Citat:
Ursprungligen postat av
FakeIdentity.
Konstigt... i höstas låg aktien runt 60-70 och det skrevs att FPC skulle upp i 100kr innan nyår, kanske även 150kr

, för det var "då det hände".
Tror du har en del att ta in innan vi kan föra dialog på samma plan.
Aktiemarknaden - En del.
Bolaget - En del.
Vad händer med aktiemarknaden om en atombomb faller i Ryssland nu? Kurserna lär inte gå uppåt men bara för det betyder det väl inte att bolagen går i konkurs.
Jag trodde inte direkt på 100kr till nyår men absolut inte 46kr nu, jag läste av marknaden fel. Men däremot är bolaget det du ska fokusera på då det i långa loppet är det som kommer avgöra kursen.
Du kanske är lika synsk som Glomguldlover:
Citat:
2013-10-01 21:34
Crowhater, jag är lite nyfiken på hur du resonerar kring prislappen och lönsamheten för en touchsensor tillverkad av Fingerprint. Du räknar med 5,5 USD för en touchsensor i dina haussseberäkningsexempel.
Om man läser
http://techcrunch.com/2013/09/24/apples-iphone-5c-build-costs-start-at-173-entry-level-5s-at-199-according-to-research-firm-ihs/
och andra tekniksajter så ligger Apples TILLVERKNINGSKOSTNAD för iPhone5 på 7 USD.
Apple (Authentec) har säkert spenderat 10 ggr mer på R&D jämfört med Fingerprint. Apple är dessutom kända för att säkerställa (hos underleverantörer) en av världens mest effektiva tillverkningsprocesser. Dessutom är det en och samma produkt som produceras i väldigt många miljoner exemplar. Alltså är produktionskostnaden normalt sett väldigt låg för delarna i en iphone.
Med andra ord kan du glömma att Fingperint kommer sälja sin touchsensor för 5,5 USD ¿ de kommer inte ens i närheten. Om vi är väldigt generösa så kan vi räkna med 10 USD i tillverkningskostnad för Fingerprint, vilket innebär en prislapp mellan 13- 17 USD om bruttomarginalen är 60-80% som du anger.
Med en prislapp mellan 13-17 USD för en mobiltillverkare så kan ni GLÖMMA massmarknad för en funktion som är ¿nice to have¿ och inte ett måste. Det blir en av de dyraste delarna i en telefon isåfall. Glöm det.
Allvarligt talat, hur många här inne tror att lilla Fingerprint ¿ som historiskt lagt ca 10 milj kr i R&D per år - lyckas få ner produktionskostnaden UNDER Apples?
Om jag var aktieägare så skulle jag vara nervös och fråga Johan Carlström hur bolaget ¿ligger till¿ med sin touchsensor. Den är inte klar på långa vägar. Frågan är om ni får det ärliga svaret¿.. med tanke på hans stora aktie- och optionsinnehav: troligen inte
Fråga två är sedan: om nu Fingerprint verkligen lyckas få fram en touchsensor så är risken stor att den hamnar väldigt nära Apples lösning¿. Och om Samsung mot förmodan skulle börja visa intresse för en sådan lösning, vad händer då? Vad har hänt historiskt?
Givetvis blir det en patenttvist. Vem är tillverkare? Fingerprint. Vem vill vara på andra sidan bordet när man blir stämd av Apple? Inte jag.
¿Finns ingen annan som kan leverera en optimerad sensor för mobiler och pads just nu mer är Fingerprint cards¿ är som direkt taget ur vd¿s mun¿.
Börja tänk själva istället.
Citat:
2014-02-11 12:40 IP: y/PAUx0eS
Det är väldigt intressant att du nu försöker att övertala alla naiva aktieägare att det inte gör så mycket att Fingerprint kommer att hamna långt under ursprungliga prognoserna även för 2014. Även du inser att prognosen på 500 mkr inte kommer att hålla. Återigen kommer jag att få rätt och aktien kommer att halka under 40 kr senast under mars månad.
Ännu en prognos som inte håller. Fingerprint är mästare på att måla upp en rosa horisont men det levereras aldrig. Det är dags igen.
Undrar vem som har fått dig att dämpa förväntningarna....
Har idag ökat då JAG är hyfsat säker på en fin rapport(21/8) och efter det kommer PM börja trilla in igen, 46kr är billigt då en omsättning på runt 500mille genererar en kurs på 60-70kr. Når de inte 500mille håller jag med om att det inte kommer se fint ut efter många missade prognoser men ni förstår säkert vad en lyckad träff kommer innebära den dagen.
Hösten är här och nu måste de bevisa.