2014-08-08, 11:24
Medlem
Belfours avatar
Köper ni fortfarande lagböcker?
Jag har bestämt mig att sluta, dels pga att det är tungt och dyrt.
Istället skriver jag ut den relevanta lagtexten för kursen och använder mig istället av en pärm.
Ni som använder er av lagbok, vad är skälet till detta?
Citera
2014-08-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hmm är ju inte så värst haj på vokabulären

Det jag åsyftar är att på UU verkar mycket handla om den "privata" delen typ anställningsavtal, konsumentköp, fastighetsköp och bostadshyra m.m.

Men det är möjligt att det är det som avses på LTU också då de skriver avtalsrätt. Jag hade ju gärna läst mer inriktat mot företag och köplagen och handelsrätt osv.

Men är väl så att man får läsa dessa kurser löst då och att de inte täcks upp i denna översiktskurs.

Varken LTU, UU eller UmU skiljer sig åt så du behöver inte alls väga in det. Alla lärosäten använder sig av Civilrätt av Malmström och har utöver det plockat in grundböcker i straff- och processrätt, typ (har inte ens kollat litteraturlistorna men sätter min högra pungkula på detta faktum - även om någon ställe säkert kryddat till det med någon extra bok). Ditt val bör såldes inte alls påverkas av "inriktningar". LTU är troligtvis det sämsta valet med tanke på det avskyvärda geografiska läget och det faktum att de saknar juristprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Köper ni fortfarande lagböcker?

Ja, för det framtida bibliotekets skull. Har inte ens sålt gammal kurslitteratur haha.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-08-08 kl. 11:59.
Citera
2014-08-08, 12:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Varken LTU, UU eller UmU skiljer sig åt så du behöver inte alls väga in det. Alla lärosäten använder sig av Civilrätt av Malmström och har utöver det plockat in grundböcker i straff- och processrätt, typ (har inte ens kollat litteraturlistorna men sätter min högra pungkula på detta faktum - även om någon ställe säkert kryddat till det med någon extra bok). Ditt val bör såldes inte alls påverkas av "inriktningar". LTU är troligtvis det sämsta valet med tanke på det avskyvärda geografiska läget och det faktum att de saknar juristprogram.

Låter finfint! då blir det absolut UU efter några års läsande här på FB har man ju insett att det smäller högt
Citera
2014-08-08, 12:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Låter finfint! då blir det absolut UU efter några års läsande här på FB har man ju insett att det smäller högt

För min del tror jag inte lärosätet spelar roll för JÖK/distans. Svårt att fucka upp.
Citera
2014-08-08, 12:55
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
För min del tror jag inte lärosätet spelar roll för JÖK/distans. Svårt att fucka upp.

hehe jo ligger lite i det, är ju lite skillnad att läsa ett program vid ett lärosäte och att läsa en distanskurs minst sagt
Citera
2014-08-08, 13:13
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Bra att du använder adverbet här och inte adjektivets superlativ. Det senare är naturligtvis reserverat för Lund.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-08-08 kl. 13:15.
Citera
2014-08-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Bra att du använder adverbet här och inte adjektivets superlativ. Det senare är naturligtvis reserverat för Lund.

SU smäller högstast dock.
Citera
2014-08-11, 15:54
Medlem
familjens avatar
Skulle behöva lite råd om hur jag ska lägga upp resten av kurserna, läser i Göteborg. Har läst t.o.m T6, men har hela T5 (Civilrätt C (gamla Kerai) samt arbetsrätt) och processrätten från T4 kvar. Min plan är att göra arbetsrätten nu på augusti-omtentan och i höst läsa Civilrätt C. I januari vill jag börja läsa fördjupningskurser, men kommer alltså att ha processrätten släpande. Någon som vet hur det funkar med dispens inför fördjupningskurserna?
Citera
2014-08-11, 16:15
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av familjen
Skulle behöva lite råd om hur jag ska lägga upp resten av kurserna, läser i Göteborg. Har läst t.o.m T6, men har hela T5 (Civilrätt C (gamla Kerai) samt arbetsrätt) och processrätten från T4 kvar. Min plan är att göra arbetsrätten nu på augusti-omtentan och i höst läsa Civilrätt C. I januari vill jag börja läsa fördjupningskurser, men kommer alltså att ha processrätten släpande. Någon som vet hur det funkar med dispens inför fördjupningskurserna?
I Lund hade du stött på patrull, för här måste T 1-4 vara helt klara innan du får påbörja fördjupningskurserna. Men varför måste du forcera det hela och läsa fördjupningskurserna till våren? Ett annat förslag är att göra som du tänkt men att läsa processrätten till våren och därutöver läsa en icke-juridisk kurs som du sedan kan plocka in i din examen. På så sätt så slipper du dubbelläsa och förlorar bara obetydligt med tid.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-08-11 kl. 16:18.
Citera
2014-08-11, 22:51
Medlem
Citat:

Tycker fler borde inse att när det gäller juristutbildning är det din personliga kapacitet som till större del är avgörande än lärosätet. Ska jag vara helt uppriktig så är sannolikt ditt lärosäte en bisak i allra högsta grad. I första hand fordras goda akademiska prestationer, i andra hand kontakter, i tredje hand social kompetens och brinnande engagemang. Massvis med studenter från Umeå Universitet, med höga betyg, jobbar som biträdande på Mannheimer Swartling (som anställer just efter betyg) emedan en hel drös tidigare uppsalastudenter som inte riktigt brann för juridiken, och således presterade därefter, har avsevärt sämre jobb.

Vill du bli en bra jurist och vill du att din utbildning ska "smälla högt" så sluta upp med lärosätes-bögeriet och begrav dig i doktrinen istället.

Vänligen

Juris studerande sedan två år tillbaka
Citera
2014-08-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag tror att Uppsala och Umeå kan erbjuda bättre lärare i och med att lärosätena har ett juristprogram.

Var inte så säkert. Professor emeritus Bertil Bengtsson (som jag förmodar att du är bekant med) har varit verksam vid LTU. De tycks trots allt kunna rekrytera en del bra undervisare.
Citera
2014-08-13, 02:15
Medlem
Denna fråga har utan tvekan varit uppe i tråden men kan inte hitta svaret - Vilken lagbok ska man använda sig av? Börjar juristprogrammet i Lund om två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in