2014-08-19, 00:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Alla vi som har en analytisk förmåga och har kunnat hålla en någorlunda balanserad syn inser såklart detta.

Det är de fanatiska rysslandshatarna, som fortsätter mala. Om det är nazismen, rysslandshatet, gas eller något annat som driver dem är osäkert.

Men vi kan börja inse att allt färre i västvärlden som tror dem. Befolkningen är inte länge med. Ledarna står och bjäbbar, men ingen svensk vill följa upp Carl Bildts bjäbbande med handling. Vare sig militärt eller ekonomiskt.

Ledarna i väst är fullständigt bankrutta. Moraliskt och politiskt.

Jag utgår dock att vi kommer att ta emot alla flyktingar som flyr undan Kievregimens bombningar...

Viktigt att visa solidaritet med offren. Öppna våra hjärtan och plånböcker. Så som ni aftonbladetnissar som hejar på Kievregimen brukar tänka.
Hur kommer det sig att de västliga ekonomierna får det stora starka Rysslands att se ut som en dvärg?
Nog för att Ryssland har militär styrka,men det beror enbart på att väst har skrotat sina försvar, Ryssland bränner 20 % av BNP på militären, börjar väst återrusta så är Ryssland snart omåkt och lämnat långt bakom.
2014-08-19, 00:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Typ Googles första:
http://www.npr.org/blogs/parallels/2014/02/27/283481587/crimea-a-gift-to-ukraine-becomes-a-political-flash-point

Nikita H stal Krim och gav Krim till Ukraina, nu..., tar Putin Krim tillbaka, eller?? Ganska enkelt pyssel...

(eller om en polisman eller mafioso tar min cykel med vapenhot, och cyklar till dig och vill ge dig min cykel som present, skulle du tar min cykel, och sega efter det att det är din??)
Vad är det för trams,bör vi ge tillbaka Dalmatien till Venedig eller Österrike Ungern? Vad säger krabaten?
Krim är sedan snart 60 år en del av Ukraina och så förblir tills dess annat beslutas och med beslut menas inte väpnad invasion.
2014-08-19, 00:56
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nej det har de inte, det har fejkats en folkomröstning under vapenhot, det är något annat.

Det enda beväpnade hotet som fanns för krimborna då var nazisterna i Kiev. De lyckades att att slippa det, vilket tyvärr inte gjorde många andra etniska ryssar från Odessa och östra Ukraina.
2014-08-19, 00:57
Bannlyst
Citat:
Vad är det för trams,bör vi ge tillbaka Dalmatien till Venedig eller Österrike Ungern? Vad säger krabaten?
Krim är sedan snart 60 år en del av Ukraina och så förblir tills dess annat beslutas och med beslut menas inte väpnad invasion.

Det är ingen trams, om Italien kommer någon gång bli lika stark som Ryss kommer de ta Dalmatien tillbaka... OT men sant

Ang Krim..., det är redan beslutat.....
2014-08-19, 01:02
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Det är ingen trams, om Italien kommer någon gång bli lika stark som Ryss kommer de ta Dalmatien tillbaka... OT men sant
Nej det kommer de inte då de italienare som en gång dominerade kuststäderna i Dalmatien rensades bort och fick fly till Italien efter VK2.
Italien skiter fullständigt i Dalmatien och skulle antagligen hellre amputera nedre halvan och ge den till kroatien om de kunde än dra på sig en till fattig del att försörja.

Krim är en del av Ukraina sedan mer än ett halvsekel, om det skall förändras så skall det göras genom folkviljan och förhandlingar, inte genom våld och invasion.
Sen kan utfallet blir detsamma men det är något annat.
2014-08-19, 01:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
Det enda beväpnade hotet som fanns för krimborna då var nazisterna i Kiev. De lyckades att att slippa det, vilket tyvärr inte gjorde många andra etniska ryssar från Odessa och östra Ukraina.
Du glömde visst den ryska invasionsarmén och den ryska säkerhetstjänsten.
2014-08-19, 01:03
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Nej det kommer de inte då de italienare som en gång dominerade kuststäderna i Dalmatien rensades bort och fick fly till Italien efter VK2.
Italien skiter fullständigt i Dalmatien och skulle antagligen hellre amputera nedre halvan och ge den till kroatien om de kunde än dra på sig en till fattig del att försörja.

Krim är en del av Ukraina sedan mer än ett halvsekel, om det skall förändras så skall det göras genom folkviljan och förhandlingar, inte genom våld och invasion.
Exakt, Dalmatien var en del av Republiken Venedigs handelsimperium och hade inget med nationalstaten Italien att göra.
2014-08-19, 01:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Typ Googles första:
http://www.npr.org/blogs/parallels/2014/02/27/283481587/crimea-a-gift-to-ukraine-becomes-a-political-flash-point

Nikita H stal Krim och gav Krim till Ukraina, nu..., tar Putin Krim tillbaka, eller?? Ganska enkelt pyssel...

(eller om en polisman eller mafioso tar min cykel med vapenhot, och cyklar till dig och vill ge dig min cykel som present, skulle du tar min cykel, och sega efter det att det är din??)
Sorry, inga djävla bloggar som "bevis". Berätta du hur Krim blev stulet av Ukraina. Och vem var Nikita H?
2014-08-19, 01:10
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att de västliga ekonomierna får det stora starka Rysslands att se ut som en dvärg?
Nog för att Ryssland har militär styrka,men det beror enbart på att väst har skrotat sina försvar, Ryssland bränner 20 % av BNP på militären, börjar väst återrusta så är Ryssland snart omåkt och lämnat långt bakom.

1. Det är en kalkylfråga. BNP är mer av ett omsättningsmått -> ifall vi gör exemplet med ditt eget bankkonto så blir omsättningen låg ifall man bara räknar insättningar, skaffar man fler konton och flyttar runt pengarna så blir det många insättningar och därför hög BNP. -> det är anledningen till att ekonomer oftast bara bryr sig om BNP förändringar, negativa sådana anses vara mycket negativt för samhällsekonomin kombinerat med inflationen. Vidare måste man vid nivå jämförelser ta hänsyn till lånenivåer och valutavärderingar. Hela grejen med den Ryska ekonomin är att det är en låglånenivå i ett lågskattesystem med väldigt konservativa kalkyler.

2. Intresset för en militär standoff med Ryssland är nog essentiellt noll. Däremot kan det ju finnas ett intresse för lite gruff i syfte att hålla de militära spenderingarna vid liv.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Militära fältransoner var ju det första USA bidrog med då man inte ville bidra med vapen. Det är mer praktiskt i fält än vanlig mat som måste lagas av kock i fältkök och är ju inte något tecken på generell matbrist. Eller tror du att det råder matbrist i USA:s armé också? Eller den svenska, eller den brittiska, eller den franska, eller... ... ... ? Alltså, att man använder fältransoner är en praktikalitet och inget tecken på matbrist.

Och du, ditt inlägg handlade om matbrist så då undrar jag vad bilden hade med det att göra? Att man slösar med meloner eller vad tusan ville du ha sagt med den?

1. Alltså fryskonserver och nödmat anses inte fullgott åtminstone i vårt klimat. Det är något som man kan pyssla med 1 vecka eller 2. I övrigt så är metoden snarare ett tecken på att de initialt tänkte köra utan underhållslinjer och därför gav förbanden käk för två veckor innan de körde iväg.

2. Risken för matbrist i Ukraina verkar inte överhängande såvida de inte tvångstagit alla bönder till armén. I Donetsk eller Luhansk däremot torde den vara överhängande, även om rapporterna därifrån verkar tyda på att de bytt taktik i U.A. och inte längre engagerar de pro-ryska förbanden utan mest jagar efter civilister samt försöker ödelägga infrastrukturen. [Eller med andra ord verkar det sett till rapporterna som att de kommer att ge sig, men inte med mindre än att infrastrukturen är förstörd såvida de inte tagit lånelöftet om Marshallhjälp på lite för stort allvar - kostnaderna för det borde väl uppgå till runt $10-50B redan idag].
2014-08-19, 01:13
Bannlyst
Citat:

Jag är kroat sa jag, och du vet bättre eller? Istra (istrien, folk menar jag) älskar mer Italien än Kroatien, tyvärr. Jag är från Vukovar, och kan mycket mer om kriget än du, och många som skriver här. Jag..., nej, kommer aldrig att skriva det jag upplevde. Och du sitter här och spelar tuff, men HS rekryterar, kom bara med...
2014-08-19, 01:16
Medlem
bernad_laws avatar
Det är tillåtet att diskutera FIFA, UEFA och så vidare om det har EN TYDLIG KOPPLING till Ukrainakrisen.

Vad som INTE är tillåtet är att "baksätesmoderera" eller komma med inlägg som enbart är personfokuserade. Varningar utdelade. /Mod
2014-08-19, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sorry, inga djävla bloggar som "bevis". Berätta du hur Krim blev stulet av Ukraina. Och vem var Nikita H?

Om du inte vet vem är Nikita Khrushchev (Nikita Hruščov) då kan du gå och sova..., dvs tack för i kväll, eller i natt, och sov gott. Och här Twitter och Blogg är dem bästa källorna. Jag sa bara att det kom först på listan, wiki har mycket mer att läsa på...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in