2014-08-16, 23:11
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
För övrigt väldigt bra av SD att för en gång skull slå in bollen i öppet mål. Nu blir det en galen valrörelse, 15 % känns inte långt bort eller finns det någon annan "game changer" på G?

Reinfeldts tal är en poltisk bomb utan dess like. Jag kan inte påminna mig om att ha blivit så överraskad i svensk politik någonsin. Kontentan av talet är riktigt kuslig. I 40 år har det talats om att invandringen berikar Sverige. T.o.m. moderaterna har gått i god för att massinvandringen är en förutsättning för att behålla väfärden. Vad Reinfeldt säger är att de har ljugit i åratal och nu är det payback time.

En statsminister håller inte ett sådant här tal av misstag. Vartenda ord är vägt på guldvåg. Partistyrelsen känner till det. PR-människor känner till det. Om det inte kommer något mera från moderaterna, så är det svårt att se att detta inte skulle ge minst 3-4% över opinionsmätningarna till SD.

Jag kan bara se två realistiska alternativ:

1) Antingen kommer det något mer från moderaterna.

2) Eller så har det brunnit i huvudet på Reinfeldt.
2014-08-16, 23:12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Reinfeldt är inte helt tappad, han har många av hjärncellerna på rätt plats (även om många med mig skulle säga att han är störd). Han har redan förlorat slaget och kör sitt race ända in i kaklet. Det kommer ett nytt moderaterna (inte "nya moderaterna") efter valet, vem som får den muntra uppgiften att sopa ihop resterna vet jag inte.
SD kan däremot tacka Reinfeldt för dagens fantastiska opinionshöjande utspel, nu kanske det finns hopp för Sverige!
Reinfeldt tror han har "ett grundmurat stöd hos befolkningen".. Man frågar sig varför, vill vanligt folk verkligen ha ökad invandring...?
Citat:
Det är stekta sparvar för Sverigedemokraterna som i sin argumentation mot vad de kallar massinvandring framhåller ökade utgifter för samhället när de ställer grupper mot varandra.

”Vill vara ärlig”

Jag frågade Reinfeldt om han inte är rädd för att flyktingpolitik som en valfråga leder till en ökad polarisering. Hans svar är att han vill vara ärlig mot väljarna och beskriva hur det är och att han tror på ett grundmurat stöd hos befolkningen.

Fredrik Reinfeldt vill vara ärlig och säga sanningen. En annan sanning är, enligt statsvetarna, att det parti vars profilfrågor blir heta debattämnen i valrörelser gynnas av det. I så fall var den 16 augusti en bra dag för Sverigedemokraterna.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/kommentar-reinfeldt-tar-debatten
T.o.m. SVT:s Margit Silberstein säger att detta gynnar SD.
2014-08-16, 23:14
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Nåja, även om SD vinner fler röster iom detta, så KAN det faktiskt vara så att Alliansen går vinnande ur det här......

Så, jag skulle råda till lite eftertanke och avvakta hur det utvecklar sig. Får FR förnyat förtroende efter det här så kan vi lika gärna bomma igen och släcka lyset. 4 år till med ett go ahead på inslaget spår slår undan allt motstånd till raserandet av välfärd.

Finns inte en chans i helvetet att Moderaterna går vinnande ur det här, de enda som gillar massinvandring är Mp.are, Vänsterpartister, Sossar och F!-anhängare - de har dock gemensamt att de hatar borgerligheten och det lär knappast läcka några väljare till alliansen där.

SD kommer med 100% säkerhet att öka av utspelet, frågan är bara hur mycket - en sak är dock säker att det till stor del är missnöjda moderater som kommer stå för ökningen.

Tyvärr får man väl säga, detta kan innebära att alliansen blir så små att SD mister sin vågmästarposition.
2014-08-16, 23:18
Medlem
Citat:
Nåja, även om SD vinner fler röster iom detta, så KAN det faktiskt vara så att Alliansen går vinnande ur det här......

Så, jag skulle råda till lite eftertanke och avvakta hur det utvecklar sig. Får FR förnyat förtroende efter det här så kan vi lika gärna bomma igen och släcka lyset. 4 år till med ett go ahead på inslaget spår slår undan allt motstånd till raserandet av välfärd.

Om FR får förnyat förtroende och det inte blir en väpnad revolution så lämnar jag med all sannolikhet landet inom kort. Jag älskar mitt hus, mitt område, allt som finns nära mig och allt som är svenskt, skog, vatten, kultur, mat etc etc men om detta blir ett faktum så kommer Sverige snart vara som Detroit. Med MSM enorma propaganda kan jag på något vis kanske förstå att man vänder sig mot Socialdemokratin för att få ordning, men att ge psykopaten och de övriga galningarna förnyat förtroende, det går emot all sans och förnuft.
2014-08-16, 23:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Finns inte en chans i helvetet att Moderaterna går vinnande ur det här, de enda som gillar massinvandring är Mp.are, Vänsterpartister, Sossar och F!-anhängare - de har dock gemensamt att de hatar borgerligheten och det lär knappast läcka några väljare till alliansen där.
Kanske kommer en del invandrare gå över till M ..?
Citat:
SD kommer med 100% säkerhet att öka av utspelet, frågan är bara hur mycket - en sak är dock säker att det till stor del är missnöjda moderater som kommer stå för ökningen.

Tyvärr får man väl säga, detta kan innebära att alliansen blir så små att SD mister sin vågmästarposition.
Kan det vara Reinfeldts syfte med utspelet..?
2014-08-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Om FR får förnyat förtroende och det inte blir en väpnad revolution så lämnar jag med all sannolikhet landet inom kort. Jag älskar mitt hus, mitt område, allt som finns nära mig och allt som är svenskt, skog, vatten, kultur, mat etc etc men om detta blir ett faktum så kommer Sverige snart vara som Detroit. Med MSM enorma propaganda kan jag på något vis kanske förstå att man vänder sig mot Socialdemokratin för att få ordning, men att ge psykopaten och de övriga galningarna förnyat förtroende, det går emot all sans och förnuft.

Indeed, samma här
2014-08-16, 23:26
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kanske kommer en del invandrare gå över till M ..?

Invandrare vill inte att fler negrer och araber ska komma till Sverige, de vill inte att fler ska dela på dom generösa bidragen. Dom kommer att fortsätta rösta på bidragspartiet S.

Tänkte faktiskt tanken själv, att strategin kanske var att SD skulle mista sin vågmästarposition genom att sänka alliansen. Dock är det lite väl långsökt så tror nog inte det.
2014-08-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Jag sa ju att SD kommer öka.

Att många vill ha massinvandring,d et råder det inget tvivel om. Det KAN faktiskt vara så att FR med det här konkurrerar om MP/V/S röster.
Kan vara så att M har gett upp kampen mot SD, och istället inriktar sig mot rödgröna röran för att låta alliansen vinna över de rödgröna.

(Låt oss hoppas jag har fel, men jag skulle INTE bli förvånad om många blir våta i trosorna av hans "solidaritet" och ger sin röst till M efter detta)
2014-08-16, 23:32
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Jag sa ju att SD kommer öka.

Att många vill ha massinvandring,d et råder det inget tvivel om. Det KAN faktiskt vara så att FR med det här konkurrerar om MP/V/S röster.
Kan vara så att M har gett upp kampen mot SD, och istället inriktar sig mot rödgröna röran för att låta alliansen vinna över de rödgröna.

(Låt oss hoppas jag har fel, men jag skulle INTE bli förvånad om många blir våta i trosorna av hans "solidaritet" och ger sin röst till M efter detta)

Har svårt att tro det, Reinfeldt är i grund och botten en psykopat och givetvis ligger det inga sympatier för krigsdrabbade i hans utspel. Det handlar snarare om det politiska spelet, vad han tror sig vinna på det övergår dock mitt förstånd.

Att FR är psykopat råder det inga tvivel om, hans diagnos ligger gjuten i betong för alla som läst hans bok "det sovande folket"
2014-08-16, 23:32
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer

Tror att du är inne på något här.
För att förhindra för SD så raserar han Alliansen.
Den brända jordens taktik.
2014-08-16, 23:35
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En grej som hände innan Reinfeldteffekten kickade in, som jag ännu inte hunnit skriva om, hände igår.
Med risk för outning, så hade jag ett möte med en av höjdarna inom näringslivet här i sydsverige.

Plötsligt & helt oprovocerat, vi pratar aldrig politik, så säger gubben, -"Jag är absolut ingen Sverigedemokrat. Men så som SD behandlas i media är för jävligt, en fullständig skandal."-

Jag fortsätter på avdelningen anekdoter relaterade till faktorer som kan påverka SD:s opinionsläge.

I mitt Facebook-flöde finns det ett fåtal riktiga PK-dårar, snälla och oförargliga visserligen, men fortfarande PK-dårar. Dessa brukar vara snabba med spydiga kommentarer och delningar vad gäller saker som "folkligt uppror" mot Åkesson, likaså brukar de vara snabba med delningar och hejarop vad gäller korrekta händelser. Jag hade således förväntat mig något rörande dagens stora ämne.

Knäpptyst till för ett par timmar sedan då en av PK-dårarna kom med en statusuppdatering: en plåt med nygräddade kardemummabullar

Jag är övertygad om att statsministerns tal idag var en game changer. Det är omöjligt att sia om alla konsekvenser, men en game changer är det. Och SD ska snart nå all time high.
2014-08-16, 23:59
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:

Man undrar hur man kan förtränga det faktum att två allianspartier snart är utanför riksdagen och det enda som kan hjälpa alliansen med 10% stöd gör man allt för att stöta bort.

FR försöker sig på ett angrepp från rakt motsatt riktning. Nu är invandrare plötsligt en kostnad, nu vädjar han om solidaritet för de som man under 8 år gjort allt för att öka i antal genom att ta bort alla spärrar. De har varit så extremt lönsamma har alltid varit budet.

Nu ska pensionärerna inte få sin skatterättvisa, de gamla inte sin vård och omsorg nej de ska stå tillbaka för Reinfeldts horder.

Sd kommer med stor sannolikhet att ta 15% i det här valet, Sentios mätningar förebådar det .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in