2014-08-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan till stora delar hålla med dig. Men Sverige är väl i dagsläget inte mer belånat än 40 % av BNP i dagsläget (staten). Vilket ä relativt lågt jämfört med andra länder. Så visst finns det ett låneutrymme.

Sedan tillkommer givetvis kommunala, privata och företagslån etc. Men vi har ju redan genomlevt en sådan kris på 90-talet, med känt utfall. Och eftersom bolånen är utspridda på så många hushåll, tror jag inte att det är en lika stor risk ur ett nationellt perspektiv.

Men jag är heller ingen anhängare av dagens massinvandringspolitik, men kan bara konstatera att politikerna heller skär ned på andra områden, höjer skatterna eller till och med lånar för att ha råd med en "human flyktingpolitik". Det är en slutsats vi kan dra av historien och det ser (tyvärr) ut som att det finns en majoritet i landet för denna politik.

BNP är en opålitlig siffra att mäta emot - delvis för att en stor del av BNP utgörs av lånade pengar.

Problemet med bolånen är att dagens bostadsmarknad är ett pyramidspel. Svenskarna är betydligt mer exponerade nu än de var på 90-talet och ändå rasade fastigheter med 40% i värde. Problemet är att hushållen/BRF har tagit ännu större risker nu än då.
Citera
2014-08-18, 22:52
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-topp-ar-stor-orden-pa-twitter-men-blir-knapptyst-nar-han-far-svar-pa-tal/

Det är ju omkostnaderna också!!!

på dig själv!
Citera
2014-08-18, 22:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Nej det har ni inte, speciellt inte i plural.

Jodå, vi har statens egna utredning från 2006 av Jan Ekberg som genom en mycket konservativ beräkning ger en kostnad på 1,5-2% av BNP. Detta var 8 år och runt 600 000 tusen invandrare sedan. Kostnaderna är avsevärt mycket högre idag.
Citera
2014-08-18, 22:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Staten?
Ha, ha. Du är en sån pajas som tror staten har pengar till allt.

Givetvis kommer inte staten att rädda några bolånetorskar. Det gjorde man inte på 90-talet och det kommer man inte att göra nästa gång.

Men med bankerna och all världens lycksökare är det en helt annan sak. Då finns det alltid pengar...att det sedan går ut över svenska fattigpensionärer, skolelever, sjuka, arbetslösa - spelar ingen som helst roll. Bara vi är humaaana...en humanitär STORMAKT blir vi!
Citera
2014-08-18, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har alltid argumenterat emot SD men överväger nu en röst på dem men det är inte bestämt än. Annars blir M.

Nu är jag väldigt emot att lägga mig i folks åsikter, men allvarligt, funderar du fortarande?

Det var väl glasklart vad du har att välja emellan. Välfärdsbroms eller asylbroms.
Citera
Medlem
Ja då vet man vad man ska säga när man går hem från jobbet den 12 september.

Moderaterna borde göra en melodi där alla kan sjunga med tårblänkta ögon :

" öppna ditt hjärta och låt alla som vill komma in "
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ha, ha. Du är en sån pajas som tror staten har pengar till allt.

Givetvis kommer inte staten att rädda några bolånetorskar. Det gjorde man inte på 90-talet och det kommer man inte att göra nästa gång.

Men med bankerna och all världens lycksökare är det en helt annan sak. Då finns det alltid pengar...att det sedan går ut över svenska fattigpensionärer, skolelever, sjuka, arbetslösa - spelar ingen som helst roll. Bara vi är humaaana...en humanitär STORMAKT blir vi!

Staten har heller inte förlorat en krona på stöd till bankerna. Tvärtom har de tjänar en del på det.
Citera
2014-08-18, 22:58
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Så du tror verkligen på att invandrare kostar lika mycket som all sjukvård, socialtjänst, pensioner, sjukersättnigar, osv? Är det så här det funkar att vara rasist: Man hör något som stämmer med ens rasistiska uppfattning, och då tror man på det direkt eftersom man blir "bekräftad"? Är det så ni fungerar?

Nej. Man läser "rasisternas" böcker och statliga rapporter och drar rationella slutsatser om Ullenhag och gänget eller dess kritiker är närmare sanningen.

Förövrigt så har ingen påstått att invandrare kostar lika mycket som all sjukvård, socialtjänst, pensioner, sjukersättningar förutom du och kanske trollen på Inte Rasist Men.

Tullbergs kostnad är 120 miljarder i direkta kostnader och ungefär lika mycket i indirekta kostnader i form av högre svensk arbetslöshet pga undanträngningseffekter och liknande. Landstingens budget är 270 miljarder kr.
Citera
2014-08-18, 22:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Nu är jag väldigt emot att lägga mig i folks åsikter, men allvarligt, funderar du fortarande?

Det var väl glasklart vad du har att välja emellan. Välfärdsbroms eller asylbroms.

Ja jag funderar fortfarande för om vänstern får makten kommer invandringen bli minst lika hög och bidragen kommer bli ännu högre.

Detta skulle vara en katastrof för landet.
Citera
2014-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Staten har heller inte förlorat en krona på stöd till bankerna. Tvärtom har de tjänar en del på det.

Du menar stimulanspaketen som staten inte fått en enda pant från bankerna för?
Citera
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Varför ska din äganderätt till sommarstugan gå före invandrarnas rätt till tak över huvudet? Eller menar du på fullaste allvar att du tycker dig kunna ana en skillnad mellan att konfiskera din sommarstuga jämfört med att tvångsbeskatta dig så att du finansierar världens mest generösa invandringspolitik. Egendom som egendom. Vakna för helvete.
Massinvandringen kräver sin tribut, lyssna på Reinfeldt.

Några hundra mer eller mindre i månader spelar inte så stor roll men att beslagta min sommarstuga där sätter jag punkt. Har lagt ner mycket tid och pengar på den och jag och min nära släkt spenderar i stort sett varje Jul och midsommar där! Min sommarstuga behöver dem inte!

Dem kan väl bygga upp lite nya bostäder närmare staden? Två flugor i en smäll, jobb och bostäder?

Diskuterade Reinfeldts tal och migrationsverkets extra pengar med en god vän idag och då sa han något bra även om jag inte först uppfattade det som så. När jag sa att 48 miljarder över 4 år inte var så farligt för Sverige så svarade han:

"Nej, men 4.8miljarder hade kunnat höja månadslönen för 100 000 sjuksköterskor med 4000 kr. Vissa ändamål finns det gränslöst med resurser till andra inte."

Jag måste erkänna att min första tanke var att min goda vän kanske inte alls var så god utan kanske faktiskt var rasist? Jag sa något i stil med att det var väl ändå en stark åsikt, betackade mig och sa att jag glömt att jag skulle träffa min sambo och stack. Efter att ha gått och tänkt på det ett tag tycker jag faktiskt att det är för djävligt! Politiker vill ha min sommarstuga och säger att det ej finns resurser till att ge sjuksköterskor drägliga löner hur kan det då finnas pengar till migrationsverket?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Sedan får man inte glömma bort att folk älskar smicker. När Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt utropade Sverige till "humanitär stormakt" utbröt det fullt jubel på Norrmalmstorg. Jaja, om Sverige är en stormakt får väl Reinfeldt ta rollen som teaterkungen i detta sorgliga lustspel.
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Statsministern smickrar ofantligt många svenskar. Statsministern, som visar sig vara en riktig ledare, bara bekräftar det många svenskar redan vet, nämligen att Sverige är världens bästa land och att svenskarna är världens godaste människor. Sverige är en humanitär stormakt.

Ser ut som om jag fått konkurrens

Hur som helst. Man ska inte underskatta svenska folkets dumhet. Cirkusdirektör Reinfeldt stora trollerinummer var välregisserat. Om det kommer blåa duvor ut ur hatten eller om det blir röda kaniner får vi se den 14 september.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-18 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in