2014-08-18, 10:01
Medlem
Batleikas avatar
Vill tipsa om möjligheten att jobba som studentinformatör. Det är ett bra extrajobb som student. Kontakta informationsenheten på resp. universitet/högskola för att få veta mer. Villkoren varierar mellan olika högskolor.

Generellt gäller att man själv kan boka in besök på gymnasieskolor för att marknadsföra sitt universitet med ett bokbord eller liknande. Man kan också få komma på högskoledagar och liknande som olika större skolor arrangerar. Man får ett fast arvode för själva jobbet plus resan betald. Kommer man från Norrland kan man alltså få betalt för att åka Stockholm-Arjeplog på en onsdag. Torsdag-fredag gör man besök på lämpliga skolor och på helgen är man hemma och softar. Jag har själv jobbat på detta sätt och var väldigt nöjd med det. Det var väldigt smidigt att kombinera med uppsatsskrivande.
Citera
2014-08-18, 12:26
Medlem
hemliga.agentens avatar
Där jag suttit tentavakt så handlade det om ca 110-130 kr/tim beroende på arbetsdag eller helgdag.

Ett krav är dock att du inte är student på samma högskola (ganska självklart) - de vill inte att studenter ska ha tillgång till kassaskåp m.m. där alla tentor finns osv.
Citera
2014-08-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Där jag suttit tentavakt så handlade det om ca 110-130 kr/tim beroende på arbetsdag eller helgdag.

Ett krav är dock att du inte är student på samma högskola (ganska självklart) - de vill inte att studenter ska ha tillgång till kassaskåp m.m. där alla tentor finns osv.

Ja däromkring kan nog lönen ligga 110 ca. Stockholms universitet betalade ut dem ersättning oxå.

Kravet på icke student är nog väldigt olika från högskola till högskola !
Då tex vissa BARA använder dina egna studenter till vakter,

Uppsala anställer bara pensionärer ej akassefolk. Ren j-a diskriminering. Vem behöver jobbet mest
Citera
2014-08-19, 16:49
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALE.P
Uppsala anställer bara pensionärer ej akassefolk. Ren j-a diskriminering. Vem behöver jobbet mest

Fy fan! Majoriteten av pensionärerna är ju de värsta arbetskollegorna man kan ha.

Hade det varit vettiga och lugna arbetskollegor så hade jag faktiskt kunna tänkt mig ha tentavakt som yrke ett bra tag - men förvirrande pensionärer som får panik på en halv sekund för ett oviktigt skitproblem, som man dessutom löser på fem sekunder till två minuter, saboterar verkligen ens arbetsliv.

Det och att arbetstiderna kan vara väldigt fucked up (07.30-13.30 - 14.30-21.00) ens sociala liv släcks totalt, finns knappt tid för tvätt eller matlagning.....
Citera
2014-08-20, 17:51
Medlem
[quote=hemliga.agenten|50003387]Fy fan! Majoriteten av pensionärerna är ju de värsta arbetskollegorna man kan ha.

Hade det varit vettiga och lugna arbetskollegor så hade jag faktiskt kunna tänkt mig ha tentavakt som yrke ett bra tag - men förvirrande pensionärer som får panik på en halv sekund för ett oviktigt skitproblem, som man dessutom löser på fem sekunder till två minuter, saboterar verkligen ens arbetsliv.

Håller med.,,rim och reson är ej deras starka sida, och inte kan dom se igenom fingrarna för minsta detalj heller. Och kan sitta förskjutna i korsord utan se framåt.

Sena att gnälla på dåliga pensioner kan dom oxå,,,,medan dom hare bättre än många andra.
Skamligt att folk som är 74! Får anställas av högskolor/uni. Yngre behöver jobben mer,
Har man fyllt 75 och är typ 10 år äldre än pensionsålder har man gjort sitt !!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in