2014-08-18, 09:58
Bannlyst
Tja!

Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.

Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.

Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh
Citera
2014-08-18, 10:24
Medlem
Public Enemys avatar
Det beror inte på IQ vad du får för poäng. Det beror på vad du har lärt dig i skolan, hur mycket böcker du läst, och hur bra du är på engelska. Ofta har ju folk med högt IQ haft det lite för lätt för sig, och därför inte ansträngt sig så mycket i plugget.
Citera
2014-08-18, 10:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan.
Nä. Det är inte vad IQ är till för. Inte heller behöver du en IQ på 140 för att förstå dig på programmering eller IT-design.

On topic så har jag tillräckligt högt IQ för att bli medlem i Mensa men fick bara 1.8 på högskoleprovet.
Citera
2014-08-18, 10:39
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Exakt hur många som går den linjen tror du har 140 och varför?
Citera
2014-08-18, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nä. Det är inte vad IQ är till för. Inte heller behöver du en IQ på 140 för att förstå dig på programmering eller IT-design.

On topic så har jag tillräckligt högt IQ för att bli medlem i Mensa men fick bara 1.8 på högskoleprovet.

Samma här. Sedan är det ju bara ett rätt smalt tvärsnitt av intelligens som mäts med både HP och IQ-test. Det finns folk som har alla rätt på HP och IQ på 160-170 och ändå har en märklig förmåga att missförstå väldigt vardagliga och konkreta saker.
Citera
2014-08-18, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Exakt hur många som går den linjen tror du har 140 och varför?

Jag har 140 men kan bara det mest rudimentära om datorer. Dock tror jag ju att dessa nördar vanligen gör ganska bra ifrån sig på IQ-tester också.
Citera
2014-08-18, 10:43
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har 140 men kan bara det mest rudimentära om datorer. Dock tror jag ju att dessa nördar vanligen gör ganska bra ifrån sig på IQ-tester också.

Frågan var ju alltså hur många som går en viss linje som bedöms ha 140 i IQ och varifrån den uppfattningen kommer.
Citera
2014-08-18, 10:45
Medlem
yggdrazils avatar
Tja, jag antar att det krävs kanske IQ på 80 eller så. Man måste ju hitta till lokalen. Efter det handlar det nog inte så mycket om IQ, kanske inte ens om hjärnkraft, utan om studieteknik, inlärda metoder och andra utbildningsfaktorer.
Citera
2014-08-18, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Frågan var ju alltså hur många som går en viss linje som bedöms ha 140 i IQ och varifrån den uppfattningen kommer.

Med tanke på hur få som har 140 så är det troligen en minoritet som har det på en sådan linje också. Det låter mest som att det är hans egen uppfattning.
Citera
2014-08-18, 10:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Samma här. Sedan är det ju bara ett rätt smalt tvärsnitt av intelligens som mäts med både HP och IQ-test. Det finns folk som har alla rätt på HP och IQ på 160-170 och ändå har en märklig förmåga att missförstå väldigt vardagliga och konkreta saker.
Japp. Och det finns folk som fått 2.0 men bara har 110 IQ. Finns säkert de med 100 IQ och 2.0 också.
Citera
2014-08-18, 11:16
Medlem
kinesarsles avatar
Frågan är rätt så konstigt ställd. Högskoleprovet har med så mycket mer än bara IQ att göra. Ren logisk intelligens har man inte så stor nytta av när man ska läsa mellan raderna och förstå innebörden av en skriven text.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Själv fick jag 1.6 andra gången om jag minns rätt. Första gången var det nog inte mer än 1.3, och enligt de tester jag har gjort borde jag kunna vara med i Mensa.
Citera
2014-08-18, 11:31
Medlem
iq handlar ju om att kunna se mönster och dra slutsatser.
Jag har själv aldrig gjort högskoleprovet, men jag kan tänka mig att det kan underlätta något om man har en hög iq för att då kunna dra slutsatser baserade på sådant man redan vet för att kunna ge ett korrekt svar på en annan fråga.
(t.ex. kunna räkna ut varför solnedgången är röd baserat på det man tidigare vet om hur atmosfären är uppbyggd.)
Men till största delen så tror jag inte att det handlar om iq, utan snarare rent plugg och fakta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in