Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-08-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Går det att tolka lagändringen som att UK numera inte lämnar ut misstänkta som inte är "charged"? Kanske finns det någon som kan lägga in ett veto mot själva utlämningen, oavsett vilket beslut som en gång togs.

Vet inte. Kan inte brittiska lagar tillräckligt väl. Men normalt sett i rättstater brukar man inte tillämpa nya lagar på gamla beslut.

Citat:
Jag uppfattar det som att det vore diplomatiskt gentemot Sverige om UK verkställde utlämnanadet så fort tillfälle gavs. Däremot inte att de är tvungna att göra det, eftersom de lika gärna kan sätta asylrätten först.

Men vem ska fatta beslutet att sätta asylrätten främst? Argumentet att sätta asylrätten främst framstår definitivt som rimligare om han hade sökt asyl i Storbritannien (och inte i Ecuador).

Citat:
De senaste lagändringarna gör det enklare för UK att med äran i behåll undlåta att verkställa utlämningen. [....] I slutändan handlar det mest om välvilja, inte om paragrafrytteri. Det finns juridiska argument både för och emot. Valet är UKs.

Moraliskt kanske i detta fall. Men att använda en lagändring till att underlåta att verkställa redan fattade beslut känns för mig mer som rättsosäkerhet än rättssäkert.
Citera
2014-08-19, 13:24
Medlem
Citat:
Svenska politiker har ju möjlighet att stoppa utlämningsbeslut taget av domstol. Det räknas inte som att politikerna kör över domstolen, bara att regeringen är beroende av ett domstolsbeslut för att få bevilja en utlämning. (Något de struntade i när det gällde Egyptierna.)

Jag tänker mig att något liknande kan finnas i UK, men det gäller kanske inte EAWn?

Det är en sak om politikerna kör över domstolen och utlämnar någon. En helt annan sak om politikerna säger nej till ett verkställande. Det ena är inhumant, det andra är humanitärt.

DEt beror på att regeringen i Sverige har det slutliga beslutet i sin hand i utlämningsärenden. Hur det är i Storbritannien vet jag inte. Det vore inte orimligt att de hade samma princip som Sverige (och en del andra stater), men jag vet inte.
Citera
2014-08-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I en rättsstat kan man inte lagstifta retroaktivt men det borde vara stopp redan på häktesförhandlingen om bevis saknas eller brott inte kan styrkas, med den lagstiftningen som duger till vardags. Särskilt när man upptäcker att lagen inte duger till detta spektakel.

Om det är så att det visar sig vara domvilla i görningen så borde det vara spärrar hos alla inblandade som omöjliggör en fortsatt fars i domstolarna. Men vi har inget ansvar och inga sanktioner i Sverige, för folk som begår brott på jobbet, och andra vidriga handlingar om de jobbar i rättsväsendet. Det är i fall som detta med Assange, som alla brister med ett rättssystem som det vi drabbats av, belyses.

När EU lagstiftningen visar på bristande legalitet är rättsrötan ett faktum, oavsett om det är folk ända upp i HD eller tidigare Jämo som är inblandade och vill fortsätta trakasserierna mot Assange med falska anklagelser.

Du vill att det ska vara komplicerat, men det är enkelt för en åklagare att lägga ner, och lika enkelt för en domstol att inte godkänna detta som nu pågår. Den omständigheten att detta pågår, visar att det finns stöd i instanser som borde ha satt stopp för denna sak för länge sedan, t ex redan vid L*ndskogs Australien resa då han blev insatt i fallet. Men hans tystnad efter att ha blivit insatt i fallet är bestickande.

Vi förtjänar ett bättre rättsväsende!

Kan hålla med dig om mycket av det du skriver i detta inlägg. Men jag vill inte alls att det ska vara komplicerat. Jag vill att det ska vara rättssäkert.

Och jag tycker också, som jag skrivit tidigare, att detta verkar vara ett svagt fall för åklagaren.

Enkelt att lägga ner fallet? Ja, rent formellt. Men nu är det så mycket prestige i det och det hela har drivits för långt för att åklagaren ska kunna göra det. För att kunna lägga ner krävs en ny åklagare som kan åberopa en egen bedömning eller att någon annan ser till att åstadkomma ett avslut. (Eller att man från politiskt håll pressar åklagaren att lägga ner, men då riskerar det att bli s.k. ministerstyre vilket inte är tillåtet i Sverige.)
Citera
2014-08-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Oväntat bra artikel i pappers-DN idag, av Pia Gripenberg. Den verkar inte finnas på nätet. Där berättas att Patino är starkt kritisk till det svenska åklagarväsendet för att man inte utnyttjat möjligheterna att förhöra JA i London. Och JA citeras om att våldtäkt är ett fruktansvärt brott som ingen av kvinnorna, utan bara det svenska rättsväsendet, anklagat honom för....

Kan någon vänlig själ fotografera och lägga ut artikeln?

Annat intressant i DN:
"Man blir skakad av att svenska journalister och de stora mediehusen, och tv med korrar över hela världen, inte vill/vågar undersöka de officiella (politiska) sanningarna."
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-konsensus-rader-tyst-det-ar-i-husen-mediehusen/
Croneman ifrågasätter journalisternas rädsla att ifrågasätta Carl Bildt.
Citera
2014-08-19, 13:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Moraliskt kanske i detta fall. Men att använda en lagändring till att underlåta att verkställa redan fattade beslut känns för mig mer som rättsosäkerhet än rättssäkert.

Jag tycker precis tvärtom. Eller rättare sagt, man bör ta hänsyn till humanitära skäl. Ändras lagen till att bli mer human, som i det här fallet, då verkar det bakåtsträvande att verkställa ett föråldrat beslut "bara för att".

Det råder säkert delade meningar i det här fallet. Jag gissar att det står och väger, vilket betyder att det finns en öppning för att inte verkställa. UK vill nog helst inte inte behöva välja sida, Sverige eller Ecuador. Det mest humana är att prioritera Ecuadors asyl. Mänskliga rättigheter bör vara deras ledstjärna.

Det är nog Sverige som bör dra tillbaka sitt krav att förhöra honom på svensk mark. Jag förstår inte varför UK ska tvingas springa helt onödiga ärenden åt Sverige. Alla vet att han lika gärna kan förhöras i London. Håller fallet inte för en granskning av MLA, då bör det läggas ner. Sverige borde välkomna en MLA-granskning med öppna armar snarare än att försöka slingra sig undan. En MLA-granskning kan bara öka rättssäkerheten.
Citera
2014-08-19, 14:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Man kan inte tillämpa lagar retroaktivt. Eller omtolka gamla beslut i ljuset av lagändring. För att den nya lagstiftningen ska kunna leda till en ny bedömning krävs en ny rättegång. Eller, naturligtvis, att politikerna kör över domstolarna.

Jag förstår inte hur dina invändningar skulle vara relevant för vad jag skrev. Varken den gamla eller den nya lagen skriver något om kosmopolitiska hänsyn.
Citera
2014-08-19, 14:42
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Kan någon vänlig själ fotografera och lägga ut artikeln?

Den här artikeln? signerad Pia Gripenberg. Är MN beredd att gå över lik för att få fram sin vilja?
Citera
2014-08-19, 14:52
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Den här artikeln? signerad Pia Gripenberg. Är MN beredd att gå över lik för att få fram sin vilja?

Nej, inte den. O.s.a har PM.
Citera
2014-08-19, 15:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad tror ni? Är den här ynkryggen på väg ut från ambassaden eller inte?
Citera
2014-08-19, 15:50
Medlem
outoftheblues avatar
Problemet med utlämningskravet är att det är overkill, och därmed onödigt förödmjukande. Marianne väntade flera veckor med att utfärda en arresteringsorder. Hon skulle kunna dra tillbaka denna och fullfölja fallet på ett normalt sätt, eftersom den misstänkte visar alla tänkbara tecken på att vilja samarbeta under anständiga villkor.

Han klev i och för sig över tröskeln till Ecuadors ambassad för att söka asyl för att inte utlämnas till USA, men det var 21½ månader efter det att Marianne Ny hade tagit över just efter att han fullt frivilligt och samarbetsvilligt ställt upp på förhör under Finné.

Åklagaren behöver inte förödmjuka och oroa honom på detta sätt, genom en arresteringsorder och extrema restriktioner. Hon kanske är den enda åklagaren i hela världen som skulle sköta fallet på ett så klumpigt sätt. Utlämningskravet är inget annat än ett sätt att hunsa och förnedra. Det är inte ändamålsenligt och det fyller ingen rimlig funktion.

Marianne Ny bör lära sig att vandra på en gyllene medelväg hellre än att slösa resurser på onödiga och extrema åtgärder som bara har till syfte att kränka och "mjuka upp" en misstänkt, i ett ytterst svagt fall. Hon bör åtalas för tortyr.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-08-19 kl. 15:54.
Citera
2014-08-19, 16:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Men vem ska fatta beslutet att sätta asylrätten främst? Argumentet att sätta asylrätten främst framstår definitivt som rimligare om han hade sökt asyl i Storbritannien (och inte i Ecuador).
Någon instans inom EU?
Europadomstolen eller liknande?

Vad jag kan minnas har vi bara diskuterat Europadomstolen som en instans för att anmäla den svenska hanteringen av fallet och inte om den kan användas för att bedöma den internationella asylrättens betydelse i förhållande till olika medlemsländers lagar.
Citera
2014-08-19, 22:57
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimlensHemlighet
Den brittiska lagändringen är inte retroaktiv, så JA var snett ute på den pucken.
Är du verkligen helt säker på det?

Borde det inte bara vara en relativt enkel sak att låta lägsta instans av domstol utreda om asyl trumfar utlämning av icke åtalade i sken av den nya lagen?

Krävs det ens att en domstol utreder den saken om lagen är tydlig nog för att vilken åklagare som helst (utom möjligen Marianne Ny) enkelt kan tolka den som att man inte lämnar ut, icke åtalade personer, alls oavsett om dessa sökt asyl eller ej?

Nu var det visserligen inte du som skrev att man inte tillämpar lagar retroaktivt i en rättsstat, men dom flesta här i tråden verkar senare överens om att så skulle vara fallet, vilket för mig förefaller vara rent nonsens.

I en rättsstat så är det självklart att man inte straffar retroaktivt baserat på nya lagar (legalitetsprincipen) men det finns inget som helst hinder att sluta straffa individer för saker som inte längre betraktas som brott.

Lek med tanken att någon hade dömts till livstids fängelse för homosexuella handlingar på 1930-talet. Inte tusan skulle det ha något med att man vill vara rättsstat att göra om man än idag höll personen inspärrad med motivering att bögeriet i fråga minsann var olagligt då det utfördes.

I assanges fall är domstolens beslut att utvisa honom inte verkställt och bara för att det en gång beslutades att så skulle ske, enligt lagar som inte längre gäller, så betyder det inte per automatik att en rättsstat är tvungen att likt förbannat verkställa ett sådant beslut i sken av en ny lag.

Som sagt, jag vet att det inte var du som hävdade att det hade med rättsstat att göra men det var du som var först här i tråden att hävda att JA var snett ute på den pucken, varför jag är nyfiken på hur säker du verkligen är på det?
Senast redigerad av kurrekotte 2014-08-19 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in