2014-08-18, 00:16
Medlem
thejams avatar
För att det endast kostar ett par hundralappar mer än att ta bilen, och det är fan värt att ta bilen istället och ha det sjukt bekvämt. Bekvämt menar jag att man kan oftast kan ställa bilen utanför stället man ska till, man slipper passa tider och få vänta 15 min pga missat tåg, osv osv.
Citera
2014-08-18, 00:17
Medlem
Millediablos avatar
5. För mycket folk, Stockholms kollektivtrafik är inte anpassad till folkmängden. 1 trappa i mitten kopplar ihop blå linje med resten, en (1)!
Citera
2014-08-18, 00:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David.L85
Vad är den största orsaken som hindrar dig från att åka kollektivt?

1. Höga kostnader
3. Otillgänglighet
4. Obekvämlighet
5. Annan orsak
Max en avgång i timmen, i vissa fall (vanlig rutt) skulle det ta mig 5-6 timmar att åka 2 mil ToR. Det blir dessutom någon tia billigare för mig att ta bilen, även med värdeminskningen inräknad. Nej, är inte obstinat motståndare till att åka kollektivt, men cykel plus bil är i 95 procent av fallen ett bättre alternativ för mig.

Vad som skulle krävas för mig att börja åka kollektivt är alltså att de ökade avgångarna till 2-3 gånger så många (beroende på tid på dagen) och sänkte priset till en tredjedel av idag. Sedan funderar man ju på hur sunt det är att köra en 10 tons buss med en chaufför som kostar 500 kr/timme när många avgångar bara har 4-5 passagerare.
Citera
2014-08-18, 01:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
För att det endast kostar ett par hundralappar mer än att ta bilen, och det är fan värt att ta bilen istället och ha det sjukt bekvämt. Bekvämt menar jag att man kan oftast kan ställa bilen utanför stället man ska till, man slipper passa tider och få vänta 15 min pga missat tåg, osv osv.

Kollektivt kostar 830 spänn här, bil motsvarande användning 4000 kr. Man får ju räkna in allmän värdminskning, bensin, slitage, reparationer. Alltså vad det kostar att hålla sig med bil.
Citera
2014-08-18, 01:44
Medlem
Det beror ju på var man bor, men för mig så går bussarna för sällan och i regel så åker de rejäla omvägar dit jag ska som gör att det tar fruktansvärt mycket tid.

När jag gick på gymnasiet spenderade jag ca 2 timmar på att ta mig dit och tillbaka varje dag. Då ett skolår består av 178 dagar (exakt siffra kanske varierar) blir det efter tre år på gymnasiet omkring 1068 timmar som jag spenderat på bussar. Bussar som man ibland fick springa till för att hinna med, och andra gånger stod och väntade på för att till slut inse att den inte skulle komma. Som jag allt som oftast tvingades stå upp på för den var full. Inklämd mellan småbarnsmammor med skrikande ungar och invandrargäng. Om jag hade haft tillgång till bil hade det varit ungefär en fjärdedel av den tiden. Den sträcka som tog en timma kollektivt tog nämligen knappt en kvart med bil.

De som åker buss (förutsatt att man inte bor centralt utan behov att göra så) är de som inte har tagit körkort eller råd med en bil. Förhoppningsvis blir jag aldrig en av dem igen.
Senast redigerad av Rastapopulos 2014-08-18 kl. 01:47.
Citera
2014-08-18, 04:59
Medlem
sommarlovs avatar
I Stockholm är det verkligen inte "för dyrt".

Det är andra saker som bristande punktlighet på bussdjävel!

Därför tar jag bilen, trots att det blir både dyrare och att jag måste resa tidigare på morgonen för att slippa de värsta köerna...
Citera
2014-08-18, 05:21
Medlem
Får man ta alla punkterna?

Nähä, vad räknas lång restid då in i? punkt 4 obekvämlighet?

1. hög kostnad? jo visst, jag,tjejen och svägerskan tar bil tillsammans på en sträcka och bensinen kostar ca 190 spänn som vi delar på, EN bussbiljett på sträckan kostar 174 kr....!

2. förseningar? jodå, ALLTID minst 10 minuter sent framme, ibland uppåt halvtimmen, en gång "tvingades" bussen vänta en timme på busstationen därför att folk från ett försenat tåg skulle med bussen.....när vi avgick var det bara 25 minuter till nästa buss skulle gå....

3. otillgänglighet? jo visst, 4-5 turer dagtid, 1 kvällstid, 7 km till busstationen.

4. obekvämlighet?? jajamännsann, sitta i ett litet skitit utrymme där folk närmast avsiktligt tycks kleta allt de kan på säten/fönster/armstöd mm med skrikande tonåringar på alla sidor som antingen härjar runt eller pratar non-stop i mobilen, vi snackar alltså om timmar här. bussturen tar mer än dubbelt så lång tid som sträckan gör med bil

5. annan orsak, jo då, personalen är ofta otrevlig som få och borde verkligen gå i kurs om hur man bemöter människor på ett vänligt sätt. Kundtjänsten totalt inkompetent och kan inte ens säga busstider, busskort funkar sällan så man måste ändå ta med sig pengar för säkerhets skull men man får ändå en utskällning för att ens kort inte funkar eller om man inte har EXAKT på kronan jämna pengar.
Citera
2014-08-18, 06:04
Medlem
kryptonits avatar
Citat:
Vad är den största orsaken som hindrar dig från att åka kollektivt?

1. Höga kostnader
2. Förseningar
3. Otillgänglighet
4. Obekvämlighet
5. Annan orsak
6. Ingen orsak alls

Det är väldigt många stockholmare som uttryckt sig tycker jag.

Varför jag valt att åka kollektivt/inte åka kollektivt de senaste åren:
- Resor inom jobbet <40 mil. Egen bil, då tåg har varit en större kostnad (1) samt ett problem med tider som måste passas och transport mellan resmålet och stationen (4)
- Bo på landsbygden och pendla till jobbet (7 mil) = bil. Alternativ = gå 2 km till närmsta busshållplats, ta buss till närmsta stad, gå 1/2 kilometer, vänta på tåg till Stockholm, tunnelbana så långt det går, byte till buss sista biten. (1) (3) (4)
- Bo på landsbygden och pendla till jobbet (6,5 mil) = bil. Alternativ = gå 2 km till närmsta busshållplats, ta buss till närmsta stad, byta till annan buss. Alternativ sista resväg (gå 1 km/buss) (1) (3) (4)
- Pendling mellan 2 större städer med bra kommunikation - kollektivt. ca 20% av resorna gjordes dock med bil (2)

Stockholm och dess närområden har enligt min åsikt väldigt bra kollektivtrafik. Den enda anledningen till att inte åka kollektivt där är (4)
Citera
2014-08-18, 08:03
Moderator
tobess avatar
Citat:
nä, men dem turerna jag åker brukar landa på 100-120kr bensin tur&retur. åker jag tåget så landar jag på 115.

ja tänker såhär: vill man motivera kollektivt så ska de förutom (bekvämlighet, tillgänglighet etcetc) vara så pass låga kostnader att BIL ö.h.t inte ska vara ett alternativ..

Fast du kan ju inte bara räkna bensinkostnader när du kör bil.

Du har ju försäkringar, reparationer, oljebyten, slitagedelar (däck, vindrutetorkare o.s.v. o.s.v.) som måste bytas med jämna mellanrum.

Plus givetvis parkeringskostnader och vägtullavgifter.

Troligen räcker pengarna som du lägger på försäkringen redan det till ett månadskort.

Största anledningen för mig att jag inte åker kollektivt i någon större utsträckning är nog

a) Bekvämlighet, jag betalar hellre lite mer för att kunna åka när jag vill och vart jag vill utan att behöva trängas med en massa andra idioter

och

b) Tillgänglighet, i vissa fall går det helt enkelt så pass mycket snabbare att ta bilen än att behöva byta mellan olika linjer för att ta sig från A till B.
Citera
2014-08-18, 09:04
Medlem
Kollektivt? Där jag bor finns det inga bussar efter kl 19. Inga alls på helgerna.
Citera
2014-08-18, 09:13
Moderator
Siegfrids avatar
I min bil är det lungt, rent, städat och precis min musik som hörs. Inga tiggare, gatumusikanter, hippies, skräniga tonåringar eller otvättat/ ohyfsat folk.
Dessutom är det dyrt med kollektiv trafik. En enkelbiljett med SL i en zon kostar 36 kronor, det motsvarar 2 mils bilkörning enligt skatteverkets schablon. (18 kr/mil). Kollektivtrafiken tillåter inte att du tar med dig skrymmande bagage, min bagagelucka rymmer 513 liter. Jag kan ta med mig frugan utan att det kostar extra.
Behövs mer argument?
Citera
2014-08-18, 09:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
nä, men dem turerna jag åker brukar landa på 100-120kr bensin tur&retur. åker jag tåget så landar jag på 115.
Om du betalar 120kr bensin per gång har du tjänat ihop ett månadskort på en vecka. Jag åker mycket kollektivt men de anledningar som skulle kunna få mig att inte vilja är alla jävla dumförseningar, ställa in tåg utan anledningar, ta fyra timmar på sig för att reparera en jävla växel som måste vara från 1934 med tanke på hur ofta den pajar, och så vidare.

Ja och så alla andra som åker. Eller snarare inte när de åker, utan när man ska av/på eller gå runt på stationen och de står/går i vägen hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in