Påminner faktiskt om Goebbles tal i Sportpalatset.
"Talet hölls under perioden då andra världskrigets krigslycka vände för Tyskland. Slaget om Stalingrad hade förlorats och Sovjetunionen hade börjat att återta mark. Vid Casablancakonferensen hade Storbritanniens premiärminister Winston Churchill och USA:s president Franklin Roosevelt krävt Tysklands ovillkorliga kapitulation. Samtidigt stötte general Erwin Rommel på motgångar i Nordafrika när allierade fartyg sänkte tyska transportskepp med förnödenheter på väg mot Tripoli.
Som svar beordrade Adolf Hitler att Tyskland skulle krigsmobiliseras ytterligare. Den andra februari stängdes 100 000 restauranger och klubbar så att den civila befolkningen skulle kunna bidraga mer till krigsansträngningen. Därför lyssnade miljoner tyskar på Goebbels över radion när han berättade om de senaste veckornas bakslag.
Talet var viktigt då det var ett tidig erkännande att Tyskland stod inför stor fara, vilket Goebbels använde för att motivera folket till att fortsätta kampen hårdare. Hans huvudsakliga argument var att om inte den tyska armén och dess allierade lyckades hålla tillbaka hotet från öster skulle riket slukas av bolsjevism och kort därefter skulle även resten av Europa falla. Han sammanfattade det som att tvåtusen års västerländsk historia var i fara och skyllde Tysklands nederlag på judarna. Medan Goebbels benämnde Sovjetunionens mobilisering som djävulsk förklarade han att ”Vi kan inte överkomma det bolsjevistiska hotet om vi inte använder liknande, dock inte identiska, metoder i ett totalt krig.” På så sätt rättfärdigade han nedskärningarna av den sociala standarden som temporära åtgärder."
Talet hölls under perioden då efterkrigstidens ekonomiska lycka vände för Sverige. Slaget om huruvida invandringen var ekonomiskt lönsam eller inte hade förlorats och Sverigedemokraterna hade börjat att återta mark. I olika europeiska parlament hade Storbritanniens premiärminister Cameron och Tysklands premiärminister Merkel förklarat mångkulturen död. Samtidigt stötte Erik Ullenhag motgångar då migrationsverket annonserade att de behövde 48 extra miljarder de kommande åren.
Som svar beordrade Fredrik Reinfeldt att Sverige skulle öka invandringen ytterligare. I början på augusti skrevs invandringsprognosen upp till över 160 000 under 2014 och allt större del av statsbugeten behövdes för att klara av migrationsansträngningen. Därför lyssnade miljoner svenskar på Reinfeldt över radion när han berättade om de senaste veckornas invandringsekonomiska bakslag.
Talet var viktigt då det var ett tidig erkännande att Sverige stod inför stor fara, vilket Reinfeldt använde för att motivera folket till att öppna sina plånböcker ytterligare. Hans huvudsakliga argument var att om inte det svenska folket öppnade sina hjärtan så kommer landet att förlora sin position som humanistisk stormakt. - Det leder till diskussioner hemma i Sverige, vad kommer det kosta och jag kan redan nu säga att det kommer leda till stora kostnader, sa Fredrik Reinfeldt. Medan Reinfeldt benämnde vallöften sa han att kostnaden för invandringen "är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det." På så sätt rättfärdigade han nedskärningarna av den sociala standarden som temporära åtgärder.
Några dagar efter att den presenterats går statsministern ut och förklarar att det inte finns utrymme för några större satsningar förutom invandringen.
Det slog mig, är han lika hatad som palme var nu? Jag saknar större kunskap om svensk politik under 80talet för att kunna svara själv.
Det där har du missförstått. Reinfeldt är älskad, inte hatad. Han är mannen som gav SD ett rekordval 2014. Dessutom skulle en fjant som Reinfeldt aldrig kunna bli hatad av de breda folklagren; han är för menlös och inte alls lika principfast som Palme var. För att bli verkligt hatad måste man stå fast vid sina dumheter, men Freddan byter kurs dagligen.
Fredrik Reinfeldt ber oss att ha tålamod med detta. Visst! Jag har hur mycket tålamod som helst med detta. Det har vi allihop. För, ska vi säga, 156 000 kr i månaden? Det låter väl rimligt?
Ja undra hur många jihadister som slinker in i Sverige av bara farten. Sverige är en säkerhetsrisk för hela Europa, snart reagerar andra länder när svenske Achmed kan röra sig fritt
Ja migrationsverket sa ju i sin rapport om de 48 extra miljarderna även att de inom kort inte längre kommer kunna tala om att Sverige har en reglerad invandring. Som om den var reglerad idag..
Vad är det ni upprörs över? Samma politik har ju bedrivs i minst 25 år! Det är väl alldeles utmärkt att Reinfelt äntligen börjar att kalla äpplen för äpplen och päron för päron.
Endera äe ni för unga för att begripa detta eller då så tillhör ni "det sovande folket" eftersom detta gått er förbi. Ni unga må vara förlåta. Ni andra tycks ha bott under en sten.
Socialdemokraterna har av tradition och ohejdad vana välkomnat andra nationaliteter till Sverige. På 60-talet för att vi behövde arbetskraft till bl.a en växande industri. Senare av förment solidariska skäl.
Reinfelts skäl att ha Sveriges gränser vidöppna går nog att läsa i hans familjs (pappa Bruno) historia av att vara kvartsneger och ha en farfar som är cirkusddirektör....
Jag är övertygad om att människan Reinfelt drivs av ett revanchistiskt hämdbegär som tagit sig ideologiska uttryck. Den ultimata hämnden för att kvitta sin egen släkts upplevda utanförskap är att avveckla välfärdsstaten - vilket han.för övrigt tydligt skrev i sin bok "Det sovande folket". Hade han själv känt sig som en fullvärdig och hel människa hade han aldrig behövt använda Sverige som ett verktyg för sin egenterapi.
Själv så anser jag att vi borde begränsa invandringen av uppenbara skäl. Jag anser även att bankväsendet ska expropieras. Så för mig finns endast alternativet att rösta blankt. Tyvärr.
Nej, S har inte välkomnat invandrare. Från när de kom till makten på 20 - 30-talet upprätthöll de ganska hårda regler som fanns när det gäller rätt att vistas i Sverige, och det fanns både språkkrav, skötsamhet och försörjningskrav för den som ansökte om att bli svensk medborgare.
Efter kriget fanns stor efterfrågan på arbetskraft och under en kort period hade vi en offentligt organiserad arbetskraftsinvandring, som S satte stopp för 1965.
Det slog mig, är han lika hatad som palme var nu? Jag saknar större kunskap om svensk politik under 80talet för att kunna svara själv.
Palme var svensk.
Viss invandring är ok men inte i denna vansinniga omfattning, framförallt de utan utbildning och kraftigt avvikande kultur.
Bland annat såg Palme till att svenska försvaret var under Natos kärvapenparaply.
Sverige, USA och Nato var ett mot ryssen.
Han är lika hatad,om inte mer i vissa kretsar...om det är möjligt.
Hatet emot Palme växte sig gradvis starkare under flera år än vad Reinfeldt varit i rampljuset..men jag som var med och hatade Palme när det begav sig(även om CP dödade honom)hatar Reinfeldt närmast ännu mer.
Reinfeldt når den innersta kretsen när det gäller landsförräderi.Det gjorde aldrig riktigt äcklet Palme när det begav sig..även om han gjorde sig förtjänt av det.
Det var andra tider då på 80-talet.
Nu snackar vi 2010 tal...och Fredrik Reinfeldt är en enskilt större landsförrädare än vad Olof Palme var på 80 talet!