Vad är grejen med att massa "utom födda européer" (läs afrikaner) springer i ett Europa mästerskap?
Antar att de är pengar, så hur mycket är en medalj värt för Sverige och varför köper man inte fler atleter?
Eller tävlar även våra svenska idrottare i Afrikanska mästerskapet, "de tränar ju där".
Borde inte Svenkar som tävlar för Sverige iallafall kunna vara nog Svenska nog att kunna behärska språket i landet dom tävlar för?
Håller med, tycker det är skrattretande att vi har personer som representerar Sverige och bär den svenska flaggan när man inte ens kan säga "Hej" på svenska. Känner ingen som helst glädje eller samhörighet när någon springer snabbt på 1500m. "Då går vi över till huairuf uehwi, vi ska bara vänta på tolken..."
Borde inte Svenkar som tävlar för Sverige iallafall kunna vara nog Svenska nog att kunna behärska språket i landet dom tävlar för?
Vi har ju inte språktest för att bli svensk medborgare. Friidrottsförbundet ska så klart inte agera politiskt och själva bedöma vilka som är svenskar. Det ska politikerna göra.
Vi har ju inte språktest för att bli svensk medborgare. Friidrottsförbundet ska så klart inte agera politiskt och själva bedöma vilka som är svenskar. Det ska politikerna göra.
Nej men ska man representera sitt hemland så borde det krävas lite mer än ett svenskt medborgarskap.
Kommer ihåg att dom hade svårt att hinna klart med allt pappersarbete för att Ludmilla skulle kunna springa hem OS guld till sverige. Pinsamt tycker jag att det är. Och senare visade det sig att hon va dopad.
Av de femton i finalen har Charlotta Fougberg mött nästan halva startfältet denna säsong. I lag-EM i juni mötte Fougberg fyra: Antje Möldner-Schmidt, Katarzyna Kowalska, Diana Martin och Özlem Kaya. I Oordegem i maj mötte hon Fabienne Schlumpf och Diana Martin. Vid Folksam GP i Göteborg i juni mötte hon Katarzyna Kowalska och Gesa-Felicitas Krause.
Såg på twitter att Sandra Eriksson skrev att man inte bara kan utgå ifrån statistiken och det handlar om en europakamp och inte en finnkamp. Såg också att man från finskt håll hävdar att det kommer handla om 5-6 som slåss om medaljerna. Jag håller inte helt och hållet om det. Jag menar ändå att utifrån hur säsongen har sett ut så har Fougberg och Eriksson ett kapacitetsmässigt övertag mot de övriga. Sedan beror det på hur finalen utvecklas. Om Fougberg kör hårt från början eller med en långspurt de två sista varven så tror jag att bara Eriksson har kapacitet att hänga med. Men om inte Fougberg sätter fart på loppet och det är en större klunga ihop längre under loppet kan det vara en annan femma. Men jag tror ändå i slutändan att Fougberg och Eriksson är de vassaste spurtarna.
De enda som jag tror har någon förmåga att utmana Fougberg och Erikssom men som i realiteten kommer göra upp om bronset är Sviatlana Kudzelich från Vitryssland och Natalya Vlasova från Ryssland.
Senast redigerad av Alkibiades 2014-08-16 kl. 14:04.
Behärska språket, och då menar jag behärska, vet jag inte om man behöver. För att en idrottare skall kännas representativ för landet så borde en viss nivå av koppling till landet uppfyllas och i Aregawis fall så uppfylls inte många saker. När man, ovanpå hennes ytterst bristfälliga svenska, lägger att hon knappt bor eller tränar i Sverige så känns svenskheten väldigt avlägsen. Man behöver inte vara rasist för den sakens skull. Det hela känns väldigt arrangerat.
Jag gissar på 10 topp-10 placeringar. En etta en tvåa ... Och en tia. Vi får se på söndag om det blev så, men annars får jag kasta in alla möjliga varianter för att få ihop det. Deltagare från andra länder med svenskt namn, tränare, lagtävlingar mm. Vem som tar vad tänker jag inte gissa för det blir bara fel.
Har kommit halvvägs nu. 2,5,8,9,10 är klara. Fougberg och Bahta kommer fixa två till. Tornéus och Green bör kunna fixa det också. Sista platsen i så fall går till maratonlaget, stafettlagen eller Sofia Larsson. I värsta fall får jag väl räkna in Stockholms-Sandra också. Däremot blir det svårt att få in en på varje placering eller bättre.