2014-08-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Vilka telefoner? Iphone och samsung?

Beror på vilken telefon så det är olika teknik/funktion.

Kul med huawei, ser ut att bli 2 telefoner de släpper med fpc.

Mjoo har också läst att det är högst möjligt. Aktien hypeas ju på avanza forum till tusen! och när jag läser igenom så känns hypen inte heller som något falskt eller vad tror du?
Med bra rapport och tillkännagivande av möjligtvis 2 nya telefoner med denna funktion, hur pass mycket i runda svängar tror du man kan förvänta sig att kursen stiger?

Har läst folk som är optimistiska för upp till 60-70kr aktien vilket isf gör den högst köpvärd om man hinner skramla ihop pengar i tid dvs.
2014-08-19, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apm0ng0
Mjoo har också läst att det är högst möjligt. Aktien hypeas ju på avanza forum till tusen! och när jag läser igenom så känns hypen inte heller som något falskt eller vad tror du?
Med bra rapport och tillkännagivande av möjligtvis 2 nya telefoner med denna funktion, hur pass mycket i runda svängar tror du man kan förvänta sig att kursen stiger?

Har läst folk som är optimistiska för upp till 60-70kr aktien vilket isf gör den högst köpvärd om man hinner skramla ihop pengar i tid dvs.

Om Fingerprint Cards når 500 Mkr i omsättning i år innebär det P/S (Pris/omsättning) på 5,2.

Vilket kan jämföras med hur några av Sveriges främst teknik/tillväxtbolag värderas just nu.

Bolag P/S
Axis 2,93
Transmode 1,83
Atlas Copco 2,91

Fingerprint måste alltså först nå upp till utlovade mål (vilket man misslyckats med tidigare) och sedan dubbla omsättningen ytterligare en gång innan man börjar nå ned till en värdering i nivå med vad andra tekniktunga bolag ligger på.

Vilket kan jämföras med historiken:

2012
Prognos 120 Mkr, utfall 10 Mkr

2013
Prognos 130-190 , reviderat till 80-110 Mkr och utfall 95,4 Mkr

Så ska du räkna på ett lämpligt värde för Fingerprint Cards måste du räkna med fortsatt tillväxt även under åren efter att bolaget har nått 500 Mkr i omsättning.

Priset för en sensor räknar analytiker med kan hamna mellan 1 och 4 USD (http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57737 ) och sedan behöver du bedöma hur stor andel av smart phones som får fingeravtrycksläsare samt hur stor andel Fingerprint får i konkurrens med AuthenTec (ägs numera av Apple), Valditiy/Synaptics, IDEX och andra tillverkare (en intressant lista här: http://fingerchip.pagesperso-orange.fr/biometrics/types/fingerprint_sensors_productsi.htm#Sharp).
2014-08-19, 08:59
Medlem
Broheims avatar
Jag personligen tror inte alls på fingeravtrycksläsare inom teknikbranchen.
Det är förknippat med integritetsfrågor och nojiga idéer om storebror och övervakningssamhället.
De kanske får sålt produkter till teknikföretag i några år framöver men vill slutkonsumenten verkligen ha detta?

Jag personligen vill det inte även om jag inte köper in i konspirationsteoretikernas farhågor.
Om Fingerprint nu får en stororder och lyckas tjäna storkovan så tror jag ändå inte det kommer vara långlivat.

Om du själv som aktieägare vill äga och tror att det finns fler som vill äga en smartphone eller annan teknik med fingeravtrycksläsare så kör i vind.
Men tror du inte på det, vilket jag inte tror många gör egentligen.. så kanske det är bra att ta sig ur.

Detta är helt och hållet eget tycke som konsument av teknikprylar. Jag har hellre en kod.
2014-08-19, 11:47
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Rapporten för Q2 kommer ligga runt 30-50miljoner, jag gissar på den övre gränsen med tanke på vissa order vi fått.

Det är helåret som är intressant och därför behöver det inte bli nått rally till 60-75kr på torsdag, klarar bolaget sitt mål på över 500miljoner i omsättning iår(I februari vet vi) så är aktiekursen värd runt 65kr. Men iom att 2014(hösten)-2018 kommer explodera då alla telefoner i princip kommer innehålla en sensor så vet man ju aldrig när marknaden vaknar.

Med dagens kurs på 47kr/aktie behöver bolaget bara klara en omsättning på ca 360miljoner.

Nu är det dessutom bekräftat med att dom 3 största tillverkarna i världen har infört sensor i sina telefoner. Apple, Samsung och Huawei, nämner då inte resterande då enligt baissare de bara är småpotatis(400miljoner sålda enheter 2013) som kommer försvinna. Jag vet inte hur stor betydelse det har om man inte tror på tekniken då ALLA tänker införa det och skrota lösenord.
Microsoft, mastercard, Google, Paypal, visa, banker, alla mobiltillverkare etc.

http://fidoalliance.org/membership/members/

Lista på sålda mobiler(2013) 1 MILJARD enheter och då bara smartphones.
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24645514

Året är rätt ointressant om man kollar lite längre fram, det roliga iår är att vi fått veta hur stort det kommer bli. Investera inte kortsiktigt utan förstå att det är runt 2016-2018 vi antagligen ser ATH och då är det på tal om att plocka hem vinsten.

OBS!
Läs på INNAN du hoppar på och ser du samma som mig är det bara att lasta tungt och hålla dig uppdaterad.
2014-08-19, 13:20
Medlem
Citat:
Rapporten för Q2 kommer ligga runt 30-50miljoner, jag gissar på den övre gränsen med tanke på vissa order vi fått.

Det är helåret som är intressant och därför behöver det inte bli nått rally till 60-75kr på torsdag, klarar bolaget sitt mål på över 500miljoner i omsättning iår(I februari vet vi) så är aktiekursen värd runt 65kr. Men iom att 2014(hösten)-2018 kommer explodera då alla telefoner i princip kommer innehålla en sensor så vet man ju aldrig när marknaden vaknar.

Med dagens kurs på 47kr/aktie behöver bolaget bara klara en omsättning på ca 360miljoner.

Nu är det dessutom bekräftat med att dom 3 största tillverkarna i världen har infört sensor i sina telefoner. Apple, Samsung och Huawei, nämner då inte resterande då enligt baissare de bara är småpotatis(400miljoner sålda enheter 2013) som kommer försvinna. Jag vet inte hur stor betydelse det har om man inte tror på tekniken då ALLA tänker införa det och skrota lösenord.
Microsoft, mastercard, Google, Paypal, visa, banker, alla mobiltillverkare etc.

http://fidoalliance.org/membership/members/

Lista på sålda mobiler(2013) 1 MILJARD enheter och då bara smartphones.
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24645514

Året är rätt ointressant om man kollar lite längre fram, det roliga iår är att vi fått veta hur stort det kommer bli. Investera inte kortsiktigt utan förstå att det är runt 2016-2018 vi antagligen ser ATH och då är det på tal om att plocka hem vinsten.

OBS!
Läs på INNAN du hoppar på och ser du samma som mig är det bara att lasta tungt och hålla dig uppdaterad.

Är ingen expert inom detta men det verkar onekligen som något som åtminstone kommer att gå med vinst, med hur mycket återstår att se
Hade gärna tankat in pengar om det inte varit så att aktien är så pass dyr med en så pass lång period innan den verkligen kan skjuta i höjden.
Jag vill ju helst köpa så mång aktier jag kan och med ett pris på 46kr+ så är det svårt utan en proper kassa att backa upp med vilket jag för tillfället som novis inom detta inte har.
2014-08-19, 13:47
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Är ingen expert inom detta men det verkar onekligen som något som åtminstone kommer att gå med vinst, med hur mycket återstår att se
Hade gärna tankat in pengar om det inte varit så att aktien är så pass dyr med en så pass lång period innan den verkligen kan skjuta i höjden.
Jag vill ju helst köpa så mång aktier jag kan och med ett pris på 46kr+ så är det svårt utan en proper kassa att backa upp med vilket jag för tillfället som novis inom detta inte har.
Rätt säker på att alla vi långliggare njöt förra veckan då en kurs under 50 är vansinnigt.

Med ditt tänk är det svårt att tjäna pengar, kommer du vilja betala 130kr nästa år när alla bevis fallit på plats? DÅ måste kursen upp till 260kr för att ge 100% vinst.

För att aktien ska gå under 40kr måste de missa prognosen och sen få urkasst omdöme för deras touch sensorer och de får inte heller få mer order.

Allt runt 0-70kr är billigt om man vill göra några 100% vinst på ett par år(på sin höjd) så att jaga 10 öringar är farligt då ett par minuter senare kanske få betala 20kr mer. Det här gäller i alla bolag och enda anledningen att jaga nån procent hit och dit är om man tradar.

Därför bad jag dig läsa på innan du tar beslut och göra ett klokt långsiktigt beslut.

Egentligen skulle jag inte skriva här mer först Februari men ser att det kommer ske mycket nu i höst/vinter så forumet kommer nog gå hett och frågan "Värt att gå in?" kommer dyka upp ett par ggr..

Lycka till.
2014-08-19, 14:34
Medlem
Citat:
Rätt säker på att alla vi långliggare njöt förra veckan då en kurs under 50 är vansinnigt.

Med ditt tänk är det svårt att tjäna pengar, kommer du vilja betala 130kr nästa år när alla bevis fallit på plats? DÅ måste kursen upp till 260kr för att ge 100% vinst.

För att aktien ska gå under 40kr måste de missa prognosen och sen få urkasst omdöme för deras touch sensorer och de får inte heller få mer order.

Allt runt 0-70kr är billigt om man vill göra några 100% vinst på ett par år(på sin höjd) så att jaga 10 öringar är farligt då ett par minuter senare kanske få betala 20kr mer. Det här gäller i alla bolag och enda anledningen att jaga nån procent hit och dit är om man tradar.

Därför bad jag dig läsa på innan du tar beslut och göra ett klokt långsiktigt beslut.

Egentligen skulle jag inte skriva här mer först Februari men ser att det kommer ske mycket nu i höst/vinter så forumet kommer nog gå hett och frågan "Värt att gå in?" kommer dyka upp ett par ggr..

Lycka till.

Jag förstår ditt resonemang men faktum är att för tillfället har jag bokstavligen inte råd att gå in i denna aktien.
Du måste ju åtminstone hålla med att om man väl ska köpa så vill man självklart ha så mång aktier som möjligt.
Enda möjligheten att jag får ett medioker antal aktier på denna är om jag tar ett tillfälligt lån vilket skulle kunna ge mig dryga 500 aktier.
Själva lånet i sig är ju inga problem att betala tillbaka när jag återfår 100% lön efter att min sjukskrivning går ut men det är ju ändå en risk.
Hur ses det egentligen på att låna för att handla med aktier, förekommer ofta och godkänner banker det?
2014-08-19, 14:44
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jag förstår ditt resonemang men faktum är att för tillfället har jag bokstavligen inte råd att gå in i denna aktien.
Du måste ju åtminstone hålla med att om man väl ska köpa så vill man självklart ha så mång aktier som möjligt.
Enda möjligheten att jag får ett medioker antal aktier på denna är om jag tar ett tillfälligt lån vilket skulle kunna ge mig dryga 500 aktier.
Själva lånet i sig är ju inga problem att betala tillbaka när jag återfår 100% lön efter att min sjukskrivning går ut men det är ju ändå en risk.
Hur ses det egentligen på att låna för att handla med aktier, förekommer ofta och godkänner banker det?
Ja, därför blir det billigare att köpa för 0-70kr än att betala 130kr *Exempel*. Jag högg till på ditt resonemang att vänta in billigare kurs, skulle man tro att den blir billigare finns det väl inte på kartan att handla överhuvudtaget?

Jag råder dig till att inte ta ett lån och handla med.
2014-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ja, därför blir det billigare att köpa för 0-70kr än att betala 130kr *Exempel*. Jag högg till på ditt resonemang att vänta in billigare kurs, skulle man tro att den blir billigare finns det väl inte på kartan att handla överhuvudtaget?

Jag råder dig till att inte ta ett lån och handla med.

Aldrig hävdat att jag skulle vänta in en billigare kurs på denna för det tror jag inte kommer hända med en rapport och annonsering av nya telefoner så nära.
Kan ha hänt att du missförstått mig när jag sa att aktien va dyr men det jag menade på är då som jag sa. Ska jag köpa vill man ha en så stor summa som möjligt och med 46kr+ / aktien så har jag med min nuvarande kassa efter investering i avtech väldigt svårt att få ihop en tillräckligt ansenlig summa för denna investering vilket jag tycker är lite synd.

Aktien är inte dyr sett till kursen utan dyr sett till pengarna jag har tillgängliga
Uppskattar dock all hjälp och info jag fått om detta och om jag inte lyckas få ihop tillräckligt innan den skjuter i höjden så önskar jag all lycka till alla som har köpt in sig.
2014-08-19, 19:30
Medlem
Citat:
Tänk inte på antalet ni köper utan summan, även om du bara kan köpa en för 10000kr så kommer en ökning på 200% ge den ett värde på 30000kr.

Jag ökar för varje månad som går med lite ifrån löningen, tror i alla fall inte kursen stiger över 65kr först 2015 så du har om så hela hösten att bygga ett innehav.

Jag har satt en gräns på 90kr, över det kommer jag inte fortsätta fylla på mer.

Det här blir fint, vi ser nog 50-56kr inom ett par veckor nu.
Teknisk analys: KÖPLÄGE
http://www.swedishbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=FING-B.ST

Fundamental analys:
Rapport 21/8, Mässa i början av September där Huawei lanserar vår(a) touch och kanske vi även ser nån mer? Sen är vi inne i Q3 där VDn sagt att vinst ska börja göras.

Ska bli intressant att se hur mycket förvärvet av Anacatum Design kostade företaget också, bör få svar på den nu.
2014-08-19, 21:44
Medlem
Svantevits avatar
Ska i ärlighetens namn erkänna att jag haft mina tvivel angående Carlströms "superkvartal": Q3 & Q4 2014, men om det bekräftas att Huawei har valt FPC finns det kanske hopp om en angenäm höst

Är det en FPC sensor som sitter på Ascend G7? Någon som vet? bild
2014-08-19, 23:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Ska i ärlighetens namn erkänna att jag haft mina tvivel angående Carlströms "superkvartal": Q3 & Q4 2014, men om det bekräftas att Huawei har valt FPC finns det kanske hopp om en angenäm höst

Är det en FPC sensor som sitter på Ascend G7? Någon som vet? bild
Huawei har vi, men det som är väldigt oklart är VILKA telefoner de släpper då det verkar vara 2st Kan också vara en luring så jag försöker intala mig att det bara är en.

Någon kanske vet mer om det här?

Glad att du hållit dig kvar trots alla betalda Journalister som inte vet vad de sysslar med, förhoppningsvis får de sparken när det klarnat. Många som förlorat stora summor pengar nu på knockade Warrents vilket inte borde skett.

Bekräftad att Meizu kommer med touch iår också:
http://finwire.se/component/news/FWM00015DA/kinesiska-meizu-planerar-smartphone-med-fingeravtryckslaesning-via-touchsensor

IDEX är den enda som fått DW på en touch och det ifrån en TIER-3, vilket Meizu inte klassas som.

Ska bli sjuuuuuukt spännande att se fingerprint cards touch i spel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in