Citat:
Ursprungligen postat av
HimlensHemlighet
Den brittiska lagändringen är inte retroaktiv, så JA var snett ute på den pucken.
Är du verkligen helt säker på det?
Borde det inte bara vara en relativt enkel sak att låta lägsta instans av domstol utreda om asyl trumfar utlämning av icke åtalade i sken av den nya lagen?
Krävs det ens att en domstol utreder den saken om lagen är tydlig nog för att vilken åklagare som helst (utom möjligen Marianne Ny) enkelt kan tolka den som att man inte lämnar ut, icke åtalade personer, alls oavsett om dessa sökt asyl eller ej?
Nu var det visserligen inte du som skrev att man inte tillämpar lagar retroaktivt i en rättsstat, men dom flesta här i tråden verkar senare överens om att så skulle vara fallet, vilket för mig förefaller vara rent nonsens.
I en rättsstat så är det självklart att man inte straffar retroaktivt baserat på nya lagar (legalitetsprincipen) men det finns inget som helst hinder att sluta straffa individer för saker som inte längre betraktas som brott.
Lek med tanken att någon hade dömts till livstids fängelse för homosexuella handlingar på 1930-talet. Inte tusan skulle det ha något med att man vill vara rättsstat att göra om man än idag höll personen inspärrad med motivering att bögeriet i fråga minsann var olagligt då det utfördes.
I assanges fall är domstolens beslut att utvisa honom inte verkställt och bara för att det en gång beslutades att så skulle ske, enligt lagar som inte längre gäller, så betyder det inte per automatik att en rättsstat är tvungen att likt förbannat verkställa ett sådant beslut i sken av en ny lag.
Som sagt, jag vet att det inte var du som hävdade att det hade med rättsstat att göra men det var du som var först här i tråden att hävda att JA var snett ute på den pucken, varför jag är nyfiken på hur säker du verkligen är på det?