs. Intressant att se hur det går till, men en gång räcker.

iofs har jag nyligen sett en propagandavideo från just Isis där folk bland annat skjuts till döds, men det är en annan sak. Lite mildare.
Citera
2014-08-20, 15:57
Medlem
Det är inte svårt för en grupp som IS att få honom att läsa upp den här typen av meddelande. "Gör du inte som vi säger har vi några gubbar i USA som gärna avlägger ett besök hos din familj." Är "beheadingen" sedan klippt kan de alltid ha beviljat honom ynnesten att få en kula i huvudet för att slippa det värsta i utbyte mot hans lilla utläggning. Det ena utesluter inte det andra. Självfallet är dylika snubbar synnerligen beredda att tortera och söla vad som behövs, men de lägger knappast en massa tid på sådant för rent nöjes skull utan försöker uppnå vad de vill ha på enklast möjliga sätt.
Citera
2014-08-20, 15:58
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Det här är vad som händer när bindgalna fanatiker får tag på rejäla vapen. Det kommer fortsätta spåra ur där nere länge till, kommer inte gå att flygbomba halva Irak och Syrien för att bli av med IS.

Tur att inte hela världen tänker som svenska politiker och avvecklar sina försvar också, då hade såna här tokar tagit över på nolltid. Man kommer behöva gå in med fotsoldater.
Citera
2014-08-20, 15:58
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showmeyours
Går inte att förbjuda koranen? Lek med tanken att IS får med sig hela arabvärlden och får tag i kärnvapen, t.ex Pakistan som allierade. De bara ökar och ökar, alltså procentandelen av muslimerna som stöder det som står i koranen att hela jorden ska övertas av islam. Hoppas det aldrig går så långt men det finns en betydande risk. Självklart kommer världen då att förbjuda koranen och allt med det,vad det nu innebär. Om inte förr så händer det efter de avlossat de första atomvapnen.

Jag tror det blir väldigt svårt att ständigt försöka hålla islam isolerat inom ett område. För det första så måste hela västvärlden då helt utrymmas på muslimer som skickas till detta område där de kan leva som de vill utan att störa andra,om det ens ska vara tänkbart över tid.

Ok jag omformulerar mig, det är fullkomligt meningslöst att försöka förbjuda Koranen.
För det första skulle de uppskattningsvis 90% moderata muslimerna omedelbart sympatisera till ISIS och liknande organisationer vilket skulle förvärra problemet enormt.
Koranen har tryckts i hundratals miljoner exemplar och med dagens teknik skulle det vara extremt enkelt att trycka nya.
Att t ex pakistan har kärnvapen är självfallet oroande, men det löser absolut inget att förbjuda koranen tvärtom.
Citera
2014-08-20, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Sätt på dig foliehatten och gå ner till din mammas källare och tro på NWO och allt trams. Jävla tönt

Hmm du förnekar Irak-kriget och jag skall sätta på mig foliehatten?

Citat:
Ursprungligen postat av Fabricius
Nu är det faktiskt du som gissar, du gissar att han inte varit utsatt för tortyr. Jag har varken sagt bu eller bä och jag skulle inte bli förvånad åt ena eller andra hållet. Om de ska halshugga honom på film är det väl tom rimligt att de vill ha honom, ren, oskadad och igenkännlig. De vill definitivt inte ha honom söndertorterad, då skulle långt färre se videon plus att budskapet han tvingas läsa upp, om att allt är USAs fel, skulle bli ännu mindre trovärdigt.

Nej jag gissar inte jag pratar om filmen och bilden och det konkreta som faktiskt finns här. Kvalitén är som sagt god nog att man kan se blåmärken. Vi kan konstatera det vi kan se nämligen och av det vi kan se är han inte torterad överhuvudtaget med något som helst fysisk tortyr iaf. Resten är totala gissningar från er. Man måste alltid försöka förhålla sig till verkligheten surru.
Citera
2014-08-20, 16:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Så du vet inte om då att islam skiljer sig oerhört från kristendomen (vår andra stora världsreligion) kring synen på vedergällning? Du tror inte det är något som blivande islamister tar till sig när man vill anförtro sig till religionen?

Har läst hela bibel också så jag är medveten om skillnader och likheter.
Bibeln är öga för öga tand för tand om du läser den bokstavligen.
Det är inte koranen i sig som är problemet utan Imamer med en fundamentalistisk syn.
Allt handlar om hur Koranen tolkas. Majoriteten av utövarna gör det fortfarande på ett moderat sätt.
Så länge de moderata muslimerna är i majoritet är problemet möjligt att lösa.
Men de måste själva fördöma Imamer som t ex förespråkar våld mot otrogna.
Om de inte lyckas med det, så kommer det sluta väldigt olyckligt.
Citera
2014-08-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ok jag omformulerar mig, det är fullkomligt meningslöst att försöka förbjuda Koranen.
För det första skulle de uppskattningsvis 90% moderata muslimerna omedelbart sympatisera till ISIS och liknande organisationer vilket skulle förvärra problemet enormt.
Koranen har tryckts i hundratals miljoner exemplar och med dagens teknik skulle det vara extremt enkelt att trycka nya.
Att t ex pakistan har kärnvapen är självfallet oroande, men det löser absolut inget att förbjuda koranen tvärtom.

Då är de ju inte moderata. Sen att det är lösningen är ju en annan fråga.
Kan inte alla bara sluta respektera religiösa, behandla dem som sektmedlemmar helt enkelt?
Citera
2014-08-20, 16:06
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showmeyours
Jag formulerar om mig jag med. Klart den aldrig kan förbjudas i ren fysisk form men budskapet i den kan förbjudas att praktisera.

Det bästa vore så klart om all religion försvann, men det kommer tyvärr inte att hända. Problemet måste lösas på ett annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in