2014-08-17, 19:01
Medlem
Zhuguliangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du kan inte få G, utan betygsskalan är U, B, Ba samt AB. I stigande ordning.

Advokat kan du bli oavsett vilka betyg du har. Har du betyg och extrameriter som ligger under en sådan nivå att tingstjänstgöring inte kan påräknas innebär att du inte kan bli notariemeriterad. Det är korrekt. Genom att inte bli notariemeriterad stängs vissa dörrar, men givetvis inte alla. I tingstråden har det också talats om vissa alternativa tillsättningssätt, men det får du läsa mer om i den tråden.

Jag vill, rent upplysningsvis, tillägga att det torde vara svårare att få B i alla kurser än AB i alla. Har du något som helst intresse för juridiken så kommer du alltid att klämma in några Ba:n samt AB:n. Inte minst under fördjupningskurserna, där till och med personerna som gjorde bort sig gång efter gång på grundkurserna lyckas få AB.

Svarade inte ritktigt på frågan, utan mer en knäpp på min näsa.
Citera
2014-08-17, 19:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Svarade inte ritktigt på frågan, utan mer en knäpp på min näsa.
Det svarar ju visst på frågan. En person med raka B:n kommer inte att vara arbetslös, men kommer samtidigt inte ha möjlighet att gå till toppjobben. Detta utesluter ju givetvis inte att personen tar den långa vägen och arbetar sig uppåt, i den mån det är möjligt.
Citera
2014-08-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirr
Högskoleprovet! Det ser ut som att du kan förbättra ditt förra resultat med lite plugg bara. Sen kanske du redan har poängen som krävs för utbildningen, kolla : http://statistik.uhr.se/

Jo det verkar smartare att bara satsa på högskoleprovet just nu. Sen har jag VG i några kurser som jag borde kunna göra ganska snabbt via distans efter att jag är klar med provet. Matte är min akilleshäl både i betygen och på högskoleprovet så det vore kanske bra att göra Matematik A igen före jag skriver provet, även om det är tidskrävande. Tack för hjälpen!
Citera
2014-08-17, 19:25
Medlem
Bische10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crybabycry
Precis denna fråga jag söker svar efter. Någon som vet om det är samma upplägg även till hösten? Alltså först upprop 21/8 och sen startar "nollningen" i september? Alltså juristprogrammet i Stockholm.

Vi har upprop 25:e och samma dag börjar även nollningen (som håller på i lite drygt en vecka). Undervisningen däremot, börjar inte förens den första september. UU.
Citera
2014-08-17, 19:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crybabycry
Precis denna fråga jag söker svar efter. Någon som vet om det är samma upplägg även till hösten? Alltså först upprop 21/8 och sen startar "nollningen" i september? Alltså juristprogrammet i Stockholm.

Same procedure as last year.
Citera
2014-08-18, 04:16
Medlem
prOGramrebells avatar
Är lite färsk på ämnet men vågar ställa frågan ändå som säkerligen har besvarats redan men utan att jag återfann svaret;

Går det att studera någon kurs(er) innan man börjar juristprogrammet så att det underlättar lite med tid alternativt att man får en paus när programmet läser nämnd kurs?

Läst om såväl Juridisk Översiktskurs som mest verkar aktuell för Uppsala, medans JIK verkar mer aktuell för Stockholm. Går det att tillräkna sig jök/jik i sitt program med andra ord och vilket/vilka kurser gäller för vilka universitet?

Mvh
Citera
2014-08-18, 10:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prOGramrebell
Är lite färsk på ämnet men vågar ställa frågan ändå som säkerligen har besvarats redan men utan att jag återfann svaret;

Går det att studera någon kurs(er) innan man börjar juristprogrammet så att det underlättar lite med tid alternativt att man får en paus när programmet läser nämnd kurs?

Läst om såväl Juridisk Översiktskurs som mest verkar aktuell för Uppsala, medans JIK verkar mer aktuell för Stockholm. Går det att tillräkna sig jök/jik i sitt program med andra ord och vilket/vilka kurser gäller för vilka universitet?

Mvh

Nej.
Citera
2014-08-18, 14:09
Medlem
Bische10s avatar
Hur står sig det svenska juristprogrammet mot andra, internationella program? För att konkretisera (jag antar att programmen skiljer sig åt på olika skolor i landet) så säger vi UU's program.

Hur ser chanserna ut att efter examen på UU göra karriär inom juristyrket i, låt säga, Tyskland eller USA?
Citera
2014-08-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bische10
Hur står sig det svenska juristprogrammet mot andra, internationella program? För att konkretisera (jag antar att programmen skiljer sig åt på olika skolor i landet) så säger vi UU's program.

Hur ser chanserna ut att efter examen på UU göra karriär inom juristyrket i, låt säga, Tyskland eller USA?

Jag tror att de största hindren som existerar inte nödvändigtvis har att göra med det svenska Juristprogrammets kvalitet. Det är nog så att utbildningen som sådan (oavsett land) i hög grad fokuserar mycket på det inhemska rättsväsendet, vilket skapar en rättskunskaplig (är det ens ett ord?) barriär länderna emellan.
Citera
2014-08-18, 15:21
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bische10

Hur ser chanserna ut att efter examen på UU göra karriär inom juristyrket i, låt säga, Tyskland eller USA
?
Fantastiskt bra, när väl Tyskland och USA har implementerat alla svenska lagar och anammat den svenska rättskulturen. Framtills dess, inte alls.
Citera
2014-08-18, 20:04
Medlem
Hej.

Hur ser nollningen ut på UU nuförtiden? (Visst tar den sin början den 25:e?) Läste ett gammalt inlägg här i "Juristprogrammet"-tråden från 2009 om just UU-nollningen, men det vore välkommet med en aktuellare redogörelse.
Citera
2014-08-18, 20:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Hej.

Hur ser nollningen ut på UU nuförtiden? (Visst tar den sin början den 25:e?) Läste ett gammalt inlägg här i "Juristprogrammet"-tråden från 2009 om just UU-nollningen, men det vore välkommet med en aktuellare redogörelse.
Event: https://www.facebook.com/events/604928819581266/?fref=ts
Folder: http://www.jf-uppsala.se/wp-content/uploads/2014/07/Reccefolder-HT14.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in