Bara jag som tyckte det var underligt med greenscreen i bakgrunden? Det tyder på videomanipulering. Sen fick man inte heller se hela akten. Den är inte speciellt likt ISIS eller IS som det heter nu andra klipp.
T.ex. det här 60 minuter långa klippet. Där pratas ingen engelska alls, till skillnad från avrättningen tråden handlar om:
http://jihadology.net/2014/05/17/al-furqan-media-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-of-iraq-and-al-sham-clanging-of- the-swords-part-4/
Vill även påpeka att hundratusentals människor har blivit mördade utav USA i Mellanöstern, till stor del civila. Och att den amerikanska journalisten var mer än bara en oskyldig journalist.
Människans förmåga att fokusera på de små sakerna och inte helheten är.. ologiskt. Folk blir upprörda när en person dör, som de inte känner, från ett annat land, men när 500 000 dör i Irak, också främlingar, också från ett annat land, så verkar folk knappt bry sig. Media, speciellt amerikansk media som når ut till en stor del utav världsbefolkningen har ju såklart en roll i detta. De flesta som dödats av USA har även dödats på mycket brutalare vis än det snabba avslutet som presenteras i avrättningen. T.ex. så tycker jag nog det borde vara värre att få benen bortsprängda av en landmina för att sedan dö av förblödning.
En sak som är säker är att obalans i Mellanöstern gynnar USA:s privata vinstintressen och alla anledningar till alla konflikter USA har varit inblandad i där nere har visat sig inte stämma i efterhand eller inte bevisats. Vart är alla kärnvapen?
Hade varit minst sagt intressant att se, ur ett historiskt perspektiv, hur USA kommer framstå i historieböckerna om 150 år. Kommer bli intressant också hur USA reagerar på detta, jag gissar på reaktionen till detta planerades innan klippet kom ut.