2014-08-18, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för trevligt svar!

Flera av statsministerns åsikter delar jag inte. Det innebär dock inte att han och hans närmaste är dumma i huvudet, vad vi här på flashback än ger honom för öknamn. Hans agerande under hela den åttaåriga regeringsperioden är präglats av att han och hans närmaste är förberedda och hela tiden har jaft siktet inställt långt fram i tiden. Man tar två steg framåt och blir kritiken för hård tar man bara ett steg tillbaka. Ibland har det gått bra, ibland har det gått mindre bra. Men de små stegen framåt eller bakåt är inte det viktiga, det viktiga är målet man har haft.

Man ska ju inte överdriva vad som sagts i ett sommartal, men nog vet han vad ha sa. Och han tänker såklart längre fram än en vecka i taget. Faktiskt tror jag inte att statsministern är särskilt intresserad av personlig makt. För mig framstår han som en karl som tror på det han säger och att det för honom är viktigare att de idéer han har förverkligas, än att han själv får vara i rampljuset.
Hans bok " Det sovande folket" är från 1993. Så visst kan man säga att han tänkt långt fram i tiden. Kanske är det en början på slutmålet vi börjar se nu, dvs visionen om avskaffandet av den generella välfärdspolitiken i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_sovande_folket
Citera
2014-08-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Eftersom du med säkerhet vet att det är lögn har du ju satt dig i en knepig sits. Vad kostar detta då?

Allt annat än vedertagna uträkningar med adekvata siffror, tillskriver dig ett självmål.
Vad jag vet är det en Flashbackmyt på lösa grunder.
Citera
2014-08-18, 22:01
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi ligger näst bäst till i Europa för den här faktorn. Endast Luxemburg är bättre.
Jag råder dig att söka mer fakta och ordbajsa mindre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsskuld

Fel att endast Luxemburg är bättre. Har för mig att Estland ligger bäst och ett antal länder till före. Däremot ligger Sverige på en relativt bekväm nivå - än så länge. Ett större problem är ju hushållens skuldsättning.
Citera
2014-08-18, 22:04
Bannlyst
Citat:
OK, min avsikt var att påvisa storleksordningen i detta gentemot statsbudgeten.
Och jag vidhåller att det är en kostnad som landet kan klara av i dagsläget.

Vår statsminister har just i ett tal till nationen sagt att vi har inga pengar, inte en krona kvar till NÅGOT annat än MASSINVANDRINGEN.

Låter det som att det finns utrymme, mer flexibilitet eller ens en krona kvar i skattkistan? Allt är slut. Arbetsförmedlingen har slut på pengar.

Men vi har råd, hur då?
Citera
2014-08-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Beror på vad man inkluderar. Enligt Tullberg så ligger de direkta kostnaderna på runt 120 miljarder och de indirekta där man även räknar med undanträngningseffekter för svenskar på ungefär samma storleksordning.

Frågan är ganska meningslös om man inte först bestämmer metodologin och dess begränsningar. Snällsummeberäkningen ligger på runt 80miljarder om året och breda beräkningar på flera hundra miljarder.
Tullbergs "metodologi" är inte accepterad som ekonomisk vetenskap och kan betraktas som rena gissningar. Det vore kanske intressant om 5 till nationalekonomer kom fram till samma gissning eller höll med om slutsatserna men så är inte fallet vad jag vet. Att EN person tycker eller skriver något betyder inte att det är automatiskt blir fakta. (På Flashback kanske, men inte i verkligheten).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för trevligt svar!

Flera av statsministerns åsikter delar jag inte. Det innebär dock inte att han och hans närmaste är dumma i huvudet, vad vi här på flashback än ger honom för öknamn. Hans agerande under hela den åttaåriga regeringsperioden är präglats av att han och hans närmaste är förberedda och hela tiden har jaft siktet inställt långt fram i tiden. Man tar två steg framåt och blir kritiken för hård tar man bara ett steg tillbaka. Ibland har det gått bra, ibland har det gått mindre bra. Men de små stegen framåt eller bakåt är inte det viktiga, det viktiga är målet man har haft.

Man ska ju inte överdriva vad som sagts i ett sommartal, men nog vet han vad ha sa. Och han tänker såklart längre fram än en vecka i taget. Faktiskt tror jag inte att statsministern är särskilt intresserad av personlig makt. För mig framstår han som en karl som tror på det han säger och att det för honom är viktigare att de idéer han har förverkligas, än att han själv får vara i rampljuset.

Nja, som statsminister så tror jag nog att han är intresserad av personlig makt. Den ger honom en helt ny karriär med ännu bättre betalt efter valet. Med tanke på att Borg sagt att "det går åt helvete 2018" så kan man inte lova guld och gröna skogar till en väljarkår som matas med floskler och myter i alla år. Nu visar sig lögnerna i statens finanser och det är dags att bekänna färg. Han framstår då som "ärlig" - den svåraste egenskapen en politiker någonsin kan uppvisa. Samtidigt som han raserar vänsterblockets hjärtefråga så öppnar han upp för att föra en annan invandringspolitik i ett led att försöka locka tillbaka alla förlorade röster. Skillnaden mellan blocken är på sin lägstanivå just nu och majoriteten av vänsterblockets väljare är just de som jobbar inom "välfärdssektorn". Kort och koncist försöker han sno röster från alla partier som propagerar fortsatt massinvandring.

Han har öppnat upp för att göra en kovändning precis innan valet och säga stopp till mer invandring.
Senast redigerad av Cuneiforme 2014-08-18 kl. 22:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Vår statsminister har just i ett tal till nationen sagt att vi har inga pengar, inte en krona kvar till NÅGOT annat än MASSINVANDRINGEN.
Nej, det har han inte sagt.
Citera
2014-08-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Kan du hänvisa, länka till den undersökningen?

Finns redan i tråden.
Citera
2014-08-18, 22:06
Medlem
Citat:
Vad jag vet är det en Flashbackmyt på lösa grunder.

"Vad du vet"??? Du kan alltså inte belägga ditt påstående??
Citera
2014-08-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Fel att endast Luxemburg är bättre. Har för mig att Estland ligger bäst och ett antal länder till före. Däremot ligger Sverige på en relativt bekväm nivå - än så länge. Ett större problem är ju hushållens skuldsättning.
Poängen är att det är helt uppenbart att den svenska statsskulden inte är ett problem.
Citera
2014-08-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
"Vad du vet"??? Du kan alltså inte belägga ditt påstående??
Det är inte upp till mig att belägga ett påstående som kommer från dig eller någon annan.
Citera
2014-08-18, 22:08
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nu får det för SATAN vara [...] vämjligt jävla förljuget känslopjunk!

Du har så klart rätt. Som vanligt. Men du måste veta att smicker är mycket svårt att motstå. Här står statsministern och smickrar väldigt många svenskar. Han berömmer oss likt en småskolefröken berömmer sina telningar. Statsministern står och säger att Sverige är världens bästa land och att vi är världens utan konkurrens godaste människor.

Statsministern bekräftar många svenskars självgoda självbild, när han i praktiken står och säger att Sverige kan ta hand om alla världens människor. Här kan alla få en fristad och tas om hand av Sverige och svenskarna. Betydligt fler än du tror mår jättebra, när han säger så. Det spelar ingen roll att smickret i alla delar saknar någon som helst anknytning till verkligheten. Det spelar ingen roll.

Liknelsen är långsökt, men du kan tänka på Sverige som den där sekten i Sydamerika, i Guyana eller Surinam tror jag det var, som leddes av den galne Jim Jones-nånting. Han fick hela sekten att begå kollektivt självmord. Visst var han tvungen att tvinga vissa av sektmedlemmar som inte var helt övertygade om förträffligheten i kollektivt självmord, men majoriteten trodde onekligen på galenskapen. Sverige är lite som den sekten, när det gäller invandringen.

Alltså kommer dagens uppenbara galenskap inte att upphöra. Den kommer att fortsätta. Den kommer att öka. Som den där amerikanska rockgruppen sjöng på 70-talet, you aint seen nothin yet.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-08-18 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in