2014-08-18, 18:04
Avslutad
Fick 1.2 på HP, har 122IQ enl. mensa gratis test (hade full pott 126 som barn).

Jag hade alla rätt på matten samt engelskan på HP, gick åt helvete på svenska och språk delen. Typ 2/10 rätt på "ord" delen.
Citera
2014-08-19, 01:31
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naitzabez
Fick 1.2 på HP, har 122IQ enl. mensa gratis test (hade full pott 126 som barn).

Jag hade alla rätt på matten samt engelskan på HP, gick åt helvete på svenska och språk delen. Typ 2/10 rätt på "ord" delen.

Du är nidbilden av en individ som begåvats med ett väl utvecklat logik/matematiskt resonemang.
Citera
2014-08-19, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Med tanke på hur få som har 140 så är det troligen en minoritet som har det på en sådan linje också. Det låter mest som att det är hans egen uppfattning.

Jag är säker på att det är högt intelligenta som går där. De enda jag känner som pluggar till sånt har långt över 160
Citera
2014-08-19, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nä. Det är inte vad IQ är till för. Inte heller behöver du en IQ på 140 för att förstå dig på programmering eller IT-design.

On topic så har jag tillräckligt högt IQ för att bli medlem i Mensa men fick bara 1.8 på högskoleprovet.

Jag vet. Men programmering är logiskt krävande. Prova en gång så lär du märka det. Och jag vet att man inte behöver ha jättehögt då min lärare på ca 100 tog 3 master utbildning. Ska ta och tänka på det sen istället.
Citera
2014-08-19, 09:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Jag vet. Men programmering är logiskt krävande. Prova en gång så lär du märka det. Och jag vet att man inte behöver ha jättehögt då min lärare på ca 100 tog 3 master utbildning. Ska ta och tänka på det sen istället.
Jag programmerar i stort sett varje dag eftersom det är både mitt jobb och min hobby. Det är logiskt krävande, men inte mer än att medelsvensson klarar av det.
Citera
2014-08-19, 09:45
Medlem
GeneralPoops avatar
Men alltså, ni som säger att era lärare har si å så mycket i IQ, eller att dom som läser har si och så mycket i IQ, hur har ni räknat ut/uppskattat det?

För så vitt jag vet så finns det ingen utbildning som kräver ett intyg på ens IQ när man söker till olika program?
Eller är det helt enkelt er uppskattning som baserar sig på absolut ingenting som får er att dra till med dessa siffror?
Citera
2014-08-19, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag programmerar i stort sett varje dag eftersom det är både mitt jobb och min hobby. Det är logiskt krävande, men inte mer än att medelsvensson klarar av det.

Okej, det kanske är sant det
Citera
2014-08-20, 00:14
Medlem
Slackoffs avatar
Mensas test är alldeles för smalt.
Senast jag skrev så fick jag alla rätt på alla delar, förutom på diagram delen där jag fick massor av fel och resultatet stannade på 1,8...
Jag har ett dåligt arbetsminne vilket behövdes där.Så det finns massor av kognitiva funktioner som ett mensigt IQ test inte kan mäta.
Citera
2014-08-20, 00:22
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Jag är säker på att det är högt intelligenta som går där. De enda jag känner som pluggar till sånt har långt över 160
Nej, det har de inte.
Citera
2014-08-20, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nej, det har de inte.

Eller det är faktiskt bara en som har det. Han är dock inte från sverige
Citera
2015-01-22, 18:35
Medlem
Själv fick jag 0,9 på hp-prov och 135+ på Mensatest. Ligger på ungefär 140 i Iq i seriösa test jag gjort.
Nä, något samband mellan IQ och 2.0 i HP-prov tror jag inte på.
Hade en bra källa som påvisade att endast orddelen kunde jämföras med ett IQ-test, någonting med att se synonymer snabbt, typ.
Min skolgång bestod mest av IG-betyg pre-HP och innan jag fick upp intresset för studier. Dock är min allmänbildning post-HP vansinningt mycket bredare med 500 hp i olika ämnen vilket skulle gjort ett HP-prov intressantare idag.
Konklusionen är att intresse för studier och allmänbildning ger högre poäng på HP-prov än hög IQ, vilket som nämnts innan i ett inlägg, som är ett riktigt smalt instrument.
Citera
2015-01-24, 18:25
Medlem
lluBdeRs avatar
Det är ju bevisat att det med högre intelligens tjänar mer (dvs har de "bättre" jobben). Utifrån detta skulle man kunna dra någon slutsats att IQ och HP poäng korrelerar. Men lär inte finnas någon statistik på detta. Tror ärligt talat som de flesta redan skrivit att HP bedömer mer hur snabbt du läser, engelska samt hur mycket du kan MA2.
Känns som att TS aldrig kommer lyckas skriva över 1.0 med en sådan korkad fråga som TS ställde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in