2014-08-15, 02:01
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Hur stora lån har du?

Om du klarar räntan idag, och också imorgon när räntan är både 3 och 4 procentenheter högre, hur ser vardagsekonomin ut i sin helhet? Behöver du inte pengarna i framtiden för att behålla din livssituation så kan det vara värt att investera i annat än fastigheter. Med andra ord relativt långsiktigt. Med 2.500.000 kan du få en ganska fin utdelning varje år om du väljer att placera i rätt bolag på Large Cap. Det hade iallafall jag satsat på. Stressa inte, ta det lugnt och metodiskt och se det som ett snickrande av en egen pengamaskin. Kolla över ritningarna innan du börjar, både en och två gånger och inse att börsen är ganska fullvärderad för tillfället.
Citera
2014-08-15, 07:55
Medlem
Massor av skitsvar har du fått, samt ett par försök att förstå din situation bättre, vilket behövs innan ett seriöst svar kan ges.
Citera
2014-08-15, 12:07
Medlem
Broheims avatar
Jag hade också betalat av eventuella lån, köpt en bostadsrätt/villa på något schysst ställe. Gärna renoveringsobjekt.

2.5 mille är inte allt för mycket pengar så sätt.

Annars är det inte heltokigt att lägga in hälften i ett fasträntekonto och hälften i fonder. Kanske ett par hundra tusen att jonglera lite aktier med.

Alltså, för 2 mille får man rätt schysst avkastning på ett fasträntekonto. 2% bir 40 000kr.
Citera
2014-08-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Hej!

Har nu 2,5 mille på kontot efter att ha sålt ett av mina hus. Hade egentligen tänkt lägga pengarna för att betala av mitt lån men känner att det är mer värt att köra på aktier då jag klarar av amorteringen utan problem.

Har en hel del personliga erfarenheter (mestadels positiva) men de har inte handlat om såhär stora summor. Känner att jag måste fråga er på flashback innan jag kör på med mina egna idéer.

Vad har ni för tips, hur ska jag gå tillväga? Hur hade ni gjort?
Vad ligger räntan på lånen? Troligtvis är det inte så värt att amortera där. Personligen hade jag lagt majoriteten i aktier och om inte så i fonder. Är du inte insatt gå till en rådgivare?
Citera
2014-08-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Jag hade också betalat av eventuella lån, köpt en bostadsrätt/villa på något schysst ställe. Gärna renoveringsobjekt.

Annars är det inte heltokigt att lägga in hälften i ett fasträntekonto och hälften i fonder. Kanske ett par hundra tusen att jonglera lite aktier med.

Alltså, för 2 mille får man rätt schysst avkastning på ett fasträntekonto. 2% bir 40 000kr.
Du kan ju inte stirra dig blind på att du får 40 000 kr per år. Räntan är ju inte så jäddrans bra. Tycker man kan lägga sig en bra bit over 2% i avkastningsmål.
Citera
2014-08-15, 13:17
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Du kan ju inte stirra dig blind på att du får 40 000 kr per år. Räntan är ju inte så jäddrans bra. Tycker man kan lägga sig en bra bit over 2% i avkastningsmål.
Beror ju helt på vilken risk man vill ta också.

Man kan inte direkt leva på det men 40 000kr om året är en riktigt schysst semester eller renovering av huset.
Eller investera 40 000kr om året i aktier eller annat.
Med lite intresse bör man kunna göra rätt bra pengar på det under några tiotal år.
Citera
2014-08-15, 13:26
Medlem
Huslån är mycket bra eftersom det är låg ränta. Aldrig i livet att man skall betala tillbaka dem.
Fixa portföljen så att utdelningar täcker låneräntan med tiden.
Citera
2014-08-15, 14:26
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
500.000 Indexfond Sverige typ avanza zero
1.000.000 Bostad som du hyr ut i andra hand.
500.000 Sparkonto
500.000 Asienfond

Sprida riskerna dvs.
Edit
Citera
2014-08-15, 14:47
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Beror ju helt på vilken risk man vill ta också.

Man kan inte direkt leva på det men 40 000kr om året är en riktigt schysst semester eller renovering av huset.
Eller investera 40 000kr om året i aktier eller annat.
Med lite intresse bör man kunna göra rätt bra pengar på det under några tiotal år.
Du gör inga pengar alls genom att ha pengar på banken, inflationen äter upp all avkastning du får om det är så lågt som 2% årligen.
Citera
2014-08-15, 14:53
Medlem
Crashs avatar
Jag skulle betalat av mina lån, sen om det är ekonomiskt bäst skulle jag skita i.
Skulle vara sån skön känsla att vara skuldfri och äga sitt boende
Citera
2014-08-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Hej!

Har nu 2,5 mille på kontot efter att ha sålt ett av mina hus. Hade egentligen tänkt lägga pengarna för att betala av mitt lån men känner att det är mer värt att köra på aktier då jag klarar av amorteringen utan problem.

Har en hel del personliga erfarenheter (mestadels positiva) men de har inte handlat om såhär stora summor. Känner att jag måste fråga er på flashback innan jag kör på med mina egna idéer.

Vad har ni för tips, hur ska jag gå tillväga? Hur hade ni gjort?

Vill du bli rik så köp aktier i Pilum för hela slanten.
Citera
2014-08-15, 16:12
Medlem
Citat:

Minus skatt och inflation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in