2014-08-15, 07:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Ja, skamkulturen finns kvar i förändrad form, men inte formellt. Det går inte att utdöma skamstraff i domstolarna längre, men människor försöker fortfarande få varandra att skämmas av olika anledningar - i öppen konfrontation för att nå varandra eller i lönndom för att stöta bort och trakassera.

En del svenskar (förekommer säkert också bland andra folk) nästan kuvar sina barn och uppfattar det som uppfostran (antagligen samma "uppfostran" som de själva fått), medan många invandrare och även romerna verkar uppfostra sina barn att bli mer självsäkra. Detta är vad jag uppfattar som svensk och invandrade kanske uppfattar samma sak i sin kultur bara att jag inte ser det lika klart.

Kan det vara så att många av oss härstammar från de slavar som faktiskt fanns i Sverige ännu för tusen år sedan? Och att ränderna sitter i, generation efter generation, olika i olika familjer? Det är en möjlighet som ger extra möjligheter till förklaringar av gang stalking...

Vilka invandrare talar du om? Hederskulturen (med åtföljande skambeläggning) är väl tveklöst väldigt mycket tydligare hos exempelvis folk från mellanöstern och romer där tjejerna förväntas hålla på sig medan killarna ska försvara släktens/gruppens heder.
2014-08-15, 10:38
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilka invandrare talar du om? Hederskulturen (med åtföljande skambeläggning) är väl tveklöst väldigt mycket tydligare hos exempelvis folk från mellanöstern och romer där tjejerna förväntas hålla på sig medan killarna ska försvara släktens/gruppens heder.
Jo, i muslimska länder finns skamkulturen kvar oförändrad, men min sista reflektion gällde skillnaden mellan att uppfostra och att kuva. Romer och barn från Mellanöstern uppfostras för att bli självsäkra medan många i Sverige faktiskt försöker kuva sina barn.

Kan det ha att göra med Jantelagen? Och djupa klassklyftor från det förgångna?
2014-08-15, 10:49
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ja, skamkulturen finns kvar i förändrad form, men inte formellt....
Kan det vara så att många av oss härstammar från de slavar som faktiskt fanns i Sverige ännu för tusen år sedan? Och att ränderna sitter i, generation efter generation, olika i olika familjer? Det är en möjlighet som ger extra möjligheter till förklaringar av gang stalking...
Fenomenet mobbing är urgammalt och exakt sig likt tid efter annan genom alla övermättade samhällen i alla kulturer. Det är det insjuknade samhällets tragiska självbevarelsedrift det är fråga om. Dagens fenomen av statskontrollerad gangstalking urartade dock först efter statskuppen -86 då socialfascismen definitivt tog över.
Metoderna staten nu använder med förnyad teknik utarbetades i princip av socialtjänsten i samarbete med hemligaste polisen redan under 30-talet. Diskret övervakning av främmande och avvikande element ansågs då nödvändig för folkhemmets grundande. Den som ännu inte underordnar sig låter man systematiskt sin redan paranoida flock av agenter göra till något ännu galnare.
Vi som ändå vägrar bli medel för en anonym överhets livsideal och istället likt s.k tattare försöker överleva efter egna värderingar kan nu konstatera att socialdiktaturen blivit alltmera totalitär under i sin tur främmande makt.
Låt mig gissa att den konspiration mellan Morgan och Stalin som Kreuger kunde avslöja måste fortsätta genom nya generationer i samma anda tills det tredje världskrig frimurare väntar på ska förverkliga deras ideal som herrefolk.
2014-08-15, 11:26
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Jo, i muslimska länder finns skamkulturen kvar oförändrad, men min sista reflektion gällde skillnaden mellan att uppfostra och att kuva. Romer och barn från Mellanöstern uppfostras för att bli självsäkra medan många i Sverige faktiskt försöker kuva sina barn.

För att förtydliga anknytningen till gang stalking:

De flesta upproriska undersåtarna genom tiderna har blivit dödade och bara sällsynt lämnat en avkomma kvar i livet. De slavar som blev anfäder till idag levande kanske höll en extremt låg profil och lärde sina barn att göra detsamma: vara mycket artiga och underdåniga och inte vara utmanande?

"Du ska inte tro att du är något" kan vara en urgammal överlevnadsstrategi och vi som är uppfostrade i den andan sticker kanske ut ordentligt, fast vi inte själva tänker på det? Och blir förföljda av "de andra" av den anledningen? Jämför med "white trash", fattiga och förtryckta euroamerikaner, som inte har någon annan stolthet eller värdighet än att förfölja afroamerikaner, ättlingar till amerikanska slavar.
Senast redigerad av theanthropologist 2014-08-15 kl. 11:35.
2014-08-15, 12:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Jag fattar ingenting av hur du tänker nu. Du skriver att Romer och Mellanöstern har kvar skamkulturen OCH uppfostrar barnen för at bli självsäkra? Visst, vad gäller killarna kan jag till viss del hålla med, men tjejerna då? De är väl oerhört mycket mer kuvade än svenskar i gemen?
2014-08-15, 16:47
Medlem
Ett exempel - direkt ur verkligheten - på hur dessa gangstalkers försöker få en att känna skuld och skam bara för ens blotta existens:

Härom dagen när jag lämnade lägenheten så mötte jag en person i trappen. Tror inte att det var en granne som bor här i huset för jag har aldrig sett henne förut. Men jag hälsade vänligt på henne, så där som man gör när man möter någon i trappuppgången. Hon stannar upp, svarar inte alls, utan bara ställer sig och stirrar på mig som om hon ville döda mig med blicken.

Sådana ögonblick är ibland svåra att radera från näthinnan efteråt. Det är som om de etsar sig fast.

Ett exempel på en enkel metod som de använder sig av för att traumatisera och skuldbelägga.
2014-08-15, 17:03
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Ett exempel - direkt ur verkligheten - på hur dessa gangstalkers försöker få en att känna skuld och skam bara för ens blotta existens:

Härom dagen när jag lämnade lägenheten så mötte jag en person i trappen. Tror inte att det var en granne som bor här i huset för jag har aldrig sett henne förut. Men jag hälsade vänligt på henne, så där som man gör när man möter någon i trappuppgången. Hon stannar upp, svarar inte alls, utan bara ställer sig och stirrar på mig som om hon ville döda mig med blicken.

Sådana ögonblick är ibland svåra att radera från näthinnan efteråt. Det är som om de etsar sig fast.

Ett exempel på en enkel metod som de använder sig av för att traumatisera och skuldbelägga.
Ser du möjligtvis ut på något konstigt sätt, som gör att vanliga människor beter sig så?
Hade det hänt mig hade jag tänkt: nähe skit i att hälsa då, har du mens eller?
På vilket sätt är att inte hälsa på en okänd person och stirra på den att få den att känna skuld eller skam? Snarare är det att den som blir stirrad på tycker att den som stirrar är helt jävla dum i huvudet, och sen skiter personen i idioten som stirrar..
2014-08-15, 17:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Eller så mötte du helt enkelt en sur/stressad/bindgalen tant i trapphuset som alla andra hade tänkt.
Eller så borde du tagit på dig byxor innan du gick hemifrån
2014-08-15, 17:12
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Eller så mötte du helt enkelt en sur/stressad/bindgalen tant i trapphuset som alla andra hade tänkt.
Eller så borde du tagit på dig byxor innan du gick hemifrån
Det som är intressant i det här fallet är att en vanlig vardaglig händelse, att någon stirrar och inte hälsar, plötsligt handlar om gangstalking och att få personen att känna skam och skuld..
Det verkar som att allt sitter i betraktarens ögon (eller i huvudet snarare)
Resonerar man på det sättet är det inte konstigt att det dyker upp mikrochip och implantat förr eller senare
2014-08-15, 17:15
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:

Sen, är det klart att kommer du ut och ser ut som torsten flink när han dragit en gubbe tjack så är det nog inte många som skulle hälsat tillbaka..
man måste sätta saker i perspektiv för att göra en bedömning av situationen..
Nu vet jag ju inte hur du ser ut, men allt är ju relativt..
2014-08-15, 18:19
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baba.Sedo
Sen, är det klart att kommer du ut och ser ut som torsten flink när han dragit en gubbe tjack så är det nog inte många som skulle hälsat tillbaka....
Citat:
Ser du möjligtvis ut på något konstigt sätt, som gör att vanliga människor beter sig så?....
Citat:
...Eller så borde du tagit på dig byxor innan du gick hemifrån...
Citat:
...
Resonerar man på det sättet är det inte konstigt att det dyker upp mikrochip och implantat förr eller senare
Dessa sätt att förneka och förlöjliga vad en god femtedel av Sveriges befolkning utan närmare förklaring kan råka ut för är just utmärkande för socialfascistisk gangstalking.
2014-08-15, 18:27
Medlem
Vill dela med mig av en text på engelska som jag skrev för ett tag sedan. Den är inspirerad av känslan som uppstår när man befinner sig i en situation som gangstalking. Jag kallar den för:

LOVE WILL BE VICTORIOUS

we are caught in a spiritual warfare zone
and the hearts and the souls
of all goodseeded people are being attacked

we are fighting for survival
in a world gone mad

so how can you live with yourself
if the state of things does not make you sad?

love is the answer
love is the key
love is the true force, and source, of all true wisdom

there's an unbreakable seed within
it's the Kingdom of Heaven
and I will fight to protect it
until the day that I leave this place
no matter how much you will persecute me
and the members of my true spiritual family

evil is nothing but a big lie
and it can't go on forever
sooner or later it has to self-destruct