2014-08-20, 13:56
Medlem
shponglads avatar
Det är klart att filmen är äkta, hör och häpna detta är inte ovanligt i många delar av världen där människoliv inte har något värde.

Tänker främst på div muslimska länder i fundamentalistiska kretsar men även tex i mexiko där detta är vardagsmat.
Där handlar det inte om religion eller politisk makt utan kokainhandeln.

Men om någon har några bra länkar på amerikansk media och hur dom reagerar på detta skulle vara intressant.
Citera
2014-08-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltigts
Hur kan folk öht reagera på detta? det finns 10 år gamla videon där muslimer skär halsen av amerikaner för diverse anledningar. Det här är inte originellt på något vis.

sök på nick berg

Man reagerar förhoppningsvis som människa.
Citera
2014-08-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Jag köper inte det här.

Vill verkligen inte verka allt för folie men - visa saker väcker några frågetecken ja.

Det verkar för rent på något vis. Kläderna är rena, fina, perfekt bild, ljudet är bra - borde inte blåste höras mer i micken?

Väldigt städat.

Varför visar man inte hela avrättningen för - även om det skulle ha blivit tekniskt svårt att slita av huvet av någon med den där kniven?

Eller -

Är de såpass sofistikerade nu mera vid sådana inspelningar? Jag syftar på andra inspelningar som varit i klass med 1,5pixel kameror och VHS inspelningar liknandes tidigt 90 tal....

Brukar det vara rörigt mitt ute i ett kliniskt ökenlandskap?

Vad får dig att tro att det inte finns tillgång på rena kläder?

Vad får dig att tro att även dessa avskum inte kan utvecklas, särskilt med mycket pengar på "kontot" och gör lite mer "rumsrena" videos som har större chans att nå ut till den breda massan?

Varför skulle man behöva en kniv av modell större för att få av ett huvud från en människa på mindre än 20 sekunder? En smörkniv räcker och sedan vrider man huvudet runt sin egna infästningsaxel några gånger och drar lite för att avslutningsvis karva av den sista skinnfliken som vägrar ge med sig.

Kika in på MGB-avdelningen för vidare studier i ämnet.
Citera
2014-08-20, 14:00
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliteforce
Kan inte sandNEGERN visa ansiktet också fega kräk så vi i väst kan få se hans äckliga skalle på ett silverfat samt spotta och pissa på honom

Då kan han inte åka tillbaka till sitt jobb i London när han härjat färdigt och längtar hem...
Senast redigerad av Oldberry 2014-08-20 kl. 14:05.
Citera
2014-08-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Då kan han inte åka tillbaka till sitt jobb i London när han längtar hem...

precis det jag ville komma fram till. Vi i väst borde gå ihop och bomba skiten ur dem bara så 99.99% av världens krigs upphör, sen är världen överbefolkad och det skulle behövas rensas upp lite. Sen kan kamprad bygga världens största IKEA över hela skiten.
Citera
2014-08-20, 14:04
Medlem
ogiltigtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det är klart att filmen är äkta, hör och häpna detta är inte ovanligt i många delar av världen där människoliv inte har något värde.

Tänker främst på div muslimska länder i fundamentalistiska kretsar men även tex i mexiko där detta är vardagsmat.
Där handlar det inte om religion eller politisk makt utan kokainhandeln.

Men om någon har några bra länkar på amerikansk media och hur dom reagerar på detta skulle vara intressant.

I Mexiko är detta absolut vardagsmat. Tror det utförs fler halshuggningar där än alla IS halshuggningar tillsammans.
Citera
2014-08-20, 14:04
Medlem
Keyness avatar
Det är ju förfan en "britt" som skär halsen av honom.

Undrar vad våra svenska turister håller på med därnere...
Citera
2014-08-20, 14:06
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Det är ju förfan en "britt" som skär halsen av honom.

Undrar vad våra svenska turister håller på med därnere...

Ja, det äckliga är att han kommer resa hem till London igen och fortsätta sitt liv utan några konsekvenser.
Citera
2014-08-20, 14:07
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
PR äs IS modus operandi. De har en egen PR avdelning som åker runt och filmar slagfältet, anordnar torgmöten och klipper filmerna. De gör det här för vår skull, de vill att vi ska gå in i ett krig med de så att de kan gömma sig i bergen medans vi kastar bort våra länders resurser och anseende på att jaga de och råka döda deras barn som de använder som mänskliga sköldar.

Därför är inte den relativt välgjorda filmen speciellt överraskande, den håller samma kvalitet som resten av deras officiella klipp. Det läcker självklart ut mobilfilmer också, men det är inte samma team som gör de.

Okey, har aldrig sett deras klipp så jag är helt ovetande.

Det såg bara för bra ut, terroristerna tidigare har inte visat på samma fina scenografi t.ex.
Citera
2014-08-20, 14:09
Medlem
Gabogibos avatar
Vad vill ISIS åstakomma med denna akt?

Om ISIS vill använda denna video för att locka USA och company till ett anfall för att konflikten skall vinklas som "USA VS Islam", förväntar de sig att andra islamska länder skall sluta upp sig med ISIS?

Iran är exempelvis sedan tidigare "allierade" med Hamas, Jag vet ännu inte hur Hamas och ISIS skulle reagera på ett eventuellt samarbete, men som jag förstår det är ett samarbete mellan Iran och ISIS mer eller mindre omöjligt pga religiösa barriärer. Muslimska brödraskapet skulle vara en bättre match men ännu vet jag inte om det finns någon kopplig där heller.

Risken är att den här handlingen skapar större spänningar i Arabvärlden vilket för mig åter till min ursprungsfråga, Vad vill ISIS åstakomma med denna akt, är den ens utförd av ISIS? Jag tyckte att det var lite mysko när faktiska halshuggningen påbörjades. Jag vill inte låta som en foliehatt, men man ska kanske inte helt utesluta att videon är fake, eller instigerad av självaste USA.

Eller så överanalyserar jag situationen och ISIS är bara dumma djur.
Senast redigerad av Gabogibo 2014-08-20 kl. 14:12.
Citera
2014-08-20, 14:10
Medlem
DoktorMuggs avatar
Bara jag som tyckte det var underligt med greenscreen i bakgrunden? Det tyder på videomanipulering. Sen fick man inte heller se hela akten. Den är inte speciellt likt ISIS eller IS som det heter nu andra klipp.

T.ex. det här 60 minuter långa klippet. Där pratas ingen engelska alls, till skillnad från avrättningen tråden handlar om:

http://jihadology.net/2014/05/17/al-furqan-media-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-of-iraq-and-al-sham-clanging-of- the-swords-part-4/

Vill även påpeka att hundratusentals människor har blivit mördade utav USA i Mellanöstern, till stor del civila. Och att den amerikanska journalisten var mer än bara en oskyldig journalist.

Människans förmåga att fokusera på de små sakerna och inte helheten är.. ologiskt. Folk blir upprörda när en person dör, som de inte känner, från ett annat land, men när 500 000 dör i Irak, också främlingar, också från ett annat land, så verkar folk knappt bry sig. Media, speciellt amerikansk media som når ut till en stor del utav världsbefolkningen har ju såklart en roll i detta. De flesta som dödats av USA har även dödats på mycket brutalare vis än det snabba avslutet som presenteras i avrättningen. T.ex. så tycker jag nog det borde vara värre att få benen bortsprängda av en landmina för att sedan dö av förblödning.

En sak som är säker är att obalans i Mellanöstern gynnar USA:s privata vinstintressen och alla anledningar till alla konflikter USA har varit inblandad i där nere har visat sig inte stämma i efterhand eller inte bevisats. Vart är alla kärnvapen?

Hade varit minst sagt intressant att se, ur ett historiskt perspektiv, hur USA kommer framstå i historieböckerna om 150 år. Kommer bli intressant också hur USA reagerar på detta, jag gissar på reaktionen till detta planerades innan klippet kom ut.
Senast redigerad av DoktorMugg 2014-08-20 kl. 14:14.
Citera
2014-08-20, 14:11
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Okey, har aldrig sett deras klipp så jag är helt ovetande.

Det såg bara för bra ut, terroristerna tidigare har inte visat på samma fina scenografi t.ex.

Jag tror att det har och göra med att deras organisatopn har fyllts på med yngre medlemmar från bla västvärlden som växt upp i och fått utbilding.

Vilken 20-åring i sverige som helst vet hur man redigerar etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in