2014-08-17, 13:23
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-Freud
Jag delar din uppfattning. Nu måste S förklara var de står. Skall de hålla med FR om att all potentiell välfärdsökning istället skall gå till en okontrollerad invandring som de flesta, och definitivt Löfven och Reinfeldt själva, är medvetna om är helt ohållbar inte bara på lång sikt utan även under nästa mandatperiod. Skall Löfven ställa upp för detta och tala om för kvinnorna i kommunal etc. att pengarna går till ekonomiska flyktingar (till största delen). SD är redan idag näst största parti iallafall inom vissa delar av LO. Skall en Socialdemokratisk statsminister vara den som raserar den svenska välfärden? Jag kan inte tro det.

Jag hoppas att detta är en så kallad "signalering" till Löfven att detta kommer att kosta så antingen löser vi detta tillsammans eller så går det åt helvete. Fyra år till med denna politik och både M och S är långt under 20% och SD är största parti. Vad de behöver är ett alibi för att genomföra en förändring och det alibit är ett ökat SD, vilket är den första konsekvensen av gårdagens tal. De är väl medvetna om att den förda politiken inte stöds av en majoritet av befolkningen även om majoriteten av kritikerna inte röstar SD 2014. Så kanske är detta en invit till en SM regering som för en ansvarsfull invandringspolitik. Jag hoppas detta är skälet till uttalandena.

Har jag fel och sjuklövern verkligen är så djävulska som de verkar är nog Sverige slut som nation inom 20 år med ett totalt haveri redan inom nästa mandatperiod. Vi talar ju om snart 1 miljon invandrare per mandatperiod. Alltså två Göteborg eller tre Malmö...
Du har fel, Reinfeldt är precis så vansinnig som han verkar. Den enklaste förklaringen är oftast den bästa.
Citera
2014-08-17, 13:24
Medlem
Solrozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag förstår inte vad problemet är.
Det enda som är bra med Reinfeldt är ju hans solidaritet i invandringsfrågan och hans tydlighet mot rasism.

Men visst blir det svårt att fortsätta sänka skatterna samtidigt som asylmottagandet ökar. Vilket han då ärligt och öppet går ut med nu. Det är väl bra det. För en gångs skull när han har något klokt att säga, går Flashbackdrevet som aldrig förr.

Menar du att det är okej att det sker ett folkmord på svenskar?

Han erkände ju i princip att vi kommer att få det ett helvete bara för att negrer och sandnegrer ska få komma hit och våldta, mörda, gå på bidrag och skaffa 10 ungar per familj.

Detta är folkmord enligt folkmordskonventionen.
Citera
2014-08-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
FR:s huvudmotståndare i valet är inte SD utan S (och de rödgröna). Genom sitt tal gör FR två saker

- han sätter fingret på en viktig punkt. Trycket av flyktingar kommer att öka pga konflikter i världen, det är bara på sin plats att folk blir medvetna om det.

- han tar tydlig ställning mot SD. Ännu tydligare än han hittills gjort. Med detta steg hoppas han troligen stjäla röster från rödgröna blocket. I Sverige är stödet för en human och generös flyktingpolitik rätt stort. Att FR kanske skrämmer bort en del väljare från M till SD är ett pris han är beredd att ta. Det är inte bland de rösterna som regeringsmakten avgörs. Faran med FR:s strategi är förstås att han i sin iver att stjäla röster från rödgröna blocket faktiskt stärker SD.

Värt att kolla in
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/var-ar-planen-for-det-nya-flyktinglaget-1/

Han gör också en tredje sak

- får alla 100-lappimånadenlöften från Löfven att framstå som extremt verklighetsfrämmande nu när nedskärningar i välfärden väntar för att ha råd med flyktingströmmen. Antingen får S vända helt om och hålla med om att de planerade skattehöjningarna måste gå till invandringen eller så får man ställa sig i motståndarlägret. Med SD...

Slugt av moderaterna.
Citera
2014-08-17, 13:25
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Reinfeldt ska ha en eloge för att han åtminstone är ärlig för en gångs skull.

Det ska han ha. Nu har väljarna att ta ställning till en frågeställning som förenklat lyder - massinvandring eller välstånd.

Vi lever i förändringens tidevarv, det ska bli en spännande valrörelse att följa.
Citera
2014-08-17, 13:25
Medlem
2nice4myownGs avatar
raderat
Senast redigerad av 2nice4myownG 2014-08-17 kl. 13:39.
Citera
2014-08-17, 13:27
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Undrar just vart alla blatteälskare har tagit vägen. De brukar ju dyka upp ganska omedelibums i liknande trådar. Tror inte det finns så mycket att försvara i det här fallet när tom Fürer Rheinfeldt själv erkänner att det inte blir så mycket till budget. Invandringen får kosta vad den vill enligt hans egna ord.

Läser man på en del andra forum än Flashback, som Facebook, Familjeliv, etc, så ser man en del inlägg av den här typen:

"Reinfeldts uttalande gör mig stolt att vara svensk. När folk lider måste man hjälpa till och jag är stolt över att Sverige tar emot flyktingar och ger dem en trygg framtid. SD:s försök att ställa olika grupper mot varandra är motbjudande. Vi är ett rikt land och med prioriteringar kan vi hjälpa de som behöver hjälp utan att ställa svenska pensionärer mot syrianska flyktingbarn."

Jag tror tyvärr att det är så här de flesta tror att verkligheten ser ut. De förstår fortfarande inte. Statsministern kan alltså gå ut och i princip ge SD rätt i allt de har sagt, men folk förstår ändå inte. De tror lik förbannat att det handlar om att vara snäll mot flyktingar, och att vi har råd.

Anledningen till att SD fortfarande inte är större, är att det finns skrämmande många där ute som fortfarande inte har fattat.
Citera
2014-08-17, 13:27
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror inte att antirasisterna kommer påverkas det minsta. Alla som är intresserade av svensk politik vet om hur verkligheten ser ut. Att statsministern är en smula mer öppen än vanligt ändrar inte nåt då antirasisterna redan visste om att invandringen kostar fantasisummor.

De kommer fortsätta frysa ut, få folk sparkade ifrån sina arbeten och slå yxor i folks dörrar. Deras drivkraft har trots allt aldrig varit sanningen eller viljan till hederliga rationella argument.

Detta.

Tror inte det här kommer göra minsta skillnad. Kanske 1 eller 2% extra till sd. Förutom det ingenting. Det är liksom inte som att det är en statshemlighet att invandring kostar pengar.
Citera
2014-08-17, 13:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Vad exakt är din fråga? Vi är många som röstade på moderaterna för att de förespråkade lägre skatt. Sedan SD slog igenom har de däremot blivit mer generösa i sin invandringspolitik och har nu dessutom börjat tala om skattehöjningar. Men vad finns det för alternativ? Jag är ingen politiker och har inga planer på att bli det, således tänker jag inte starta något parti. Jag är en vanlig svensk med en bra utbildning och goda arbetsmöjligheter i såväl Sverige som utomlands. Det finns en anledning till att Freddan agerar som han gör. Du behöver inte se längre än till hans söner för att förstå hur han egentligen känner. Men plånboken går före, att kritisera invandringen vore "career suicide". Få politiker vill bli förknippade med SD och all kritik som följer med. Fredrik är smart och "vädjar" till folket samtidigt som han berättar att det kommer innebära högre skatter och visar hur vänsterpartiernas glädjekalkyler aldrig kommer att hålla. Smart.

Det är förresten ingen som har påstått att invandrare/flyktingar skulle vara en vinstaffär så fort de stiger av planet. Men jag har själv varit på föreläsningar där professorer förklarar hur illa vi ligger till om befolkningen minskar eftersom pensionssystemet är uppbyggt som att generationen efter betalar för vår pension.

Invandringen är dock ingen lösning för vår pension. Folk som tror det glömmer gärna bort att även invandrare åldras. Om Ahmed är i genomsnitt 30 då han kommer hit, och mediantiden för att få ett jobb är sju år (knappast medelklasslön) Då har Ahmed 28 år på sig att jobba ihop en pension till sig själv och frugan som inte jobbar alls. Det håller inte! Invandringen räddar inte våra pensioner, den skapar bara ännu en grupp fattigpensionärer.
Citera
2014-08-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Kan man stoppa valet på något sätt?
Vi vill inte ha 4 års massinvandring till.
Jag vill att ämnet massinvandring ska tas upp i media och att tidningarna informerar oss om verkligheten, ekonomin för kännedom inför folket. Vi har ingen demokrati längre tidningarna, Svt Sr tar inte upp det som ska tas upp de är delaktiga till att vi går under. Varför för dem inte svensk politik vad som är bäst för oss. Vilka äger tidningar och media det borde ju vara Svenskar som vill allt det bästa för Sverige. Om inte är det dags för en revolution.

Oavsett valutgång så kommer inte regerande konstellation att hålla ihop mer än ett år. Nyval väntar isåfall. Så jag ser inte 2014-2018 som mer förlorade år än några andra tidsperioder.

Media känner av vindarna och man börjar nu skriva mer kritiskt. Kom ihåg att makten inte leder folkopinionen, utan följer den.

Ett bra exempel är Expressens ledare idag som har länkats här tidigare. En mycket bra ledare.
Citera
2014-08-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Läser man på en del andra forum än Flashback, som Facebook, Familjeliv, etc, så ser man en del inlägg av den här typen:

"Reinfeldts uttalande gör mig stolt att vara svensk. När folk lider måste man hjälpa till och jag är stolt över att Sverige tar emot flyktingar och ger dem en trygg framtid. SD:s försök att ställa olika grupper mot varandra är motbjudande. Vi är ett rikt land och med prioriteringar kan vi hjälpa de som behöver hjälp utan att ställa svenska pensionärer mot syrianska flyktingbarn."

Jag tror tyvärr att det är så här de flesta tror att verkligheten ser ut. De förstår fortfarande inte. Statsministern kan alltså gå ut och i princip ge SD rätt i allt de har sagt, men folk förstår ändå inte. De tror lik förbannat att det handlar om att vara snäll mot flyktingar, och att vi har råd.

Anledningen till att SD fortfarande inte är större, är att det finns skrämmande många där ute som fortfarande inte har fattat.

Märker av det här i min omgivning också. Jag har helt gett upp på ganska många människor. De kommer inte att förstå förrän det är alldeles försent. En del tror jag bara håller någon slags fasad utåt dock, men det kan man ju aldrig veta. En del är dock helt stängda, total förnekelse. Sverige har hur mycket pengar som helst och har alltid haft. Sverige har aldrig varit fattigt och kommer aldrig vara det. Godhetsnarkomaner är det närmaste jag kommer att beskriva det. De älskar sig själv, de älskar att visa upp sin godhet. Sitt insamlande av saker. Sitt godhetsröstande. Sitt godhetstyckande. Alla ska se! Alla måste se! Se hur god jag är! Se mig! Se mig!

Oftast handlar det om någon form av hipsterhemmafruar, har jag märkt, som går hemma med någon unge och blir försörjda av sina män som också röstar på Fi och Soraya Post osv.
Senast redigerad av Alphatross 2014-08-17 kl. 13:37.
Citera
2014-08-17, 13:33
Medlem
KarlDenMindres avatar
Orkar inte läsa hela tråden och är antagligen sist på bollen med denna Hitler-Reinfeldt parodi om detta ämne på Youtube men slänger ut den hur som helst:
https://www.youtube.com/watch?v=2zlxWFRl9DM&feature=share&app=desktop
Citera
2014-08-17, 13:35
Medlem
Det bisarra i hela situationen är ju att till exempel Sossarna i ett enda mycket enkelt slag skulle kunna försäkra sig om ett valresultat om cirka 40 procent samtidigt som de skulle säkra regeringsmakten för åtskillig tid framöver genom att helt enkelt ta fasta på Reinfeldts ord om massinvandringens massiva kostnader..krydda med någon siffra från till exempel Ekberg(PK säkrad)och helt enkelt förmedla till svenska folket att dagens invandringspolitik inte håller på grund av att den åsamkar Sverige för stora kostnader.

I ett huj skulle sossarna säkra regeringsmakten för lång tid framöver.

Ändå gör de inte detta..säger att de är för en NORMAL invandringspolitik.Att föra samma politik som till exempel Ingvar Carlsson(han skrämde eller skrämmer ju ingen)

Det är nog världsrekord i politiskt självspäkeri.

Det kommer att skrivas spaltmeter om dessa år framöver.Hela situationen är komplett bisarr..och Sveriges medborgare betalar för skådespelet i både nuvarande och framtida generationers namn.

Oerhört..verkligheten överträffar sannerligen dikten.
Senast redigerad av Lookalike 2014-08-17 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in