2014-08-19, 15:23
Medlem
sebnies avatar
Beror ju på vilken TV-operatör det är. Tex comhem & Telia har ju dubbelriktad kommunikation så de kan ju dra ut loggar exakt vilka boxserials och kanaler du använt. Samma med de andra IPTV-operatörerna.
Det är med andra ord inga problem för Comhem, Telia etc att dra ut en logg exakt vilka kanaler du kollat på och vilka klockslag, och vilka boxar du använt kortet i.
Hur trodde du annars "On-demand" beställning (hyra film) fungerar?

Hur det är med Canal Digital vet jag inte. Kan du hyra film med fjärrkontrollen så kan dem definitivt se loggar på vad du kollar på och i vilka boxar.
Och ser dem då 4 olika boxar som loggar in hej vilt på samma kort, klart dem kan se att det är cardsharing.

Och dessa loggar är inga problem att visa upp för en domstol. Det krävs inte att loggarna är "signerade" eller "pålitliga" på något sätt, det är fri bevisföring. Det betyder att det räcker att Åklagaren kan göra klart att det är bortom rimligt tvivel att loggarna inte är manipulerade, för att du ska åka dit.
Senast redigerad av sebnie 2014-08-19 kl. 15:30.
Citera
2014-08-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Beror ju på vilken TV-operatör det är. Tex comhem & Telia har ju dubbelriktad kommunikation så de kan ju dra ut loggar exakt vilka boxserials och kanaler du använt. Samma med de andra IPTV-operatörerna.
Det är med andra ord inga problem för Comhem, Telia etc att dra ut en logg exakt vilka kanaler du kollat på och vilka klockslag, och vilka boxar du använt kortet i.
Hur trodde du annars "On-demand" beställning (hyra film) fungerar?

Hur det är med Canal Digital vet jag inte. Kan du hyra film med fjärrkontrollen så kan dem definitivt se loggar på vad du kollar på och i vilka boxar.
Och ser dem då 4 olika boxar som loggar in hej vilt på samma kort, klart dem kan se att det är cardsharing.

Och dessa loggar är inga problem att visa upp för en domstol. Det krävs inte att loggarna är "signerade" eller "pålitliga" på något sätt, det är fri bevisföring. Det betyder att det räcker att Åklagaren kan göra klart att det är bortom rimligt tvivel att loggarna inte är manipulerade, för att du ska åka dit.

Telia likväl ALLA IP-tv leverantörer kör med mjukvarukort = CS ej möjligt.
Canal digital mfl som kör via sat har inget krav på uppkoppling och kan därmed ej se vad som händer på kortet. Hyra via boxen har inget med avkodning att göra utan ligger för sig.
Citera
2014-08-19, 22:58
Medlem
Citat:
Det stämmer ja att Olovlig avkodning i privat verksamhet är enbart böter och husrannsakan kan bara göras för brott med fängelse i straffskalan, MEN

Man kan ju utreda dig för ett brott som faktiskt har fängelse i straffskalan, göra dig skäligen misstänkt, säg att man faktiskt misstänker att du sparar ner dina olovligt avkodade signaler och delar ut dem som filer på piratebay, vilket gör att dem istället omfattas av URL, och sedan plocka den olovliga avkodningen "på köpet", även om man inte faktiskt hittar något upphovsrättsbrott hos dig.

Sedan finns det ju en mängd andra bevis man kan plocka. Säg loggar från operatören som visar att dreambox har använts.

Låter som du bara försöker skrämmas. Hade det varit så enkelt hade man kunnat göra samma sak med exempelvis Ipred som mer eller mindre blivit verkningslös nu.
Citera
2014-08-19, 23:03
Medlem
sebnies avatar
frohike1ddd: Nej inte alla. Vissa IP-tv leverantörer har fortfarande kort. Vissa Telia-kunder har kort på sin IP-tv också men det är påväg att fasas ut.
Men vad jag syftar på är att för att en funktion med hyra film via fjärrkontrollen ska fungera, så måste det ju skickas signaler tillbaka till TV-operatören så att TV-operatören kan börja sända det du hyrt, och debitera det du hyrt.

Således kan systemet då också vara byggt på att när du byter kanal så skickar din box en begäran om att få se en viss kanal till servern, och således kan TV-operatören se i sina loggar om det sysslas med Cardsharing.

Bongoman: Nej jag har ingen dreambox och tänker inte skaffa någon olaglig dreambox. Vad jag syftade på, är att OM du kan hyra film med fjärrkontrollen via originalboxen, så är det dubbelriktad kommunikation, med andra ord kan altså TV-operatören se vad du tittar på och vilken box du har.
Och således kan de se i sina loggar om du använder en olovlig box eller cardsharar.

Och dessa loggar håller i domstol, tro mig. Om printscreens från APB duger i domstol så kommer definitivt TV-bolagens loggar att duga.
Citera
2014-08-20, 03:45
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Bongoman: Nej jag har ingen dreambox och tänker inte skaffa någon olaglig dreambox. Vad jag syftade på, är att OM du kan hyra film med fjärrkontrollen via originalboxen, så är det dubbelriktad kommunikation, med andra ord kan altså TV-operatören se vad du tittar på och vilken box du har.
Och således kan de se i sina loggar om du använder en olovlig box eller cardsharar.

Och dessa loggar håller i domstol, tro mig. Om printscreens från APB duger i domstol så kommer definitivt TV-bolagens loggar att duga.

Dreambox är väl bara en kabel box. Den har inga illegala användningsområden 'out the box' man måste flasha/installera ett nytt operativsystem. ComHem är inte 'dubbelriktad' den spionerar inte. Iaf inte den vanliga två hål i väggen varianten. Det hade nog varit lite problematiskt med spioneri och porren på cmore osv.
Citera
2014-08-20, 05:23
Medlem
sebnies avatar
TerryTibbs: Dock räknas Dreamboxen som en oauktoriserad box av de flesta TV-bolagen, just för att du KAN använda den för cardsharing.

Och därmed avkodar du kanalerna olovligt, då det krävs operatörens samtycke för att avkoda kanalerna. Om du betalar eller ej, eller om du har ett programkort eller ej, har ingen betydelse, utan det som har betydelse är om du har programbolagets tillåtelse att göra som du gör. Detta regleras i det "finstilta" som man kallar det.
Du gör t.o.m. dig skyldig till brott om ditt TV-avtal bara tillåter att programkortet används på en viss specifik bostads-adress, och du tar med boxen till sommarstugan, eftersom då avkodar du kanalerna olovligt, eftersom ditt abonnemang bara tillåter avkodning på en specifik adress.

På samma sätt skulle det inte vara förbjudet om ett hotell, faktiskt får tillåtelse av sin TV-operatör att själv installera en egen lösning med "cardsharing" mellan alla hotellrum istället för att t.ex. ha ett kort per rum som riskerar att bli stulet, då kommer det ju regleras i villkoren hur många rum som får vara anslutna till cardsharingutrustningen.

Ang Comhem så är alla dess boxar dubbelriktade eftersom du kan hyra pay-per-view i alla comhems boxar, detta eftersom signalerna för alla tre hålen (comhem-uttag) går i samma kabel, således kan boxen alltid "prata med servern".
Och jag kan inte tänka mig annat än att de faktiskt loggar, just för också för att förenkla för support när man felsöker teven. Som en bonus har man då loggar som också kan användas för att upptäcka och fånga cardsharing.

-----

Tips till dig som skaffar TV-abonnemang: Läs igenom det finstilta. Det har nu förankring i lag.
Senast redigerad av sebnie 2014-08-20 kl. 05:29.
Citera
2014-08-20, 19:11
Medlem
Eftersom lagen inte är prövad än är allt bara gissningar.
Citera
2014-08-21, 11:54
Medlem
_killahs avatar
Citat:
TerryTibbs: Dock räknas Dreamboxen som en oauktoriserad box av de flesta TV-bolagen, just för att du KAN använda den för cardsharing.

Och därmed avkodar du kanalerna olovligt, då det krävs operatörens samtycke för att avkoda kanalerna. Om du betalar eller ej, eller om du har ett programkort eller ej, har ingen betydelse, utan det som har betydelse är om du har programbolagets tillåtelse att göra som du gör. Detta regleras i det "finstilta" som man kallar det.
Du gör t.o.m. dig skyldig till brott om ditt TV-avtal bara tillåter att programkortet används på en viss specifik bostads-adress, och du tar med boxen till sommarstugan, eftersom då avkodar du kanalerna olovligt, eftersom ditt abonnemang bara tillåter avkodning på en specifik adress.

På samma sätt skulle det inte vara förbjudet om ett hotell, faktiskt får tillåtelse av sin TV-operatör att själv installera en egen lösning med "cardsharing" mellan alla hotellrum istället för att t.ex. ha ett kort per rum som riskerar att bli stulet, då kommer det ju regleras i villkoren hur många rum som får vara anslutna till cardsharingutrustningen.

Ang Comhem så är alla dess boxar dubbelriktade eftersom du kan hyra pay-per-view i alla comhems boxar, detta eftersom signalerna för alla tre hålen (comhem-uttag) går i samma kabel, således kan boxen alltid "prata med servern".
Och jag kan inte tänka mig annat än att de faktiskt loggar, just för också för att förenkla för support när man felsöker teven. Som en bonus har man då loggar som också kan användas för att upptäcka och fånga cardsharing.

-----

Tips till dig som skaffar TV-abonnemang: Läs igenom det finstilta. Det har nu förankring i lag.

Fast att deras boxar är det spelar ju ingen roll om du har en DB som inte kommunicerar med comhems servrar, vilket den inte behöver göra för att få information via ett CS nätverk.

Att de sedan skulle räcka till en husransakan att comhem inte får info om vad för box som används i ett hushåll har jag svårt att se.
Citera
2014-08-21, 19:35
Medlem
sebnies avatar
_killah: Menade såklart att om loggarna visar på att det är en oauktoriserad box så behövs ingen husrannsakan. Det är olovlig avkodning.
Man får ju tänka på att om ett stort företag gör en brottsanmälan på dig och visar loggar, vem har störst anledning att ljuga? Du eller företaget?
Således kommer företaget få större trovärdighet och företagets loggar kommer inte ifrågasättas i stort sett. Det är lite samma som när väktare och sådant får större trovärdighet i rätten.
Och därför det räckte för APB att ha en printscreen. Behövdes inte göras någon husrannsakan, även om man gjorde det för att förverka egendom.

Tänk såhär: Om ALLA godkända boxar "loggar in i nätet" med sin identitet i servern, och du kopplar in en box som är "tyst" så är det ju självklart att det är en olovlig box. Sedan att man kan hävda "Men har ju haft boxen avstängd och inte använt mitt abonnemang jag betalar för" lär ju komma ut i rampljuset så fort du säger upp ditt abonnemang, använder originalboxen, eller det sker ett kortbyte.
Då kommer comhem kunna se typ i en räknare på kortet att kortet varit i bruk under de perioder som servern indikerar att ditt abonnemang INTE varit i bruk. Busted!

Som sagt, det varierar mellan olika TV-operatörer.

Nu syftar vi på när man använder en Dreambox ihop med ett genuint programkort.

Använder du Dreambox ihop med en cardsharingstjänst kommer man ju kunna, när man razziar cardsharingstjänsten, att kunna ta fram loggar på vilka som har varit cardsharingstjänstens kunder (Man kan kolla bankloggar, man kan kolla vilka IPn som anslutit, beslagta servrar och kolla i dem etc), och därmed är ni busted också.
Senast redigerad av sebnie 2014-08-21 kl. 19:42.
Citera
2014-08-21, 19:41
Medlem
Citat:
_killah: Menade såklart att om loggarna visar på att det är en oauktoriserad box så behövs ingen husrannsakan. Det är olovlig avkodning.
Man får ju tänka på att om ett stort företag gör en brottsanmälan på dig och visar loggar, vem har störst anledning att ljuga? Du eller företaget?
Således kommer företaget få större trovärdighet och företagets loggar kommer inte ifrågasättas i stort sett. Det är lite samma som när väktare och sådant får större trovärdighet i rätten.

Tänk såhär: Om ALLA godkända boxar "loggar in i nätet" med sin identitet i servern, och du kopplar in en box som är "tyst" så är det ju självklart att det är en olovlig box. Sedan att man kan hävda "Men har ju haft boxen avstängd och inte använt mitt abonnemang jag betalar för" lär ju komma ut i rampljuset så fort du säger upp ditt abonnemang, använder originalboxen, eller det sker ett kortbyte.
Då kommer comhem kunna se typ i en räknare på kortet att kortet varit i bruk under de perioder som servern indikerar att ditt abonnemang INTE varit i bruk. Busted!

Som sagt, det varierar mellan olika TV-operatörer.

Nu syftar vi på när man använder en Dreambox ihop med ett genuint programkort.

Använder du Dreambox ihop med en cardsharingstjänst kommer man ju kunna, när man razziar cardsharingstjänsten, att kunna ta fram loggar på vilka som har varit cardsharingstjänstens kunder, och därmed är ni busted också.
.. fel tråd.
Citera
2014-09-03, 18:57
Medlem
Citat:

Nej det finns bara 2 typer av boxar hos Comhem som är dubbelriktade och det är VIP-boxarna och Tivo-boxarna eftersom dessa har ondemand. Att det kommer från samma kabel spelar ingen roll eftersom tv-uttaget har ett filter som spärrar retursignalen tillbaka in i nätet, därför kräver dessa boxar antingen en kabel till bredband eller en speciell kabel för att koppla in den i data-uttaget.

Således kan dom inte se om du har en Dreambox så länge du inte kopplar upp den på deras bredband, det säger dom iofs ingenting eftersom du lika gärna skulle kunna använda din Dreambox med en hel annan operatör.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2014-09-11, 09:19
Medlem
Hur tekniken används och fungerar är inget som hör hemma i Juridik, det får ni ta i något av teknik-forumen.

OT raderat.

/mod

Tillägg 2014-10-19 09:22
Åklagarens eventuella ork att utreda ett fall får ni ta i annat delforum. Det inkluderar kommentarer av typen "kör på, du kommer inte åka fast, de är för lata".
Senast redigerad av Emerain 2014-10-19 kl. 09:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in