2014-08-14, 23:36
Medlem
inevahs avatar
Hej!

Har nu 2,5 mille på kontot efter att ha sålt ett av mina hus. Hade egentligen tänkt lägga pengarna för att betala av mitt lån men känner att det är mer värt att köra på aktier då jag klarar av amorteringen utan problem.

Har en hel del personliga erfarenheter (mestadels positiva) men de har inte handlat om såhär stora summor. Känner att jag måste fråga er på flashback innan jag kör på med mina egna idéer.

Vad har ni för tips, hur ska jag gå tillväga? Hur hade ni gjort?
Citera
2014-08-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Hej!

Har nu 2,5 mille på kontot efter att ha sålt ett av mina hus. Hade egentligen tänkt lägga pengarna för att betala av mitt lån men känner att det är mer värt att köra på aktier då jag klarar av amorteringen utan problem.

Har en hel del personliga erfarenheter (mestadels positiva) men de har inte handlat om såhär stora summor. Känner att jag måste fråga er på flashback innan jag kör på med mina egna idéer.

Vad har ni för tips, hur ska jag gå tillväga? Hur hade ni gjort?

Beror på hur mycket du har i lån och hur din ekonomiska situation ser ut i övrigt. Man är inte fri före man är skuldfri. Hade jag haft 2,5 miljoner hade jag nog köpt en 2-3 bostadsrätter i en mindre stad i norrbotten som har billig avgift, hyrt ut dem möblerade för det dubbla eller mer, fått in några tusenlappar extra i månaden typ 9 k utöver mitt jobb. sen sålt av dom 10-20 år senare och gjort en ganska fin vinst. säker avkastning, låg risk ?
Citera
2014-08-14, 23:45
Medlem
Chezys avatar
Beroende på hur mycket lånet är på och vad du har för ränta så borde du tänka över om du inte skulle bli av med skiten. Läste ett inlägg här på FB där någon skrev något i stilen med "att göra sig skuldfri är den bästa investeringen". Så mitt tips är väl att bli av med lånet och sprida ut resten på fonder och aktier. Både långsiktiga och kortsiktiga, men jag är ingen expert.
Citera
2014-08-14, 23:53
Medlem
Tror nog också du vinner på betala lån i första hand, sedan beror vad som är kvar. Men 70 % spar 15% aktier 15% fonder skulle jag göra, sedan är jag rädd för förlora pengarna.
Citera
2014-08-14, 23:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chezy
Beroende på hur mycket lånet är på och vad du har för ränta så borde du tänka över om du inte skulle bli av med skiten. Läste ett inlägg här på FB där någon skrev något i stilen med "att göra sig skuldfri är den bästa investeringen". Så mitt tips är väl att bli av med lånet och sprida ut resten på fonder och aktier. Både långsiktiga och kortsiktiga, men jag är ingen expert.
Att göra sig skuldfri är ingen bra investering då det är billiga pengar i ett huslån, att inte få bättre avkastning än räntan är svårt. Men. TS frågar på FB vad han ska göra av pengarna och då är det nog lika bra att göra sig skuldfri. Annars all in i Karo Bio.
Citera
2014-08-15, 00:00
Medlem
KarlDenMindres avatar
Ett förslag från www.rikatillsammans.se är billiga diversifierade indexfonder. Ska vara svårt att slå på längre sikt: http://www.rikatillsammans.se/2014/07/31/en-bra-portfolj-for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/

Funderar på att testa detta själv då jag inte orkar slösa tid på att pula med enskilda aktier. En variant är att stoppa in lika mycket i varje fond & sen ombalansera en gång i kvartalet. Ska tydligen vara mest effektivt enligt http://www.marketwatch.com/story/the-right-way-to-rebalance-your-portfolio-2014-02-18.
Citera
2014-08-15, 00:09
Medlem
ex69-dtrs avatar
Investerat allt ihop och levt på lönen jag har. Förhoppningsvis växer pengarna och mina barn kan leva ett bra liv utan att tänka på ekonomin.
Citera
2014-08-15, 00:23
Medlem
Christopher.s avatar
500.000 Indexfond Sverige typ avanza zero
500.000 Indexfond USA
500.000 Sparkonto
500.000 Krydda, satsa på 5 stora bolag du tror på
500.000 Asienfond

Sprida riskerna dvs.
Citera
2014-08-15, 00:56
Medlem
Lägg dig likvid med 750 tusen och investera resten
Citera
2014-08-15, 01:17
Medlem
Ta 2,5 miljoner kr lån, med dina 2,5 miljoner som säkerhet. då har du 5 miljoner!
Sen går du all in i företag som håller på med prospektering av olja och/eller guld

Nej men som första skribent sa att köpa bostäder för att sedan hyra ut väldigt säkert. Folk behöver alltid tak över huvudet, och folk kommer alltid vara beredda på att betala extra för sina bostäder. Här i norden lägger man hellre pengarna på hemmen än att köpa fina bilar, som man mer gör söderut.

Jag har lite kapital nu, och sparar i fonder och aktier. När jag får tillräckligt med pengar så tänker jag att jag då skulle investera i fastigheter.
Senast redigerad av goderian2 2014-08-15 kl. 01:21.
Citera
2014-08-15, 01:24
Medlem
Ganska sällan man tjänar på att betalar av skulder, beror ju i och för sig på vad det är för något. Ofta tjänar man pengar på att ha skulder om man skiter i att betala dem och lägger pengarna i aktier som överskrider räntan på dina skulder.

Om du ändå kan betala av skulderna så finns det ingen anledning till att ta dessa 2.5M och betala av dessa. Men det är fortfarande 1000 faktorer som spelar in och utifrån ditt inlägg är det omöjligt att skapa sig en bild av situationen.

Se även till att du har en buffert om det skulle skita sig någonstans.
Citera
2014-08-15, 01:34
Medlem
Celenos avatar
Det märks att det varit några år av låga räntor och konsekvent börsuppgång...

Jag hade betalat av lånen och jag är också själv helt skuldfri.

Vill du skuldsätta dig på börsen finns alltid Avanzas superlån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in